Pentium III-S 1.4Ghz, SCSI, Nvidia, 3Dfx, Win 98 Retro PC

Permalänk
Medlem

Pentium III-S 1.4Ghz, SCSI, Nvidia, 3Dfx, Win 98 Retro PC

Jag bestämde mig för att bygga en vettig retro PC för några månader sedan och det hela började med att jag bytte till mig en gammal datorlåda och senare blev bjuden till retrolanet BrainDrain.

Nytt Retro lan Januari 24-26 2020 tema år 1999 för dom som är intresserade.
https://www.facebook.com/events/297982584421982/
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1569431-nytt-retrolan-...

Jag hade redan en Retro dator ihopsatt på vinden men i en modern HP låda.
Men det fans flera saker att förbättra än att bara byta låda.

Då lådan var löst så införskaffade jag mig en Pentium III-S 1.4Ghz 512Kb cache med prefetch och 133Mhz FSB via ebay.
Vad jag vet är detta världens snabbaste Pentium 3 processor.
Har du inte hört talas om den så är detta en Tualatin baserad Pentium 3 för servrar.
Tualatins kom efter andra versionen av Coppermine, skillnaderna är främst att Tualatins görs på 130nm noden som Pentium 4 northwood senare använde och har oftast 2x mängden cache.
Dessa är rätt jämbördiga med Athlon Thunderbird 1.4Ghz och överlag snabbare än Pentium 4 1.6Ghz.
Fördelen är dock att denna drar 32W medans Athlon drar 72W och Pentium 4 ca 64W för samma prestanda.
Gamla datorer belastar främst +5V linan för ström till processorn, nya nätdelar har inte mycket kräm där länge så då är Tualatins enkla att bygga på.

Efter det fick jag tag på ett par SCSI diskar här på marknaden.

Update!
Fick i dag en låda med Voodoo 2 kort av @patteSatan , en sann Sweclockare så ett stort tack går ut till honom!

Stoppade i ett Voodoo 2 12Mb rev 2.0.
Fungerade kallas och var tack och lov inte sönder som mitt misslyckade köp på tradera.
Jag tackar så mycket Sweclockaren som donerade korten till mig!
Helt underbart alltså!

CPU: Pentium III-S 1.4Ghz, 512Kb cache, 133Mhz FSB
CPU kylare: Zalman CNPS3100G
Moderkort: Aopen MX3S-T
RAM: 2x256Mb PC133 Cas3
Grafikkort 2D/3D: ASUS V9950 256Mb (Geforce FX5900U)
Grafikkort 3D: Voodoo 2 12Mb
SCSI kort: Adaptec 19160
SCSI (C:): Seagate Cheetah U320 15000rpm 18Gb.
SCSI (D:): Fujitsu (HP branded) U320 10000rpm 36Gb.
Optisk enhet: NEC3500A
Flopppy: 1x 3.5" 1.44Mb
Nätdel: Corsair GS700W, mest för 25A på +5V linan.
Chassi: Yeong Yang Lunar YY-5402

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Fett najs bygge!!!😊 Tråkigt med voodoo kortet. Får väl duga med glide emulering. Ses på lanet.

Permalänk
Medlem

Har inte lagt in glide emulerigen efter ominstallationen igår.
Skiter i det så länge då man måste blacklista alla spel man inte vill att det ska kicka in för.
Vissa spel krasha annars vid start om dom ser glide wrappern.
Inte svårt men jag behöver över 1Ghz för att få något som kan kallas flyt, 1.4Ghz flyter på fint som fan, tippar runt 60fps i 1024x768 eller om det var 1280x1024, kan i alla fall köra högre än voodoo 2 klarar.
1.2Ghz celeron prollen märktes det att den kämpade så 700Mhz eller vad det blir vid lanet räcker inte tyvärr då rekommenderat är 1Ghz minimum P3 eller bättre.

Men typ alla spel vi lär köra stödjer D3D eller OpenGL, använde det mest till Red Baron 3D flygsimulator som enbart stödjer Glide, orkar inte släpa med mig joystick ändå men det är kul med flygsims i Multiplayer också Som quake fast i luften
Kräver även Dx9 för att flyta på annars är det en lagg fest.

Man måste ha en wrapper som matchar DirectX versionen, jävla experimenterande att hitta en combo som flyter.
Vissa Wrappers vill ha DX6 eller 7 andra 9, felmatchat och det blir sirap av det.

Permalänk
Medlem

Satans så fint, allt detta retro som börjat poppa upp här på senaste har fått mig att börja kika lite på ebay efter ett eget system. Tror jag har bestämt mig för ett high end år 2000 system, så blir att lägga vantarna på AMD Thunderbird på 1.2Ghz och ett Geforce2 Ultra och något KT133 socket-a moderkort.

kör alla ni w98 retrolanare vanlig retail w98se eller http://www.majorgeeks.com/files/details/unofficial_windows98_... ?

Permalänk
Entusiast

@sKRUVARN: Jag kör retail Win98SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Satans så fint, allt detta retro som börjat poppa upp här på senaste har fått mig att börja kika lite på ebay efter ett eget system. Tror jag har bestämt mig för ett high end år 2000 system, så blir att lägga vantarna på AMD Thunderbird på 1.2Ghz och ett Geforce2 Ultra och något KT133 socket-a moderkort.

kör alla ni w98 retrolanare vanlig retail w98se eller http://www.majorgeeks.com/files/details/unofficial_windows98_... ?

Jag har kör Unoffical (4.10.2222A) på min K6-2, funkar fint - men jag körde in det på en svensk installation, så det är lite blandat svenska och engelska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pa1983: Grymt top score

Permalänk
Medlem

Du måste spela in när diskarna spinner upp

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Jag får blandade känslor av väldigt bra minnen samt väldigt dåliga minnen från den tiden

Ganska synd att skroten bara ska kasta saker och inte låter folk ta gamla retroburkar

Permalänk
Medlem

Kan du inte baka grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt bygge och läsning, fick god lust att bygga ihop min gamla Win2000 burk igen. Körde också Barracuda och Cheetah och har sparat några diskar.

Permalänk
Entusiast

@cracko: Jag har en känsla av att hans ugn står på 200 grader just nu....☺

Permalänk
Avstängd

Kolla dina PM..

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFO:

@pa1983: Grymt top score

Tack så mycket!

Skrivet av moire:

Du måste spela in när diskarna spinner upp

Jo tanken slog mig med, har inget konto på youtube eller liknande dock men kan säkert lösa det i veckan.

Skrivet av gabriel15:

Jag får blandade känslor av väldigt bra minnen samt väldigt dåliga minnen från den tiden

Ganska synd att skroten bara ska kasta saker och inte låter folk ta gamla retroburkar

Jag har kastat mycket med, tyvärr så det fungerar, inget värt efter 4-5 år, 15 år senare så är det retro.
Sålde mitt första Voodoo 2 12Mb till en lärare på ett universitet, på något vis försvann det på utlämningsstället, hon var lika nöjd för det tydligen och jag blev av med både kort och frakt pengarna och posten vägrade betala ut ersättning.
Så jo men har ju mindre bra minnen av den tiden, önskar jag hade kvar det Voodoo 2 kortet för det fungerade alltid oavset burk.

Skrivet av cracko:

Kan du inte baka grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo gjorde det i 200 grader i 10 min efter jag lödde dit nya konding osv, då slog kortet över till sin interna ramdac, efter det fick jag till 3Dfx loggan med hjälp av 3dfx gamla diagnostikverktyg, men nu verkar kortet tjura igen.
Man märker när det flippar ur för det blir ränder som rullar på skärmen och jag mäter temperaturerna på all kretsar med IR termometer och dom sjunker från 40C idle till runt 35C, under last om man får igång det en stund så toppar det 60C.
Något är väldigt galet med det men annars ser det välskött ut, inget dam på det ens man jag tror det förvarats olämpligt, ESD påsen var för lite och öppen i ena ändan så frakten kan ha dödat kortet.

Skrivet av Reckie:

Härligt bygge och läsning, fick god lust att bygga ihop min gamla Win2000 burk igen. Körde också Barracuda och Cheetah och har sparat några diskar.

2st Pentium III-S 1.4Ghz 512Kb cache Perfekt W2K burk med äkta SMP stöd!

Skrivet av patteSatan:

Kolla dina PM..

Det var väldigt generöst erbjudande! Klart intresserad.

Varit upp sedan fredags morgon och pillar med voodo 2 kortet senaste 24 timmarna, får vara nog nu, levt på redbull haha.

Permalänk
Medlem

Underbart!!!
Bara bilden med Winamp gav mig gåshud , allt va inte bättre för men fy fanken så mycket snyggare och sexigare

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig så är din retrodator för ny för BrainDrain, första Pentium III är från 1999. < 1999 = 1998 eller äldre sen står det Pentium II uppe i vänstra övre hörnet på loggan också men om inte arrangörerna är så petiga så ska inte jag heller vara det.

PS
Min första PC är en AMD K7@500 MHz och den fungerar fortfarande, jag saknar dock CRT-skärm och kulmus så tveksamt om jag skulle uppfylla kraven då detta syns mycket tydligare än en nyare CPU.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

@Calle2003

Jag är bara gest på lanet och jag började på bygget innan jag blev bjuden dit.
Frågade om lov för att få använda deras logga.

Ända retroburken jag har som kvalificerar sett till hårdvara är en Digitral Alpha med Linux så skiter sig på OS fronten istället.

Fick tillåtelse att använda loggan och även använda 5900U kortet då jag inte hade något annat och jag har haft lite ont om pengar så ville hellre lägga det på sådant som spelar roll för mig när jag använder den privat så som CPU eller diskar.
Bytte dessutom bort min Pentium 3 800Mzh med moderkort och minne plus lite äldre processorer till arrangören mot chassit då det passar bättre än en i3 låda från HP. Dessutom när jag väl blev bjuden dit så passar ju lådan in mycket bättre än en svart HP låda.

Jag måste klocka ner den till max 850Mhz, troligen blir det 700Mhz eller liknande då 66x10.5 ger mig rätt PCI/AGP frekvens så den kommer vara rätt mycket slöare med så lite minnesbandbred.
Man får ha nyare processorer än 99 Men då ska dom klockas ner som sagt.

Jag har använt delarna jag hade och enda AGP kortet jag har är 5900U, köpte ett Voodoo 2 men det är defekt.
Men jag fick tillstånd att använda mitt 5900U för 2 månader sedan, hade dessutom inte hört något om regeln att grafikkorten skulle vara från 99 eller äldre heller förrns nyligen, kan ha missat det tidigare dock.
Oavset så skalar grafikorten som dessa med processorn, inte som med moderna riggar.
Hade ett GeFroce 3 med en AThlon THunderbird 1.4Ghz och det gav ungefär samma prestanda så 5900U är för snabbt, går inte att nyttja fullt ut helt enkelt men som sagt det fungerar felfritt och bra och det är det viktiga för mig att datorn är stabil.

Har testat att försöka köra på inbyggda grafiken men då drar datorn så lite ström från agget att det inte ger rätt spänningar så datorn postar inte, får hitta ett annat agg i så fall. Blir nog samma problem med ett äldre grafikkort från 99, drar för lite.

Har jag tur får jag nya voodoo 2 kort innan lanet som jag kan använda, då kan jag köra ett brett span med spel till Windows 9x.

Så arrangören har allt koll på mig så var lugn för det, mitt första AGP kort var ett GeForce 2 och innan dess ett Voodoo 2, har inte ägt ett vettigt kort från 99 eller äldre och har inget liggandes heller.
Går så klart att köpa men då kunde man argumenterat att jag skulle köpt en helt ny retro dator från 1999.
Har lagt under tusenlappen, tyvärr en del på trasiga grejor har det visat sig så det är nackdelen att jaga begagnat, det jag har vet jag fungerar och nu hinner jag knappt köpa hem mer delar även om lite pengar kom nyligen så är tiden problemet nu.

Dom vill bara inte folk spelar för nya spel, att datorerna är kapabla av det och med min CPU med 66Mhz buss så går Quake 3 och liknande rätt tungt kan jag säga.
Måste dessutom ändra det på jumprar så inte praktiskt att ändra fram och tillbaks mitt i lanet om man vill "fuska".

Dom tillåter 15 eller om det var 17 tums LCD, jag har en gammal Hercules 920 PRO från 2003 tror jag, snudd på retro.
Ska nog ta med mig en 15" CRT dock jag plockat fram.
Sedan har jag inte haft mus på många år pga handleden. Kör trackball men dom har fixat 30-40 möss lästa jag så du kan låna där annars fin dom på Ebay för 40-50Kr. Ska byta till mig en mus på lanet har vi bestämt.

Kontaktar du @necrodude så kan han nog lösa mus och säkert skärm med. Dom tar inte mycket för att hyra en hel dator, dom kan säkert hyra ut mus och skärm till dig för mindre om du tar med egen burk. Dom framstår inte som omöjliga.

Permalänk
Entusiast

@Calle2003: Du får gärna låna mus å tangentbord å skärm om du vill

Permalänk
Entusiast

Förresten
11 platser kvar
4 hyrdatorer kvar

edit:

Har lagt upp ett nytt litet galleri för er som gillar att titta på gammal hårdvara

https://www.sweclockers.com/galleri/14384-socket-370-pentium-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Satans så fint, allt detta retro som börjat poppa upp här på senaste har fått mig att börja kika lite på ebay efter ett eget system. Tror jag har bestämt mig för ett high end år 2000 system, så blir att lägga vantarna på AMD Thunderbird på 1.2Ghz och ett Geforce2 Ultra och något KT133 socket-a moderkort.

kör alla ni w98 retrolanare vanlig retail w98se eller http://www.majorgeeks.com/files/details/unofficial_windows98_... ?

Själv köpte jag Thunderbird 1.4Ghz i september 2001 med Solteck KT266 moderkort och 3x256Mb PC2100 Samsung DDR.

Tyvärr var soltek mobot sjukt buggigt, inte fel på styrkretsen utan var feldesignat moderkort och soltek skulle ha 800Kr för att byta ut det mot ett som var fixat, uslaste "garantin" jag varit med om.

Köpte ett Epox 8KHA+ med en XP 1800+, mitt klockade skit MEN det var stabilt annars och grymt snabbt, 95% effektiv bandbred i Sisoft sandra så runt 2Gb/sec.

Köpte ett ASUS K7TV333, det klockade nice så 1.7Ghz med vattenkylning med min 1800+ och körde med samma DDR minnen som Thunderbird processorn.

Blev en XP 2400+ efter det.

Även ASUS hade DDR moderkort med KT266 dock max 2 dimms tror jag.

Jag skulle nog kicka efter någto KT266A eller KT333 moderkort från asus med DDR för en Thunderbird, ger mer prestanda i tex Quake 3 och andra Idtech3 baserade spel och DDR minne finns det ju gott om med.

Permalänk
Medlem

@pa1983:

Thunderbird 1.4, det var tider det... Ungefär vid den tiden (2001) köpte nuvarande sambon en dator (eller om det var sambons syster, var sambon som hade den iallafall). Skulle vara en 1.2GHz Thunderbird men då jag aldrig öppnade den och kollade så märkte vi inte förrän 1.5 år senare att datorsäljaren hade stoppat i en 1.4GHz istället för en 1.2GHz, sen bara dragit ner multipliern till typ 7.5 (9*133 ist. för 10.5*133 om jag minns rätt). Märktes först när jag plockade isär den för att byta kylfläns/fläkt då hela den anordningen börjat låta illa...

Var så länge sen så minns inte exakt nu (har för mig Thunderbirden var olåst va?), men slutade iallafall med att hon hade en lite snabbare dator

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

1.4Ghz Thunderbird var definitivt olåst och dom kostade inte så mycket heller. 1695Kr tror jag att jag gav för min.

Körde min 1.53Ghz då min stepping inte var den bästa. Fick upp den mer med voltmod men mitt Epox 8KHA+ moderkort hatade allt över 1533Mhz oavset CPU. Var nåt buggigt med det mobot.

Permalänk
Medlem

chassit är ett yeong yang lunar YY-5402 förresten, top of the line från 98, kom över ett restparti från captech som byggde alla sina datorer i dessa på pentium 3 tiden. få chassin från den tiden med 120mm fläkthål

/Timmy

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Jo har moddat en del lådor även på P4 tiden för att få dit 120mm fläktar, är så när man är den enda med sticksåg på den tiden

Tillverkarens namn hittade jag på baksidan av plast fronten försten. Vet inte om modellnamnet står där dock.

Permalänk
Avstängd

Kul tråd!
Gillar era retrotrådar.

Satt faktiskt själv och mekade med gamla burkar innan jag åkte, måste försöka få tummen ur r---n och göra ett nostalgi-galleri jag också nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag körde på Voodoo 2 kortet typ hela tiden på lanet, fungerade helt OK.

Sugen på Athlon socket A typ TB 1400@800Mhz med KT400 moderkort och 400Mhz buss och 512Mb PC3200 400Mhz, rocka fett!
Alterantivt upplåst athlon XP om TB inte klarar bussfrekvensen, mins inte.

Det hade gjort en sjukt snabb retro burk, på den tiden var PC3200 både dyrt och mindre vanligt, nu har man några stickor liggandes.

Permalänk
Avstängd

Minns originalreklamen till dem faktiskt, med dedär skitfula dockorna som var spetsade på nålar, typ... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@pa1983:
Släng den optiska IDE enheten och kör på SCSI där också, hittade min 68pinnare i en gammal IBM server... då blir du av med en flatkabel iaf. Kan vara svårt med kabelmanagement i gamla chassin men är man försiktig kan man dra flatkabel, frontpanelkabel och fläktkablar bakom moderkortet för att snygga till lite.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

@pa1983:
Släng den optiska IDE enheten och kör på SCSI där också, hittade min 68pinnare i en gammal IBM server... då blir du av med en flatkabel iaf. Kan vara svårt med kabelmanagement i gamla chassin men är man försiktig kan man dra flatkabel, frontpanelkabel och fläktkablar bakom moderkortet för att snygga till lite.

Har ingen scsi kabel som tar mer än 2 enheter så redan full. Då får jag fixa kabel med.

Finns rundade IDE kablar med, har dock inga kvar.