Huawei avtäcker Mate 10 Pro – flaggskeppstelefon med dedikerad AI-krets

Permalänk
Melding Plague

Huawei avtäcker Mate 10 Pro – flaggskeppstelefon med dedikerad AI-krets

Tillverkaren Huawei presenterar nu sin senaste flaggskeppstelefon Mate 10 Pro, vars stora säljargument är en ny systemkrets med dedikerade kretsar för artificiell intelligens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

De båda modellerna drivs av Huaweis egenutvecklade systemkrets Kirin 970, vilken bestyckats med 8 processorkärnor och ska vara 20 procent mer energieffektiv än föregångaren och uppges vara 20 gånger snabbare än konkurrenterna Samsung Galaxy Note 8 och Iphone 8.

Wow. En sådan här lur måste man ju verkligen ha.

*edit*
Undra hur de fått till det att batteriet ska kunna hålla så länge med en så kraftig CPU!?

*edit 2*
Insåg att 20 gånger snabbare troligen handlade om saker där NPU kan hjälpa till. Så det kanske inte var fel ändå?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Litar man på tillverkaren kan det nog vara en riktigt trevlig lur verkar det som.

Jag gillar att fler och fler börjat med dubbla kameror baktill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Grym telefon på många sätt men priset, visst det är ett flagskepp och den ligger säkert bra till emot konkurrenterna. Men om man bara sänker sina krav lite granna och köper en annan Huawei, så får man väldigt mycket mer telefon för pengarna.
Men det kostar att ligga på topp, Mate 10 Pro är dock mer anonym än iPhoneX, Samsung s8 plus och Note 8, så det är bara en själv som vet om att man har en grym telefon ifall man köper en Mate 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Och skillnaden mellan dem är? Pro = XL?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Grym telefon på många sätt men priset, visst det är ett flagskepp och den ligger säkert bra till emot konkurrenterna. Men om man bara sänker sina krav lite granna och köper en annan Huawei, så får man väldigt mycket mer telefon för pengarna.
Men det kostar att ligga på topp, Mate 10 Pro är dock mer anonym än iPhoneX, Samsung s8 plus och Note 8, så det är bara en själv som vet om att man har en grym telefon ifall man köper en Mate 10 Pro.

Själv tycker jag att det behövs fler bra flaggskeppstelefoner som kan konkurrera med Samsung och Apple och övertyga konsumenterna om att Huawei är ett varumärke som inte bara är ett billigt kinesmärke. Att diskutera om prisvärde blir inte lika intressant som frågan ifall Mate 10 Pro kan leverera en lika bra upplevelse som konkurrenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älska Huawei! Efter att ha gått igenom iphones och sony experias dåliga batteritid så har jag äntligen hittat rätt. Så trevligt att få en mobil som har allt jag behöver och mer samt ändå mer prestanda per krona i jämförelse med konkurrenterna i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Avstängd

Undrar om den överhettas?

Är det ännu en lur med 4K eller t.om 8K skärm? Folk nöjer ju sig med 720P skärmar..man förlorar ju bara enormt med prestanda till dessa 4k skärmar..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Undrar om den överhettas?

Är det ännu en lur med 4K eller t.om 8K skärm? Folk nöjer ju sig med 720P skärmar..man förlorar ju bara enormt med prestanda till dessa 4k skärmar..

den är faktiskt bara 2160x1080 px

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Behöver smartphones verkligen vara så tunna att hörlursingången prioriteras bort? Tunt ser ju fint ut men jag skulle hellre ha hörlursingång och större batterikapacitet.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Jag är besviken. Trodde på en mer smart telefon än så. Dom har ju tagit fram en Honor Magic som är smart på riktigt.
För mycket fokus överlag på kameror och utseendet på baksidan av telefoner nu för tiden också.

Batteriet var ju bra.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

den är faktiskt bara 2160x1080 px

Tack, då är det faktiskt en intressant telefon..men 720P och en bra skärmpanel är att föredra på dessa små ytor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Fast icke pro modellen har 1440p

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

20ggr snabbare än en iphone8 ställer jag mig sjukt tveksam till. Möjligtvis att det är något enstaka scenario i någon halvunik last. Har bara använt en Huawei tidigare, en Honor 8, men den var riktigt bra faktiskt. Skulle lätt kunna tänka mig en Huawei igen i framtiden.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Enligt Mrwhosetheboss och GSMarena så ska vanliga mate 10 ha QHD panel medans mate 10 pro ha FHD+, låter inte så pro enligt mig.

https://www.youtube.com/watch?v=j5RSGXTpMMg

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8877&idPhone2=...

@Storage_Jar Attans du han före

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Verkar va helt okej. Synd bara att användargränssnittet på Huaweis telefoner är så nerdummat. Man känner sig nästan som att man använder en Apple-produkt.

En sak jag inte har förstått mig på är varför 18:9 används för skärmarna? Borde det inte va 2:1 (jfr 4:3)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Verkar va helt okej. Synd bara att användargränssnittet på Huaweis telefoner är så nerdummat. Man känner sig nästan som att man använder en Apple-produkt.

En sak jag inte har förstått mig på är varför 18:9 används för skärmarna? Borde det inte va 2:1 (jfr 4:3)?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad alla har emot EMUI, tycker det är väloptimerat och cleant. 18:9 är bara fel sätt att säga 2:1 ja.

Permalänk

Enligt anandtech handlar det är 2x snabbare än iPhone X och 20x än konkurrenterna.

Kanske en ihop blandning?

https://www.anandtech.com/show/11932/huawei-mate-10-and-mate-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är en som faktiskt gillar Huawei, var sugen på dessa men är lite besviken att upplösningen är lägre på Pro.
Känns fel på något sätt, Pro borde vara premium, och upplösningen på skärmen borde vara högre.
Hade hoppats på upplösning som Galaxy s8.

I övrigt gillar jag mobilen, jag avskyr rundande kanter så uppskattat att dom inte gick på det spåret som vissa andra.
EMUI är trevligt tycker jag, kör S8 tema på min honor8 dock.
Föredrar det betydligt mer än 3e parts launchers.

Var faktiskt lite sugen på Mate 10 eftersom den kör 16:9 format, då jag kollar mycket på serier osv med mobilen så är 18:9 formatet meningslöst då det är blackbars ändå.

Permalänk
Avstängd

Tycker den verkar bra men skulle aldrig ge 7990kr även om det står apple ,samsung eller huawei på mobilen för det känns sjukt onödigt när halva priset mobiler klarar allt jag gör utan minsta problem men skulle jag få en stroke som gav mig tvångstankar att ha det senaste så hade jag lätt kunnat välja huawei över samsung och apple

Sen förstår jag inte varför så många gnäller på EMUI som är android med några drag av apple och är stabilt funktionellt och väl optimerat och swipe down första bokstaven på vad man vill öppna är typ enda man behöver kunna för en trevligare upplevelse

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om det inte finns två usb-ingångar så är avsaknad av hörlursigång en total deal breaker för mig. Det verkar vara många tillverkare som gör så nu. Hur fan blev det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Om det inte finns två usb-ingångar så är avsaknad av hörlursigång en total deal breaker för mig. Det verkar vara många tillverkare som gör så nu. Hur fan blev det så?

Bluetooth tog över, är en massa folk med bluetooth headset och liknande inom flera branscher, jag och alla mina kollegor har en snäcka var i örat..

Åker du bil? Bluetooth till stereon.

Dom ända som vill ha 3.5mm är väl typ studenter och ungdomar som vill ha musik i öronen på väg till var dom nu är påväg. Hemma har man ju oftast en stereo till exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Polarens tjej har en Huawei av okänd modell - dock en aktuell (kan va en P10) - och den har INTE Huaweis gamla dåliga iOS-gränssnitt utan ett mer konventionellt Androidsystem. Kan det vara det som folk tänker på med EMUI? Att inte ha nån appdrawer utan ha alla appar synliga på startskärmen var riktigt kasst - men det har de gått ifrån nu!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ophe:

Om det inte finns två usb-ingångar så är avsaknad av hörlursigång en total deal breaker för mig. Det verkar vara många tillverkare som gör så nu. Hur fan blev det så?

Det för mig är ingen dealbreaker, men det är otroligt mycket värt. Dessa hörlurar med usb c ingång är inte så vanliga idag.

Sedan hatar jag 3,5mm kontakten som hela tiden glappar för mig, men för att ersätta dessa med trådlöst så behöver jag ha en stor laddplatta som jag kan lägga min mobil + hörlurar på och det laddas automatisk, sedan gärna en smartklocka till. Apple har detta och det går på lite över 20 000kr om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Mate 10 utan pro är ju en betydligt intressantare telefon än denna mähä..men den lär väl inte komma till Sverige antar jag.

Utan pro har 16:9 5,9" högre upplösning OCH 3,5 jack, specar som är sämre skulle vara "bara" 4Gb RAM och 64Gb minne, antagligen en del billigare också..

Nu är utan 3,5 ingen jätte dealbreker men innebär att man måste skaffa en USB DAC för att driva sina hörlurar, Ja jag vet att det finns USB lurar men inga bra sådana, än så länge.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

AI performance: performance 25x better than CPU, efficiency 50x better than CPU

Låter fantastiskt, hoppas man kan se skillnad i praktiken också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Polarens tjej har en Huawei av okänd modell - dock en aktuell (kan va en P10) - och den har INTE Huaweis gamla dåliga iOS-gränssnitt utan ett mer konventionellt Androidsystem. Kan det vara det som folk tänker på med EMUI? Att inte ha nån appdrawer utan ha alla appar synliga på startskärmen var riktigt kasst - men det har de gått ifrån nu!

Är en inställning bara. Har SJ Mate 9 Pro och kör med app draw. Samt så jag "dark mode" på riktig. Något jag saknas på flera modeller. Och nej vill inte ha en tredje app draw för få det. Enda som är tråkigt med Huawei är att de är sega med updates..

Annars är jag grymt nöjd med den, speciellt med det erbjudande jag fick. 190:- x24 + Abb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Om det inte finns två usb-ingångar så är avsaknad av hörlursigång en total deal breaker för mig. Det verkar vara många tillverkare som gör så nu. Hur fan blev det så?

Ja. Whinade man när Iphone visade vägen angående detta är det ju hedervärt att hålla fast vid det.
Men ganska snart lär man få nöja sig med en flera år gammal telefon. (Och snart lika gamla lurar)

2016-09-09:

Fascinerande att det är de som aldrig någonsin skulle köpa en iphone som är mest upprörda över att 3,5 pluggen valts bort! För mig svider det en gnutta, då jag har ett par fina lurar som inte funkar längre, men ärligt talat, visst är det väl dags att kapa navelsträngen och skaffa ett par trådlösa...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Lite lustigt egentligen att senaste trenden är en sekundär Svart/Vit kamera.
...did the hipsters win the war?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Polarens tjej har en Huawei av okänd modell - dock en aktuell (kan va en P10) - och den har INTE Huaweis gamla dåliga iOS-gränssnitt utan ett mer konventionellt Androidsystem. Kan det vara det som folk tänker på med EMUI? Att inte ha nån appdrawer utan ha alla appar synliga på startskärmen var riktigt kasst - men det har de gått ifrån nu!

I EMUI5 tillkom valet att ha app drawer eller "iOS" gränssnittet. Så man kan välja hur man vill ha det vilket är så det ska vara Valmöjligheter.