Bärbara datorer med AMD Ryzen Mobile lanseras till december 2017

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer med AMD Ryzen Mobile lanseras till december 2017

Efter att ha introducerat arkitekturen Zen för stationära datorer och servrar riktar AMD blicken mot bärbara datorer med Raven Ridge, som enligt SweClockers källor är nära förestående.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tror AMD kommer att ha större framgång på mobila sidan då deras CPUer inte drar så mycket ström vid lägre frekvenser Hoppas på fina 4c/8t laptops med 1080p skärm för under 10,000 kr!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vad roligt!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det här kan bli bra!
För det mesta är det grafikdelen som gör en bärbar dator inaktuell och inte CPUn.
Man får hoppas att nästa jobbdator blir en av dessa...

Permalänk
Medlem

Ja, då va vi på banan igen då!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Hexus.net skrev om någon HP-pryl med Ryzen 5, läcka såklart. Men grafiken presterade strax under Nvidia MX150 så det var inte mycket det. Men fortfarande, Ryzen på laptops, gief! Har världens feta blå backlight rand på skärmen till nuvarande laptopen så jag går i tankarna på en ny framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Vad motsvarar 11 beräkningsenheter?

Hade varit trevligt om den parades med en dedikerad grafikkrets med vega också, så man kan köra dem i crossfire...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

AMD har konstigt nog sålt en hel del laptops med deras gamla processor som var mindre bra, jag får hoppas nu när de har en bra processor att försäljningen ökas drastisk.

Sedan skulle jag vilja ha mer kräm i laptopcpuer, men skaran som gör något större på en laptop är liten och jag förstår AMD att de fokuserar på att stärka sin kassa nu. Men när Zen 2 kommer vill jag se lite prestanda i laptops med 8 core 16 threads som imponerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

AMD har konstigt nog sålt en hel del laptops med deras gamla processor som var mindre bra, jag får hoppas nu när de har en bra processor att försäljningen ökas drastisk.

Sedan skulle jag vilja ha mer kräm i laptopcpuer, men skaran som gör något större på en laptop är liten och jag förstår AMD att de fokuserar på att stärka sin kassa nu. Men när Zen 2 kommer vill jag se lite prestanda i laptops med 8 core 16 threads som imponerar.

Nåt sånt?
https://www.power.se/dator-och-surfplatta/barbar-pc-och-mac/a...

När jag köper laptop nästa gång vill jag ha antingen en kraftfull APU eller en CPU+GPU. Inte APU+GPU. Usch!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Härligt att de breddar segmentet. Intel är ju fortfarande rätt dominerande i och med laptops och så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ryzen cpu med Nvidia gpu skulle vara något på en gaming laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver fyra kärnor utrustas Raven Ridge med upp till 11 beräkningsenheter enligt arkitekturen Vega, vilket ger totalt 704 streamprocessorer

704 streamprocessorer låter ju inte så mycket. Jämför man med vega 56 som har 3584 så kommer den ha ~1/5 av prestandan

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Nåt sånt?
https://www.power.se/dator-och-surfplatta/barbar-pc-och-mac/a...

När jag köper laptop nästa gång vill jag ha antingen en kraftfull APU eller en CPU+GPU. Inte APU+GPU. Usch!

Helt klart intressant dator, det hade genast blivit ett köp om mitt bankkonto inte var tomt. -Ja, jag vet att det finns smslån

*edit*
Det är inte en desktop cpu monterat i en laptop? visst coolt, men för den stora skaran så tar det för mycket på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Helt klart intressant dator, det hade genast blivit ett köp om mitt bankkonto inte var tomt. -Ja, jag vet att det finns smslån

*edit*
Det är inte en desktop cpu monterat i en laptop? visst coolt, men för den stora skaran så tar det för mycket på batteriet.

Mm, SMS-lån är nog ingen höjdare. :-\ Annars är den datorn vad jag söker också, bortsett från att Numpadden inte har hel eller dubbel tangent för nollan.

Jag misstänker att det är en desktop-CPU i alla fall. Det finns en 6-kärnig variant för ca 2000kr mindre också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Känns som att Vega kommer och förstör hela potentialen i kretsen. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känns som att Vega kommer och förstör hela potentialen i kretsen. :/

De behöver inte ställa upp frekvenserna lika nära gränsen på dessa så de kommer antagligen ge bättre prestanda/w än vega 64.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Känns som att Vega kommer och förstör hela potentialen i kretsen. :/

Känns som de fokuserar för mycket på HBM-tekniken..tror att Vega skulle varit bättre och billigare med GDDR5, vi är fortfarande några år ifrån HBM-tekniken.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

704 streamprocessorer låter ju inte så mycket. Jämför man med vega 56 som har 3584 så kommer den ha ~1/5 av prestandan

Och iom det får de den snabbaste APUn på marknaden (som de redan har) så det är nog inget problem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer någon nuc lilknande historia också, eller liknande som passar bra för htpc, annars får jag vänta till vintern...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

The Red Army is going to win again.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Helt klart intressant dator, det hade genast blivit ett köp om mitt bankkonto inte var tomt. -Ja, jag vet att det finns smslån

*edit*
Det är inte en desktop cpu monterat i en laptop? visst coolt, men för den stora skaran så tar det för mycket på batteriet.

Skrivet av Thomaseron:

Mm, SMS-lån är nog ingen höjdare. :-\ Annars är den datorn vad jag söker också, bortsett från att Numpadden inte har hel eller dubbel tangent för nollan.

Jag misstänker att det är en desktop-CPU i alla fall. Det finns en 6-kärnig variant för ca 2000kr mindre också.

Är det inte lika o ta på avbetalning? Sms lån tar man när man behöver cash ^^
Annars kan du ta faktura, betala nästa månad osv osv ist för sms lån.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sirlen:

704 streamprocessorer låter ju inte så mycket. Jämför man med vega 56 som har 3584 så kommer den ha ~1/5 av prestandan

Du kan väl ändå inte jämföra på det viset. Det är snack om en laptop med inbyggd grafik som delar på två kanalers DDR4 minne. Ingen highend maskin!

Hur mycket presterar Intels inbyggda grafik tror du?

Jag ser framför mig en laptop i 6000kr klassen som man faktiskt kan spela spel på!

Permalänk
Medlem

Min främsta förhoppning är laptops med Freesync i det lägre spelsegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Känns som att Vega kommer och förstör hela potentialen i kretsen. :/

Vega är inte alls så tokig. Kretsarna blir hungriga när AMD försöker maxa korten för att de ska kunna tävla med nvidias värstingkort i höga upplösningar. En nedskalad varriant kan bli hur fint som helst. Ser fram emot detta! Priserna har skenat på laptopmarknaden, en rysen/vega för en 5-6000kr vore ett riktigt kap! Min gamla i5a som behöver bytas ut kostade bara 4000kr för ett par år sedan, och även om dem har smyghöjt priserna successivt så är det ju det ju just i5or och i7or med inbyggd grafik som rysen kommer tävla emot!

Något som vore toknice vore om detta skulle pressa tillbaks priserna till 4000kr sträcket. Drar mig från att lägga ut 10 papp på en mediåker speccad dator bara för att den ska se någorlunda okej ut som det ser ut idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirlen:

704 streamprocessorer låter ju inte så mycket. Jämför man med vega 56 som har 3584 så kommer den ha ~1/5 av prestandan

Skulle säga det är riktigt bra och om inte jag är helt senil är det i 550/560 regionen vilket bör köra över iris pro ganska duktigt och är väll knappast man kan jämföra integrerad gpu med en 5000kr grafikkort men vill man ha en light gamer är det ett vettigt val och bör ta dom flesta spel i 1080p medium settings och senaste tripple A 1080p low

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Dessa har jag väntat på. Vill gärna ha 6 kärnor men en mobil R7 med totalt åtta trådar får nog fungera det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vega är inte alls så tokig. Kretsarna blir hungriga när AMD försöker maxa korten för att de ska kunna tävla med nvidias värstingkort i höga upplösningar. En nedskalad varriant kan bli hur fint som helst. Ser fram emot detta! Priserna har skenat på laptopmarknaden, en rysen/vega för en 5-6000kr vore ett riktigt kap! Min gamla i5a som behöver bytas ut kostade bara 4000kr för ett par år sedan, och även om dem har smyghöjt priserna successivt så är det ju det ju just i5or och i7or med inbyggd grafik som rysen kommer tävla emot!

Något som vore toknice vore om detta skulle pressa tillbaks priserna till 4000kr sträcket. Drar mig från att lägga ut 10 papp på en mediåker speccad dator bara för att den ska se någorlunda okej ut som det ser ut idag.

Kan bara instämma där, speciellt om man kör Linux, Open Source drivarna presterar fantastiskt väl och mognar i rasande fart just nu.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De behöver inte ställa upp frekvenserna lika nära gränsen på dessa så de kommer antagligen ge bättre prestanda/w än vega 64.

Jo, men inte bättre prestanda/w eller prestanda/transistor än tidigare GCN.

Skrivet av VadSaDu:

Känns som de fokuserar för mycket på HBM-tekniken..tror att Vega skulle varit bättre och billigare med GDDR5, vi är fortfarande några år ifrån HBM-tekniken.

Utan HBM skulle dw behövt klassiska GDDR-kontrollers. Kretsen skulle därmed bli större och strömhungrigare. Det var HBM som gjorde det möjligt för AMD att göra steget från 290X till Fury X.

Skrivet av anon56869:

Vega är inte alls så tokig. Kretsarna blir hungriga när AMD försöker maxa korten för att de ska kunna tävla med nvidias värstingkort i höga upplösningar. En nedskalad varriant kan bli hur fint som helst. Ser fram emot detta! Priserna har skenat på laptopmarknaden, en rysen/vega för en 5-6000kr vore ett riktigt kap! Min gamla i5a som behöver bytas ut kostade bara 4000kr för ett par år sedan, och även om dem har smyghöjt priserna successivt så är det ju det ju just i5or och i7or med inbyggd grafik som rysen kommer tävla emot!

Något som vore toknice vore om detta skulle pressa tillbaks priserna till 4000kr sträcket. Drar mig från att lägga ut 10 papp på en mediåker speccad dator bara för att den ska se någorlunda okej ut som det ser ut idag.

Prestandan per transistor är katastrofal. Och om du ska dra ner frekvenserna för att komma till rätta med effekten så blir det ännu värre. Hur man än vrider och vänder på det så är Vega alldeles för stor och strömhungrig i förhållande till sin prestanda. Att de kan dra lite mindre ström än Fury X om man drar ner frekvenserna till samma nivå är verkligen ingen bedrift då Fury X också var tokmaxad och på 28nm. Eventuella effektiviseringar kan förklaras av 14nm med råge. 14nm allena borde ge lägre förbrukning. Är rätt övertygad om att Fury X hade dragit mindre per Hz på 14nm. Och då är prestanda per Hz ändå lika mellan de båda kretsarna. Vega har massa extra transistorer som inte ökqr prestandan per Hz. Det var säkert menat att öka prestandan men verkar inte ha gått som tänkt. Redan Polaris skulle ha en rad effektiviseringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Jo, men inte bättre prestanda/w eller prestanda/transistor än tidigare GCN.

Utan HBM skulle dw behövt klassiska GDDR-kontrollers. Kretsen skulle därmed bli större och strömhungrigare. Det var HBM som gjorde det möjligt för AMD att göra steget från 290X till Fury X.

Prestandan per transistor är katastrofal. Och om du ska dra ner frekvenserna för att komma till rätta med effekten så blir det ännu värre. Hur man än vrider och vänder på det så är Vega alldeles för stor och strömhungrig i förhållande till sin prestanda. Att de kan dra lite mindre ström än Fury X om man drar ner frekvenserna till samma nivå är verkligen ingen bedrift då Fury X också var tokmaxad och på 28nm. Eventuella effektiviseringar kan förklaras av 14nm med råge. 14nm allena borde ge lägre förbrukning. Är rätt övertygad om att Fury X hade dragit mindre per Hz på 14nm. Och då är prestanda per Hz ändå lika mellan de båda kretsarna. Vega har massa extra transistorer som inte ökqr prestandan per Hz. Det var säkert menat att öka prestandan men verkar inte ha gått som tänkt. Redan Polaris skulle ha en rad effektiviseringar.

Polaris var väl inte så tokig den heller. Samma prestanda som AMD 390 men till 100w med enklare undervolting.

Som sagt, det är inte pascal man tävlar emot utan intel UHD graphics 620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle säga det är riktigt bra och om inte jag är helt senil är det i 550/560 regionen vilket bör köra över iris pro ganska duktigt och är väll knappast man kan jämföra integrerad gpu med en 5000kr grafikkort men vill man ha en light gamer är det ett vettigt val och bör ta dom flesta spel i 1080p medium settings och senaste tripple A 1080p low
https://www.youtube.com/watch?v=-0Tj3gG9qxE

Detta beror på vart de kommer hamna i pris. Kommer dessa ligga i 10.000 kronors klassen så känns det för dyrt. För de pengarna får man idag en duglig bärbar dator med dedikerad grafik typ 1050ti eller till och med ett 1060. Hamnar de däremot runt 6-7000 så kan den vara rätt prisvärd.
Missförstå mig rätt. Jag vill att AMD ska lyckats här. Sen hoppas jag att de petar in rätt många fler GPU kärnor i deras desktop variant. Det skulle bli super med en APU som klarar de flesta AAA spelen i medium/high 1080. Denna skulle man senare kunna utöka med ett till vega kort för ännu bättre prestanda. mumma

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A