Z370 Single Chanell OK men DC inte ens i BIOS.

Permalänk

Z370 Single Chanell OK men DC inte ens i BIOS.

Hej har dessa komponenter just nu i testlabbet. (på matbordet )

MB: Asrock Extreme4 Z370
CPU: Intel i3-8350K
DDR4:Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16 Memory Kit - Red (CMK16GX4M2B3200C16)

övrigt: (som jag har kört utan och spelar ingen roll)
samsung 960 evo m.2
sapphire hd6450 flex
win 10
usb wifi

Så problemet är enkelt....DUAL CHANEL FUNKAR EJ. Aldrig.
2 moduler kan jag bara starta i A1 B1.

Så är det moderkortet eller minnena som jävlas?
All kunskap,hjälp och idéer uppskattas!

Här är bilderna till hjälp:

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur:

Börja med att kolla så du inte har några böjda pinnar i socketen.

Permalänk

@[Qvist]:
ska se/testa.

Bios finns bara det första upplagan 1.0 dvs den som jag har nu.

Permalänk

@[Qvist]:

Minnena är OK. Funkar båda två i SC ensamma i A1 A2 eller båda i A1 A2.

Det funkar inte om jag startar med en i B1 eller B2.
Dvs. Om jag har något i B1 eller B2 så funkar det ej.

Bios restartar hela tiden en sekund efter en (hör på fläktarna)

Detta skulle vara till stor hjälp.
Kan någon testa att starta med en sticka i A2 eller B2???
Bör detta funka eller inte?

Permalänk
Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

@sweloop64:

i processorn???? skulle inte tro det men ska kolla.

För att tydliggöra med en bild så detta är problemet:

kan nån testa att köra en ensam sticka i B1 eller B2?? Om de går så är det problem med moderkortet.
Fan då jag har inga ddr4 i närheten idag. ska fixa några tills Må/Ti

Permalänk
Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

@[Qvist]:

Minnena är OK. Funkar båda två i SC ensamma i A1 A2 eller båda i A1 A2.

Det funkar inte om jag startar med en i B1 eller B2.
Dvs. Om jag har något i B1 eller B2 så funkar det ej.

Bios restartar hela tiden en sekund efter en (hör på fläktarna)

Detta skulle vara till stor hjälp.
Kan någon testa att starta med en sticka i A2 eller B2???
Bör detta funka eller inte?

Rent generellt så funkar singel-sticka i valfri slot på ett fungerande system, någon får rätta mig om det finns kända undantag, dvs funkar stickan i en slot så ska den funka i en annan. Gör den inte det så kan det vara tecken på att man inte tryckt ner stickan helt, att pins är böjda i ram-slot eller cpu-socket(lga), eller att minneskontrollern i cpu mår dåligt.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Ja, det är nästan säkert något som är fel med moderkortet om minnena fungerar i en kanal men inte i den andra. Det kan eventuellt vara processorn också, men det är väldigt sällsynt att processorn är problemet. Är det böjda pinnar i sockeln så brukar det aldrig gå på garantin eftersom det anses vara ditt eget fel, men det brukar gå att fixa det själv om man är lite stadig på handen. Men är pinnarna ok så är det troligtvis bara att skicka in moderkortet och få det utbytt.

Permalänk
Skrivet av [Qvist]:

@Dual-Tjur:

Börja med att kolla så du inte har några böjda pinnar i socketen.

Skrivet av sweloop64:
Skrivet av perost:

Ja, det är nästan säkert något som är fel med moderkortet om minnena fungerar i en kanal men inte i den andra. Det kan eventuellt vara processorn också, men det är väldigt sällsynt att processorn är problemet. Är det böjda pinnar i sockeln så brukar det aldrig gå på garantin eftersom det anses vara ditt eget fel, men det brukar gå att fixa det själv om man är lite stadig på handen. Men är pinnarna ok så är det troligtvis bara att skicka in moderkortet och få det utbytt.

Case closed. Så klart hade ni rätt.

Fick bråttom då Clas Ohlson stängde 16.00 (15.00 svensk tid)...kom dit 16.01 med bussen, och med bussen tillbaka 16.05. Så hårt har jag inte sprungit på 10år Få se om jag lyckas reparera felet, utan förstoringsglaset så böjde jag säkert ännu fler så då ville fanskapet inte starta alls. Jag skäms, men det positiva är att det var den billigaste komponenten som jag köpte gick sönder.

Få se om dena hjälper. Förstoringsglaset

Tycker redan jag har fixat tillbaka boven på plats, men det finns nu 3-4 andra. Jag postar bilderna senare för att jag skäms nu verkligen.
En följdfråga...Går det att byta en sockel till en ny?? reparera den? Vad jag har googlat så har detta blivit något slags "PINGATE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Case closed. Så klart hade ni rätt.

Fick bråttom då Clas Ohlson stängde 16.00 (15.00 svensk tid)...kom dit 16.01 med bussen, och med bussen tillbaka 16.05. Så hårt har jag inte sprungit på 10år Få se om jag lyckas reparera felet, utan förstoringsglaset så böjde jag säkert ännu fler så då ville fanskapet inte starta alls. Jag skäms, men det positiva är att det var den billigaste komponenten som jag köpte gick sönder.

Få se om dena hjälper. Förstoringsglaset

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/8871752630302.jpg

Tycker redan jag har fixat tillbaka boven på plats, men det finns nu 3-4 andra. Jag postar bilderna senare för att jqag skäms nu verkligen.
En följdfråga...Går det att byta en sockel till en ny?? reparera den? Vad jag har googlat så har detta blivit något slags "PINGATE"

Om du inte lyckas böja tillbaka pinnarna för hand så tror jag inte att det finns någon annan lösning än att byta moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Tycker redan jag har fixat tillbaka boven på plats, men det finns nu 3-4 andra. Jag postar bilderna senare för att jag skäms nu verkligen.
En följdfråga...Går det att byta en sockel till en ny?? reparera den? Vad jag har googlat så har detta blivit något slags "PINGATE"

Nej, Skulle det vara helt förstört och du inte lyckas rädda det så är det bara att köpa nytt. Har svårt att tänka mig att det skulle vara lönt att skicka in det på reparation och det går heller inte på garanti.

Ang Pingate, vettefan. När en pin är böjd så handlar det mer om att man inte varit tillräckligt försiktig när man iställerat CPUn.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

En följdfråga...Går det att byta en sockel till en ny??

Går gör det, men inte värt att lämna in den för det jobbet då ett nytt moderkort är billigare.
Har du tillgång till utrustningen som krävs gratis och är stadig på hand, så kan det kanske vara värt det, om inte annat för att filma och lägga på Youtube så du får igen några kronor även om det misslyckas...

Om du vill kan du titta lite på https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/datasheets/8th-gen-processor-family-s-platform-datasheet-vol-1.pdf(sidan 122 och framåt) för att avgöra om de pins som är dåliga är viktiga...

Edit: Intel-länk

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Vill bara slänga in ett lycka till till TS!

Du behöver inte skämmas, jag har också böjt pinnar på Intels värdelösa sockels trots väldig förskicktighet och år av vana. Hände samma sak då att en minneskanal inte funkade. Jag tror det har med för stora felmarginaler hos moderkortstillverkarna, speciellt på billiga moderkort för det är 2 sådana jag böjt pins på. Kan intyga att allt var helt normalt när jag placerade dit CPUn och kändes inte som något konstigt alla tills man startar upp. Hade felmarginalerna varit +-0 så hade antingen alla pins överlevt eller alla böjts. Men när dom böjs lite random och andra överlever så säger jag bullshit!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av [Qvist]:

Om du inte lyckas böja tillbaka pinnarna för hand så tror jag inte att det finns någon annan lösning än att byta moderkortet.

Skrivet av Asssor:

Nej, Skulle det vara helt förstört och du inte lyckas rädda det så är det bara att köpa nytt. Har svårt att tänka mig att det skulle vara lönt att skicka in det på reparation och det går heller inte på garanti.

Ang Pingate, vettefan. När en pin är böjd så handlar det mer om att man inte varit tillräckligt försiktig när man iställerat CPUn.

Skrivet av sweloop64:

Om du vill kan du titta lite på https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/datasheets/8th-gen-processor-family-s-platform-datasheet-vol-1.pdf(sidan 122 och framåt) för att avgöra om de pins som är dåliga är viktiga...

Edit: Intel-länk

Skrivet av heatm:

Du behöver inte skämmas, jag har också böjt pinnar på Intels värdelösa sockels trots väldig förskicktighet och år av vana. Hände samma sak då att en minneskanal inte funkade.

Tack för svaren länken. Jag ska göra mitt bästa. Det konstiga är att jag har säkert installerat intel (och durons) processorer minst 50 gånger. Vet inte varför det blev så nu men det roliga var att jag hade tur, då jag böjde en pin och ändå kunde installera win10. Det blir dock en MSI Gaming 5 om jag måste byta moderkortet så lite tur hade jag då det var "endast" 1600kr kort.

Men när jag installerade win10 så startades datorn om säkert 20 gånger. m.2 plats nederst 960 evo blev kokhett varm!!! Men det fungerade sen då jag satte dit en fläkt och bytte m.2 platsen. Detta var också säkert pga ett pinfel. Och det var stadigt i 4,9Ghz sen. Skulle aldrig ha gissat på att det var böjda PIN. Jag trodde att vid såna lägen så bör datorn aldrig starta. Men en röd lampa lyste hela tiden också vilket jag tyckte inte om (vid startpinnarna nere i hörnet)

Permalänk

Röda lampor är aldrig bra

Permalänk

självkart måste jag lägga upp bilder så andra får "en varning" att vara försiktiga och hur det ser ut när de är böjda.

jag ser kortet som fördärvat,men om jag lyckas att laga det så blir det som en lottovinst!

Permalänk
Medlem

Lycka till! Ha tålamod och ta det i små steg. Jag räddade mitt z170 kort på detta vis, då satt jag under en stark lampa då pinnarna reflekterar ljuset och då ser man när dom är i linje och jag använde en vanlig knappnål istället för pincett.

Permalänk

Fel pinnar lokaliserade. De ljusblåa och mörkblåa=DDR
jag tror att jag böjde en powerpin (brun) därför startar inte datorn.

De kan löna sig att spara denna bild..(+pdf)

De ljusblåa och mörkblåa=DDR

bilderna tagna från: PDF

Bilden sidorna 122-124
Förklaringar till varje PIN: sidorna 125-155

Permalänk
Skrivet av BjK:

Lycka till! Ha tålamod och ta det i små steg. Jag räddade mitt z170 kort på detta vis, då satt jag under en stark lampa då pinnarna reflekterar ljuset och då ser man när dom är i linje och jag använde en vanlig knappnål istället för pincett.

Har mycket småa skruvmejslar, pincetten som medföljde med förstoringsglaset men en nål har jag inte tänkt på! Kanske mammas nålar äntligen kommer väl till använding. Tack för tipset!

Permalänk

TROR ATT JAG VET VAD FELET ÄR

JAg tror, och är nästan säker på att kylningen corsair 90h pressar processorn för hårt.
Varje gång så är det en ny pin som har böjts.

Som tur är fick jag 3 pinnar för "power" i skick. och nu är jag tillbaka i ruta 1 dvs allt funkar förutom B1 B2 RAM-portarna.
Imorgon ska jag byta till stock kylare och prova fixa fler pinnar.

Och ja! man måste ha en stadig hand!
här en bild från datorn....den funkar fint ...4,9Ghz 65-70 grader 3200Mhz minnena men DC saknas

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att enstaka pinnar böjs då kylaren ska sätta jämnt tryck på processorn.

Dessutom så ligger väl processorn på plastdistanser som gör att den inte kan tryckas emot pinnarna?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Permalänk

Om du ska böja tillbaks pins så använd en blyerts stiftpenna, utan stift i då. 0,5mm brukar funka bra, och använd den som ett verktyg för att rikta pinsen rätt. En pin passar perfekt i änden på en sån penna och risken att man skadar den är minimal, vilket är lätt gjort med tång eller nåt vasst.

Dom tål inte att böjas speciellt mkt innan dom går av.

Låter skumt att kylaren skulle böja pinsen, om dom ligger rätt och har rätt vinkel så borde det inte vara nåt problem. Ligger däremot pinsen emot cpu fel så kan det böja dom åt fel håll när du skruvar till lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Asssor:

vad menar du med platsdistanser?

Det jag menar är att processorn vilar ju inte på pinnarna när den sitter i sockeln utan på en plastram runt om. Det som händer är att Processorn nuddar alla pinnarna och trycker väl ner dom en halv millimeter eller något för att få kontakt med dom medans själva trycket sitter i ramen/distanserna.

Någon får jättegärna rätta mig om jag har fel, men det känns rätt osannolikt att all tyngd ligger på pinnarna.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Om du ska böja tillbaks pins så använd en blyerts stiftpenna, utan stift i då. 0,5mm brukar funka bra, och använd den som ett verktyg för att rikta pinsen rätt.

Tack för detta tips! det har varit svårt att använda en nål.

@Asssor:
Ja, plast finns runt om ....men annars verkar pinnarna otroligt lättböjda. Jag har aldrig tittat på dem men jag ska kolla på mina 2 andra moderkort hur stabila dess pinnar är.

dessa pinnar ligger nästan på sockeln. Så lite tryck får dem. ag har ingen aning varför bara 1 böjdes i mitten men andra runt omkring är felfria. Så har det varit med 4 pinnar redan. Den första ddr-pinnen får jag inte alls på plats. (tillverkningsfel?)

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Tack för detta tips! det har varit svårt att använda en nål.

@Asssor:
Ja, plast finns runt om ....men annars verkar pinnarna otroligt lättböjda. Jag har aldrig tittat på dem men jag ska kolla på mina 2 andra moderkort hur stabila dess pinnar är.

dessa pinnar ligger nästan på sockeln. Så lite tryck får dem. ag har ingen aning varför bara 1 böjdes i mitten men andra runt omkring är felfria. Så har det varit med 4 pinnar redan. Den första ddr-pinnen får jag inte alls på plats. (tillverkningsfel?)
https://i.imgur.com/MCRBXX8.jpg

Pinnarna är väldigt ömtåliga, gjorda av guld tror jag(?) Har böjt av flera stycken när jag försökt fixa moderkort.

Min tanke är att om du ev. böjt en pin åt fel håll, så skulle den isf. se trasig ut efter cpu montering och trycket som det innebär.

Kolla även padsen på cpu, jag har en 3770k som har en taskig kontakt pad och den fixar bara single channel ddr3.