Western Digital utvecklar ny teknik för lagring – möjliggör hårddiskar på 40 TB

Permalänk
Melding Plague

Western Digital utvecklar ny teknik för lagring – möjliggör hårddiskar på 40 TB

Efter hårddiskar på 12 och 14 terabyte siktar nu Western Digital på betydligt högre kapaciteter, där den nya tekniken MAMR ska göra det möjligt att leverera hårddiskar på 40 TB år 2025.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Imponerande attt den där läsarmen hamnar på prcis rätt område i mekaniska diskar. Det är bannemig små marginaler de jobbar med!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Alltid trevligt med större HDD's, hoppas dock på att de stora 3.5" SSD's som kommer släppas om några månader leder till mer och större SSD's för konsumenter med, skulle gärna vilja byta ut mina gamla HDD's mot SSD's istället om de fanns i liknande storlekar samt inte kostade som en mindre lägenhet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alltid trevligt med större HDD's, hoppas dock på att de stora 3.5" SSD's som kommer släppas om några månader leder till mer och större SSD's för konsumenter med, skulle gärna vilja byta ut mina gamla HDD's mot SSD's istället om de fanns i liknande storlekar samt inte kostade som en mindre lägenhet.

Lite samma tanke här, för mig är detta både positivt och negativt då jag skulle ju gärna se SSD diskar så småningom bli såpass billiga att det vore ekonomiskt vettigt alternativ som enda lagringstyp i min workstation (där jag behöver ca 7~8TB idagsläget) men som det ser ut så kommer ju HDD finnas kvar i en lång tid framöver på både gott och ont. Nåväl 10,12, 14TB osv borde ju bli billigare med tiden nudå ifall det finns någon ny lagringsteknik som öppnar för betydligt större kapaciteter vilket är alltid positivt för NAS bruk.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det är väl just datacenter som blir de stora förbrukarna av diskar när allting ska lagras i "molnet" så det är vettigt att inrikta sig på den kundkategorin. 40 TB är nog ganska normal storlek på diskar år 2025 med tanke på att det hela tiden ökar. Sedan om det blir HDD, SSD eller något annat som dominerar får vi se.

Permalänk
Inaktiv

Långt kvar till 2025, men man väntar.

Vissa kan tycka att 40TB hdd är inget de behöver just idag, men man måste se på teknikutvecklingen där de flesta av oss använder tjänster som behöver ha betydligt mycket mer utrymme.

Ta en vanlig företagsserver som ska upp i molnet, där kan 1TB hdd kosta runt 1000kr/månaden, sjukligt dyrt, visst ingår det support etc, men diskar måste bli större så varje SAN får allt mer data.

*edit*
Nu har ingen kritiserat storleken som onödig ännu, men jag ser stora hårddiskar lite som snabbare järnvägar. Visst varje Svensson har inget ingen eget tåg som kan utnyttja spåren, men många av oss använder kollektivtrafik som gör det.

Permalänk
Medlem

Behövs när spelen snart ligger på 0,1 TB. Ge det ett par år så är dessa HDD var gamers basföda. Inga konstigheter. Men alltid kul med framsteg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av RPGWiZaRD:

Lite samma tanke här, för mig är detta både positivt och negativt då jag skulle ju gärna se SSD diskar så småningom bli såpass billiga att det vore ekonomiskt vettigt alternativ som enda lagringstyp i min workstation (där jag behöver ca 7~8TB idagsläget) men som det ser ut så kommer ju HDD finnas kvar i en lång tid framöver på både gott och ont. Nåväl 10,12, 14TB osv borde ju bli billigare med tiden nudå ifall det finns någon ny lagringsteknik som öppnar för betydligt större kapaciteter.

Exakt.
Jag skulle vilja ha tex 4x10TB 3.5"SSD i min NAS samt 2x10TB 3.5" SSD i min WS/Gamingdator.

Framförallt nu när 10GBE börjar bli vanligare och du kan få ett 10GBE nätverkskort för under 1000:- och en 8-portars 10GBE switch för runt 2500:- så blir det än mer intressant med 3.5" SSD för NAS-bruk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Exakt.
Jag skulle vilja ha tex 4x10TB 3.5"SSD i min NAS samt 2x10TB 3.5" SSD i min WS/Gamingdator.

Framförallt nu när 10GBE börjar bli vanligare och du kan få ett 10GBE nätverkskort för under 1000:- och en 8-portars 10GBE switch för runt 2500:- så blir det än mer intressant med 3.5" SSD för NAS-bruk.

Det lär dröja innan 3.5" ssd blir vanliga konsumentdiskar, detta av anledning som att de större 2.5" och m.2 diskarna idag kostar långt över 10 000kr.
Inet säljer 4TB 2.5" ssd, när man googlar så finns artiklar om större som 8, 12TB och frågan är hur stora behöver de bli innan man måste göra ssd-fodralen större? http://www.pcgamer.com/heres-a-rugged-8tb-ssd-that-can-withst...

Teknikutvecklingen går också emot att vi kan lagra mer data per yta och 3.5" blir en hel del ssd minne.

Min gissning är det motsatta, att allt mindre personer kommer behöva 2.5" diskar, man kan ju redan idag köpa m.2 diskar på 2TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Alltid trevligt med större HDD's, hoppas dock på att de stora 3.5" SSD's som kommer släppas om några månader leder till mer och större SSD's för konsumenter med, skulle gärna vilja byta ut mina gamla HDD's mot SSD's istället om de fanns i liknande storlekar samt inte kostade som en mindre lägenhet.

Problemet med SSD är att de är dåliga på att lagra informationen över längre tidsperioder. Med mindre celler räcker det men väldigt lite läckage för att förlora data. Som scratch diskar eller lagring för sådant man inte bryr sig om är det ok men för faktiskt långtidslagring är SSD ett sunkigt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Exakt.
Jag skulle vilja ha tex 4x10TB 3.5"SSD i min NAS samt 2x10TB 3.5" SSD i min WS/Gamingdator.

Framförallt nu när 10GBE börjar bli vanligare och du kan få ett 10GBE nätverkskort för under 1000:- och en 8-portars 10GBE switch för runt 2500:- så blir det än mer intressant med 3.5" SSD för NAS-bruk.

Som @anon159643 är inne på, 3,5" SSD är inget som kommer användas. Det är knappt ens användbart i HDD idag heller, då mycket är 2,5".

Problemet är inte storleken. De kan trycka in 100TB i en 2,5" enhet. Problemet är med dagens NAND pris så pratar vi just priset av en lägenhet, pga NANDet kostar per GB. Själv har jag ca 10-15TB total SSD kapacitet över flera maskiner, och det har kostat mer än jag vill tänka på.

Problemet är dessutom att en 1TB TLC SSD idag, är egentligen inte mycket mer än 350GB ren lagring, som man sen lagrar flera bit i samma cell. Så att få tag i en äkta 1TB+ SSD idag pratar vi typ 10kkr+ för 3TB. Tekniken är än för ung för prisvärd teknik, och företagen vill tjäna alla pengar de kan. De lovar 100TB SSD, när de pratar om totalt proppade 2,5" enheter värda förmögenhet.

Så... vill du ha mer än 10TB lagring idag, är det HDD som gäller. Men det är helt okej, då en SSD cache på det är faktiskt väldigt effektivt. Se det som en snabb SLC cache till ditt mellansnabba TLC NAND, till din långsamma HDD, till din säkra backup. Mao... vi må lagra 10+TB idag, men vi behöver sällan allt av det på en gång.

@anon127948 du säger det, men i en NAS, online är det inga problem. Ska du lagra offline backup är dock HDD klart vettigare bara rent ur prisperspektiv.

Och jag vet tester som pågår just nu... på att se hur länge de faktiskt kan tåla att ligga offline, totalt utslitna och ändå kunna läsas. 6 mån är inga problem för en SSD offline, även idag, även 840 EVO. Den är långsam då, ja.. men den kan läsas utan fel. Min klarade 9 månader+ utan ett enda läsfel. De kommer slitas ut nära NANDets max och ligga 1 år i slut testet, typ JEDEC test. Så får vi se hur bra de olika SSDerna klarar sig.

Och 3D NAND är inte säkert "mindre"... faktum är att tex Samsungs V-NAND är betydligt större litografi på 3X nm. Endast Intels senaste är 16nm, och Toshibas 15nm TLC är förvånansvärt pålitligt. Inga problem öht efter många 100-tals P/E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag skulle vilja ha tex 4x10TB 3.5"SSD i min NAS samt 2x10TB 3.5" SSD i min WS/Gamingdator.

Som andra varit inne på är det fysiska formatet/storleken inte lika begränsande faktor när det kommer till SSD som när det gäller HDD.
Det går att göra 10TB SSD i 2.5" också. De blir dyra. Men att sätta de i ett större skal hjälper inte direkt så det är inte säkert att en 3.5" blir billigare.
Om du absolut vill maxa mängd lagring per enhet oavsett pris så är det klart att då får man gå upp till något större än 2.5".
Sen om det blir 3.5" eller PCI-Express kort eller vad det nu blir. Men är du uppe i så mycket SSD lagring att det inte ryms i 2.5" så kommer det bli DYRT.

Ett tips annars är att du kan använda 2.5" till 3.5" skenor om du har ett chassi med många 3.5" platser som du vill trycka i fler SSD i.

Edit
Annars hade det varit ett intressant experiment om man hade varit SSD tillverkare.
Tillverka en 1TB 2.5" SSD. Sen tillverka en likadan SSD men göra den i 3.5" istället och lägga på en femhundring eller dyl och se hur många som köper 3.5" bara för att de kan och de slipper köpa skenor om de vill sätta den i en 3.5" plats.

Ännu roligare hade det varit om man ändå skickar med skenor till 2.5" varianten.
Så 3.5" varianten bara erbjuder högre pris och sämre luftflöde (om den monteras framför/bakom fläkt).

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom släpper 20TB nästa år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

De skrev väl fel på tiden, inte år 2025 utan idag kl 20:25 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Någon som vet vad för nackdelar som HAMR har? Hittar inget på google.

Permalänk
Medlem

Eh, det du kan maximalt få in på en 2.5" får man utan problem in på 3.5" + lite till.

$$$ handlar det ändå om i slutändan, datahallar och datorbyggarna(+mobiler och liknande) står för största efterfrågan och dom betalar gladeligen, så varför ens försöka?

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig gå tillbaka till HDD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Kommer aldrig gå tillbaka till HDD.

Långtidslagring som sagt, men du kanske lagrar i molnet på en hdd?

Jag tror annars att framtiden är som du att vanliga konsumenter överger hdd hemma, hade det inte varit för att priset hade stått still i 2år så hade det nog redan inträffat
.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet anledningen till varför det inte tillverkas ”större" mekaniska diskar?
Alltså t.e.x 5,25” enheter?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fagge:

Är det någon som vet anledningen till varför det inte tillverkas ”större" mekaniska diskar?
Alltså t.e.x 5,25” enheter?.

Ljudnivå och strömförbrukning skulle jag tro. Plus att det ju går åt mer material rent fysiskt så det blir dyrare. Det har ju funnits en gång i tiden, men 3.5" tyckte man väl var en bättre balans när det kom.

Lägg därtill att många chassin idag levereras utan 5.25"-plats, så det skulle ju bli svårt att stoppa dem någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det lär dröja innan 3.5" ssd blir vanliga konsumentdiskar, detta av anledning som att de större 2.5" och m.2 diskarna idag kostar långt över 10 000kr.
Inet säljer 4TB 2.5" ssd, när man googlar så finns artiklar om större som 8, 12TB och frågan är hur stora behöver de bli innan man måste göra ssd-fodralen större? http://www.pcgamer.com/heres-a-rugged-8tb-ssd-that-can-withst...

Teknikutvecklingen går också emot att vi kan lagra mer data per yta och 3.5" blir en hel del ssd minne.

Min gissning är det motsatta, att allt mindre personer kommer behöva 2.5" diskar, man kan ju redan idag köpa m.2 diskar på 2TB.

Just ny krymper man kretsarna i nästan lika stor hast som man ökar lagringskapaciteten. Vanligtvis hänger dessutom dessa ihop i form av mindre kretsar = fler lagringskretsar som nu även staplas på varandra genom diverse 3D NAND.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om vilken prisbild det rör sig om i framtiden för dessa laddningskapaciteter?

Den mekaniska hårddisken verkar inte bli ersatt för lång tid framåt. SSD diskar är väldigt små, oförskärmt dyra i förhållande till lagringskapacitet, dåliga på långtidslagring. Den enda fördelen SSD diskar har mot mekaniska hårddiskar är att de är snabba men där tar det oxå stopp tyvärr.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

5-1/4" kan man inte snurra så fort utan att få problem med turbulens och luftströmmar - speciellt med de extremt små flyghöjderna man har idag.

3.5" 15 krpm SAS-serverdiskar som fanns 2010 och lite efter var egentligen 2.5" i 3.5" chassier eftersom hastigheten i ytterperferin är så hög att det är problematiskt att hålla huvuden på rätt höjd av alla virvlar som blir och stör. (det är en orsak varför WD började med helium för sina 8,18,12 och 14 TB diskar - med helium så är rörelse-hastigheten på atomerna högre och därmed högre ljudhastighet och den faktiska snurrhastigheten och använda diameter har mycket mer marginal till ljudhastigheten än med luft, då ju närmare ljudhastigheten man kommer, ju mer svårkontrollerat blir det)

På den tiden 5-1/4" diskar var vanligt så var varvtalet 3600 rpm, idag vill man nog inte gå under 5400 rpm och det kommer vara ganska hårigt att hantera om diametern motsvarar 5-1/4" och man fortsätter att använda luft

Permalänk
Medlem

Patetiskt

40TB 2025? Vid det laget lär en SSD vara på 4PB. Man måste känna sig misslyckad som forskare på detta på WD.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit bättre om de fokuserat på större SSDer och sänka priset på dessa enheter. Fast det är väl jättebra för servrar att dessa tillverkas.. Men jag tror även serverägare hade dragit nytta av större och mer hållbara SSDer med en mycket förbättrad livslängd än nuvarande ~3-5 år med en skrivgaranti på några TB.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Paddanx:

Massa text.

Det finns idag flera SSD's i 3.5" format som är riktade mot enterprise och liknande.
Mitt inlägg är inte riktat mot den fysiska storleken, är väl medveten om att man kan pressa in 2TB på en M2.

Det jag är ute efter är en väl beprövad lösning som kan passa in på 3.5" som är dagens standard när det gäller lagring.

Att använda denna standard för SSD i större storleker medger bättre kylning bla.

Kollar man på Enterprise-marknaden så är det det 3.5" som gäller, och jag hoppas att det spiller över på konsument-marknaden med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mest häpnadsväckande är väl ändå att de fortfarande anger lagringstätheten per kvadrattum...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Frejoh466:
Metal fatigue, expanderar och kontraherar när plattorna värms upp till 400C och svalnar av. Metallen blir mjukare med högre temperaturer, spinnandes i 7200RPM över tid så förstörs plattorna helt enkelt. Det fanns ingen lösning då problemet låg i ren fysik, den enda lösningen för att få HAMR att fungera pålitligt var att uppfinna någon ny slags metall som kan hålla magnetisk data och inte påverkas av konstant uppvärmning/avsvalning.

Vilket är varför MAMR kallas för ett genombrott, de har kringgått stoppklossen i tekniken och gjort sig av med behovet att värma plattorna/läshuvudet.

Permalänk
Medlem

Tycker 40Tb känns lite för 2025

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Känslan när den går sönder och 40TB semesterbilder är borta