Nvidias partnertillverkare får inte överklocka Geforce GTX 1070 Ti

Permalänk
Melding Plague

Nvidias partnertillverkare får inte överklocka Geforce GTX 1070 Ti

För att inte kannibalisera försäljningen av Geforce GTX 1080 uppges Nvida inte tillåta sina partner att överklocka kommande GTX 1070 Ti. Något som även kan komma att gälla slutanvändare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Vilket jävla skämt! Strunta i att släppa GTX 1070 Ti då eller sänk priset på GTX 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Vilket jävla skämt! Strunta i att släppa GTX 1070 Ti då eller sänk priset på GTX 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min tanke ochså

Permalänk
Medlem

Att låsa överklockning skulle vara ett sånt typiskt Nvidia move så det bara kan bli

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lowngcawt:

Att låsa överklockning skulle vara ett sånt typiskt Nvidia move så det bara kan bli

Ja nvidia om någon hehe.
Fast ja, jag tror inte det är så sannolikt att de förbjuder konsumenterna att klocka. OCbegränsningen lär bara gälla tillverkarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hahaha hoppas detta blir av. Det vore guld att läsa alla tårar på nätet

Bra boost för AMD med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nyheten kommer från två oberoende rapporter av Eteknix och Expreview, som båda varit i samtal med tillverkare. Det talas även om att Nvidia kan komma att helt låsa möjligheten till manuell överklockning, ett drag som skulle vara helt utan motstycke på marknaden.

Huruvida överklockning för slutanvändare blir nedlåst och hur Nvidia skulle gå tillväga för att åstadkomma detta framgår inte. Närmast till hands ligger att bolaget sätter in någon form av mjukvarubegränsning, antingen i grafikkortets BIOS eller i Nvidias Geforce-drivrutiner.

och ändå kommer alla gröna fanboys här på forumet rekommendera folk att köpa och stödja sånt här skit om nu Nvidia verkligen gör det...vilket jag inte ens tveka på.

Skrivet av Söderbäck:

Ja nvidia om någon hehe.
Fast ja, jag tror inte det är så sannolikt att de förbjuder konsumenterna att klocka. OCbegränsningen lär bara gälla tillverkarna.

och snart få vi då säkerts OC DLC för Nivida's drivrutin

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Dagens priser på GTX 1070 ligger på 4000kr och uppåt till närmare 5000kr Så det blir intressant att se var den hamnar då GTX 1070ti kommer ut.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Herre... Rent spontant känns det här helt enkelt så fel. Det är visserligen inte bekräftat, men ändå. Köper folk allt som släpps under Nvidias fana, utan närmare fundering? Man kan ju rimligtvis tro att Nvidia ändå ser någon form av potential i detta.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara slänga ut 1070 från marknaden och ersätta den med 1070 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

och snart få vi då säkerts OC DLC för Nivida's drivrutin

Nvidia Geforce GTX 1070 ti - GOTY - Graphics card of the year edition. Till ett pris av GTX 1080.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv

I framtiden kanske det blir GTX 1180K och GTX 1180Ki i stil med Intels processorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha hoppas detta blir av. Det vore guld att läsa alla tårar på nätet

Bra boost för AMD med.

Men den bästa boosten för AMD vore ändock att själva tillverka något som är konkurrensmässigt

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I framtiden kanske det blir GTX 1180K och GTX 1180Ki i stil med Intels processorer

Skickades från m.sweclockers.com

ingen dåligt idea egentligen. icke-Ti modellerna är dem låsta korten medans Ti modellerna är dem upplåsta. vi få hoppas att ingen hos nvidia hör det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta är helt och hållet fel... Det enda som kan rättfärdiga något sådant här om de säljer korten för typ 1500Kr. Då skulle nog de flesta tåla att inte kuna klocka dem. Men lägger de sig dyrare än så så ska ju överklockningen finnas med där.

Oavsett vad så kommer det sälja som smör, och folk kommer kanske snart dra till med att "Jag älskar Nvidia och klockar aldrig ändå så mig gör det inget". Nvidia har ju en del Mindshare.

Det är också fullt möjligt att det kan röra sig om ett socialt experiment från Nvidias sida för att testa sina kunders lojalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att detta är helt och hållet fel... Det enda som kan rättfärdiga något sådant här om de säljer korten för typ 1500Kr. Då skulle nog de flesta tåla att inte kuna klocka dem. Men lägger de sig dyrare än så så ska ju överklockningen finnas med där.

Ja det är nog fel. Alltså korten kommer antagligen inte vara låsa för överklockning av konsumenterna, men tillverkarna får väl inte lägga till sin egna OC. Det låter väl rimligast.

Eller ja man ska kanske inte dra för mycket slutsatser själv innan vi vet hur det blir ;).
Det är ju inte omöjligt att det blir helt nedlåst, men det scenariot väntar iaf jag med att känna saker kring tills vi har bekräftelse på att så är fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Att låsa överklockning skulle vara ett sånt typiskt Nvidia move så det bara kan bli

Och för att kunna överklocka så måste man köpa founders edition som är lite dyrare, ungefär som intel kört med sina K modeller sedan sandybridge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Kan inte se varför man skulle välja detta kortet över 1080 när det inte kommer skilja speciellt mycket mellan dem... Speciellt om dem nu säger att man inte får överklocka också.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att detta är helt och hållet fel... Det enda som kan rättfärdiga något sådant här om de säljer korten för typ 1500Kr. Då skulle nog de flesta tåla att inte kuna klocka dem. Men lägger de sig dyrare än så så ska ju överklockningen finnas med där.

Oavsett vad så kommer det sälja som smör, och folk kommer kanske snart dra till med att "Jag älskar Nvidia och klockar aldrig ändå så mig gör det inget". Nvidia har ju en del Mindshare.

Det är också fullt möjligt att det kan röra sig om ett socialt experiment från Nvidias sida för att testa sina kunders lojalitet.

Och oavsätt om AMD släpper gårdagens prestanda med högsta strömförbrukning i mannaminne, så kommer folk promota det och kalla alla som inte är lika övertygade för fanboys.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1486312-amd-radeon-rx-...

Skrivet av Ozzed:

Inga direkta överaskningar så en ganska "tam" lansering så sätt. Men å andra sidan inget negativt vi inte redan visste heller, Att strömförbrukningen skulle bli hög visste vi ju om, men målgruppen bryr sig ju egentligen inte om strömförbrukning, utom just vid fanboykrig så.

Gött mos AMD!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

haha vilket skämt! vore det inte mer logiskt att bara sälja 1080 billigare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Underlig strategi. Såfort man läste om 1070ti så kändes det bara som om 1080 blev passé. Och detta lägger bara mer vatten på den kvarnen.

Om AMD hade tillverkat fler vega56 kort skulle det också vara av godo för konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha vilket skämt! vore det inte mer logiskt att bara sälja 1080 billigare?

har ju redan pekats ut förut. Det verka handla mest om att gå om Vega 56 igen då det har ju gott förbi den vanliga 1070. Kanske också lite grant för att gör aktieägarna nöjda då man har släppt nåt igen istället för att bara sitta och har ingen "nytt" ute.

Skrivet av crion:

Underlig strategi. Såfort man läste om 1070ti så kändes det bara som om 1080 blev passé. Och detta lägger bara mer vatten på den kvarnen.

Om AMD hade tillverkat fler vega56 kort skulle det också vara av godo för konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD gör någ allt dem kan. problemet är nuvarande Yield av HBM2 minne samt att korten köps upp snabbare av miners än dem kan produceras. vi få väl hoppas att bubblan snart spricker.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är nog fel. Alltså korten kommer antagligen inte vara låsa för överklockning av konsumenterna, men tillverkarna får väl inte lägga till sin egna OC. Det låter väl rimligast.

Eller ja man ska kanske inte dra för mycket slutsatser själv innan vi vet hur det blir ;).
Det är ju inte omöjligt att det blir helt nedlåst, men det scenariot väntar iaf jag med att känna saker kring tills vi har bekräftelse på att så är fallet.

Om folk kan klocka men inte tillverkarna så känns det ju som de tar ifrån tillverkarna en av de få verktyg de har för att särskilja korten. Det skulle också vara skumt. Vi får vänta och se.

Skrivet av Cheewie:

Och oavsätt om AMD släpper gårdagens prestanda med högsta strömförbrukning i mannaminne, så kommer folk promota det och kalla alla som inte är lika övertygade för fanboys.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1486312-amd-radeon-rx-...

Vad har det med denna diskussionen att göra? AMD har väl varken låst överklockningen för tillverkare eller användare? Så den där jänförelsen är ju helt horribelt usel. Skärpning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och nvidia trollar oss igen hahaha

Precis som nämndes av @tyvar1, sänk priset på 1080 till nära 5000. 1070 ti är ett meningslöst kort. För vi har ju redan sett 1080 ligga runt 5500kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha vilket skämt! vore det inte mer logiskt att bara sälja 1080 billigare?

Kanske inte är så enkelt med tanke på att 1080 har GDDR5x. Men nu har jag ingen koll på hur mycket dyrare det är jämfört med vanliga GDDR5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

haha okej elle?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vart hamnar prestandan då? Som ett fabriksöverklockat 1070?

Permalänk
Medlem

Ähh, det kommer komma ett bios 1 månad efter lansering som tillåter överklockning och då kommer 1070ti försäljningen skjuta i taket fullständigt då det presterar bättre än 1080. Det är ju en klassiker, så vänta ni bara lugnt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

@jOnÄTÄn: Kunde nvidia sälja GF110 för 2-3000kr så kan dom sälja ett GP104 (som är en billig krets att tillverka)

Gpun är så billig för nvidia att tillverka att dom fortfarande tjänat skit mycket på det.

Kollar man historiskt på nvidia så har dom tjänat väldigt mycket på att sälja stora gpuer förut som gick varma(krävde bättre kylning, det kostar med pengar) och dyrare VRM komponenter för att hantera strömmen.

Nvidia hade(om man kollar vad nvidia sålt äldre kort för, och som krävts mer att tillverka) kunnat sälja 1070 för MSRP på 249 dollar tex och fortfarande tjänat pengar på korten i relativt bra utsträckning(pratar om foundres korten, inte partner kort som generellt är dyrare att göra)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Blir ju en super vinstaffär för Nvidia.
De kan göra klenare spänningsmatningskretsar vilket sparar pengar. Gpun kan innehålla fler brister i kislet bara den klarar stockhastighet inom visst spänningsintervall vilket sparar pengar.
3e part tillverkare kan släppa korten med billigare kyllösningar vilket sparar pengar.
De med en prissätta mellan 1070 och 1080 kunna generera ännu högre marginaler för Nvidia.
Låter ju kanon ända tills man inser att ingen utom de som gör färdigbyggda datorer kommer köpa dessa kort och Nvidia kommer få en shit storm av köpare som kommer köpa AMD eller behålla sina kort i ren protest.
Detta förutsatt att informationen i nyheten stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com