Oculus Santa Cruz är fristående VR-lösning med rörelsekontroller

Permalänk
Melding Plague

Oculus Santa Cruz är fristående VR-lösning med rörelsekontroller

Fristående virtuell verklighet är ett hett ämne på Facebooks utvecklarkonferens Oculus Connect, där bland annat en ny version av företagets Santa Cruz-prototyp ser dagens ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men...vi vill ju ha trådlösa VR-headset till våra gamingriggar. Det måste ju vara på G annars hade de inte prisdumpat Rift så mycket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Detta är en av de heliga gralarna för mig. Dock så tror jag inte på wireless p.g.a latenser, men de har säkert motverkat det till viss mån med någon mjukvara. Spacewarp kanske?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Men...vi vill ju ha trådlösa VR-headset till våra gamingriggar. Det måste ju vara på G annars hade de inte prisdumpat Rift så mycket.

Prisdumpen kanske vara en proaktiv reaktion på att Samsung ska släppa sina Odessey snart.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Jag misstänker att tanken är att denna ska kunna köras wireless också från PC. Annars får jag inte ihop det riktigt.

Så både helt standalone med mobil/konsol upplevelser (förmodligen android som körs) och wireless från PC med något tillägg. Kanske att den inbyggda kan hjälpa till och sköta en del beräkning i så fall/minska latens för video komprimering eller sköta tracking delen.

Vi får väl se om de säger något mer idag om denna. Carmack har ju sin presentation kl 18:30 idag men han brukar vara otroligt teknisk och inte så mycket presentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är en av de heliga gralarna för mig. Dock så tror jag inte på wireless p.g.a latenser, men de har säkert motverkat det till viss mån med någon mjukvara. Spacewarp kanske?

Finns diverse tredjeparts lösningar för trådlös VR varav ingen utav dom har nått märkbart problem med latens vad jag hört.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är en av de heliga gralarna för mig. Dock så tror jag inte på wireless p.g.a latenser, men de har säkert motverkat det till viss mån med någon mjukvara. Spacewarp kanske?

Finns redan idag trådlösa tekniker som är snabbare än optisk kabel. Så tror inte att latens är ett problem bara för att det är wireless.

Men befintlig hårdvara/protokoll (som finns billigt att tillgå) har förstås ganska hög latens. Men tekniken finns där för det företag som är berett att satsa.

Intressant läsning finns på http://www.ict-lola.eu/
Där har man t.ex identifierat gaming som ett stort område där det finns pengar att hämta

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns redan idag trådlösa tekniker som är snabbare än optisk kabel. Så tror inte att latens är ett problem bara för att det är wireless.

Men befintlig hårdvara/protokoll (som finns billigt att tillgå) har förstås ganska hög latens. Men tekniken finns där för det företag som är berett att satsa.

Intressant läsning finns på http://www.ict-lola.eu/
Där har man t.ex identifierat gaming som ett stort område där det finns pengar att hämta

Nu vet jag inte exakt vilka våglängder specifikt men vissa våglängder av elektromagnetisk strålning reflekteras på lite olika på olika ytor och därmed kan skapa "eko", vilket blir störningar.

60GHz bandet är kanske en bra kandidat p.g.a. hög kapacitet med kort räckvidd (luften blockerar starkt) men undrar hur strålningen reflekteras i vanlig fast materia som finns i vanliga hem (trä, papper, betong, metall, plast)?

Fördel med kabel är att strålningen inte stör andra apparater då den är isolerad samt inte heller påverkar organisk massa som typ människor och dess celler

Permalänk
Medlem

Enligt en annan sida är det snapdragon 821 i oculus go och snapdragon 835 i Santa cruz project. Vet inte hur stor skillnad det är mellan dem men man kan glömma vanliga RIFT spel i denna. Hoppas på att det kommer någon liknande version som santa cruz med kontrollerna och sensorer på HMD sen kör man WIGIG 60HZ till Datorn/mottagare med 3H battertid. och så lite bättre FOV och upplösning, så har vi nått hela vägen fram med VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Jag misstänker att tanken är att denna ska kunna köras wireless också från PC. Annars får jag inte ihop det riktigt.

Så både helt standalone med mobil/konsol upplevelser (förmodligen android som körs) och wireless från PC med något tillägg. Kanske att den inbyggda kan hjälpa till och sköta en del beräkning i så fall/minska latens för video komprimering eller sköta tracking delen.

Vi får väl se om de säger något mer idag om denna. Carmack har ju sin presentation kl 18:30 idag men han brukar vara otroligt teknisk och inte så mycket presentation.

Detta är deras standalone segment som de presenterade. De har inte presenterat något som ska vara i nästa generations VR HMD till pc

Det kommer i OC5 och lanseringen blir 2019 någon gång

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är en av de heliga gralarna för mig. Dock så tror jag inte på wireless p.g.a latenser, men de har säkert motverkat det till viss mån med någon mjukvara. Spacewarp kanske?

Men allt körs ju lokalt. Det är ingen trådlös kommunikation inblandad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Avstängd

Får vi inte använda datorns kraft längre?

Vad hände med Oculus Rift CV2? Ge oss 200c synfält och 2160p upplösta skärmar i stället! Och ta bort den där krångliga kabeln också!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Nja. Enligt länken knge bjöd på behövs minst en kamera till för bra tracking av handkontrollerna. Likaså är jag inte nöjd med beräkningskraften.
Sist men inte minst testade jag en Rift CV1 för första gången i veckan; upplevde bildkvaliteten som bättre (mindre SDE) men påtagligt mindre upplevd FOV jämfört med Vive. Likaså kändes det först konstigt för ögonen, ungefär som när man tittar i kors, eller ser på en autostereogram tavla.
Nej, även om Cruz-konceptet är häftigt, är nog wireless high-end VR mer för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men allt körs ju lokalt. Det är ingen trådlös kommunikation inblandad.

Jahapps. Vad kul, men lite av en besvikelse på samma gång.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?