Microsoft Mixed Reality-headset väntas sälja bättre än Oculus Rift och HTC Vive

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Mixed Reality-headset väntas sälja bättre än Oculus Rift och HTC Vive

I samband med nästa stora uppdatering till Windows 10 introduceras även headset för Windows Mixed Reality, vilka förutspås bli starka konkurrenter till HTC Vive och Oculus Rift

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant. För 4000 spänn börjar det bli intressant alltså (för mig också visserligen men inte minst för en bredare konsumentskara). Förutsatt att de inte dras med några trista nackdelar.
Nu är det här introduktionspriser och vad det slutar på i Sverige är svårt att säga. Jag vet jag vet. Men inom något år är det inte en omöjlighet med dessa priser kanske.

En framtida genomgång från Sweclockers redaktion av detta VRheadset hoppas jag på

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Var på Microsoft Store i Orlando förra veckan då hade de precis fått in dem och kunde inte testa ( antaligen för att Fall Creators Update inte släppts ) men hoppas kunna testa detta i Nov i Californien kanske webhallen eller inet har också så man kan testa?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nja, om "brand recognition" var det som behövdes så borde väl Rift gått bättre?
För jag antar att folk känner till Facebook lika mycket som Microsoft?

Mixed reality har väl sin plats, men att de skulle ta marknadsandelar av riktig VR har jag svårt att se.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows Mixed Reality-headset kräver inte heller lika mycket av användarens dator jämfört med konkurrenterna.

Alltså detta är så mycket skitsnack. Det kräver exakt lika mycket för att köra samma saker

Det krävs inte magisk mindre av datorn för att köra samma spel i MS headsets än i Rift och Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Alltså detta är så mycket skitsnack. Det kräver exakt lika mycket för att köra samma saker

Det krävs inte magisk mindre av datorn för att köra samma spel i MS headsets än i Rift och Vive

Jo, om upplösningen i MS headset är lägre.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Alltså detta är så mycket skitsnack. Det kräver exakt lika mycket för att köra samma saker

Det krävs inte magisk mindre av datorn för att köra samma spel i MS headsets än i Rift och Vive

Det beror väl lite på vad det är som ska renderas och hur detta går till. bilden för VR renderar en bild som täcker mer än skärmen kan visa exempelvis och drar man då ner marginalerna på utsidan så kan man ju faktiskt få ner vad som krävs för att rendera samma grej. Det är ett exempel. Samtidigt har du en poäng i att det låter väldans... bra. Mycket av det som ställer krav sitter ju i mjukvaran i spelmotorn och det kommer andra headsets inte kunna påverka. De behöver ha belägg för deras snack nu också. Upp till bevis vad de menar.

Skrivet av Deerhall:

Jo, om upplösningen i MS headset är lägre.

Fast den väntas vara högre va? 1400*1400 per öga i MS grejer vad jag förstått

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jo, om upplösningen i MS headset är lägre.

Alla MS har högre upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Alltså detta är så mycket skitsnack. Det kräver exakt lika mycket för att köra samma saker

Skrivet av Deerhall:

Jo, om upplösningen i MS headset är lägre.

Funderar lite på de kanske tänker annorlunda här. Om det skulle kunna krävas mindre resurser på grund av att upplösningen är HÖGRE. Man måste ju supersampla rejält för att förbättra bildkvalitén på HTC Vive och Rift. Om man har högre upplösning, som ju är fallet på Samsung-varianten så kanske man inte behöver supersampla lika mycket för bibehållen bildkvalité?

Har inte läst något om hur strukturen på pixelmatrisen ser ut. På Vive/Rift är det ju tyvärr pentile, vilket också bidrar till att röda och blå subpixlar hamnar lite fel jämfört med det som grafikkortet räknat fram.

Permalänk
Medlem

Vad ska "mixed reality" användas till när det lanseras? Som jag kan läsa mig till så är det främst området produktivitet - alltså i detta fall kontorsarbete. Av mina egna upplevelser i Steam VR där man kan använda Windows-skrivbordet så är detta långt ifrån att kunna arbeta med på ett effektivt sätt jämfört med en vanlig setup. Spel, som Vive och Rift riktar sig mot, kan däremot avnjutas väl. Men det tolkar jag informationen som att Microsofts lösning inte ska rikta sig mot.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nja, om "brand recognition" var det som behövdes så borde väl Rift gått bättre?
För jag antar att folk känner till Facebook lika mycket som Microsoft?

Mixed reality har väl sin plats, men att de skulle ta marknadsandelar av riktig VR har jag svårt att se.

Nu marknadsfördes den som Oculus Rift och inte Facebook Rift eller liknande, de flesta vet nog inte att Facebook äger Oculus.

Får hoppas att Vive-priset går ner ännu mer då, i så fall blir det att slå till.

Permalänk
Medlem

Bra med ökad konkurrens!

Permalänk
Medlem

nån här som vet ifall man kan använda Mixed Reality-headset för att spela med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

nån här som vet ifall man kan använda Mixed Reality-headset för att spela med ?

De ha stöd för OpenVR och har samarbete med HTC, så borde vara samma stöd som Vive.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

De ha stöd för OpenVR och har samarbete med HTC, så borde vara samma stöd som Vive.

okey

Permalänk
Avstängd

"Windows Mixed Reality-headset kräver inte heller lika mycket av användarens dator jämfört med konkurrenterna."

Hur funkar det, om Windows heatsetsen kör högre upplösningar?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

"Windows Mixed Reality-headset kräver inte heller lika mycket av användarens dator jämfört med konkurrenterna."

Hur funkar det, om Windows heatsetsen kör högre upplösningar?

Det fungerar givetvis inte med bibehållen bildkvalitet (Tvärtom är Oculus ensamt om tekniken Asynchronous Spacewarp, som kan sänka datorkraven rejält, och vad jag vet har ingen annan något lika bra).

Vad som menas är att Microsoft planerar att det även kommer köras program med VR på mobiltelefonsnivå, och för dem anger de väldigt låga hårdvarukrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Var på Microsoft Store i Orlando förra veckan då hade de precis fått in dem och kunde inte testa

Notera att Samsungs är lite mer påkostat än de andra, om du har möjlighet att välja. Flera recensenter har sagt att Samsungs headset gör de andras överflödiga, även om det kostar aningen mer. (Sedan behövs det fler och mer detaljerade recensioner.)

Permalänk
Medlem

Dem faila med windows phone men jag hoppas att dem lyckas denna produkt!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

"Windows Mixed Reality-headset kräver inte heller lika mycket av användarens dator jämfört med konkurrenterna."

Hur funkar det, om Windows heatsetsen kör högre upplösningar?

Hololensen hade ju en egen gpu/cpu som gjorde alla grafiska beräkningar bland annat. Detta kan vi verifiera då den inte krävde någon anslutning till datorn för rendering av bilder. Då de har både ar och vr stöd och även sagt att de använt hololensteknologi i deras mixed reality headsets kan det vara så att en del av rendering sker i headsettet. Kan vara så enkelt. Har dock inte läst själva tekniken som headsetten använder sig av dock.

Hoppas på att vr/ar blir något som företagen vill ha mer av. Har varit med och byggt försäkringskassans vr projekt och det var ett av de roligare uppdragen jag haft som utvecklare. Vill ha mer sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra med konkurens, men för mig personligen leder just nu Vive helt överlägset.

Tror mjukvaru släpp till de tre blir helt avgörande börjar likna lite konsollernas krig, Vive har Fallout och Doom.

Vem har tillräckligt stor säck med pengar att köpa till sig Nintendo ?
Sega sitter på antalet arkad liscenser o klassiker skulle kunna dammas av och poleras upp för VR, klassiska Outrun tex skulle jag kunna bita av mig handen för att spela i VR.
Vem får först ut en riktig Pen&Paper RGP, spelar mindre roll om det är D&D eller Vampire system här vi pratar om, men i VR och bra storytelling/Gamemaster finns det inga gränser för ett sådant spel.

Med det sistnämda sagt skall blir intressant vad Paradox gör med sin Whitewolf lisencs som de köpte från CCP Games, finns galet med potensial där men tror inte de har know/how att göra det själva då det ställer krav på kod som de inte är i närheten av i deras egna inhouse produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nja, om "brand recognition" var det som behövdes så borde väl Rift gått bättre?
För jag antar att folk känner till Facebook lika mycket som Microsoft?

Mixed reality har väl sin plats, men att de skulle ta marknadsandelar av riktig VR har jag svårt att se.

Mja, snarare tvärtom, att folk gav fan i att köpa Rift pga Facebook.
Också "brand recognition", I guess ¨\_=)_/¨

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Det fungerar givetvis inte med bibehållen bildkvalitet (Tvärtom är Oculus ensamt om tekniken Asynchronous Spacewarp, som kan sänka datorkraven rejält, och vad jag vet har ingen annan något lika bra).

Vad som menas är att Microsoft planerar att det även kommer köras program med VR på mobiltelefonsnivå, och för dem anger de väldigt låga hårdvarukrav.

Både Vive och Pimax använder liknande tekniker, men de heter lite annorlunda. Vive kallar den Asynchronous Timewarp och Pimax kallar sin Brainwarp. Men tror inte det är det de menar med att headsettet inte kommer vara lika prestandakrävande.

Skrivet av Nocto:

Hololensen hade ju en egen gpu/cpu som gjorde alla grafiska beräkningar bland annat. Detta kan vi verifiera då den inte krävde någon anslutning till datorn för rendering av bilder. Då de har både ar och vr stöd och även sagt att de använt hololensteknologi i deras mixed reality headsets kan det vara så att en del av rendering sker i headsettet. Kan vara så enkelt. Har dock inte läst själva tekniken som headsetten använder sig av dock.

Hoppas på att vr/ar blir något som företagen vill ha mer av. Har varit med och byggt försäkringskassans vr projekt och det var ett av de roligare uppdragen jag haft som utvecklare. Vill ha mer sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om man spelar Crysis 3 på högsta grafik, får 30 fps med GTX 1080, hur ska då en liten mini-CPU/GPU kunna göra någon väsentlig skillnad på FPS'en? Det fattar inte jag, mobila grafikchipp är relativt klena i jämförelse med riktiga dedikerade grafikkort.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Både Vive och Pimax använder liknande tekniker, men de heter lite annorlunda. Vive kallar den Asynchronous Timewarp och Pimax kallar sin Brainwarp.

Oculus började med Timewarp, men lade sedan till Spacewarp, som gjorde stor skillnad. Det var därför jag skrev "vad jag vet har ingen annan något lika bra". Avsaknaden av Spacewarp brukar ses som en nackdel med Vive, i jämförelse. Pimax lösning har ingen kunnat prestandatesta närmare.

Man kan läsa mer här: https://developer.oculus.com/blog/asynchronous-spacewarp/

Skrivet av Xaves:

Men tror inte det är det de menar med att headsettet inte kommer vara lika prestandakrävande.

Nej, det var därför jag skrev "Vad som menas är att Microsoft planerar att det även kommer köras program med VR på mobiltelefonsnivå, och för dem anger de väldigt låga hårdvarukrav". Jag lade till det där om Spacewarp som ett exempel på något som tvärtom gör att det nog kommer krävas högre hårdvarukrav för Microsofts VR-lösningar än för Oculus, för likvärdig grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Vad ska "mixed reality" användas till när det lanseras? Som jag kan läsa mig till så är det främst området produktivitet - alltså i detta fall kontorsarbete. Av mina egna upplevelser i Steam VR där man kan använda Windows-skrivbordet så är detta långt ifrån att kunna arbeta med på ett effektivt sätt jämfört med en vanlig setup. Spel, som Vive och Rift riktar sig mot, kan däremot avnjutas väl. Men det tolkar jag informationen som att Microsofts lösning inte ska rikta sig mot.

Känns ju som mixed reality skulle vara perfekt till spel, men problemet är ju att det kommer krävas ryggsäck med dator + batteripack eller liknande iaf tills batterier och telefoner förbättras radikalt.

Men kommer nog se knepigt ut med folk som springer runt och spelar utomhus för dom som inte ser spelvärlden

Permalänk
Medlem

Mer information om vad mixed reality faktiskt innebär: https://youtu.be/gEfqcHBUFR0

vidare köpte microsoft nyligen AltspaceVR, kan bli något https://www.windowscentral.com/microsoft-has-purchased-altspa...

Permalänk
Medlem

Hoppas det är MYCKET bättre än Hololens. Det var tyvärr en riktig besvikelse.. Konceptet är riktigt najs, men på tok för dåligt. Iaf den versionen jag testade.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tattis:

Mer information om vad mixed reality faktiskt innebär: https://youtu.be/gEfqcHBUFR0

vidare köpte microsoft nyligen AltspaceVR, kan bli något https://www.windowscentral.com/microsoft-has-purchased-altspa...

Den första videon måste vara bland det dummaste någonsin. Spela minecraft i AR istället för att vara i själva spelet...

Det ända möjligtvis användbara skulle vara för laptops så att man kan låtsas ha flera skärmar när man jobbar. För desktop är flera verkliga skärmar att föredra.

Permalänk
Inaktiv

En anledning till Microsofts lägre systemkrav är som jag förstått det att de även har ett 60Hz-läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu börjar VR-headset bli som att tävla om bästa spelkonsolen t.ex PS4, Xbox One och Switch.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil