Microsoft Edge kommer till IOS och Android

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge kommer till IOS och Android

Microsoft Edge är den webbläsare som ersatt Internet Explorer som standardwebbläsare i Windows 10. Nu introducerar mjukvarujätten en variant för den mobila marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska testa. Alltid bra med konkurrens.

Permalänk
Medlem

Kanske gör sig bättre som app. Men jag tror inte att jag överger chrome.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Skönt då kan man slippa /chrome & förhoppningsvis så kommer win till Android också så man kan skippa google helt (företag som lever på att sälja uppgifter om mig & andra till vinstdrivande företag vill man hellst slippa.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ser fram emot den här faktiskt, vore coolt om de kunde få till Edge som en bra app upplevelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ase:

Skönt då kan man slippa /chrome & förhoppningsvis så kommer win till Android också så man kan skippa google helt (företag som lever på att sälja uppgifter om mig & andra till vinstdrivande företag vill man hellst slippa.

Och vad tror du MS gör ? De spårar dig ända in i operativsystemet numera och nu vill de försöka slå sig in på att kartlägga mobilanvändarna också när deras egna mobiler floppade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Skönt då kan man slippa /chrome & förhoppningsvis så kommer win till Android också så man kan skippa google helt (företag som lever på att sälja uppgifter om mig & andra till vinstdrivande företag vill man hellst slippa.

Det har visserligen inget med webbläsaren att göra, och i Chrome kan du också välja att surfa i inkognito läge. Med tanke på att många önskar begränsa informationen om sig, skulle jag tro att Edge också kommer att ha liknande funktionalitet.

Kort sagt: surfar du på nätet söker alltid någon nyttja de spår du lämnar, antingen för rent statistiska ändamål eller som en del i en affärsverksamhet. Google är stort, men är ändå bara en av en mängd aktörer på marknaden som tjänar pengar på annonsering.

I ett vidare perspektiv är annonsering på nätet en nödvändighet för att många företag ska kunna nå ut och därigenom också skapa jobb. Att lämna vissa spår efter sig kan även som privatperson ha den fördelen att du åtminstone slipper för dig helt oväsentlig reklam. Sen så är det så att du hade knappast haft många sidor med kvalitet och tillräckligt nyhetsvärde om det inte vore för att det också finns en marknad. Så om du är kategoriskt emot är det så får du välja lite av en Stallman-hållning till nätet, och det är inget fel i det om man står för det och inte kräver att få äta kakan och ha den kvar.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är en viss skillnad att spionera på folk för att sälja egna produkter, jämfört med att som affärside´ sälja uppgifter om vanor / uppgifter till andra företag. Båda är förkastliga.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Det behövs konkurrens, chrome med lite tyngre sidor käkar upp 30GB ram som om det ej vore något.

Nu kanske jag idiotförklarar mig, men är inte Egde raka motsatsen till explorer?
Säga vad man ville om explorer, men man kunde köra fullskaliga applikationer i den (t.ex, activeX) som sänkte varenda konsumentcpu som finns idag att köpa. Medans Egde väl mer har en lätt webbläsare för det enkla, eller är den kraftfull och jag är ute och seglar i det blå?

Väldigt många tjänster än idag kräver väl explorer och övergången från denna kommer bli kostsam.
*edit*
Visst Threaripper 1900X och Core i9-7980XE klarar av att köra nästan alla webbsidor, men jag räknade med dem.

*edit2*
För de som inte vet är tungdriva activeX lösningar i webbläsaren inte på något sätt ovanligt, det är dock en lösning som har sitt bäst före datum runt 2005., men det är inte alltid så lätt att konvertera megastora applikation som kräver mer än dagens spel till html5.
Nu för tiden är det RDP lösningar genom websocket som riktiga pojkar och tjejer kör sina tyngre webbsidor genom, då behöver det ej på klientsidan sitta ett monster.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Skönt då kan man slippa /chrome & förhoppningsvis så kommer win till Android också så man kan skippa google helt (företag som lever på att sälja uppgifter om mig & andra till vinstdrivande företag vill man hellst slippa.

Håller helt med i resonemanget, men att lita på att Edge inte säljer uppgifter är tveksamt.

Internet explorer är förövrigt inte död. Den kommer leva vidare och få uppdateringar ända fram till minst 2026 då nuvarande LTSB upphör att få support.

Microsoft vill inte ha ständigt buggiga uppdateringar och apptjafs i en stabil företagsversion av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skönt då kan man slippa /chrome & förhoppningsvis så kommer win till Android också så man kan skippa google helt (företag som lever på att sälja uppgifter om mig & andra till vinstdrivande företag vill man hellst slippa.

Varför inte köra Firefox? då slipper du stödja Microsoft eller Google plus att det är open source.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

OBS att det bara är gränssnittet och synkningen av bokmärken osv som kommer att vara Edge. Renderingen är från Safari på iOS och baserad på Chromium på Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Varför inte köra Firefox? då slipper du stödja Microsoft eller Google plus att det är open source.

Firefox kommer självdö när kommande uppdateringar landar. Många extension som inte kommer fungera vilka är Firefox hjärta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Edge är ju fortfarande värdelöst jämfört med IE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Firefox kommer självdö när kommande uppdateringar landar. Många extension som inte kommer fungera vilka är Firefox hjärta.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis, men det blir en tuff övergång för dem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Firefox kommer självdö när kommande uppdateringar landar. Många extension som inte kommer fungera vilka är Firefox hjärta.

Det finns redan strax under 5000 kompatibla add-ons för Firefox v57, och då släpps den inte förrän i mitten av november.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/tag/firefox57

Om man kör Firefox med addons, bör man förstås kolla om det är något av de viktiga som inte kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

OBS att det bara är gränssnittet och synkningen av bokmärken osv som kommer att vara Edge. Renderingen är från Safari på iOS och baserad på Chromium på Android.

Microsoft Safari Chrome "Edge" alltså?

Permalänk
Medlem

Härligt! Använder numera bara Edge på min Windows-maskin (och nån annan browser ifall enstaka sidor inte fungerar med Edge). Verkligen fastnat för den med fräscht gränssnitt och snabbhet.

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevliga nyheter, Edge är en av de bästa webläsarna idag, om inte den bästa.
Utklassar skräpet Chrome som nog är den sämsta skiten jag någonsin använt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Riktigt trevliga nyheter, Edge är en av de bästa webläsarna idag, om inte den bästa.
Utklassar skräpet Chrome som nog är den sämsta skiten jag någonsin använt.

Jag valde att ge Edge en chans när jag ändock bytte dator och operativ och kan inte säga annat än att jag är nöjd. Funktioner som att med pekplattan gå fram-eller -bakåt kändes nytt för mig. Jag har fortfarande inte saknat Crome på något sätt vilket känns lovande.

Vad som är bättre i Edge i övrigt kan jag inte säga, annat än att jag gillar den (sjukt matnyttig information )

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Hedersmedlem

@Buio: Till en början var jag faktiskt lite orolig att Firefox skulle tappa support för flera inlägg, men det verkar som att de verkligt "nödvändiga" projekten inte haft så stora problem att få ihop frivilliga att koda om och anpassa till nya krav.

Förutom på handenheter är Firefox för mig standard. Hanterar fortfarande bättre stort antal flikar och det finns inget som enligt min erfarenhet kommer i närheten av hur smidigt FF+Vimperator fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Härligt! Använder numera bara Edge på min Windows-maskin (och nån annan browser ifall enstaka sidor inte fungerar med Edge). Verkligen fastnat för den med fräscht gränssnitt och snabbhet.

Tycker med den fungerar riktigt bra nuförtiden, och känns mer snål på min surface pro. Men man faller alltid tillbaka till Chrome just för att det är så smidigt att komma åt flikarna på alla enheter.

Iof edge till mobilerna så försvinner ju det problemet.
Deras launcher till android (arrow) är ju rätt trevlig med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte tycker det är något fel på Edge. Kör det på min X1 yoga då man direkt på sidan kan använda pennan och rita och skriva på webbsidan något inte chrome verkar klara.
Sedan får jag ofta känslan av att Edge laddar sidorna oftast något snabbare men det är som sagt bara en känsla ja har.
Största anledningen att ja fortfarande kör Chrome har nog mest med att jag inte orkar lär mig ett nytt gränssnitt ordenterligt.

Vad det sedan gäller att bli loggade på nätet skulle jag misstänka att googles chrome är än värre än Microsoft.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Edge går an, men inte mer. Alldeles för begränsad funktionalitet för min del (det går för fasen inte ens att lista cookies eller skapa skrivbordsgenvägar till sidor, vilket varit två självklarheter ända sedan 90-talet), för att inte tala om den närmast totala avsaknaden av de extensions som jag åtminstone själv inte vill vara utan (som t.ex. uMatrix och någon automatiserad cookieborttagare).

Det enda jag använder Edge till är på htpc:n för att glo på Netflix 4K-material. När/om Firefox får stöd för det så byter jag direkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skönt då kan man slippa /chrome & förhoppningsvis så kommer win till Android också så man kan skippa google helt (företag som lever på att sälja uppgifter om mig & andra till vinstdrivande företag vill man hellst slippa.

Om någonting är gratis så är det du som är produkten, ganska enkelt att alltid tänka lite åt det hållet om du är skeptisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Edge går an, men inte mer. Alldeles för begränsad funktionalitet för min del (det går för fasen inte ens att lista cookies eller skapa skrivbordsgenvägar till sidor, vilket varit två självklarheter ända sedan 90-talet), för att inte tala om den närmast totala avsaknaden av de extensions som jag åtminstone själv inte vill vara utan (som t.ex. uMatrix och någon automatiserad cookieborttagare).

Det enda jag använder Edge till är på htpc:n för att glo på Netflix 4K-material. När/om Firefox får stöd för det så byter jag direkt.

Kan du inte använda Windows store netflixsppen till det? Den kör jag med när ja använder datorn för att få ut 5.1 ljud. Kanske funkar i Edge med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ewww. Har använt på desktop sidan och jag gillar inte den. Om dom nu inte skulle ändra på den.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med Edge till Windows är att den är så jäkla kinkig med kassa hemsidor, vilket är större delen av internet idag. Det är sjukt irriterande med sidor som hänger sig eller inte går att bläddra på bara för att browsern fått panik.
Problemet beror säkert i grunden på att internet är helt jäkla trasigt idag, men både Safari och Chrome klarar detta bättre.

Jag har svårt att se Edge ersätta Safari för mig. Microsoft får allt kamma till Edge om det ska bli ett alternativ.

Permalänk
Medlem

ROFL!

...tack, men nej tack.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jasså, trodde det redan fanns xD Aja, kommer nog fortsätta med chrome precis som till datorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR