Testpilot: Creative Sound BlasterX AE-5

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Creative Sound BlasterX AE-5

SweClockers testpilot Flamso tar sig an ljudkortet Sound Blaster X AE-5 från Creative, en något annorlunda kombination av RGB-belysning och hörlursförstärkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Har Creative fixat sitt enormt dåliga stöd för drivrutinerna till Windows 10? Kommer ihåg för något år sedan nu, jag hade ett Xfi-Titanium PCI-E, dessa drivrutiner gav RAM-läckage och rentav ostabil dator i helhet, tog bort ljudkortet, avinstallerade drivrutinerna och körde med de integrerade ljudkortet, alla problem i HTPC'n försvann.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera någon att köpa något integrerat mycket bättre att köpa en extern dac amp runt 1000kr schiit fula alternativt micca orign+. interna ljudkort medför oftast problem med tjut sedan har jag själv aldrig haft positiva upplevelser med mjukvaran till ljudkort.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Skulle inte rekommendera någon att köpa något integrerat mycket bättre att köpa en extern dac amp runt 1000kr schiit fula alternativt micca orign+. interna ljudkort medför oftast problem med tjut sedan har jag själv aldrig haft positiva upplevelser med mjukvaran till ljudkort.

Beror på, själv skulle jag endast köpa något som stöder 5.1/7.1 (räcker intärnt kunna processera signalen, behövs ej några output) till min PC och det stöder inte Schiit produkter. Blir bättre positionering när man kör med 5.1/7.1 högtalar inställningar än stereo.

Skulle gärna ha vetat vilken förstärkningsgrad recensioneraren använde i detta fall, finns väl 4 olika lägen, tycker att åtminstone i lägsta läget som är tänkt för IEMs så ska det väl inte vara sådär högt volym på.

Har också haft många olika intärna PCI och PCI-e ljudkort och ingendera har tjutit, vi talar om t.ex. SoundBlaster Live 16, Audigy, Audigy 2, Audigy 2 ZS, Titanium HD, Xonar D2, Xonar Essence STX II, SoundBlaster ZxR. De enda som har haft problem med det är Realtek inbyggda.

Däremot är jag inte speciellt förjtust i Creatives programvara, det är där flaskhalsen ligger, relativt bra hårdvara som inte utnyttjas på det bästa möjliga sättet då deras drivrutiner inte är speciellt bra kodade.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vad spelar designen och RGB’n för roll när du ändå får den fula sidan upp! 🤔

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Varför ha den snygga designen nedåt?
Något jag alltid har undrat över är varför ingen vänder på steken och har den fula kretssidan nedåt, man kan ju ha en backplate såklart men varför ens bry sig om coolt ljus och design på den sida man aldrig ser särskilt bra. Så mycket plats hade det inte tagit om man vänt på det hela, de flesta har ju mer än gott om plats på ett ATX/mATX moderkort om man använder sig av ett grafikkort.

Hoppas ni förstår, är en fis på att förklara

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

^ Det är väl nästa steg med AE-7 eller något, backplate med RGB slinga.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

^ Det är väl nästa steg med AE-7 eller något, backplate med RGB slinga.

Något sådant ja, satt och tänkte på Asus 1080 Ti när jag skrev.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Inaktiv

Det är nog troligt att extra matning är för att isolera kortet från bruset som finns på PCIE bussen. Mitt xonar STX har samma sak trots total avsaknad av p12 detaljer.

Permalänk

Tack för en trevlig men kort recension. Det jag undrar dock är om Creatives mjukvara fortfarande är tungstartat o allmänt tungdrivet? Jag har haft flera creative ljudkort och programvaru-paketet brukar alltid vara alldeles ohyffsat stort relativt till sin lilla funktion. Ungefär på samma sätt som det är mentalsjukt att en "bluetooth drivrutin+lite sw" kan ta flera hundra MB på disken (Ja, detta förekommer faktiskt). Komplettera gärna recensionen med detta, och även hur stor footprint programvaran lämnar i RAM-minnet .

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd

Okej recension och är inte för dyr med tanke på vad den erbjuder, "The Sound BlasterX AE-5 is a SABRE class Hi-Resolution PCI-E DAC".

Permalänk
Medlem

riktigt mysig Morgon/Lunch läsning. Stort tack! Älskat ljud sedan jag var riktigt riktigt liten minns mitt första soundblaster kan ha varit på min 486 66mhz kostade en hel del men kan ha varit någon senare dator minnet rostigt. Men gillat Creative produkterna jag haft. Körde inbyggt ljudkort ett bra tag där mellan 2005-2014, även fast jag är så fattig sjukpensionär man bara kan bli så tycker jag rent ljud är ren lycka och jag undrar verkligen hur bra den där scout 2.0 funktionen fungerar räknar den ut ungefär vinkel i fps spel fotsteg eller gevärs eld kommer ifrån? Kul att de använder kraften som dagens elektronik börjar ha till lite nytänkande saker men fungerar det riktigt bra så kommer nog sports fps spel garanterat göra kontroll om inställning gällande den där funktionen känns det som.

Något jag oxå blev imponerad på när jag hittade mitt creative soundblaster Z som fanns som demoprodukt 2-3år sedan för 280kr kändes verkligen som ett riktigt kap. Älskar micken som man kan ställa in omfognsvidd bland annat och hur mycket renare ljudet blev i mina "dock nu trasiga" akg hörlurar, men även billigare hörlurar som mina marshal v2 som jag tänkte köpa på teknik magasinet på ljud special pris dom tog 599kr men 40steg bort tänkte jag äsh lika bra jag kollar in chlas ohlssons och de hade samma fast för 189kr gömd bakom en kartong längst ner var skadad kartong och utgående produkt eller något sådant.
Men mainstream hörlurar som mina marshal är inte spec tungdrivna även fast mobiltelefoner inte kan spela ens i samma alfabet nära volymen jag vill ha och även få någolunda rent ljud, men tungdrivna hörlurar som mina gamla AKG finns ju absolut mer tungdrivna hörlurar en drös av dem men jag blir imponerad av hur mycket ett ljudkort kan göra brukade ha på högsta med det som följde med asus rampage 2 extreme var ju som externt oxå men inte ett dugg i samma liga men fysatik vad högt ljud det blev. Jag spelar alltid extremt högt men över 20% drygt så blir det obehagligt i lurarna. Jämfört ljudet med flac / Spotify / Skaffade den där dyra musiktjänsten där ett tag som kör okomprimerat men deras utbud var ju inte att hurra för. Hörlurarna samt en jbl bt högtalare fast körde med hörlurs kontakt iaf hörde ingen skilldnad mellan min harman kardon 5.1 förstärkare och Hdmi från datorn och Sb Z förutom i Spotify där jag aldrig brukar använda EQ osv men provade en ratt som gjorde komprimerat ljud renare så gillade ljudet just i spotify mer med ljudkortet.

Men kör man med 5.1 analogt /5.0/2.x system och bryr sig lite om ljud så är det riktigt bra investering, missade se vad detta kort låg på men det är ju garanterat bättre än mitt sb-z och om man vågar så Demo produkter med full garanti kan vara en värd extra present åt dig själv. Tror Z har en hörlursförstärkare på 600 vad heter det är så trött än amen ohm säger vi finns ju några få hörlurar som kör 800 men endå dessa personer sitter nog med ett fint ljudkort studio eller liknande eller dac / fin förstärkare + optisk från moderkortet.
Men kör man analog så 2.0 dac/vilket nästan externa ljudkort som folk vet vad namnet är. Ska man köra förstärkare usb hörlurar osv behöver använda koaxial 5.1 eller optisk och känner ljud inte är någonting för dig eller inte stor faktor så helt klart om du inte kommer över ett billigt och har plats i lådan så kör på ditt moderkorts. .

Som vanligt så fumlar jag bort mig i mitt skrivande sorry som alltid.
Men bra recension som sagt Garanterat ett grymt bra kort för spelare oxå, men hatar när molex kontakten sitter på sidan hatar bara att mitt grafikkort använder 2st 8pins pci-e, borde satt om inte allt passar bak satt till front utgången satt tex den kontakten o hörnet på sidan längst bak tun kabel lättare gömma, samt var så länge sedan jag kollade på kablar men tänkte på hårdisk strömsladd kanske hade varit smididgare men kom på att dem är lika otympliga.

För folk med datorhögtalare för över 1k skulle jag rekomendera ett ljudkort oxå. Jag är iaf grymt nöjd över mitt soundblaster Z samt vad vore världen utan musik mm, minns bara när dolby prologic 1 kom god damn vad impad jag blev minns jag sparade som tusan till en vhs med 8 videohuvuden ville ha stereo ljud bara för få mono bak <3 Ha en fortsatt trevlig helg

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Kör själv med Asus thunderFX till mina hörlurar jag är nöjd med . Ljudkort är klart värt att skaffa om man har hifi hörlurar

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Molexkontakt 2017? XDDDDDDD

Permalänk
Inaktiv

Kör än idag på Audigy(1) - pci.. Sandy Bridge moderkortet har en pci plats!
Men till nästa dator blir det ett nytt kort, tack för kul läsning!

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur RGB-belysning skulle vägas in som fördel, det tillför ju inget för vad ljudkortet presterar, det är snarare en bonus för dem som bryr sig om det, men störande för dem som inte vill ha det då man får betala extra för något man inte vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har detta ljudkort och har inte stött på några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Jag har detta ljudkort och har inte stött på några problem

Är det värt pengarna tycker du och vad är ditt främsta användningsområde?

Har själv använt Creative sedan X-fi serien och kan hålla med att drivisarna har varit till och från men överlag ok för min del.

Har idag ett Z kort och kalas nöjd.
För övrigt en trevlig recension!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns säkert dom vars användningsmönster detta passar, men för dom flesta är USB eller strömning smidigare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är det värt pengarna tycker du och vad är ditt främsta användningsområde?

Har själv använt Creative sedan X-fi serien och kan hålla med att drivisarna har varit till och från men överlag ok för min del.

Har idag ett Z kort och kalas nöjd.
För övrigt en trevlig recension!

Har du bra headset så är det värt! Kör med sennheiser game zero och ljudet är kanon, hade också Z innan och det funkar bra men jag var väl mest sugen på att skaffa nytt. Men jag är iaf nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag har varit nyfiken på detta ljudkortet, sitter väldigt oförväntat på en bra prissättning inte upp mot 2 tusen.

Senaste jag hade Creative var SoundBlaster X-FI Titanium. Där var problemet, störningar som gjorde så jag fick lov att stänga ner/på högtalarna i ljudinställningar så försvann det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har idag ett Z kort och kalas nöjd.
För övrigt en trevlig recension!

Sitter i samma sits, snabb jämförelse säger väl egentligen 32 bit / 384 kHz vs 24 bit / 192 kHz DAC samt bättre SNR (122 mot 116 dB). Så frågan är väl egentligen hur mkt Sound Core 3d och mjukvaran gör i sammanhanget.

För övrigt är Creatives sida riktigt usel när man vill jämföra sånt här.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS Xonar Essence STX. Är supernöjd med ljudkortet, men det är den enda komponenten jag flyttat över till min nybyggda dator från den gamla, så kortet har ganska många år på nacken nu. Därför är jag sugen på nytt och fräscht men jag är rädd för att det blir en onödig uppgradering och bortkastade pengar med detta från Creative. Jag vet själv inte hur jag ska jämföra ljudkort på papper, men kanske någon insatt vet hur de här två ljudkorten står mot varandra?

Permalänk
Medlem

@Mortac
En aning fult kanske men köp kortet och prova det, leverar det inte som du önskar lämna tillbaka de på öppet köp.

Det är för att få en så rättvis bild som möjligt när du testar kortet i den miljö du tänkt att använda till för, skulle man kunna prov de i butik vore de bra men det skulle inte ge en korrekt ljudbild tror jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Övergav Creative när Windows 8 kom för att drivrutinerna var vedervärdiga och konstant utdaterade. Tycker att ASUS produkter fungerar mycket bättre och utan Creatives bloatade mjukvara.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Undra om det är värt att byta från X-Fi Titanium Fatal1ty till detta kort?

Permalänk

Ljudkort är en självklarhet för mig, tom. med mina öron hör jag en skillnad.
Jag vet inte om prestanda är ett problem längre, men i alla fall förr om åren så kunde man få
en liten extra FPS-knuff av att ha ett ljudkort.

Håller med föregående om att Creative har bökiga drivrutiner, så kör för närvarande på ett ASUS-kort (Xonar Phoebus) som fungerar bra.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd

Shit så nu ligger rgb-belysning på ljudkort på "fördelar" i en recension. OMG!

Belysningen och den hemska mjukvaran avskräckte mig.

Permalänk

Alltså.. Molex? Varför inte bara dra mer från PCIe? Tanken med expansionskort som har RGB, är väl att de ska se snyggare ut? Att inkludera en extra molex kabel, är ingenting man vill göra då.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X