Intel Core i7-8700K utan fastlödd värmespridare

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-8700K utan fastlödd värmespridare

Precis som processorer i Skylake-X-familjen ser kommande Core i7-8700K ut att bli utan fastlödd värmespridare, något som nu avslöjas av en bild på processorn med denna borttagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De gör säkert så här av en anledning men som vanlig lekman är det svårt att se annat än nackdelar.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

De gör säkert så här av en anledning men som vanlig lekman är det svårt att se annat än nackdelar.

En stor fördel är att den är lätt att ta bort och ha dit egen bättre kylpasta och få mycket bättre temperaturer

Min 4820k är fastlödd o har mycket sämre temperaturer än min 3770k som jag delidade själv

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

De gör säkert så här av en anledning men som vanlig lekman är det svårt att se annat än nackdelar.

Ja, de får inte bli för bra...

Permalänk
Medlem

Hur kan Z370 vara identisk utan att vara kompatibel?
Citat
Dessa ackompanjeras även av nya styrkretsar i 300-serien, där Z370 är identisk med nuvarande Z270 sett till allt utom namnet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse för de som siktar på kombinationen hög klock och rimlig temperatur.

Som jag fick det förklarat för mig så går inte 7700K löda då kretsen är "för liten", men 8700K har ju en större krets så det borde ju gå. Så det verkar ju som intel bara snålar här. Tråkigt alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hur kan Z370 vara identisk utan att vara kompatibel?
Citat
Dessa ackompanjeras även av nya styrkretsar i 300-serien, där Z370 är identisk med nuvarande Z270 sett till allt utom namnet.

Intel vill att du ska köpa nya moderkort. Det är anledningen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Intel vill att du ska köpa nya moderkort. Det är anledningen.

Givetvis men då är den inte identisk

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

De gör säkert så här av en anledning men som vanlig lekman är det svårt att se annat än nackdelar.

Självklart, de sprar några kronor.

Skrivet av Ozzed:

Vilken besvikelse för de som siktar på kombinationen hög klock och rimlig temperatur.

Som jag fick det förklarat för mig så går inte 7700K löda då kretsen är "för liten", men 8700K har ju en större krets så det borde ju gå. Så det verkar ju som intel bara snålar här. Tråkigt alltså.

De har lött mindre kretsar tidigare så det är nog en bortförklaring.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hur kan Z370 vara identisk utan att vara kompatibel?
Citat
Dessa ackompanjeras även av nya styrkretsar i 300-serien, där Z370 är identisk med nuvarande Z270 sett till allt utom namnet.

Annan pinlayout på processorsockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

De har lött mindre kretsar tidigare så det är nog en bortförklaring.

Jag har varit inne på det. Inte finns det väl rimligen någon krets som är för liten för att lödas liksom?

Och om så vore fallet... Varför kör de med "Tures Tandkräm" och inte redigt högpresterande grejer som Liquid Metal?

Om de nu inte kan löda så borde det ju absolut ligga i deras goodwill-intresse att göra det bästa som de kan av situationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är säkert så att det är för få procentuellt som bryr sig för att de ska bemöda sig att löda fast den. Hade Intel lödat fast den så hade vi säkert klagat på att det var gjort på fel sätt.

Men oavsett så tar de väl mindre risk nu, och får fler processorer som de kan sälja, till ett "lägre" pris.

edit: byt ut "lägre pris" till. Lägre kostnad för intel.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som är förvånad? Inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De vill inte löda fast IHS:en? Fine! Men för guds skull, använd en vettig kylpasta!! Bara dumsnålt att inte göra det...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Det är säkert så att det är för få procentuellt som bryr sig för att de ska bemöda sig att löda fast den. Hade Intel lödat fast den så hade vi säkert klagat på att det var gjort på fel sätt.

Men oavsett så tar de väl mindre risk nu, och får fler processorer som de kan sälja, till ett "lägre" pris.

edit: byt ut "lägre pris" till. Lägre kostnad för intel.

Fast... Ryzen har ju lödd IHS... Jag har hört exakt 0 stycken klagomål på det, så varför skulle folk klaga på intel om de lödde?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men kylpastan var väl inte det största problemet? Utan att de körde så mycket lim mellan IHS och kretsen så att det blev tjockt med kylpasta..?

Blir ju inte lika bra som lödd men borde gå att få "okej", till skillnad till vissa som fått riktigt taskiga cpu:er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Givetvis men då är den inte identisk

Det är den visst. Kretsen har inte förändrats bara för att du döper den till något annat.

Om Kexchoklad skulle döpas om till Chokladkex skulle produkten fortfarande vara identisk. Även om du inte fick sälja den med den gamla etiketten.

Eller om du lägger olika innehåll på två likadana usb-minnen. De är fortfarande identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De vill inte löda fast IHS:en? Fine! Men för guds skull, använd en vettig kylpasta!! Bara dumsnålt att inte göra det...

Fast det vet vi väl inget om ännu? Har de använt samma pasta igen så är det ju förstås lite märkligt efter alla klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är den visst. Kretsen har inte förändrats bara för att du döper den till något annat.

Om Kexchoklad skulle döpas om till Chokladkex skulle produkten fortfarande vara identisk. Även om du inte fick sälja den med den gamla etiketten.

Eller om du lägger olika innehåll på två likadana usb-minnen. De är fortfarande identiska.

Klart den har förändrats annars skulle en 7700K fungera på ett Z370 moderkort vilket den inte gör. och har den förändrats är är den inte identisk.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken besvikelse för de som siktar på kombinationen hög klock och rimlig temperatur.

Som jag fick det förklarat för mig så går inte 7700K löda då kretsen är "för liten", men 8700K har ju en större krets så det borde ju gå. Så det verkar ju som intel bara snålar här. Tråkigt alltså.

otippat att du skulle titta in och lägga en kommentar om hur synd det är för oss som köper Intel. Detta var väl en ickenyhet? HAr vi vetat hur länge som helst. Även du @Ozzed

Permalänk

Nej, intel har inte slutat löda fast den då det är för "liten" die. Intel är r*vhål mot konsumenter och kommer ta alla dessa chanser för att spara pengar där dom kan.

AMD hade gjort samma sak eller kanske ännu värre i den sitsen.

Det är liksom företag vi pratar om som gör allt för att tjäna mer pengar. att sluta köpa in Indium kan vara en rätt bra besparing.

jag menar vi ser nvidia dra till med knep för att tjäna mer pengar hela tiden! det där med att släppa en hel lineup?

dom vill att folk köper deras vassaste kort på release och den "fulla kretsen" efter 6 månader.

Väldigt bra ur ekonomi synpunkt!

Permalänk
Medlem

Vad skumt? Sa de inte att de endast kör det på HSP redan vid ivy?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Givetvis men då är den inte identisk

Den har identiska egenskaper som är relevanta för dig som kund. Däremot är den annorlunda där det gäller, dvs Intels profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hur kan Z370 vara identisk utan att vara kompatibel?

Skrivet av Aleshi:

Annan pinlayout på processorsockeln.

Precis, sockeln har ändrats pga strömförsörjningskraven om jag minns rätt (det är lika många pinnar, men deras uppgifter har förändrats lite). Chipsetet är däremot identiskt, bara ett nytt namn.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Självklart, de sprar några kronor.

De har lött mindre kretsar tidigare så det är nog en bortförklaring.

Jag har svårt att se att det enbart skulle vara för att spara några få kronor, speciellt då de gör det på Skylake-X och folk uppenbart är upprörda. Men man kan ju bara spekulera...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har varit inne på det. Inte finns det väl rimligen någon krets som är för liten för att lödas liksom?

Och om så vore fallet... Varför kör de med "Tures Tandkräm" och inte redigt högpresterande grejer som Liquid Metal?

Om de nu inte kan löda så borde det ju absolut ligga i deras goodwill-intresse att göra det bästa som de kan av situationen.

Vi vet båda svaret på det så luta larva dig. Du kan bättre än så.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

En CPU tillverkad för att överklockas, men kan inte överklockas speciellt mycket pga den inte har fastlödd IHS

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

En CPU tillverkad för att överklockas, men kan inte överklockas speciellt mycket pga den inte har fastlödd IHS

Inte det som är problemet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

En CPU tillverkad för att överklockas, men kan inte överklockas speciellt mycket pga den inte har fastlödd IHS

Så du tycker att de ska komma med en pot i koppar? Så att du kan överklocka max möjligt.
Edit: och en deluxevariant i silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Annan pinlayout på processorsockeln.

Det hade jag missat. Något Swec skrivit om? Såg det nu när jag googlade om det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850