Resultat från SweClockers läsarundersökning sommaren 2017

Permalänk
Melding Plague

Resultat från SweClockers läsarundersökning sommaren 2017

I SweClockers undersökning framgår att en betydande andel medlemmar använder sina datorer för spel och ser fram emot nästa generations bildskärmar, men också att hälften kan tänka sig AMD för nästa bygge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att det var just spelandets som hamnade främst, AMD har funnits med i min värld ända sedan jag köpte en K6-2 450MHz propp en gång i tiden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tack och lov att jag kan anses "normal"!!!!

Permalänk
Avstängd

Det enda som jag gick emot majoriteten på var att välja grafikkort ifrån AMD. #/rebell #/special

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Spendera över 100k för dator, privatbruk? Vem kryssade för det, hehe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Spendera över 100k för dator, privatbruk? Vem kryssade för det, hehe?

Kanske @Tvelander?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Det enda som jag gick emot majoriteten på var att välja grafikkort ifrån AMD. #/rebell #/special

Man ska inte ge sina pengar till svin som Intel och Nvidia om det kan hjälpas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Spendera över 100k för dator, privatbruk? Vem kryssade för det, hehe?

Skattekontoret jublar.
Fast jag tror inte alla handlar datorer privat och då är 100 tusen inte så mycket, förutom skatterna så för de som har sakerna i produktion så är det ej en stor investering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Man ska inte ge sina pengar till svin som Intel och Nvidia om det kan hjälpas.

Speciellt inte Intel.

Säga vad man vill om Nvidia men de har inte varit totala svin som Intel som har mutat OEM tillverkare för 1 miljard dollar om året bara för DELL, vem vet hur mycket de egentligen handlar om för alla.

Nvidia har gjort bra kort emellan åt och levt på fanboysen som det har sålt till även om de bra korten är långt emellan och dyra. Men att de på senare tid hållit tillbaka de bästa korten och mjölkat folk ger ett stort minus i mitt protokoll. Men det är så det blir när folk inte valde AMD/Radeon när de var som bäst och inte fick intäkterna de förtjänade.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Nära 50 procent planerar att använda formfaktorn [ATX] vid nästa bygge.

Det här är helt vansinnigt med tanke på hur liten andel som faktiskt behöver ATX.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det är rimligen enbart traditionens tröghet som ligger till grund för ATX' fortsatt utbredda popularitet. Hade datorer endast byggts på rationell grund hade ATX utgjort en klar minoritet av alla nybyggda datorer idag.

genitivapostrof
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det här är helt vansinnigt med tanke på hur liten andel som faktiskt behöver ATX.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det är rimligen enbart traditionens tröghet som ligger till grund för ATX fortsatt utbredda popularitet. Hade datorer endast byggts på rationell grund hade ATX utgjort en klar minoritet av alla nybyggda datorer idag.

Ja, mer mATX åt folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är rimligen enbart traditionens tröghet som ligger till grund för ATX fortsatt utbredda popularitet.

Tröghet? Menar du att 50% av Swec är tröga? Eller hur tänkte du, om du ens tänkte?

Jag tänker aldrig bygga något i mATX, finns ingen anledning.
Då får jag väl vara trög då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det här är helt vansinnigt med tanke på hur liten andel som faktiskt behöver ATX.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det är rimligen enbart traditionens tröghet som ligger till grund för ATX fortsatt utbredda popularitet. Hade datorer endast byggts på rationell grund hade ATX utgjort en klar minoritet av alla nybyggda datorer idag.

Jag förstår hur du tänker, men...ATX-lådor är oftast lite lättare att kyla, större "luftreserv" inuti, större avstånd mellan komponenter/värmekällor, möjlighet för fler fläktar.
Sedan får du lägga till saker som, enklare att mecka i, bra fotstöd:O

Permalänk
Medlem

Man kan ju lätt få bilden att ATX är lite ute när man läser i forumet... Men så är det ju tydligen inte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror det är mycket lögner tyvärr, folk som vill förstora sin epenis.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tröghet? Menar du att 50% av Swec är tröga? Eller hur tänkte du, om du ens tänkte?

Jag tänker aldrig bygga något i mATX, finns ingen anledning.
Då får jag väl vara trög då.

Du ska nog läsa hans inlägg en gång till. "Traditionens tröghet", dvs det tar lång tid för stora massan att gå från ATX som varit standarden hur länge som helst. Det har inget med specifika individers intellekt att göra.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falcon:

Tröghet? Menar du att 50% av Swec är tröga? Eller hur tänkte du, om du ens tänkte?

@pellen har redan svarat.

Citat:

Jag tänker aldrig bygga något i mATX,

Då är du förmodligen en sådan som vet precis vilken formfaktor du vill ha och varför. Det har jag inga som helst synpunkter på. Min kritik mot ATX handlar endast om den stora massans helt vanliga datorer.

Citat:

finns ingen anledning.

Detta är inte ens ett argument. Självklart finns det en anledning, nämligen storleken. Det finns inget självändamål i att göra en dator så stor som möjligt; hade exakt samma prestanda, ljudnivå och alla andra egenskaper kunnat uppnås i en USB-sticka hade givetvis ingen (rationell) vanlig användare velat ha en ATX-koloss.

Det är större moderkort och chassin som behöver motiveras, inte mindre.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag förstår hur du tänker, men...ATX-lådor är oftast lite lättare att kyla, större "luftreserv" inuti, större avstånd mellan komponenter/värmekällor, möjlighet för fler fläktar.
Sedan får du lägga till saker som, enklare att mecka i, bra fotstöd:O

För att undvika att hamna i någon pseudovetenskaplig diskussion på ämnet nöjer jag mig med att konstatera att dessa faktorer i bästa fall är kraftigt överskattade – för vanliga datorer. De som ska ha fyra grafikkort och två 480 mm-radiatorer vet redan exakt vilket chassi de behöver och vill ha, och det är absolut inte dem jag riktar mig till. Det är jättebra att ATX finns, men det borde vara en nischad formfaktor och inte go to-standarden för vanliga användare.

Skrivet av Ozzed:

Man kan ju lätt få bilden att ATX är lite ute när man läser i forumet... Men så är det ju tydligen inte

"Är" och "borde vara" är (tyvärr) inte samma sak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Thomaseron:

Ja det va jag ^^
Finns dock några som har ännu fetare setups på swec dom bara inte visar dom i sign

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

"Är" och "borde vara" är (tyvärr) inte samma sak.

Hur menar du? Vill man inte ha ATX så låter man väl bara bli att köpa det? Rimligtvis är det så att exakt så många som föredrar ATX sitter med ATX. Allt annat är ju rent befängt att påstå. Jag har inget emot de som väljer andra formfaktorer. Förmodligen så gör de väl det för att de inte behöver de anslutningsmöjligheter som alla som sitter med ATX behöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill

Tyvärr är ju storlek förknippat med prestanda speciellt på OEM och färdiga PCs.
Om vi pratar ATX vs mATX

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tvelander:

Tyvärr är ju storlek förknippat med prestanda speciellt på OEM och färdiga PCs.
Om vi pratar ATX vs mATX

Det var värre förr. Köpte en gång i tiden en Dell XPS med ett riktigt monsterchassi. Trots superstora dimensioner var det en löjligt trång dator att arbeta i pga sällsynt knölig inre layout och jättestor processorkylare med sluten vattenkylare och peltierelement och grejer inbakat i en gigantisk enhet. Riktigt felköp kan man säga så här i efterhand...

Har sedan haft hembyggda uATX-burkar i två generationer, men idag faktiskt (!) handlade jag nytt, och då blev det gamla hederliga ATX igen.

Hade föredragit uATX igen, men ASUS har ingen ny ROG-serie moderkort i det formatet - förutom en ensam Ryzen-bräda som utannonserades häromdagen med endast två minnessocklar. Så nu blev det sockel 2066 och en 10-kärnig core i9 istället i ett Fractal Design Define C TG-chassi istället. Då får jag ett luftigare system med bättre kylningsmöjligheter oxo, har haft en del problem med att framför allt grafikkorten går varma i de uATX-chassin jag valt.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk

Varför fick man inte veta hur många som använder Intel vs Amd just nu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LennyV:

Det var värre förr. Köpte en gång i tiden en Dell XPS med ett riktigt monsterchassi. Trots superstora dimensioner var det en löjligt trång dator att arbeta i pga sällsynt knölig inre layout och jättestor processorkylare med sluten vattenkylare och peltierelement och grejer inbakat i en gigantisk enhet. Riktigt felköp kan man säga så här i efterhand...

Har sedan haft hembyggda uATX-burkar i två generationer, men idag faktiskt (!) handlade jag nytt, och då blev det gamla hederliga ATX igen.

Hade föredragit uATX igen, men ASUS har ingen ny ROG-serie moderkort i det formatet - förutom en ensam Ryzen-bräda som utannonserades häromdagen med endast två minnessocklar. Så nu blev det sockel 2066 och en 10-kärnig core i9 istället i ett Fractal Design Define C TG-chassi istället. Då får jag ett luftigare system med bättre kylningsmöjligheter oxo, har haft en del problem med att framför allt grafikkorten går varma i de uATX-chassin jag valt.

Ja dock är ju OEM chassin ofta ren skräp.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Det var ju just därför jag nämnde privatbruk, det är bara det som är intressant i frågeställningen.

Permalänk
Medlem

Vill man ha mycket plats för kyllösningar, stora grafikkort etc då är ATX bäst. Vill man ha mer diskret chassi så är ATX inte så bra. Jag har kört Mini-ITX Senaste 6 åren men innan dess hade jag ett stort Antec P182 chassi. Man saknar det ibland när man ska pilla inne i datorn och knappt får plats med fingrarna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dagas:

Vill man ha mycket plats för kyllösningar, stora grafikkort etc då är ATX bäst. Vill man ha mer diskret chassi så är ATX inte så bra. Jag har kört Mini-ITX Senaste 6 åren men innan dess hade jag ett stort Antec P182 chassi. Man saknar det ibland när man ska pilla inne i datorn och knappt får plats med fingrarna.

Finns ju mATX som löser alla stora gpus så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag är glad över den här och tidigare undersökningar. Inriktningen på sweclockers bevakning råkar passa mina intressen väldigt bra i dagsläget. Finns både en kvalité och kvantitet på nyhetsflödet. Har varit perioder med stark fokus på konsoller eller VR tidigare. Kändes påtvingat och jag misstänker att det skalades tillbaka efter sådana här undersökningar.

Nu kanske det kommer sådana trender i framtiden där sweclockers tvingar på mig någonting som jag efter ett tag börjar uppskatta och upptäcker tack vare bevakningen. Ett exempel, jag fattade absolut inte grejen med surfplattor 2007 och framåt, men klarar mig inte utan dem numera.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du? Vill man inte ha ATX så låter man väl bara bli att köpa det? Rimligtvis är det så att exakt så många som föredrar ATX sitter med ATX. Allt annat är ju rent befängt att påstå.

Det är inte alls befängt att påstå något annat, och jag påstår något annat. Min enkla motivering är att många ATX-ägare egentligen inte alls "föredrar" ATX, utan har det för att

  • de inte känner till att det finns mindre formfaktorer,

  • de felaktigt tror att mATX inte fyller deras behov, eller helt enkelt för att

  • "det är det man har", det vill säga de skulle inte ha något svar alls på frågan om varför de valde ATX.

Vissa (hur stor andel vet jag inte och det spelar ingen roll) som har ATX behöver verkligen ATX (eller vill ha det av någon annan anledning) och har gjort ett medvetet val. De behöver inte ta åt sig av min kritik, för jag är väldigt tydlig med att den är riktad mot ATX som go to-formfaktor för vanliga datorer. Det var jätterimligt att ATX hade den rollen förr, när vanliga användare faktiskt behövde plats för ljudkort, nätverkskort och massa annat. Idag behövs inte det längre och mATX borde därför ha ersatt ATX som standardformfaktor för längesedan.

Citat:

Jag har inget emot de som väljer andra formfaktorer. Förmodligen så gör de väl det för att de inte behöver de anslutningsmöjligheter som alla som sitter med ATX behöver.

Detta har ingenting med saken att göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Ja det va jag ^^
Finns dock några som har ännu fetare setups på swec dom bara inte visar dom i sign

Det finns det garanterat, jag själv har billiga maskiner men det finns många som har feta servar. Kommer man upp i multipla hostar, SAN etc så stoppar ej 500 000kr.

Med de feta servrar så kan de driva någon verksamhet och få in pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Spendera över 100k för dator, privatbruk? Vem kryssade för det, hehe?

100 000 på teknik inom ett år. Inte på en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB