Asus ROG Strix B350-I Gaming är påkostat Mini ITX-moderkort för sockel AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Alright då är det inet som listat fel tillsammans med ett gäng siter världen över.

Kanske listas så eftersom det är cpu fan + cpu fan optional. Alltså finns bara en för vanliga fläktar, även om de amdra funkar. Ej säker men skulle gissa att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Alright då är det inet som listat fel tillsammans med ett gäng siter världen över.

Dom har bara listat chassifläkten. Som du ser på bilden finns det 3, CPU_FAN, CHA_FAN och AIO_PUMP.
En går ju såklart till din CPU-kylare, sen kan du ha dom andra två till chassifläktar.

Permalänk
Medlem

Saknar färgkoder på 3,5-jacken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Saknar färgkoder på 3,5-jacken

Mest troligen är det färgkoder på I/O plåten runt uttagen, inte jätteovanligt att dom gör så.

Däremot saknar jag digital ljudutgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Rent krasst beror det på AMD:s meritlista sedan några år tillbaka. Under företagets "mindre bra år" på processorsidan blev många tillverkare brända av att de investerade i att utveckla för AMD:s plattformar som ofta sålde under förväntan. Det var därför ingen som riktigt vågade storsatsa på AM4 förrän de såg att försäljningen av Ryzen gick bra.

Varken MSI eller Asus hade några konkreta planer eller ens påbörjad utveckling av Mini ITX-modeller när Ryzen släpptes. Den här modellen är resultatet av att Asus kommit på andra tankar och vi får se om MSI också hoppar på tåget.

Att MSI inte hoppat på tåget ser jag inte som en nackdel egentligen. Deras moderkort är riktigt kassa. Däremot Asus har man saknat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Tänkte i första hand på när man spelar.
Visst min router står mitt i min 1a vid en fristående vägg, därav anledningen till att jag kör wifi, för att all form av kabeldragning ser ful ut.
Men jag upplever inga former av driftproblem eller störningar även fast jag har lägenhet och som sagt en försumbar ökning av latens. Säkerheten kan jag inte säga särskilt mycket om, men känns inte som ett problem vid spelande. Hastigheten vet jag droppar signifikant, men inget som berör gamingen.
Måste bara haft tur med placeringen av min router och att jag är ensam användare då som gör att de funkar så bra helt enkelt.

Det gäller även när man spelar. Instabilitet pga. störningar är döden för spelande på Wifi. Ökad latens ger högre ping samt att det är dyrare att få en stabil uppkoppling eftersom detta kräver en viss klass av router och antagligen även accesspunkter för att förlänga signalen.

Jämför detta med att köpa en fem-tjugometers CAT5 eller CAT6. Vi snackar om natt och dag när det kommer till pris och problem.

Skrivet av Pepsin:

Inga problem här heller. Överföringshastighet på ca. 550-600 Mbps mellan dator och accesspunkt. Wi-Fi lägger på ca. 4ms latens jämfört med trådat, vilket är försumbart. Inga problem med tappad anslutning eller liknande trots att jag ofta för över flera hundra GB mellan NAS och dator över Wi-Fi. Mycket handlar om vilka komponenter man väljer. Det är klart att en accesspunkt/router man får med "gratis" med bredbandet kombinerat med en USB-dongle för 150:- från Deltaco kommer att funka skit.

Bor också i lägenhet (hyres) och har ingen möjlighet att dra kablar på ett vettigt sätt (kan inte gärna borra hål i väggarna). Med 5 GHz-spektrumet får man nästan inga problem med störningar eftersom det finns många fler kanaler och räckvidden är kortare vilket är en fördel i flerfamiljshus.

Men din situation kan inte tas som normen. Bor man t.ex. i ett hyreshus som både tungt använder 2,4 och 5 GHz banden så kommer man inte i närheten av din situation. Hos farsan så är Wifi rena döden när man ska slå igång något.

Du har däremot rätt att komponenter spelar roll. Farsans router kostade 2000:- och den har problem pga. den enorma mängd störningar (Andra routrar samt "närliggande industri") som förvärrar situationen. Bor man ute på landet och närmsta granne är Mårten som bort fem km bort så kanske det däremot fungerar felfritt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vet inte om det nämnts men den har 1! anslutning för fläkt, Asrocks kort har 3 st och Gigabyte 2. Jag gillar Asus men de har totalt tappat bollen när det gäller detta kort. Jag känner inte att jag vill inskaffa en fläkt hub eller splitter i ett redan trångt mitx chassi.

Barskrapat och överprisatt tycker jag beskriver kortet.

Asrock har inte USB 3.1 gen2 tror detsamma gäller gigabyte det här verkar ju vara det enda kortet som är "komplett" och är ju bara några hundringar över asrock så det verkar ju ligga i linje med den prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Asrock har inte USB 3.1 gen2 tror detsamma gäller gigabyte det här verkar ju vara det enda kortet som är "komplett" och är ju bara några hundringar över asrock så det verkar ju ligga i linje med den prissättningen.

Asrock B350 ITX kortet kostar 1200 pix, och det har HDMI, DVI, och P/S2 port om man bryr sig om sånt. 1300 tycker jag strix kortet är värt, max.

Tittar man på Z370 versionen av strix kortet för intel så har man 7.1 stöd, optisk ut, 3.1 front connector, USB-C, DVI och displayport och allt det andra B350 kortet har. Det kortet är värt 1800 kr. Just my 2 cents.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Asrock B350 ITX kortet kostar 1200 pix, och det har HDMI, DVI, och P/S2 port om man bryr sig om sånt. 1300 tycker jag strix kortet är värt, max.

Asrock X350 ITX kostar 1700:- går man på AMD's spec så är det ingen skillnad mellan B350 och X350 på ITX. Båda Asrock's saknar USB 3.1 gen2

Om Asus B350 motsvarar Asrock's X350 men med USB 3.1 gen2 så är den värd dom extra 200kronorna, däremot kan jag hålla med om att båda korten är dyra.
Asus'en har 10USB Asrock 6USB kontakter , sitter man med en oculus och en ratt så ryker 5-6usb kontakter direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Asrock X350 ITX kostar 1700:- vilket är 200kr billigare, går man på AMD's spec så är det ingen skillnad mellan B350 och X350 på ITX. Båda saknar USB 3.1 gen2
Om Asus B350 motsvarar Asrock's X350 men med USB 3.1 gen2 så är den värd dom extra 200kronorna, däremot kan jag hålla med om att båda korten är dyra. Asus'en har väll fler USB kontakter istället?, ska man bygga en HTPC kanske Asrock'en då är ett bättre väll (B350)

Det finns inget som heter X350, chipsetet heter X370 och B350, och asrocks modell heter Asrock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac. X370 kortet kostar 1700 kr ja men det är också ett dyrare chipset. Om Asus hade släpp sitt kort baserat på X370 hade det lätt kostat 2500 kr istället. Det som skiljer de 2 Asrock korten åt är bättre VRM kylning på X370 kortet.

Så samma chipset liknande funktioner beroende på vad man ute efter, men Asus tar ett 600 kronors premiumpris (förutsatt att inte inet lagt på feta $$$).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: mjo men varför har den X370 chipset?
Det enda du får extra vs B350 är 2 st PCIx v2 lanes, 2 st SATA, och 4 st usb (+ multi-gpu support vilket är irrelevant).
Samtliga dessa saker torde vara onödiga om man bygger en mini burk.
B350 har fortfarande 10 usb och upp till 4 sata - behöver du verkligen 5+ hårddiskar och 14 usb portar på ett mini bygge??
Låter som pengar rakt ner i sjön.

Det sagt är asrock's B350 helt klart ett starkt alternativ.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Gambit_2K: mjo men varför har den X370 chipset?
Det enda du får extra vs B350 är 2 st PCIx v2 lanes, 2 st SATA, och 4 st usb (+ multi-gpu support vilket är irrelevant).
Samtliga dessa saker torde vara onödiga om man bygger en mini burk.
B350 har fortfarande 10 usb och upp till 4 sata - behöver du verkligen 5+ hårddiskar och 14 usb portar på ett mini bygge??
Låter som pengar rakt ner i sjön.

Va? AB350 har B350 chipset, jag vet eftersom jag äger kortet. Asrock har 2 modeller, en med X370 för 1600 och en B350 för 1200 kr. Den enda jämnförelsen som borde göras är mellan Asus B350 Vs Asrock B350. Jag har aldrig nämnt X370 kortet och har ingen plats i jämnförelsen.

Den enda jag säger är att jag anser inte att Asus B350 kort borde kosta 600-650 kr mer än Gigabytes och Asrocks B350 modeller då det inte verkar erbjuda mkt mer. I vissa fall mindre beroende på vad man är ute efter. Om det erbjöd lika mkt som sin kusin Z370 (obs. blanda inte ihop med X370) kortet för intelsidan hade jag kunnat köpa 1800 kronors prislappen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Jag menade din kommentar om deras X370 kort och random påstående om vad motsvarande ASUS modell hade kostat - bara påpekar att det är irrelevant, för finns ingen anledning att köpa ett sådant kort ändå.

Angående varför asus B350 kostar mer än asrock B350 så tror jag det mesta kommer från dubbla M.2 (är det enda mITX AM4 kortat med dubbla M.2 just nu? inte säker...) och en dyrare ljudlösning (den har bättre isolering då den sitter på raisers på ett eget dotterkort, avsaknaden av digital ut är lite tråkig dock, och konstigt att de bara ger 5.1 ut då ljudkortet som sitter där har 7.1 så vitt jag vet...)

Vad jag har hört ryktesvägen och inte orkat verifiera så har den bättre strömförsörjning med fler faser vs asrock kortet också.

Så där har du dina extra 600kr:
- dubbla M.2 (ovanligt/unikt på denna plattform+formfaktor atm)
- dyrare ljudkomponenter
- bättre strömförsörjning (fler faser) [obekräftat]

Definitivt är det mesta av premiumet för den extra M.2 anslutningen.
Angående att andra portar tagits bort är det många som gett dem beröm för just det - det finns en marknad för folk som inte vill ha vad de anser är extra portar som de ändå inte kommer använda. (Mer minimalistiskt / clean / eller vad man nu har för personlig smak i frågan.)

Preemptively:
Det är inte konstigt om en eller flera av dessa saker inte faller dig i smaken, detta är en produkt med specifik målgrupp.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Gambit_2K: Jag menade din kommentar om deras X370 kort och random påstående om vad motsvarande ASUS modell hade kostat - bara påpekar att det är irrelevant, för finns ingen anledning att köpa ett sådant kort ändå.

Angående varför asus B350 kostar mer än asrock B350 så tror jag det mesta kommer från dubbla M.2 (är det enda mITX AM4 kortat med dubbla M.2 just nu? inte säker...) och en dyrare ljudlösning (den har bättre SNR osv. då den sitter på raisers på ett eget dotterkort, avsaknaden av digital ut är lite tråkig dock, och konstigt att de bara ger 5.1 ut då ljudkortet som sitter där har 7.1 så vitt jag vet...)

Vad jag har hört ryktesvägen och inte orkat verifiera så har den bättre strömförsörjning med fler faser vs asrock kortet också.

Så där har du dina extra 600kr:
- dubbla M.2 (ovanligt/unikt på denna plattform+formfaktor atm)
- dyrare ljudkomponenter
- bättre strömförsörjning (fler faser) [obekräftat]

Definitivt är det mesta av premiumet för den extra M.2 anslutningen.
Angående att andra portar tagits bort är det många som gett dem beröm för just det - det finns en marknad för folk som inte vill ha vad de anser är extra portar som de ändå inte kommer använda. (Mer minimalistiskt / clean / eller vad man nu har för personlig smak i frågan.)

Preemptively:
Det är inte konstigt om en eller flera av dessa saker inte faller dig i smaken, detta är en produkt med specifik målgrupp.

Alright då är jag med dig, men anöedning jag nämnde X370 var för att den förra killen sa att Asrrock kortet kostade 1700 kr, och att han ville få jämnförelsen dit istället.

Ja nej jag är inte målgruppen för detta kort, då skulle jag hellre köpa ett Z370 variaten till intel plattformen får då får jag allt det jag tycker jag bör få (sett till vad tidigare its moderkort leverats med och till vilka priser). Och det som stör mig mest med Asus B350 varianten är just att de tagit bort DVI. HDMI osv på baksidan. Och inte ersatt det med något annat och jag tycker inte det syns i priset heller.

Aja nog om detta, fler valmöjligheter är aldrig dåligt. Och hela diskussionen är överflödig om det visar sig att Inet satt ett överpris/lanserings pris. Kortet kanske går ned till 1500 kr om några månader.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Du nämnde lanseringspris så jag grävde fram lite extra information:

ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac kostade ursprungligen 1600kr, men sedan hände detta:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6qvk6m/pcb_breakdown_asrock_fatal1ty_ab350_gamingitxac/
(tldr: dålig vrm kylning och asrock skickade ut gratis vrm heatsinks till påverkade kunder)

Detta kom ut för ca 2 månader sedan och sammanfaller med ett prisras till dagens pris på 1250kr.

Det kortet är sålunda inte lämpligt om man inte får tag i den uppdaterade revisionen (som jag tror har samma kylning som X370 varianten) om man tänkt överklocka eller har dålig luftflöde i burken (eller orkar be dem skicka ny heatsink och montera på den själv).

Tack vare det sänkta priset följde dock en liten ökning i popularitet.

(Jag vet att du inte bad om mer information, men tyckte det var ganska intressant att veta.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Gambit_2K: Du nämnde lanseringspris så jag grävde fram lite extra information:

ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac kostade ursprungligen 1600kr, men sedan hände detta:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6qvk6m/pcb_breakdown_asrock_fatal1ty_ab350_gamingitxac/
(tldr: dålig vrm kylning och asrock skickade ut gratis vrm heatsinks till påverkade kunder)

Detta kom ut för ca 2 månader sedan och sammanfaller med ett prisras till dagens pris på 1250kr.

Det kortet är sålunda inte lämpligt om man inte får tag i den uppdaterade revisionen (som jag tror har samma kylning som X370 varianten) om man tänkt överklocka eller har dålig luftflöde i burken (eller orkar be dem skicka ny heatsink och montera på den själv).

Tack vare det sänkta priset följde dock en liten ökning i popularitet.

(Jag vet att du inte bad om mer information, men tyckte det var ganska intressant att veta.)

Hmm alright, ja VRM problemet vet jag om men inget jag märkt av trots ett nästan icke befintligt luftflöde och en 3,9 GHz överklock. Jag köpte mitt kort för 1200 runt 3 veckor innen det gick att få tag i Sverige, men det var från mindfactory.de så visste inte att det var ett sånt gigantiskt prispålägg i Sverige (men det verkar ju vara standard numera). Alright då verkar det som man får räkna med runt 1600+ för ett AM4 itx kort alltså, iaf intitalt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga påkostade m-ATX för AM4. Behöver ett till HTPC:n, när Raven Ridge kommer.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Inet
Skrivet av SAnDis:

Är jag blind. När släpps den?

Skrivet av Bernd_P1:

Skulle gissa att den redan är släppt då det är beställningvara hos inet. Kanske tar en eller två veckor innan leveransen men du kan någ redan lägga en order på den.

Preliminärt på lager i början på november! Datum på produktsidan uppdateras inom kort.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Asrock B350 ITX kortet kostar 1200 pix, och det har HDMI, DVI, och P/S2 port om man bryr sig om sånt. 1300 tycker jag strix kortet är värt, max.

Tittar man på Z370 versionen av strix kortet för intel så har man 7.1 stöd, optisk ut, 3.1 front connector, USB-C, DVI och displayport och allt det andra B350 kortet har. Det kortet är värt 1800 kr. Just my 2 cents.

Du har inte jämfört hur många strömfaser, hur bra kondensatorer det är och hur mycket bättre VRM-kylningen är för Asus mot Asrock så då blir jämförelsen med antal USB - portar irrelevant för att påvisa att Asrock är mer prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du har inte jämfört hur många strömfaser, hur bra kondensatorer det är och hur mycket bättre VRM-kylningen är för Asus mot Asrock så då blir jämförelsen med antal USB - portar irrelevant för att påvisa att Asrock är mer prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande inte 600 kr mer värt enligt mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|