HGST avtäcker världens första hårddisk på 14 terabyte

Permalänk
Melding Plague

HGST avtäcker världens första hårddisk på 14 terabyte

Western Digitals dotterbolag HGST lanserade tidigare under året en hårddisk på 12 terabyte. Nu följer de upp denna med en modell på 14 TB, vilken blir den första av sitt slag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

640 kB borde vara tillräckligt för vem som helst.....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

640 kB borde vara tillräckligt för vem som helst.....

Gates har aldrig sagt det och samtidigt så har det falska citatet med RAM att göra.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nackdelen med tekniken är att den data som lagras på ett specifikt spår måste
skrivas om när ny data sparas, vilket gör denna typ av hårddiskar mer lämpad
för långtidslagring där informationen inte behöver läsas lika ofta.

Så tanken med dessa diskar är "slutlagring" dvs att åtkomsten till diskarna ska vara
begränsad även för läs operationer även om dessa inte ska påtvinga en omskrivning
av sektorer och block vid åtkomst? (även med noatime satt i fstab)

Edit: Artikeln har redan uppdaterats nu efter att ha postat min kommentar.

Artikeln har redan uppdaterats nu efter att ha postat min kommentar.
Permalänk
Medlem

Imponerande hur pass snabbt detta går. Kändes som igår man köpte 5tb diskar och tyckte det var mycket!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMadMax:

640 kB borde vara tillräckligt för vem som helst.....

"Live for nothing, or die for something" -Gandhi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Undrar hur mycket copyswede och miljöskatt man får betala för denna då

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Undrar hur mycket copyswede och miljöskatt man får betala för denna då

Inte särskilt mycket mer skulle jag tro. Copyswede är en fast avgift och miljöskatten är nästan den samma då hårddisken troligtvis inte väger nämnvärt mycket mer än en vanlig hårddisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Gates har aldrig sagt det och samtidigt så har det falska citatet med RAM att göra.

Du är kul på fester? hehe
Mest bara ett roligt citat falskt eller inte... när man kan se hur pass långt det gått.
Imponerande att klämma in 14Tb på den ytan när man i hemmet sitter med 2tb diskar och tycker det kommer bli svårt att fylla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar när vi får en Petabyte hårddisk?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Undrar hur mycket copyswede och miljöskatt man får betala för denna då

Copyswede har ett maxtak minns inte vart den gränsen går men tror inte avgiften på denna är högre än på en 2TB hårddisk. Och miljöskatt ska väl inte gälla enskilda komponenter utan bara om du köper ett färdigt system.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Runt 3,5 mille bilder, borde räcka ett tag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Undrar när vi får en Petabyte hårddisk?

10x mer kapacitet per 10 år, så har vi 1PB år 2035.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Gates har aldrig sagt det och samtidigt så har det falska citatet med RAM att göra.

Vare sig han sa det eller inte så är det ett historiskt minne.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Mest data.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Gates har aldrig sagt det och samtidigt så har det falska citatet med RAM att göra.

Gates hävdar att han aldrig sagt det. Samtidigt så är det välkänt att han ljuger och bryter löften allteftersom det passar honom. Det förvånar mig inte ett dugg om han nekar till saker han sagt. Somliga har ju klassat honom som psykopat och när han var VD på MS så hade han mycket dåligt rykte pga alla fula affärsmetoder han körde med. T.ex. fick MS sälja Internet Explorer och skulle ge procent på varje kopia som såldes - men MS gav bort den gratis med Windows. Så företaget blev ju grundlurade. Hans historia är full av liknande saker och jag tror Donald Trump ljuger mindre än Gates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Imponerande hur pass snabbt detta går. Kändes som igår man köpte 5tb diskar och tyckte det var mycket!

Måste tyvärr berätta att utvecklingstakten mot större diskar avstannat dramatiskt. Det är möjligen så att tiden upplevs röra sig snabbare..

Edit:

Var lite nyfiken och om kapacitetsökningen ökat i samma takt som mellan 1980-2010 så hade vi idag haft genomsnittsdiskar på 90TB..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

14 TB? Och jag som tyckte min WD Archive på 8 TB var stor som jag nyss köpt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Runt 3,5 mille bilder, borde räcka ett tag.

Skulle ta mig drygt 50 år att fylla om jag sparade alla bilder jag tar i RAW.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Måste tyvärr berätta att utvecklingstakten mot större diskar avstannat dramatiskt. Det är möjligen så att tiden upplevs röra sig snabbare..

Edit:

Var lite nyfiken och om kapacitetsökningen ökat i samma takt som mellan 1980-2010 så hade vi idag haft genomsnittsdiskar på 90TB..

Skickades från m.sweclockers.com

Beror lite på hur man räknar. Hårddiskar var ju ganska stora fysiskt 1980. Kollar man lagringsdensitet ser det inte riktigt lika illa ut. Även om den är på avtagande. https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2017/09/HDDSca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror lite på hur man räknar. Hårddiskar var ju ganska stora fysiskt 1980. Kollar man lagringsdensitet ser det inte riktigt lika illa ut. Även om den är på avtagande. https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2017/09/HDDSca...

Bra bild men man ser tydligt att kurvan avtar drastiskt efter 2010. Den röda från 2014 och framåt ser ut att vara en prognos. Skulle tro att man kommit fram till någon fysikalisk barriär. Mina 6TB diskar som jag köpte för drygt 3 år sedan väl antagligen fortfarande bland de större om man inte vill använda sig av SMR-tekniken som kanske är enda vägen att få högre lagringsdensitet.

Permalänk

Hur är pålitligheten hos dessa stora diskar jämfört med lite äldre diskar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SMR är verkligen dj*vulens påfund. Glöm att använda dessa diskar i ett RAID-system med vettig prestanda (har provat med SMR-diskar, Seagate är glada i att använda tekniken).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

SMR är jävulens påfund om man använder dom till fel saker absolut, använder man dom som tänkt är dom helt ok.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Det är underbar diskar för arkivering och backup (alltså inte heldisks backup).
Dom ska heller inte sitta i raid, men ska man ha dom i raid så ska det vara enkel spegling.

SMR ska vara billig gigantisk lagring är tanken, inga prestanda eller nasdiskar för konstant skrivning/läsning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Runt 3,5 mille bilder, borde räcka ett tag.

Fast man behöver ju köpa minst två. Man vill ju ha backup på sin porr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Bra bild men man ser tydligt att kurvan avtar drastiskt efter 2010. Den röda från 2014 och framåt ser ut att vara en prognos. Skulle tro att man kommit fram till någon fysikalisk barriär. Mina 6TB diskar som jag köpte för drygt 3 år sedan väl antagligen fortfarande bland de större om man inte vill använda sig av SMR-tekniken som kanske är enda vägen att få högre lagringsdensitet.

Jo den röda bygger på att man når 20TB till år 2020

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hur är pålitligheten hos dessa stora diskar jämfört med lite äldre diskar?

Jag har 27 SMR diskar av typen "Seagate Archive 8TB", plus samma mängd som spegling som jag speglar med hjälp av USB-Dockingstations och två USB-Hårddisktowers med var sin 10 platser till HDD:s. Jag har än så länge inte haft någon av dessa diskar som dog för mig. Dock använder jag dom bara till att spara filer och läsa ut dom ibland. Annars förblir dom avstängda och kör väldigt litet.
Dom äldsta två diskar jag har är nästan tre år gamla och har bara gått omkring 1300 timmar sammanlagd.

Skrivet av Dimman:

SMR är verkligen dj*vulens påfund. Glöm att använda dessa diskar i ett RAID-system med vettig prestanda (har provat med SMR-diskar, Seagate är glada i att använda tekniken).

Folkabussen är ingen tävlingsbil och Ferraris är odygliga som familjebil. Vet ej om jag vill klaga på det

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Imponerande att klämma in 14Tb på den ytan när man i hemmet sitter med 2tb diskar och tycker det kommer bli svårt att fylla.

Jamen du är ju inte singel så det kan man ju förstå... 2tb är för lite.

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle ta mig drygt 50 år att fylla om jag sparade alla bilder jag tar i RAW.

Skickades från m.sweclockers.com

Börja använda färg med lite djup på. Sen får du skaffa kamera som har lite fler pixlar i bilderna.
Brukar finnas en filmfunktion också, då räcker inte utrymmet så många dagar.