AMD ger styrkretsen X399 stöd för RAID med NVMe-standarden

Permalänk
Melding Plague

AMD ger styrkretsen X399 stöd för RAID med NVMe-standarden

Efter att ha lanserats utan stöd för att starta datorn på en RAID-konfiguration med NVMe-baserade SSD-enheter tillkommer detta för styrkretsen X399 och AMD Ryzen Threadripper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var inte det här exakt den funktionaliteten som man behöver USB-dongel som kostar pengar för att få på X299, som jag kritiserade å det bestämdaste, och sedan sa vissa lustigkurrar att "Jamen AMD saknar ju helt stöd för detta!"

Nu ser det alltså ut som om X399 erbjuder detta gratis, utan dongel... I rest my case

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Var inte det här exakt den funktionaliteten som man behöver USB-dongel som kostar pengar för att få på X299, som jag kritiserade å det bestämdaste, och sedan sa vissa lustigkurrar att "Jamen AMD saknar ju helt stöd för detta!"

Nu ser det alltså ut som om X399 erbjuder detta gratis, utan dongel... I rest my case

Ge mig gärna länk där du behöver USB dongel som kostar cash för få NVMe RAID funka.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ge mig gärna länk där du behöver USB dongel som kostar cash för få NVMe RAID funka.

https://www.pcworld.com/article/3199104/storage/intels-core-i...

RAID0 verkar funka utan dongel, men ska man ha annat så får man betala. Tekniken heter Vroc.

På x399 så verkar man ju få allt utan extra kostnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

https://www.pcworld.com/article/3199104/storage/intels-core-i...

RAID0 verkar funka utan dongel, men ska man ha annat så får man betala. Tekniken heter Vroc.

På x399 så verkar man ju få allt utan extra kostnad.

Mm läste på och det är från Xeon sidan dom tagit med det, detta är bara en fråga om du ska köra M.2 diskar på PCI lansen med adapter direkt på CPUn alla M.2 g år via chipset typ på alla X299 så spelar ingen roll då det bara handlar om CPU RAID.

Så andel som köper X299 för köra NVMe RAID vid 4-6 + diskar är obefintlig man köper inte X299 för att köra NVMe RAID.
Man köper en Xeon plattform eller annan server.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm läste på och det är från Xeon sidan dom tagit med det, detta är bara en fråga om du ska köra M.2 diskar på PCI lansen med adapter direkt på CPUn alla M.2 g år via chipset typ på alla X299 så spelar ingen roll då det bara handlar om CPU RAID.

Så andel som köper X299 för köra NVMe RAID vid 4-6 + diskar är obefintlig man köper inte X299 för att köra NVMe RAID.
Man köper en Xeon plattform eller annan server.

Men motsvarande teknik på X399 behöver man alltså ingen dongel för utan det funkar med en UEFI-uppdatering.

Jag tycker inte det är relevant hur många som använder tekniken eller inte. När man jämför funktioner på X299 och X399 så står det klart att man måste ha en USB-dongel för vissa saker som funkar utan sådan på X399, så där är det såklart en fördel för AMD i det här fallet. Sen att det är ganska få som ens har X299 eller X399 spelar ju absolut inte på något sätt någon roll i sammanhanget.

Sen verkar det dessutom vara så att på x299 så måste man använda intel's SSD:er för RAID, vilket känns som en ytterligare inlåsning. på x399 så kan man ju som De8auer visade använda t. ex Samsung's SSD:er som nu är snabbare än intels motsvarigheter på marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Men motsvarande teknik på X399 behöver man alltså ingen dongel för utan det funkar med en UEFI-uppdatering.

Jag tycker inte det är relevant hur många som använder tekniken eller inte. När man jämför funktioner på X299 och X399 så står det klart att man måste ha en USB-dongel för vissa saker som funkar utan sådan på X399, så där är det såklart en fördel för AMD i det här fallet. Sen att det är ganska få som ens har X299 eller X399 spelar ju absolut inte på något sätt någon roll i sammanhanget.

Nä det är en del som har X399 och X299 men tror inte att folk lägger 10-20k på NVMe diskar för att köra RAID 10 / RAID 5 på en PCI Adapter och sen på PCI sloten för redundans i sin PC eller backup.

Rätt mycket skjuta sig i foten, när det finns färdiga lådor som löser detta externt med bråkdel av pengarna.

Jag kan förstå om detta va blockerat på chipset men inte via CPU tbh för det är typ bara servers som kör så och rika personer med noll limits.

Du behöver bara använda Intel om du ska köra VROC via CPU med RAID 5 RAID 10 etc.
Du kan still raida via PCI men RAID 0. men då är du redan uppe i 10-25k i disk kostnad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tack AMD!

Och den nu klassiska videon med 27GB/s i I/O meter på nvme raid med X399.

https://youtu.be/9CoAyjzJWfw

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på om det är någon här som verkligen kör 6 ssd i raid 0?
Upp till 4 kan jag tänka mig, men sedan börjar jag tänka ram-disk...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det är nästan RAM disk hastighet...
Det är just det som är så underbart OCH mycket billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asch, måste du tala om 4st nvme Samsung 960 Pro i RAID0/10, det skulle ju innebära ca 14GB/s från bootdisk, L O L!

Sällan finns det såna här tillfällen i denna värld där 4x enheter ger linjär prestandaökning, galet kul!

När man ändå bygger en sådan här monsterburk, varför inte ha Godlike diskprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä det är en del som har X399 och X299 men tror inte att folk lägger 10-20k på NVMe diskar för att köra RAID 10 / RAID 5 på en PCI Adapter och sen på PCI sloten för redundans i sin PC eller backup.

Rätt mycket skjuta sig i foten, när det finns färdiga lådor som löser detta externt med bråkdel av pengarna.

Jag kan förstå om detta va blockerat på chipset men inte via CPU tbh för det är typ bara servers som kör så och rika personer med noll limits.

Du behöver bara använda Intel om du ska köra VROC via CPU med RAID 5 RAID 10 etc.
Du kan still raida via PCI men RAID 0. men då är du redan uppe i 10-25k i disk kostnad.

Allt är relativt. Det blir ju i alla fall billigare än att köra RAMdisk

Sen så ställer detta också Vroc lite i ett konstigt ljus. Om x399 saknat funktionen, fine... Men nu har X399 samma funktion utan begränsningar, så det innebär ju att man på x299 får betala extra för liknande funktionalitet fast begränsad till Intel SSD's, vilket innebär att man inte kommer få topphastighet då Intel's NVME-SSD:s inte är i närheten av t. ex Samsung's motsvarigheter. Jag tycker det är stört.

Men skit samma.. Vill man ha Vroc gratis så kan man ju köra X399 istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Allt är relativt. Det blir ju i alla fall billigare än att köra RAMdisk

Sen så ställer detta också Vroc lite i ett konstigt ljus. Om x399 saknat funktionen, fine... Men nu har X399 samma funktion utan begränsningar, så det innebär ju att man på x299 får betala extra för liknande funktionalitet fast begränsad till Intel SSD's, vilket innebär att man inte kommer få topphastighet då Intel's NVME-SSD:s inte är i närheten av t. ex Samsung's motsvarigheter. Jag tycker det är stört.

Men skit samma.. Vill man ha Vroc gratis så kan man ju köra X399 istället.

Om du köper AMD har du inte nöjet att sponsra Intel sviniga beteende och vem vill vara utan det

Ända negativa med AMD just nu är att de släpper så bra grejer att kostnaden sticker iväg över min nuvarande budget så får vänta några löner till

Permalänk
Medlem

Funkar inte LVM+XFS som det alltid gjort? eller har jag missat nått. För min ryzen burk funkar finfint med raid.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

@Ozzed: VRoC har ytterligare en begränsning, endast intel SSDer om jag fattade det rätt.

man kan inte boota raid 0 i windows om man inte har intel optane diskar eller 600P

mao kan du sätta upp raiden och lagra på den men du får inte boota från den om du inte köper VRoC key vilket går på mellan 100-200 dollar enl rykten

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ge mig gärna länk där du behöver USB dongel som kostar cash för få NVMe RAID funka.

han beskriver dongen (3min 14sek in i filmen) och priset för intel plattformen i filmen

Frågan är om man skulle märka någon skillnad med sin gamingrigg om man körde med samma config som han i filmen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Ozzed: VRoC har ytterligare en begränsning, endast intel SSDer om jag fattade det rätt.

man kan inte boota raid 0 i windows om man inte har intel optane diskar eller 600P

mao kan du sätta upp raiden och lagra på den men du får inte boota från den om du inte köper VRoC key vilket går på mellan 100-200 dollar enl rykten

Ja, det skrev jag ju. Det riktigt tråkiga med det är att 600P's prestanda är "meh" jämfört med t. ex 960 Pro. Linus Tech Tips var ju inne på det i sin kritik av x299 med... Intel har inte bäst SSD's på marknaden så det är rent löjligt att begränsa till bara intel's SSD's... Det finns ingen fördel alls i den här begränsningen, det är bara nackdelar för alla, även intel. Men det verkar de inte förstå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Funkar inte LVM+XFS som det alltid gjort? eller har jag missat nått. För min ryzen burk funkar finfint med raid.

Detta handlar om stöd för NVMe-RAID som bootenhet med stöd för RAID0, 1, 10.
Över PCI-E då, inte SATA