Permalänk
Medlem

RGB - tröttnar man efter ett tag?

Tjo.

Har fått en impuls att byta chassi till ett med glaspaneler och installera massa RGB när jag uppgraderar datorn om några veckor.
Vet inte var denna impulsen kommer ifrån, då jag aldrig varit särskilt intresserad av RGB-belysning inne i datorn tidigare, kanske är någon slags medelålderskris?

Däremot undrar jag om det inte är något jag kommer tröttna på efter ett (kort) tag, så nu vänder jag mig till er som faktiskt har RGB-belysning i era chassin: Känner ni att det var en värd investering och gillar ni fortfarande skimret efter en längre tid, eller tröttnade ni omgående och ansåg att det var bortkastade pengar? Jag inser att det är väldigt subjektivt vad man tycker om RGB och var ens gräns går, men jag är nyfiken.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nej, det tröttnar man inte på. Man kan tröttna på ett visst färgtema men då är det ju bara att byta. Till skillnad från icke RGB då man är låst till tillverkarens färgval. Ofta rött och svart.
Folk som klagar på RGB gör det för att det är häftigt att klaga på RGB.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Står datorn i vardagsrummet? Vill du ha en ljusshow när det nalkas netflix n' chill?
Står datorn i sovrummet? Vill du ha en ljusshow när du ska sova?
Har du en mansgrotta som du verkar i? Där skulle jag kunna tänka mig att ÖVERVÄGA en ljusshow.

Med detta sagt vill jag även nämna det, att jag, köpte en SteelSeries Rival 300 för nått år sedan. Stängde av ljusshowen DIREKT och satte aldrig mer på den igen.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nej, det tröttnar man inte på. Man kan tröttna på ett visst färgtema men då är det ju bara att byta. Till skillnad från icke RGB då man är låst till tillverkarens färgval. Ofta rött och svart.
Folk som klagar på RGB gör det för att det är häftigt att klaga på RGB.

Håller med dig till viss del, givetvis är det variationen som driver intresset för RGB framåt. Men när det implementeras i sackosäckar och headsetstand, ja då förstår jag att folk lyfter på ögonbrynen... Jisses...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Tjo.

Har fått en impuls att byta chassi till ett med glaspaneler och installera massa RGB när jag uppgraderar datorn om några veckor.
Vet inte var denna impulsen kommer ifrån, då jag aldrig varit särskilt intresserad av RGB-belysning inne i datorn tidigare, kanske är någon slags medelålderskris?

Däremot undrar jag om det inte är något jag kommer tröttna på efter ett (kort) tag, så nu vänder jag mig till er som faktiskt har RGB-belysning i era chassin: Känner ni att det var en värd investering och gillar ni fortfarande skimret efter en längre tid, eller tröttnade ni omgående och ansåg att det var bortkastade pengar? Jag inser att det är väldigt subjektivt vad man tycker om RGB och var ens gräns går, men jag är nyfiken.

Det beror ju lite på. Jag tillhör gruppen som tycker att RGB är så fult det bara kan vara när det kommer till komponenter, förutom med ett undantag: Färgschema. Har du en dator med (Nu drar jag bara till med något) svart vitt eller vitt-röd/svart färgtema så kan RGB fylla en funktion så länge dom färgerna kan fås.

Har ingen RGB själv på komponenterna men överväger att köpa något sådant när man inhandlar Z370 senare. Det enda med RGB är musen, och den lever i gränslandet på vad som är acceptabelt med belysning.

Permalänk

För några år sedan så tänkte jag bygga och modda mig värsta burken med fönster och LED-ljus. Först i ett 540Air sedan i ett Evolve. Visst det såg rätt bra ut men jag störde mig hela tiden på ljudnivån. Nu kör jag Define C mini utan fönster och är så nöjd, och att jag vet att det ser så fint ut innanför plåten gör att jag inte saknar fönstret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Personligen ogillar jag RGB och LEDs rent allmänt. Får produkterna att se ännu mer ut som leksaker än de redan gör. Så länge det går att stänga av så mycket av LEDsen som möjligt är jag relativt nöjd även om jag helst inte vill lägga pengar på sådant. Kvittar hur lite det kostar av produkten, blir fortfarande pengar för dessa lösningar och företag.

Jag hade gärna sett att någon tillverkare är modig och släpper produkter utan en massa (RGB) LEDs där de marknadsför själva produkten och inte hur den lyser.

Permalänk
Medlem

Använde de coolare funktionerna för mitt NZXT hue+ i två dagar från och till. Sen dess har jag bara använt statisk färg, byter kanske en gång i månaden.

Permalänk
Medlem

kör med Corsairs RGB fläktar, är väldigt nöjd dock använder jag aldrig regnbågseffekten utan endast fast ljus av en färg tycket de är rätt najs om man bygger om datorn ofta och vill ha olika teman

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Min mus går att ändra i 32 färger eller något sånt, alldeles utmärkt för den gick att ställa in så den matchar tangentbordet

Svårt att se att man skulle lessna på RGB utöver att det av någon anledning är poppis att klanka ner på det på det här ENTUSIAST-forumet (tänk om RGB funnits när jag var ung, hade haft det överallt).
Det är ju bara att ställa in en fast färg eller stänga av belysningen, inte direkt så att man måste ha en växlande ljusshow bara för att möjligheten finns.
Gillar du designen på prylarna i övrigt så go for it.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@MinscS2:

Äntligen!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Mitt svar är ett stort JA. Köpte själv ett Corsair Crystal 460x och jag kommer nog med stor sannolikhet att byta ut det mot ett Define R6, eller Define C(utan fönster), samt köpa ett gäng Noctua-fläktar och en Noctua-tornkylare.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv

Jag tröttnade, hade det ganska fint i mitt förra chassi men varken jag eller gumman var så förtjust i det efter ett tag, så bytte ner mig storleksmässig och stängde av allt som var rgb i lådan 😊
Alla tröttnar säkert inte men jag gjorde det, var kul i några månader 😊

Permalänk
Medlem

Har bara ett vitt, fast, svagt sken på tangentbordet. Praktiskt i mörkret. Avaktiverat all form av rgb i datorn och kopplat ur hd/power led till frontpanel på chassit. Klipper också lagom stora eltejpbitar och täcker för ledbelysning på hörlurar, usb-hubbar och andra aktiva enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes, man tröttnar. Jag ångrar att jag inte lade krut på tystnad och luftflöde snarare än ett glasfönster.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Urgammal tråd men ja.
RGB var kul ett tag, sen bytte jag till mer ljuddämpat chassi och satte burken i en möbel (alex hurts) istället, bästa jag gjort.

Varken ser eller hör burken, bara fult med en burk synligt estetiskt sett 'ändå.
Kör fula noctua fläktar rakt igenom i ett define r6 och kunde inte vara mer nöjd.

Permalänk
Medlem

Köpte ett blått lysande chassi 2006, 2008 upptäckte jag att jag vill ha datorn på över nattetid - då blev det jobbigt att ha prioriterat 'RGB'

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

För mig är RGB hel ointressant och något som faktiskt stör mig mer, men tycker ändå att det är nice med ett fönster i chassit.

Det jag tycker är fine är rgb på grafikkort eller ja, backlight i tillverkarens namn