Hur många uppgraderar enbart sin CPU ?

Permalänk
Medlem

Hur många uppgraderar enbart sin CPU ?

Det är ju mycket gnäll på att Intel nu släpper ytterligare en ny platform som saknar kompatibilitet bakåt.
Samtidigt som AMD med sina AM4/TR4 hyllas för den (just nu) teoretiska möjligheten att uppgradera i framtiden.

Men hur många gör just detta ?
För mig känns det som att det vore trevligt att kunna byta enbart CPU.
Men i verkligheten så slutar det alltid med att jag ändå byter MB/CPU och minne, för vem vill ha en extra "gammal" CPU liggande ?
Plus att nya plattformar oftast kommer med nya funktioner man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Plus att nya plattformar oftast kommer med nya funktioner man vill ha.

Tycker inte det har kommit speciellt mycket intressant rörande "funktioner" de senaste 5-6 åren.
USB3 är väl det senaste jag kan minnas på rak arm.

Ogillar starkt att man måste byta mobo och blir lite konspiratorisk...
Särskilt det senaste nu där Coffee Lake inte kommer fungerar med t.ex Z270 som ju lanserades i början av året.

Jag förstår att man måste ha olika för server/enterprise med 2066/1366 osv men att Z270 är närmast värdelös för en propp som släpps bara några månader efter lansering låter sjukt.

Permalänk
Rekordmedlem

Uppdaterar efter verkligt behov och helst så lite och sällan som det går, har genom åren bytt allt samtidigt men också haft 3 olika cpuer till samma moderkort och blandar även nytt och begagnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha asätare reporting in, senaste gången jag betalade nypris för datorkomponenter var nog black friday -14.

För att svara på frågan så hittade jag en billig 4790k (begagnad ofc) som ersatte min 4690k så det får väl räknas som att bara uppgradera cpu, hade jag däremot köpt en 4790k från början hade jag givetvis suttit kvar på den än.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Hade jag kunnat byta till senaste generationen cpu med mitt moderkort hade jag stannat kvar hos intel o klämt i en ny 7700k,eller 8700k, men nu blev det ett nytt Ryzen system eftersom det var mycket billigare än ett nytt Intel kit.

Som svar på frågan, vill kunna byta bara cpu, men tvingas byta allt.

Permalänk
Inaktiv

Problemet med cpu är att det kvittar var man jobbar inom IT så är de alltid för slöa och folk tvingas uppgradera fast de ej skulle vilja. Jag själv gör som de flesta, jag köper fler datorer och sprider lasterna på dem. Enda nackdelen är väl att ens lägenhen ser ut som facebooks serverhall en dag.
Jag tycker folk underskattar hur lätt det är att dela upp många arbetsuppgifter på flera datorer. Problemet är framförallt logistik och det kan bli rörligt, den dagen då san säljs på våra elkejdor förenklar det mesta.

Permalänk
Medlem

CPU/Moderkort/RAM var 10e år.
Grafikkort vart 3e, oftast bästa modellen på marknaden.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Håller verkligen med dig, helt sjukt!

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

Iofs bara byggt en dator men kommer byta CPU/mobo först när jag känner att det inte räcker till. Har svårt att se att min 4790k inte skulle klara sig minst 2-3 år till. Uppgradering av GPU är nog aktuellt inom 1 år.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Har bytt från en 2600k till en 3770k för att få pci-e 3.0, ytterst oklart om det gav nån förbättring i prestanda.

Men det var billigt, differensen mellan köpet och säljet var bara nån hundralapp, och så var det lite roligt med att få pilla och byta och se så allt rullade på efter

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på LGA1366

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Sitter på en 3770k. Den kommer få rulla tills den dör eller minst ICE-lake, kanske tills att ddr5 används!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

74 svar och 64% verkar föredra att uppgradera CPU/MB/minne ihop.
Knappast nånting att basera en avhandling på, men intressant ändå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

74 svar och 64% verkar föredra att uppgradera CPU/MB/minne ihop.
Knappast nånting att basera en avhandling på, men intressant ändå

Fast det beror på hur utvecklingen har gått, hade du frågat 1996 hur många som bytte enbart grafikkort så hade resultatet också varit lågt.

Problemet idag är att utvecklingen har stått still inom cpuerna, visst Ryzen har kommit nu och Intel börjar komma, men det krävs mer för att vända en trend kring hur man uppdaterar. Just på Intels sida tvingas man byta moderkort vid varenda cpu och de som köpte en Ryzen fick ju byta moderkort.

Jag har svårt att tro att folk använder datorer på en sådan låg teknisk nivå så de inte generellt har problem med slö cpu, men när det enbart för dem kostar mycket pengar att uppgradera och ger ej så mycket så uteblir uppgraderingen.
Detsamma gäller mycket, bara ta skärmarna, många som mig sitter med gamla som riktigt suger. Men när nya går på 10 000kr/st och inte extremt mycket bättre så sitter vi kvar med våra gamla.

Permalänk
Medlem

Har flera gånger bara bytt CPU. Från Duron till XP. Från Athlon 64 X2 till Phenom II. Och redan nu snart från Ryzen 3 1200 till 1600X

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

CPU/Moderkort/RAM var 10e år.
Grafikkort vart 3e, oftast bästa modellen på marknaden.

Kollade, ligger på samma årtal..

Permalänk
Inaktiv

Tycker att allt står stilla nu för tiden. Jag finner inget nytt imponerande längre.

Har nu en bra dator som jag säkert kommer att ha i 5 år till - om det inte lanseras något revolutionerande.

Permalänk
Medlem

Byter CPU (och mobo+ram) ungefär vart 5:e år.
Sist var 2013 så det är väl dags snart igen.

Grafikkorten byts ut oftare, har väl snittat nytt kort varje generation sedan 2011 men kommer antagligen hoppa över den nuvarande generationen helt och hållet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Eftersom trenden från Intel har varit att de stödjer sin sockel i två CPU generationer så blir man tvungen att göra på detta sätt, dvs byte cpu+mobo+ram(vid generationsbyte förståss). Hade möjligheten funnits att jag mer än gärna bara bytt CPU och mer ram vid uppgraderingar då nya features på modermodem är det mest ointressanta som finns.

Håller med en i tråden att USB3 är det som varit den största uppgraderingen för features på moderkortet.

Så om Intel blir tvungen att stödja fler CPU:er pga AMD så är det bara en bra utveckling och kanske tom bidrar till mindre elektronikskrot :)!

Så jag tycker att kritien mot Coffe Lake är befogad i och med detta!