C64 Mini avtäckt – retrokonsol med 64 förinstallerade spel

Permalänk
Melding Plague

C64 Mini avtäckt – retrokonsol med 64 förinstallerade spel

Efter SNES och NES Classic Edition kommer nu C64 Mini, en spelmaskin baserad på Commodore 64 med förinstallerade spel och stöd för tangentbord för att programmera i BASIC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska alla på denna trend? -_-

Känns märkligt att förminska C64 när den har ett tangentbord...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ska alla på denna trend? -_-

Känns märkligt att förminska C64 när den hat eyy tangentbord...

Skickades från m.sweclockers.com

Alla vill ha pengar!

Permalänk
Medlem

Rimligt pris vad det verkar! Trevligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Åh gudars skymning.

Enheten är även bestyckad med två USB-ingångar, vilket gör det möjligt att ansluta ett externt tangentbord för att programmera i BASIC och utveckla nya spel.

Permalänk
Avstängd

Lite retro skoj skulle dom vara men vet inte om c64 håller så länge idag för dom är lite väl gamla men man hade mycket roligt med dom back i the days men skulle jag få välja retro gaming dator så hade Amiga varit mycket högre på listan.... Moonstone I 1080p skulle va gött 😉

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Japp jag hade mycket hellre tagit en Amiga.

Hade ingen aning om att Speedball 2 fanns till C64 också. GANSKA stor skillnad på grafiken dock.

Permalänk
Medlem

Har kvar både en C65 och en Amiga 1200 i ett skåp, fullt fungerande om jag någonsin orkade koppla in dem. Enklare att köra Amiga emulator på en NUC eller liknande.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

The Last Ninja måste gå att hacka in, annars no-go.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags att leta reda på save-filerna för Elite!
Boulder Dash...Ghost n' Goblins...Commando...
Vilken minnen!!

Permalänk

Av alla retro grejer som kommit så är denna nog det fräsigaste

#missmyc64

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vansinne att lägga pengar på alla dessa "retro-mini-konsoll-datorer". Bättre skaffa en Raspberry Pi med RetroPie så har man alla system i ett istället. Finns färdiga images med alla spel man kan tänka sig och ett par tusen till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Tråkiga spel, varken defenders of the Crown, usagi yojimbo eller bards tale

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

The Last Ninja måste gå att hacka in, annars no-go.

Skickades från m.sweclockers.com

Saknar också Last Ninja-spelen i listan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv

Fan vad nice, det här är en given julklapp till storebrorsan!

Permalänk
Medlem

OJ denna vill ja verkligen ha!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Boulder dash vill man ha, lite lite spel. Hellre för många så att alla kan spela sina favoriter.
Själv har jag 3-4 c64, 2 5.25 diskett stationer varav en är slim varianten. Ett gäng bandare med spel. På diskett har jag minst ett hundratal spel. Amiga 500 och spectravideo gömmer sig också i källaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Ett givit köp såklart.

Men vem tusan bryr sig om spelen?

Vi vill se:
Multiplan, Typ excel
Vizawrite, Typ word
KoalaPainter https://www.youtube.com/watch?v=0JXi1WSSfHw

O.s.v. Att de inte frågar ungdomarna först vilka applikationer de saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ska alla på denna trend? -_-

Känns märkligt att förminska C64 när den har ett tangentbord...

Eftersom de säger att man kan koppla in ett USB-tangentbord för att programmera på den så misstänker jag att tangentbordet på den bara är för utseendets skull och inte ett fungerande tangentbord.

Själv har jag ingen direkt erfarenhet av C64, den var efter min tid om man säger så. Jag får vänta på en Win95-dator mini istället, det kommer säkert förr eller senare om denna trend håller i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Har kvar både en C65 och en Amiga 1200 i ett skåp, fullt fungerande om jag någonsin orkade koppla in dem. Enklare att köra Amiga emulator på en NUC eller liknande.

Du kanske ska sälja av dom så dom kommer till nytta för någon.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Eftersom de säger att man kan koppla in ett USB-tangentbord för att programmera på den så misstänker jag att tangentbordet på den bara är för utseendets skull och inte ett fungerande tangentbord.

Själv har jag ingen direkt erfarenhet av C64, den var efter min tid om man säger så. Jag får vänta på en Win95-dator mini istället, det kommer säkert förr eller senare om denna trend håller i sig

Känns omständigt att behöva koppla in ett tangentbord. Aja.

Denna var före min tid. Men följer 8bitguy på youtube så har sett lite... men ah. Känns som en knölig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade velat ha ett amiga/c64 tangentbord-skal till Raspberry pi...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Har kvar både en C65 och en Amiga 1200 i ett skåp, fullt fungerande om jag någonsin orkade koppla in dem. Enklare att köra Amiga emulator på en NUC eller liknande.

En c64 har du. C65 tror jag inte att du äger. 😀

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

The Last Ninja? Boulderdash? Ghost'n Goblins? Skate Rock? Giana Sisters? Buggy Boy? Skool Daze?
Var är alla dessa guldkorn?

Hoppas verkligen det går att peta in fler spel...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Min första dator var en C64. Inget Galivan med suger.

Permalänk
Medlem

Snart har folk hela vardagsrummet fyllt med olika små retrokonsoler och datorer.
Eller så kan man köpa en Pi3 och ha alla system emulerade i en och samma burk...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag hade velat ha ett amiga/c64 tangentbord-skal till Raspberry pi...

Vilket så klart finns.

https://www.youtube.com/watch?v=t6OtjEEWVBo
https://retropicases.com/

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill veta är vilka brytare som sitter i den, skulle bli ett vackert tangentbord på skrivbordet.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

@mkk: Ja hur kan man glömma easteregg flygande stålmannen. Eller va det Last ninja II?

@mrpijey: ja Ghost N Goblins va ju en klassiker. Även så Giana Sisters. Tror dock inte det kommer då det det inte gillades av Nintendo för att det va för likt Super mario

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ska alla på denna trend? -_-

Känns märkligt att förminska C64 när den har ett tangentbord...

Skickades från m.sweclockers.com

Självfallet.

Nintendo visade att folk suktade efter liknande retrokonsoler och därför vill ju andra företag hoppa på tåget.. utan att tänka en sekund på att det kanske ÄR NINTENDO som folk är ute efter och inte gamla spel generellt.

Snart kommer väl alla Pongkonsoler tillbaka med sina "X Mini... nu med femtio olika versioner av Pong".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |