USB 3.2-standarden fastställd – 2 GB/s över USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

USB 3.2-standarden fastställd – 2 GB/s över USB Type-C

Efter att tidigare under året ha tillkännagivit USB 3.2 spikar nu USB IF specifikationerna för denna, där överföringshastigheten ökar till 2 GB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att det är extremt dumt att USB 3.1 gen 1 och gen 2 hamnar under samma "USB 3.1"-namn. USB 3.1 gen 1 är ju egentligen bara gamla USB 3.0 (5 gbps) med ett nytt namn, medan USB 3.1 gen 2 är nyare och stödjer 10 gbps. Försöker man köpa t.ex. USB-hubb så står det oftast bara USB 3.1, inget om gen 1 eller 2.

Men aja! Alltid trevligt med lite extra fart i kablarna. Och framförallt skönt att de faktiskt inte körde en gen 3 på USB 3.1...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Otroligt att de faktiskt ökade en decimal denna gång ist för att bara lägga till (Gen 3) bakom 3.1

2GB/s är fina grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Så krångligt med alla USB. Moderkort nu kommer med både USB 2, 3 och Type C. Tre olika kontakter. Varför inte ha en som klarar allt? Och varför är USB2 fortfarande i nya moderkort. USB 3 är väl bakåtkompatibelt? Själv kör jag IAF gamla usb 1 eller 2 eller vad det är på tangentbordet i USB3.0 eller vilken version av USB3 som är på mitt.

Har inte några Type C saker ännu så inte behövt bry mig men snart måste man se till att man har alla typer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

16GBps är jag lite besviken på jag när thunderbolt 3 från 2015 har 40GBps. 16GBps är vad PCI express 1 8x hade.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dagas:

Så krångligt med alla USB. Moderkort nu kommer med både USB 2, 3 och Type C. Tre olika kontakter. Varför inte ha en som klarar allt? Och varför är USB2 fortfarande i nya moderkort. USB 3 är väl bakåtkompatibelt? Själv kör jag IAF gamla usb 1 eller 2 eller vad det är på tangentbordet i USB3.0 eller vilken version av USB3 som är på mitt.

Har inte några Type C saker ännu så inte behövt bry mig men snart måste man se till att man har alla typer.

Skickades från m.sweclockers.com

En USB2-krets är billigare, gissningsvis drar den även något mindre ström. Hur många saker som använder USB och där bandbredden i USB2 är en flaskhals?

Externa diskar och Gbit/s Ethernet är de hyfsat vanliga saker jag kan komma på där USB2 inte räcker till. Har kan man lite fråga sig vad USB 3.1 gen2 och USB 3.2 egentligen tillför då diskarna nästan uteslutande kör SATA (som är begränsat till ~550 MB/s så USB 3.1 gen 1 är på håret men räcker) och gen 1 har ju nog med bandbredd att även stödja 2,5 GBit/s Ethernet (5 Gbit/s Ethernet lär inte riktigt nå 100 % kapacitet).

De fall där USB3 inte räcker känns som de bättre hanteras av Thunderbolt eller någon liknande teknik som har möjlighet att bära PCIe-protokollet. Poängen där är dockningsstationer och liknande till bärbara enheter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

16GBps är jag lite besviken på jag när thunderbolt 3 från 2015 har 40GBps. 16GBps är vad PCI express 1 8x hade.

inte bara det, thunderbolt 2 som kom ca 3e kvartalet 2013(?) hade 20gbit/s och nu 2018 kommer alltså usb 3.2 vara långsammare... :')

vidare läste jag att " On May 24, 2017, Intel announced that Thunderbolt 3 would become a royalty-free standard to OEMs and chip manufacturers in 2018, as part of an effort to boost the adoption of the protocol ". så med lite tur kommer det ut på mer mainstream moderkort och system.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Det är kul att det går frammåt. Tänk om intern lagring i datorer kunde gå lika snabbt frammåt på hastighetsfronten. NVME med PCI-E 3.0 x4 är ju snart redan maxad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt krångligt det här med USB.. Uppdaterade nyheten, existerande USB Type-C-kablar fungerar med USB 3.2 så länge de har rätt certifiering. Och det är rätt kontakt i datorn.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att USB klasserna är ett sådant clusterf*ck!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det är kul att det går frammåt. Tänk om intern lagring i datorer kunde gå lika snabbt frammåt på hastighetsfronten. NVME med PCI-E 3.0 x4 är ju snart redan maxad.

Fast är det sant? Jämför de snabbaste SATA-diskarna med de snabbaste NVMe diskar. Ja, de senare vinner i syntetiska benchmarks som testar sekventiellt läsning/skrivning men det finns i väldigt nära 100 % av fallen ingen skillnad i det man normalt gör på en desktopdator.

Flaskhalsen är inte längre bandbredd. Faktum är att PcPerspective jämförde ju Optane-diskar i RAID-0 mot RAM-disk utan att se någon större skillnad, man har i det läget nått nivån där Windows I/O-system är primär flaskhals. Nästa steg blir då att lägga NVRAM direkt på RAM-bussen, annars har vi kört fast.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Noob I am:

16GBps är jag lite besviken på jag när thunderbolt 3 från 2015 har 40GBps. 16GBps är vad PCI express 1 8x hade.

Det är nog bra om vi håller oss till rätt beteckningar när just bandbredd diskuteras. Gbit/s handlar det om här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Det är nog bra om vi håller oss till rätt beteckningar när just bandbredd diskuteras. Gbit/s handlar det om här.

Här lyckades ju USB-nissarna krångla till det rätt mycket. De specificerar USB3.2 som 2 GBps medan USB3.1 gen 2 är 10 Gbps...

Fick själv läsa ett par gånger innan jag fattade att USB3.2 faktiskt var snabbare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Fast är det sant? Jämför de snabbaste SATA-diskarna med de snabbaste NVMe diskar. Ja, de senare vinner i syntetiska benchmarks som testar sekventiellt läsning/skrivning men det finns i väldigt nära 100 % av fallen ingen skillnad i det man normalt gör på en desktopdator.

Flaskhalsen är inte längre bandbredd. Faktum är att PcPerspective jämförde ju Optane-diskar i RAID-0 mot RAM-disk utan att se någon större skillnad, man har i det läget nått nivån där Windows I/O-system är primär flaskhals. Nästa steg blir då att lägga NVRAM direkt på RAM-bussen, annars har vi kört fast.

Testat att kopiera en fil med olika diskar och jämfört hastigheterna?
Sedan den stora skaran klarar sig både med iGPU, sata ssd etc.
Jag själv märker direkt skillnad när jag kör min 960 EVO eller ramdrive för väldigt mycket saker som Excel..

USB USB 3.2 ser jag mycket fram emot, den stora fördelen är förhoppningsvis att den rör upp i usb 3.1 röran, så att det för de flesta räcker att se att något stöder usb 3.2. jag själv kör mängder med SSD genom usb, mitt problem är dock värmeutveckling då de blir varma och blir slöa. (samsung T1 SDD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är det sant? Jämför de snabbaste SATA-diskarna med de snabbaste NVMe diskar. Ja, de senare vinner i syntetiska benchmarks som testar sekventiellt läsning/skrivning men det finns i väldigt nära 100 % av fallen ingen skillnad i det man normalt gör på en desktopdator.

Flaskhalsen är inte längre bandbredd. Faktum är att PcPerspective jämförde ju Optane-diskar i RAID-0 mot RAM-disk utan att se någon större skillnad, man har i det läget nått nivån där Windows I/O-system är primär flaskhals. Nästa steg blir då att lägga NVRAM direkt på RAM-bussen, annars har vi kört fast.

Ja. Samsung's 950 Pro har ~3500MB/s läshastighet. Det är bara 400MB ifrån teoretisk maxgräns. Om det i praktiken innebär en flaskhals eller inte låter jag vara osagt. Det enda jag påstod är att vi snart nått gränsen för vad gränssnittet klarar av.

Sen är det säkert också sant att de flesta inte märken någon skillnad på en SATA SSD och en NVM-E SSD. Utan då får man nog hålla på med film och musikproduktion som jag gör, där den primära lasten består i att skyffla omkring flera stora filer simultant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen

Det finns flera tänkbara alternativ för omdöpning nu.

  • De två tidigare standarderna blir USB 3.2 Gen 1 och USB 3.2 Gen 2 och denna blir USB 3.2 Gen 3.

  • De föregående blir USB 3.2 Gen 1 Gen 1 och USB 3.2 Gen 1 Gen 2 och denna blir USB 3.2 Gen 2.

  • De föregående behåller sina namn och denna blir USB 3.1 Gen 3. (Det vore inte likt USB‑IF.)

Hur ska man satsa pengarna månntro?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dagas:

Så krångligt med alla USB. Moderkort nu kommer med både USB 2, 3 och Type C. Tre olika kontakter. Varför inte ha en som klarar allt? Och varför är USB2 fortfarande i nya moderkort. USB 3 är väl bakåtkompatibelt? Själv kör jag IAF gamla usb 1 eller 2 eller vad det är på tangentbordet i USB3.0 eller vilken version av USB3 som är på mitt.

Har inte några Type C saker ännu så inte behövt bry mig men snart måste man se till att man har alla typer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar bli så vid en övergång! Heck, vi har fortfaranse PS/2 utgångar på moderkort som säljs idag

Sedan funkar inte alla enheter med USB 3 som de ska via bakåtkompabilitet heller, exempel på detta är en extern USB3 hårddisk med trasigt kretskort för mig - Vägrar hittas i Windows pluggad i en USB3 kontakt, men funkar jättebra om jag kopplar in den i en gammal USB2.

Du kommer älska USB-C när du väl kommer till det, har på 2st telefoner och ett gäng andra pryttlar och avskyr tanken varje gång jag lär använda en gammal USB2/3 enhet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Det finns flera tänkbara alternativ för omdöpning nu.

  • De två tidigare standarderna blir USB 3.2 Gen 1 och USB 3.2 Gen 2 och denna blir USB 3.2 Gen 3.

  • De föregående blir USB 3.2 Gen 1 Gen 1 och USB 3.2 Gen 1 Gen 2 och denna blir USB 3.2 Gen 2.

  • De föregående behåller sina namn och denna blir USB 3.1 Gen 3. (Det vore inte likt USB‑IF.)

Hur ska man satsa pengarna månntro?

Varför inte enbart bara USB 3.2 utan att krångla till det. Sedan om det skulle komma en ny liten uppdatering så får denna heta Gen 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Varför inte enbart bara USB 3.2 utan att krångla till det. Sedan om det skulle komma en ny liten uppdatering så får denna heta Gen 2.

Jo det vore ju det logiska, därav hans spånande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

USB Gen Deluxe Edition a.k.a. GenDE! (bra att inte många fattar... )

Kanske borde heta PUSB, Parallell Universrial Serial Buss då USB inte så "universellt" längre med sina parallella universum och parallella standarder.

Tänker på citatet "Det som är bra med standarder är att det finns så många utav dem"

Jokes aside
Undrar om det skulle vara bättre om USB standarden görs om till 4:e versionen.
Jag tänker mig likt thunderbolt att den skulle vara baserad på PCIexpress standarden och ha enbart TVÅ typer av fysiska kontakter som båda är oberoende av orientering likt typ-c.
Skillnaden skulle vara att den ena kontakten är baserad på koppar kabel som även kan tillföra ström och den andra kontakten är för optisk överföring för längre distanser och högre prestanda.

Vill man köra legacy typ-a så kan man ha några portar av USB 2 på moderkortet eller köpa extra adaptrar/hubbar som kopplas via USB 4, tills USB 2 fasas ut.
Skulle även kunna ha så att USB 4 kablarna följer PCIe standarden med antalet banor/stift/koppartrådar för att kunna tillverka billiga "PCIe 3.0 x1" kablar som komplement till x16, för att ersätta behovet billiga USB 2.

Då kan vi med gott samvete glömma "USB 3.X Gen X Typ-X" fadäsen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nyhet:

Existerande USB Type-C-kablar som certifierats för SuperSpeed 10 Gbit/s blir dock kompatibla med USB 3.2, om kontakten i enheten – exempelvis datorn – är av den nya typen.

Skrivet av Epic:

Väldigt krångligt det här med USB.. Uppdaterade nyheten, existerande USB Type-C-kablar fungerar med USB 3.2 så länge de har rätt certifiering. Och det är rätt kontakt i datorn.

Vad menas med de fetmarkerade bitarna? det finns väl bara en sorts USB Type-C-kontakt?
Är det helt enkelt att USB Type-C-kablar inte funkar med Type-A-portar?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Vad menas med de fetmarkerade bitarna? det finns väl bara en sorts USB Type-C-kontakt?
Är det helt enkelt att USB Type-C-kablar inte funkar med Type-A-portar?

Nja, det betyder att USB 3.2 är en ny standard för USB Type-C-kontakterna som sitter i enheter såsom datorer osv. Det är dessa som måste bytas ut för att få den högre hastigheten. Hoppas det gör det lite tydligare.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Tycker fortfarande att det är extremt dumt att USB 3.1 gen 1 och gen 2 hamnar under samma "USB 3.1"-namn. USB 3.1 gen 1 är ju egentligen bara gamla USB 3.0 (5 gbps) med ett nytt namn, medan USB 3.1 gen 2 är nyare och stödjer 10 gbps. Försöker man köpa t.ex. USB-hubb så står det oftast bara USB 3.1, inget om gen 1 eller 2.

Det är extremt korkat, för de kan inte förklara vad det betyder. Min tolkning är att USB 3.0 är 5Gbps i en USB-A port, och USB 3.1 Gen 1 är 5Gbps i en USB-C port, men jag kan inte se att USB-IF har gjort det officiellt. Hela införandet har spår av ett hafsverk sedan alla Android-tillverkarna gjorde uppror mot den nya mikro-USB kontakten i USB 3.0 - och då har vi inte nämnt Alternate Mode än.

En nackdel med den minskade bandbredden är att 20 Gbps hade räckt för att man skulle kunna köra 4K@60Hz på ena paret med Alternate Mode (dvs, med ett par kvar för USB 3.0-signal), men 16 Gbps räcker inte. Synd, det hade varit ett snyggt sätt att göra en billig hubb.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Det brukar bli så vid en övergång! Heck, vi har fortfaranse PS/2 utgångar på moderkort som säljs idag

Sedan funkar inte alla enheter med USB 3 som de ska via bakåtkompabilitet heller, exempel på detta är en extern USB3 hårddisk med trasigt kretskort för mig - Vägrar hittas i Windows pluggad i en USB3 kontakt, men funkar jättebra om jag kopplar in den i en gammal USB2.

Du kommer älska USB-C när du väl kommer till det, har på 2st telefoner och ett gäng andra pryttlar och avskyr tanken varje gång jag lär använda en gammal USB2/3 enhet

Saken är den att PS/2 alltid fungerar medan USB anslutningar ibland ballar ut om BIOS inte laddar rätt eller om saker bootas innan (Intels raid kontroll till exempel). Jämfört med interrupt baserade PS/2 är USB fortfarande skit.

Permalänk
Medlem

Och imorgon släpper dom usb 3.3, nästa vecka usb 3.8, nästa år usb 13.1. Kan dom sluta göra det så komplicerat? Låt marknaden hämta andan innan en ny version släpps.

Permalänk
Medlem

Jaha , så då rök standarden för USB-C kontakterna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Epic:

Nja, det betyder att USB 3.2 är en ny standard för USB Type-C-kontakterna som sitter i enheter såsom datorer osv. Det är dessa som måste bytas ut för att få den högre hastigheten. Hoppas det gör det lite tydligare.

Vet inte om du uppdaterat artikeln kanske, missade texten om nya stift i kontakten. Finns det mer info om stiften och hur de fysiskt knölas in i kontakten? det är ju ganska trångt i den som det är och att sätta extra stift på kanten som i USB 2 till 3-övergången ser inte ut att gå. Hittar inget i den länkade infon hos USB.org eller på Wikipedia, det enda som nämns är att en ny host controller (och device) krävs vilket ju känns självklart.

Edit: Fast nu när jag tänker efter så kan ju inte nuvarande kablar funka om nya stift ska klämmas in. Kanske handlar det om tidigare oanvända stift som då ändå fysiskt kanske finns i portarna men inte är anslutna till något på existerande enheter. Ska forska lite mer

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kan någon lösa följande fråga?
Jag vill ha ny usb version, ny styrkrets, ny version pcie, intel processor på krympt kisel gen2. Samyt nytt grafikkort . När ska jag uppgradera dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Kan någon lösa följande fråga?
Jag vill ha ny usb version, ny styrkrets, ny version pcie, intel processor på krympt kisel gen2. Samyt nytt grafikkort . När ska jag uppgradera dator?

Är det en gåta?

När det finns det du vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Lite knepigt med benämningen, man kanske borde kallat 3.1 gen 1/2 för 3.1a/b istället men hade väl förväxlats med typ-A/B.
Iallafall: 3.0 = 5Gb/s i typ-A, 3.1 gen 1 = 5Gb/s i typ-A/C, gen 2 = 10Gb/s i typ-A/C, 3.2 = 16Gb/s i typ-C.
Är det möjligen skillnader på 3.0 och 3.1 gen 1 som t ex att man inte kan använda en A-C-kabel med 3.0?