Kvalitet eller kvantitet? (65" LCD vs 55" OLED)

Permalänk
Medlem

@Shepard: SONY 65X850C, som sagt en riktigt vass skärm vilket också är varför den synliggör svagheter i källan så väl. Stor TV i all ära men man kommer förr eller senare till en gräns där det känns som att spela diablo 1 a la 640x480 på en 27" widescreen. Dessutom verkar ögat anpassa sig efter storleken rätt så snabbt. Hemma står som sagt 65" och hos svärmor står min gamla 50" plasma med scart ^^ och jag förundras ofta av att båda apparaterna känns likvärdigt "stora" i sin respektive miljö.

Jag själv hade hellre velat ha en LG 55" OLED - den klarade även vanliga TV sändningar betydligt bättre och hade en mjukare mer "tv-lik" bild som påminner lite om plasma eller tjocktv jämfört med led-lcd.

För att inte tala om vanliga problem på LCD som clouding, bleeding, banding mm. Tycks vara svårare att få till felfria skärmar ju högre upp i storlek man kommer.

Permalänk
Medlem

Har en plasma på 50 tum. Sitter ca 3 meter ifrån och hade aldrig köpt en lcd som var större. Bildkvalitén är viktigare för mig. Tycker bara man ser bristerna på lcd mer när den är så stor.

Permalänk
Medlem

Var även på HIFI-klubben idag och fick se alla tre apparater bredvid varandra med samma källa och en sak är säker, det blir inget annat än oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter på en 55" Philips 9002 sen i går. Helt sjukt bra skärm plasma är död länge leve OLED liksom.

Frågan är hur man gör med skalningen? Text blir bra stort men man törs ju knappt ändra när de varnar för att de är svårt ändra tillbaks på 100-500 % inställningen? Sitter en meter ifrån.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sitter på en 55" Philips 9002 sen i går. Helt sjukt bra skärm plasma är död länge leve OLED liksom.

Frågan är hur man gör med skalningen? Text blir bra stort men man törs ju knappt ändra när de varnar för att de är svårt ändra tillbaks på 100-500 % inställningen? Sitter en meter ifrån.

Vad menar du med skalning? Hur lägre upplösning skalas upp till 4k eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skalningen för fonterna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bra pris på LG OLED55B7V under helgen
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122
Nästan lite sugen själv

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Selo: Jag beställde en

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Philips TV är aldrig sjävklara valet.

- Slutat stödja 4:3 sen runt 2010 på alla Philips TV apparater.
- Hög input lag.
- Saknar vissa HDR format. Dolby Vision, HLG.

Lägg hellre något extra för TVn skall hålla länge än nåt billigt som blir utdaterat inom kort tid. Anledningen att den är billigare, är väl dom sparat på vissa områden. Att endast 2 butiker listas den i prisjakt här i Sverige säger kanske nåt?
Philips var bra vid "tjock TV" generationen, men sen platt TV så har dom inte riktigt hängt med i utvecklingen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Orkar du vänta till Black Friday?

Brukar bli en del schyssta erbjudanden på just TV-apparater.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Philips TV är aldrig sjävklara valet.

- Slutat stödja 4:3 sen runt 2010 på alla Philips TV apparater.
- Hög input lag.
- Saknar vissa HDR format. Dolby Vision, HLG.

Lägg hellre något extra för TVn skall hålla länge än nåt billigt som blir utdaterat inom kort tid. Anledningen att den är billigare, är väl dom sparat på vissa områden. Att endast 2 butiker listas den i prisjakt här i Sverige säger kanske nåt?
Philips var bra vid "tjock TV" generationen, men sen platt TV så har dom inte riktigt hängt med i utvecklingen.

Men saker är inte konstanta de använder LGs OLED paneler bra och ger en naturlig okonstlad bild

Med det sagt så är de inte något givet val då även LG och Sony gör bra OLED med samma panel.

Input lag på 9002:n är väl under 40 ms iaf. Tycker nästan de känns rappare men mina ögon kanske börjar bli gamla får se om jag ids köra lite kamerametod och jämföra med min Z35. Jag är nöjd med det för 95 % av de lir jag kör resten kör jag i VR.

Philips pixelgaranti är ju inget vidare men ja ambilight hade jag inte velat va utan. Jag väggmonterar min inte så jag får bra utväxling på det. Rädd de skulle bli för mycket julgran men går att ställa in bra. Kanske bör skaffa lite hue lampor också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Orkar du vänta till Black Friday?

Brukar bli en del schyssta erbjudanden på just TV-apparater.

Det är planen. Hoppas kunna köpa en för ca 15k.

Skickades från m.sweclockers.com