AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen med 400-serien styrkretsar släpps första kvartalet 2018

Permalänk
Melding Plague

AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen med 400-serien styrkretsar släpps första kvartalet 2018

Knappt ett år efter lanseringen av processorfamiljen Ryzen anländer generation två, som ska bjuda på ytterligare förbättrad prestanda och en ny 400-serie av styrkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beställde en 1600x samt mobo och minnen idag.. Orkar inte vänta till mars/april

Min uppfattning är att 400 mobo serien kommer att ha usb 3.1 som den stora skillnaden?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Nyligen köpt ett AM4 system, så härligt att man kan byta ut prollen ifall den skulle prestera mycket bättre än nuvarande generation 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ny processor i början av nästa år då, på mitt nuvarande moderkort Min 1700 får hänga med tills dess.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Raven Ridge komma i år?
Jag vill ha en laptop med Ryzen!

Permalänk
Inaktiv

Vad händer med Raven Ridge? Fördröjd på grund av alla problem med Vega?
Hade hoppats på den ultimata HTPC CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Skulle inte Raven Ridge komma i år?
Jag vill ha en laptop med Ryzen!

Nej alla läckte slides jag sett har visat Raven Ridge nästa år.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

@anon12433: Ryktas även att majoriteten av tillverknings kvoten går till Apple för deras nya Macboks.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nej alla läckte slides jag sett har visat Raven Ridge nästa år.

För desktop ja. De mobila skulle komma prexis nu.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Nu blir det svårt igen 😅
Uppgradera nu eller vänta ...

Edit: hopas på 2-300 extra mhz
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Skulle inte Raven Ridge komma i år?
Jag vill ha en laptop med Ryzen!

Skrivet av anon12433:

Vad händer med Raven Ridge? Fördröjd på grund av alla problem med Vega?
Hade hoppats på den ultimata HTPC CPUn.

Skrivet av Gambit_2K:

Nej alla läckte slides jag sett har visat Raven Ridge nästa år.

Skrivet av jacozz:

För desktop ja. De mobila skulle komma prexis nu.

Som Gambit_2k/Jacozz skriver så skall Raven Ridge med socket BGA komma i Q4 ser det ut som (mobila enheter) medans socket AM4 blir Q1-2018.

https://videocardz.com/newz/amd-to-launch-pinnacle-cpus-in-fe...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Vilken Ryzen-processor skulle folket här säga är den mest prisvärda i dagsläget? Sett till pris/prestanda då alltså.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Vilken Ryzen-processor skulle folket här säga är den mest prisvärda i dagsläget? Sett till pris/prestanda då alltså.

R7 1700 eller R5 1600/X (1600 för 2000kr) på komplett och (1600x för 2250kr) (1700 för 2900kr) ungefär.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vilka förbättringar dom lyckats göra med "Pinnacle Ridge", sammt vilken klockfrekvens dom kan komma upp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

R7 1700 eller R5 1600/X (1600 för 2000kr) på komplett och (1600x för 2250kr) (1700 för 2900kr) ungefär.

Finemang. Tack

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Vad gör folk med sina prollar egentligen? Kan köra fallout 4 I ultra 1440p med en fx8350' är bara genuint nyfiken.

Musikproduktion är det enda jag pysslar med som maxar alla kärnor. 44,1 khx med massa kanaler med diverse analoga emuleringar är hårt som fan för processorn. Behöver snabbare och dessutom köra i 96 khz vilket tar dubbelt hårddiskutrymme och högre beräkningskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vilken Ryzen-processor skulle folket här säga är den mest prisvärda i dagsläget? Sett till pris/prestanda då alltså.

1600 eller 1500 skulle jag säga. Om du nu inte måste ha 8 kärnor för då är väl 1700 mest prisvärd.

Skrivet av hwasser:

Vad gör folk med sina prollar egentligen? Kan köra fallout 4 I ultra 1440p med en fx8350' är bara genuint nyfiken.

Musikproduktion är det enda jag pysslar med som maxar alla kärnor. 44,1 khx med massa kanaler med diverse analoga emuleringar är hårt som fan för processorn. Behöver snabbare och dessutom köra i 96 khz vilket tar dubbelt hårddiskutrymme och högre beräkningskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Just Fallout 4 är inte direkt tungdrivet eftersom spelet bygger på en modifierad grafikmotor från New Vegas. I t.ex. BF1 och GTA V så kände jag att min 2700K började lagga efter och den låg en bit över FX8350 så jag skulle nog tro att din processor eventuellt flaskar ganska rejält.

Spelar mestadels på min dator så jag är ute efter that sweet IPC.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Vad gör folk med sina prollar egentligen? Kan köra fallout 4 I ultra 1440p med en fx8350' är bara genuint nyfiken.

Musikproduktion är det enda jag pysslar med som maxar alla kärnor. 44,1 khx med massa kanaler med diverse analoga emuleringar är hårt som fan för processorn. Behöver snabbare och dessutom köra i 96 khz vilket tar dubbelt hårddiskutrymme och högre beräkningskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lirar lite. Inga uber 120fps i wantz and i dont know why 😂
Chill med en Xbox kontroll och som i ditt fall kanske fallout 4 eller the witcher 3.
Spelar musik och ser på film via datorn

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv

Intreseant, det blir att byta ut min 1800X senare, då jag tror att nästa blir ännu stabilare/pålitligare.

Skrivet av hwasser:

Jag säge
Vad gör folk med sina prollar egentligen? Kan köra fallout 4 I ultra 1440p med en fx8350' är bara genuint nyfiken.

Jag säger samma sak om grafikkort, jag kör nu på mitt interna grafikkort i 7700K. Och vare sig Word, excel eller microsoft paint laggar.

Angående processor så är det ett mysterium hur kreativa personer larar sig på dagens cpuer och som du själv skrev nedan så har du problem med cpukraft:

Skrivet av hwasser:

Musikproduktion är det enda jag pysslar med som maxar alla kärnor. 44,1 khx med massa kanaler med diverse analoga emuleringar är hårt som fan för processorn. Behöver snabbare och dessutom köra i 96 khz vilket tar dubbelt hårddiskutrymme och högre beräkningskraft.

Och vi är många, vissa av oss skulle egentligen behöva en dator som är säg 10 000 gånger så snabb innan man kan börja prata om att man nu ej behöver uppdatera på ett tag.

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Vad gör folk med sina prollar egentligen? Kan köra fallout 4 I ultra 1440p med en fx8350' är bara genuint nyfiken.

Musikproduktion är det enda jag pysslar med som maxar alla kärnor. 44,1 khx med massa kanaler med diverse analoga emuleringar är hårt som fan för processorn. Behöver snabbare och dessutom köra i 96 khz vilket tar dubbelt hårddiskutrymme och högre beräkningskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste fråga, vad är syftet med 96khz?
Teoretiskt behöver man bara ~dubbla sample-frekvensen för att kunna återskapa frekvensen utan förlust, så om vi säger att vi hör upp till 20khz så allt över 40khz är onödigt.

Jag menar, få instrument producerar toner över 20khz och även då lär det vara väldigt få mikrofoner som ens plockar upp ljudet.

Permalänk
Medlem

Hmm man kanske skulle hiva över 1800x i servern då med ett nytt b350 (med massa sata) & sen i med en 2k serie modell i spelburken . Fast och andra sidan är väl behovet inte direkt skriande efter mer cpu kraft.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Vad gör folk med sina prollar egentligen? Kan köra fallout 4 I ultra 1440p med en fx8350' är bara genuint nyfiken.

Musikproduktion är det enda jag pysslar med som maxar alla kärnor. 44,1 khx med massa kanaler med diverse analoga emuleringar är hårt som fan för processorn. Behöver snabbare och dessutom köra i 96 khz vilket tar dubbelt hårddiskutrymme och högre beräkningskraft.

Ska jag vara helt ärlig köpte jag min Ryzen för att grabbens FX-4100 började bli rejält seg trots maxad överklockning, och jag såg en öppning för att få lite hårdvara under regeringens radar då han kunde få ärva min 2500k

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Måste fråga, vad är syftet med 96khz?
Teoretiskt behöver man bara ~dubbla sample-frekvensen för att kunna återskapa frekvensen utan förlust, så om vi säger att vi hör upp till 20khz så allt över 40khz är onödigt.

Jag menar, få instrument producerar toner över 20khz och även då lär det vara väldigt få mikrofoner som ens plockar upp ljudet.

Jo, men nu är det väldigt sällan man enbart har ETT instrument i ett musikprojekt. Skall du summera ett dussintal ljudspår, med tillhörande effekter så slår det dynamiska omfånget som 16/44.1kHz erbjuder gärna i taket. Därför har man under mixning större bitdjup och/eller samplingsfrekvens för att "få rum" med allt ljud, och mastrar till sist ner det till cd-format igen. Som slutresultat har man i princip aldrig nytta av något högre än 16/44.1, såvida man inte vill köra nån riktigt avancerad rumskorrigerings-EQ eller liknande.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Önsketänk så det smäller om det, men en R5 2600 (eller vad dom nu kan tänkas heta) klockad till 4,5GHz direkt ur lådan hade varit nåt

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Måste fråga, vad är syftet med 96khz?
Teoretiskt behöver man bara ~dubbla sample-frekvensen för att kunna återskapa frekvensen utan förlust, så om vi säger att vi hör upp till 20khz så allt över 40khz är onödigt.

Jag menar, få instrument producerar toner över 20khz och även då lär det vara väldigt få mikrofoner som ens plockar upp ljudet.

Skrivet av kirkunit:

Jo, men nu är det väldigt sällan man enbart har ETT instrument i ett musikprojekt. Skall du summera ett dussintal ljudspår, med tillhörande effekter så slår det dynamiska omfånget som 16/44.1kHz erbjuder gärna i taket. Därför har man under mixning större bitdjup och/eller samplingsfrekvens för att "få rum" med allt ljud, och mastrar till sist ner det till cd-format igen. Som slutresultat har man i princip aldrig nytta av något högre än 16/44.1, såvida man inte vill köra nån riktigt avancerad rumskorrigerings-EQ eller liknande.

En samplingfrekvens på 96khz ger ju ingen vågform i 48khz utan bara knatter. Det är inte förrän många bråkdelar mindre som det faktiskt blir en vettig våg av det, och då är man plötsligt långt under 10khz. Så 96khz sampling är inte alls onödigt, tvärtom borde det vara standard nu. Digital sampling måste alltid ta i extra mycket för att återge analoga toner ordentligt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

jag spelar i 150Hz så FX 8350 var det perfekta valet, den enkeltrådade IPCn är över mina förväntingar oc....

*bryter ut i stor gråt*

Nej men sjäv hade man ju självklart velat ha en ny Ryzen+, frågan är om plånboken tillåter...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intreseant, det blir att byta ut min 1800X senare, då jag tror att nästa blir ännu stabilare/pålitligare.

Jag säger samma sak om grafikkort, jag kör nu på mitt interna grafikkort i 7700K. Och vare sig Word, excel eller microsoft paint laggar.

Angående processor så är det ett mysterium hur kreativa personer larar sig på dagens cpuer och som du själv skrev nedan så har du problem med cpukraft:

Och vi är många, vissa av oss skulle egentligen behöva en dator som är säg 10 000 gånger så snabb innan man kan börja prata om att man nu ej behöver uppdatera på ett tag.

Jag gjorde för länge sedan musik i Music 2000 med en Playstation 1 som har 33mhz och 2MB RAM.

Du har säkert helt rätt du som sysslar med att göra musik men jag förstår inte att det är så krävande. Folk lyckades ju använda datorer till musik redan på 90-talet och ljud har inte ökat i kvalité på samma sätt som tex grafik i spel.

Själv så klarar jag mig med en OC 3570K även om jag är sugen på en 8700K behövs det egentligen inte då jag inte stött på något spel jag inte kan köra i ultra i 1080p med min GTX 1070 och har bara 1080p 60hz skärm så kräver inte massor med fps Eller pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kliar i köpfingrarna men väntar nog till Matisse

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Jag gjorde för länge sedan musik i Music 2000 med en Playstation 1 som har 33mhz och 2MB RAM.

Du har säkert helt rätt du som sysslar med att göra musik men jag förstår inte att det är så krävande. Folk lyckades ju använda datorer till musik redan på 90-talet och ljud har inte ökat i kvalité på samma sätt som tex grafik i spel.

Själv så klarar jag mig med en OC 3570K även om jag är sugen på en 8700K behövs det egentligen inte då jag inte stött på något spel jag inte kan köra i ultra i 1080p med min GTX 1070 och har bara 1080p 60hz skärm så kräver inte massor med fps Eller pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak meds spel, de bästa spelen som någonsin har gjorts kördes på en Nes med:
Processor: 8-bit RP2A07, 1,66 MHz
Arbetsminne: 16 Kbit / 2 Kbyte
Grafikminne: 16 Kbit / 2 Kbyte

Nu sysslar jag ej med musikproduktion för 5 öre, men jag tror det handlar om högre krav, kunna köra fler filter och att arbeta på ett helt annat sätt än vad man tidigare gjorde. Så är det i alla fall inom många andra områden, att det handlar inte bara om bättre slutprodukt utan att man ska kunna hantera datan på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag gjorde för länge sedan musik i Music 2000 med en Playstation 1 som har 33mhz och 2MB RAM.

Du har säkert helt rätt du som sysslar med att göra musik men jag förstår inte att det är så krävande. Folk lyckades ju använda datorer till musik redan på 90-talet och ljud har inte ökat i kvalité på samma sätt som tex grafik i spel.

Själv så klarar jag mig med en OC 3570K även om jag är sugen på en 8700K behövs det egentligen inte då jag inte stött på något spel jag inte kan köra i ultra i 1080p med min GTX 1070 och har bara 1080p 60hz skärm så kräver inte massor med fps Eller pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är framförallt de virtuella instrumenten och effekterna som kräver mer CPU. Ett par VST's kan ersätta ett helt rum fyllt med synthar och effektprocessorer från 90-talet. Det är inte bara samples som spelas upp, utan det kan vara komplexa effekter som läggs på i realtid, eller ett virtuellt instrument som emulerar alla kretsar, små variationer i spänning o.s.v. i en analogsynth. Moderna låtar kan innehålla dussintals eller t.o.m. hundratals ljudspår med en massa sådana effekter och instrument som kalkyleras i realtid, medan t.e.x Protracker på Amigan hanterade 4 monospår i 22 KHz 8-bit och man bara kunde lägga på ytterst rudimentära effekter på samplingarna.

Sedan kan man ju fråga sig om alla dessa möjligheter och teknik leder till bättre musik eller inte

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD