Det här med Inets "fyndhörna"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Butiker som Webhallen, CDON.com samt Netonnet kräver dock att man köper för över 1000:- för att få fri frakt. Dustinhome kräver nästan 2000:- medan Inet kräver 500:-.

Minns inte att jag betalat frakt på webhallen eller komplett på flera år, måste alltid gå över gränsen för fri frakt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Komplett brukade ha 500kr, vet inte ens om dom har fraktfritt längre, iaf inte igår då jag beställde lite saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Minns inte att jag betalat frakt på webhallen eller komplett på flera år, måste alltid gå över gränsen för fri frakt

"Webhallen erbjuder fri frakt på vissa utvalda spel/filmer. Om man vid beställning väljer internetbank eller kreditkort blir frakten 0 kr. Väljer man postförskott tillkommer Postens avgift á 45 kr. Notera att fraktfritt inte gäller hempaket/företagspaket eller om man beställer varor med olika fraktklass i samma försändelse. Det beror på att vi använder oss av enhetsfrakt. Fraktfritt är klass 0 och många andra varor har högre fraktklass, och frakten bygger på den vara med högst fraktklass. "

https://www.webhallen.com/se-sv/info/bestallning#fraga13

Kan ju inte säga att Webhallen är speciellt tydliga heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Semjonov: komplett har blivit komplett värdelösa inget fraktfritt längre kass support har inte beställt från dem på 6 månader.
Vet inte vad som har hänt men de har tappat stinget.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Komplett i tråden "Komplett.se"

-"Det stämmer, vi hade sedan tidigare fri frakt på alla ordrar över 500 kr. Detta är inte längre fallet utan det tillkommer frakt på alla ordrar oavsett totala summa samt att fraktkostnaden varierar på storlek & vikt av paketet."

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

I NoNs fall så sa en anställd till mig att anledningen till lägre rabatter i deras fyndhörna är pga direktiv från centralt håll då de ansåg att personalen i butikerna många gånger hade satt alldeles för stora rabatter i deras fyndhörna. Har det varit vanligt så förstår jag att de har blivit lite mer restriktiva med hur stor rabatt de sätter. Nu har jag inte besökt deras fyndhörna så ofta så jag kan inte uttala mig om deras nuvarande eller tidigare prisbild.

I Inets fall så blev deras fyndhörna ett skämt efter deras flytt, vilket fick mig att sluta besöka den. Men i Inets svar låter det som att de får sålt sakerna ändå, så det är ju bara att gratulera dem till högre marginaler. Men även här har jag viss förståelse, att som innan dra av 20% rakt av på alla varor är så klart inte en vettig affärsmodell för ett företag. Jag tog en kik på deras fyndhörna nu och de verkar ha ett ganska brett intervall på sina prisavdrag, allt från väldigt litet (599 till 570 på ett nätagg) till stort på varor som är "reparerad av tillverkaren".

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att inets fyndhörna varit ganska hit or miss... Har gjort två kap där under åren. Ett 690 Gtx (återköp från kund) för cirka 2000 kr under motsvarande i nyskick och ett 1080 founders dryga månaden efter release för cirka 1500 kr under nysick. Båda gågnerna EVGA kort, vilket fallit mig i smaken :). Går in där någon gång då och då i hopp om att göra nästa kap, men det är minst sagt en
mixed bag...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Fyndhörnor är ett skämt och då talar jag inte bara om Inet.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade NoN tidigare då många av deras objekt i fyndhörnan hade samma pris ordinarie och ibland dyrare än ordinarie.
De tog till sig att ändra. Inte för att priset blev något fynd efteråt men de blev åtminstone 50-100 kr billigare.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Rensade min post då jag känner att det var off Topic....

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl så att butikerna sätter fyndpriserna på en sådan nivå att grejerna blir sålda. Det är ju inte direkt välgörenhet och det är väl inte någon reklamkampanj heller utan fyndhörnan är väl ett sätt att hålla nere förluster för returer, demoex och liknande.

Fungerar butikernas fyndhörnor med nuvarande prissättning så är väl priserna antaligen anpassade rätt efter syftet. Alltså finns köparna så är de väl antaligen rätt på det. Bygger de upp högar av grejer de inte kan kränga så har de mer problem. Men ja, det är väl mer av en intern företagsfråga...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Fyndhörnor är ett skämt och då talar jag inte bara om Inet.

Netonnets kan man fynda rejält på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags för en fyndhörna för fyndhörnor kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är även Netonnet som blivit påkomna att sälja begagnade produkter som nya.

Begagnade produkter? Visa mig gärna bevis för det.

Jag vet att de haft returer i hyllorna, precis som Inet etc också sålt som nya. Men det är ju resultatet av våra monstruöst generösa returvillkor.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Begagnade produkter? Visa mig gärna bevis för det.

Jag vet att de haft returer i hyllorna, precis som Inet etc också sålt som nya. Men det är ju resultatet av våra monstruöst generösa returvillkor.

Finns tonvis med trådar på Sweclockers om det.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384736-netonnet-saljer...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

En av de största nackdelarna är att fyndvarorna ofta har kortare garantitid. (Gäller alla återförsäljare mer eller mindre). Tråkigt att köpa en fyndvara som normalt sett kommer med 3-5 års garanti från tillverkaren men det bara går att få ett års butiksgaranti. Då gäller det att det återspeglar sig i priset att garantin är nedsatt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En av de största nackdelarna är att fyndvarorna ofta har kortare garantitid. (Gäller alla återförsäljare mer eller mindre). Tråkigt att köpa en fyndvara som normalt sett kommer med 3-5 års garanti från tillverkaren men det bara går att få ett års butiksgaranti. Då gäller det att det återspeglar sig i priset att garantin är nedsatt.

Det här tänker nog inte många på och det är precis det som är det största problemet med varor i fyndhörnor.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Begagnade produkter? Visa mig gärna bevis för det.

Jag vet att de haft returer i hyllorna, precis som Inet etc också sålt som nya. Men det är ju resultatet av våra monstruöst generösa returvillkor.

Returer är ju ofta begagnade dock. Får jag en cpu som någon redan testat överklocka så kallar jag ju den begagnad och inte retur.
Nackdelen med våra vilkor är ju att folk kan köpa t.ex 10 cpus och klocka alla för att sen behålla bästa och skicka tillbaka resten (vilket folk har erkänt att de gör här på forumet).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En av de största nackdelarna är att fyndvarorna ofta har kortare garantitid. (Gäller alla återförsäljare mer eller mindre). Tråkigt att köpa en fyndvara som normalt sett kommer med 3-5 års garanti från tillverkaren men det bara går att få ett års butiksgaranti. Då gäller det att det återspeglar sig i priset att garantin är nedsatt.

Inte sett att det skiljer? NetonNet skriver att samma garantivillkor gäller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Returer är ju ofta begagnade dock. Får jag en cpu som någon redan testat överklocka så kallar jag ju den begagnad och inte retur.
Nackdelen med våra vilkor är ju att folk kan köpa t.ex 10 cpus och klocka alla för att sen behålla bästa och skicka tillbaka resten (vilket folk har erkänt att de gör här på forumet).

Ja, frågan om vilka returer som ska accepteras är en helt annan. Vi kan inte både äta kakan och spara den, antingen vill vi kunna testa och returnera och då acceptera att vi då kan få produkter som någon gjort just så med eller så vill vi vara garanterade att få en oanvänd produkt och då kan vi inte förvänta oss att testa allt innan vi bestämt om vi ska behålla det eller inte.

Det blir väldigt snett om vi ska börja anklaga butikerna för att sälja "begagnat" när det är returer som får anses vara i oförändrat skick.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Valonen:

Inte sett att det skiljer? NetonNet skriver att samma garantivillkor gäller.

Som jag skrev i mitt inlägg, det gäller mer eller mindre alla ÅF. Varierar helt enkelt.

Inet ger 1 år.
Webhallen ger 1 år.
Cdon: "Normal" garanti gäller på produkterna om inget annat anges i beskrivningen.
Komplett verkar ge ett år på sina Demo-produkter. "Fabriksgaranti 12 mån".
Dustin ger "tillverkargaranti" på produkten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Menar att det står 1 år på deras andra produkter också om man kollar nya artiklar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Valonen:

@DavidtheDoom:

Menar att det står 1 år på deras andra produkter också om man kollar nya artiklar.

Deras? NetonNet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Sorry, korta inlägg och passar spisen.

Nej tänker generellt att t.ex. Inet och webhallen som du listade skriver 1 år som nygaranti också enligt deras sidor. Det jag vill komma fram till är att jag inte ser att det är generellt sämre villkor på fyndvarorna när det gäller garantibiten.
Tillbaka till spisen igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Valonen:

@DavidtheDoom:

Sorry, korta inlägg och passar spisen.

Nej tänker generellt att t.ex. Inet och webhallen som du listade skriver 1 år som nygaranti också enligt deras sidor. Det jag vill komma fram till är att jag inte ser att det är generellt sämre villkor på fyndvarorna när det gäller garantibiten.
Tillbaka till spisen igen.

Varierar nog rätt friskt för vad du kollar på
2 års garanti - https://www.inet.se/produkt/1900145/gigabyte-z270p-d3#specs
10 års garanti - https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs
3+2 års garanti - https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

Gäller att titta på lite olika produkter. Det som förvånar mig är Gigabyte-moderkortet- Förut var det 3 års garanti + 1 år extra garanti om man registrerade moderkortet hos gigabyte. ROG moderkorten har ingen garantitid angiven.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varierar nog rätt friskt för vad du kollar på
2 års garanti - https://www.inet.se/produkt/1900145/gigabyte-z270p-d3#specs
10 års garanti - https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs
3+2 års garanti - https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

Gäller att titta på lite olika produkter. Det som förvånar mig är Gigabyte-moderkortet- Förut var det 3 års garanti + 1 år extra garanti om man registrerade moderkortet hos gigabyte. ROG moderkorten har ingen garantitid angiven.

Känns som att det ä'r tillverkargarantier och då borde de också gälla.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det gäller att ha tur med fysiska fyndhörnor.. som att hitta ett gtx970 för 2500 nån månad efter lansering

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Men när man väl har hittat dom så ser man inget annat :/

Det är över 2 miljoner pixlar. 2 stycken svarta stör ej. De är inte ens bredvid varandra. Jag måste typ kisa för att ens se dem.

Permalänk
Medlem

Inets fyndhörna slår till igen:

https://www.inet.se/produkt/x101733/acer-34-predator-x34a-g-s...

Känns som det nog är bättre att köpa en helt ny till ett klart lägre pris

https://www.inet.se/produkt/2205512/acer-34-predator-x34a-g-s...

(Som iof ändå är 1000 kr dyrare än vad Komplett tar...hmmmm...)

Permalänk
Medlem

Att kalla det för ett fynd är ju fasen att missbruka ordets betydelse ! Men att det finns fynd det kan man inte sticka under stol med. Moderkort som är reparerad borde vara minst vara 500:- nedsatt och inte 59:- ! Man vet ju inte vad som har varit sönder?

https://www.inet.se/produkt/x101745/asus-b150-pro-gaming

EDIT* Tog inte så lång tid och sänka priset.Bra att ni reagerar Inet !

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka