Ändra windows popups (Blåa rutan som dyker upp över hela skärmen)

Permalänk
Medlem

Ändra windows popups (Blåa rutan som dyker upp över hela skärmen)

Hejsan.

Jag har Windows Server 2012 R2 på två olika maskiner och har två stycken olika beteenden...
Dom flesta av er har säkert sett att endel meddelanden från windows kommer upp med en blå ruta över hela skärmen, som t.ex windows update, eller licens varningar eller påtvingade omstarter m.m. Den ser ut enl följande:
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2011/11/7484.R...

Nu är det så att jag har ett program som på ena windows server 2012 maskinen skickar ett vanligt "popup" fönster medans den andra windows server 2012 maskinen skickar ut denna blåa blaffa från samma program och samma popup fönster...
Vad är det som styr detta, känns som att det måste vara en windows inställning någonstans men vet fan inte ens vad den där blåa rutan heter vad man ska googla på... Eller är det på något sätt Windows teman som spökar? Men det känns ju otroligt då man inte ens verkar kunna byta teman i windows server 2012? Hade verkligen velat få bort denna blåa blaffa så det bara kommer ett litet popup fönster som på den andra maskinen.

Så om någon har nå tips eller namn på vad denna rutan kan heta eller vad som mat nyttigt inom detta hade det uppskattats.
Tack på förhand.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Vila i frid

T.o.m. Bill Gates har skrotat sin Windows-telefon så man upphör aldrig att förvånas.

Det är inte så att du har Desktop Experience installerat på ena men inte på den andra?

Det är nästan lika irriterande som att inte längre kunna förhindra "steal focus" annat än att göra sin egna app AlwaysOnTop.

Permalänk
Medlem

Blåruta

Hej!

Läste din tråd efter att ha googlat på "Blå ruta". Jag har fått en blåruta, eller en blå rektangel uppe i höger hörn som inte vill försvinna.
Den är 1/9 del av skärmens storlek och dyker upp så fort jag startar datorn.. den kommer redan innan Windows startat och vill som dyka upp på fler ställen under uppstarten.

Jag har uppdaterat alla program och tagit bort alla nya jag installerat på prov. Jag har kört virusprogram och diverse städprogram utan något resultat. Vad kan detta vara?

Jag kör Windows 10 med alla uppdateringar.

Tacksam för hjälp.

// Christer

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;