Usb-skärm till raspberry pi

Permalänk

Usb-skärm till raspberry pi

Hej!

Jag skaffade mig en raspberry pi igår, svinrolig liten sak!

Jag är musiker och har bestämt mig för att raspberry pi ska få bli mitt digitala not-bibliotek, jag har en usb-pedal som jag kan bläddra med och jag har en liten behändig skärm (asus mb169b+). Den skärmen drivs med bara usb och RPin delar inte ut i närheten av tillräckligt med ström för att kunna driva skärmen, men det klarade inte min laptop heller (åtminstone inte längre än en meter vilket jag behöver) så jag skaffade mig en usb-dongel med strömförsörjning. Kort och gott så kan jag inte komma på någon anledning till att skärmen inte skulle funka med en RPi. En vän skrev såhär när jag rådfrågade "Tror du behöver bland annat ny kärna (linux-grej) för att få skärmen att fungera." och "Hm, "build kernel from source" för att bygga en kärna. "usb screen kernel configuration" för att veta hur du ska konfigurera kärnan. "configuring kernel" för att lära dig hur du konfigurerar kärnan." Vilket gör mig ännu mer övertygad om att det går. Min vän skulle säkert klara av att göra det men jag kan inte riktigt med att fråga då han redan jobbar på ett projekt åt mig.

Är det någon som kan peka mig i rätt riktning, har erfarenhet, har tips, har en guide eller något som kan hjälpa så vore jag väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Meckade en del med att få igång ett USB-grafikkort på R-Pi 1 när den var något nytt för en massa år sedan, vill minnas att det inte var jättekomplicerat i alla fall. Tror till och med modulen fanns färdigkompilerad om det var så man gjorde, behövde inte kompilera om kärnan i alla fall. Det hade jag mints om jag tvingats klabba med cross compiling, eller vänta på att det skulle bli klart på en Pi 1.

Först får man nog bena ut vilket chipset skärmen använder, Asus tycks inte tillhandahålla den informationen.

Plugga in den i R-Pi, säkerställ att den verkligen fått kräm, kör kommandot:

lsusb

..och posta outputen här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Okej, skönt att det finns hopp om ett!
Jag gjorde som du sa och här är resultatet!
Bus 001 Device 006: ID 046d:c31c Logitech, Inc. Keyboard K120
Bus 001 Device 007: ID 046d:c247 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 005: ID 17e9:ff0b DisplayLink
Bus 001 Device 004: ID 0bda:5401 Realtek Semiconductor Corp. RTL 8153 USB 3.0 hub with gigabit ethernet
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp. SMC9514 Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Jag letade lite efter chipset till skärmen och hade ganska svårt att hitta något också. Fortsätter sökandet lite senare!

Permalänk

@kaput: Jag la en stor del av morgonen på att ta reda på vad det var för chipset, jag hittade inget så jag ringde asus för att få svar, de skulle ta reda på det och maila, fem minuter senare fick jag det här mailet
"Hej Viktor,

Jag beklagar, men vi kan inte ta fram vad det är för chipset på denna enhet.

Ha en bra dag!"

Finns det något sätt man kan gå runt det problemet?

Permalänk

Så vitt jag kan förstå så borde detta göra jobbet?

https://www.igorkromin.net/index.php/2015/03/14/lenovo-lt1421...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorVirre23:

@kaput: Jag la en stor del av morgonen på att ta reda på vad det var för chipset, jag hittade inget så jag ringde asus för att få svar, de skulle ta reda på det och maila, fem minuter senare fick jag det här mailet
"Hej Viktor,

Jag beklagar, men vi kan inte ta fram vad det är för chipset på denna enhet.

Ha en bra dag!"

Finns det något sätt man kan gå runt det problemet?

Heh, googlade runt lite jag med, och måste säga att det är första gången jag misslyckats ta rätt på vad något är mha USB-ID. Inga problem att hitta information om vendorn (DisplayLink, 17e9) men däremot hittar jag sen inte ett skvatt på deviceidentifiern (ff0b). Det enda jag hittar är massa andra liknande enheter från DisplayLink.

Ledsen att inte kunna ge dig något positivare besked, men man kan nog vara ganska säker på att det inte finns någon specifik Linuxdriver när det förhåller sig på det viset.

Du kan ju dock följa guiden du postar i nästa inlägg, och hoppas på det bästa. Den antyder ju att DisplayLink-drivern är generisk för flera olika enheter från DisplayLink, med en viss dos tur kanske det fungerar även på denna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Såhär skrev de på FB när jag frågade.

Vi använder oss av DisplayLink 8.0 i MB169b+.
Hjälper det något tror du?

Permalänk

Okej, efter ett par veckor utav efterforskning så verkar det som att jag inte hittar något mer. Har följt väldigt många tutorials men alla har slutat med att pajen inte bootat ordentligt. Jag har börjat leta efter andra sätt att lösa en skärm till den som är lätt att få med. Jag har lite frågor gällande omvandling från hdmi till usb. Det är inte vackert men mitt förslag är följande.
Hdmi-kabel från pajen - hdmi-hona - usb-hane, usb-hona - usb-hona - usb-hub(för extra ström) - skärm.
Skulle detta flaskhalsa eller skulle det fungera?

Ett annat alternativ som är lite snyggare skulle vara att ha en asus mb169c+ med en hdmi-usb c-kabel.

Permalänk
Medlem

@ViktorVirre23: Tjena! Lyckades du lösa det på något bra sätt?

Permalänk

Oj, lite sent ute men nej jag gav upp. Byggde en skärm från en gammal laptop.

Kom dock nu att tänka på att man kanske skulle kunna köra någon sådan här variant.

Raspberry - hdmi-usbc- usbc dubbelhona - usbc-microusb. Skulle en sån variant kunna funka? Jag vet inte hur mycket raspberry pis hdmi-port ger ut så den kanske inte orkar driva den? Jag funderar också på om detta skulle kunna funka med en ps4. Har inte riktigt koll på om något bara går åt ena hållet eller så.

Skulle gärna vilja ha lite tips på det. Vore coolt om det gick!