Kinnarp 6000, ryggstöd åker bak av sig själv

Permalänk
Medlem

För er som undrar så heter Kinnarps verktyg som behövs "LN600 Lamellnyckel (verktyg till rygg 8000)" och kostar 55kr plus frakt från Kinnarps.,

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Hittar inte någon plupp

Jag hittar inte någon plupp som ni visar☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fursu:

Jag hittar inte någon plupp som ni visar☹️

På min Kinnarps 8000 från 2005 så sitter den på höger sida ca en decimeter in från bakkanten på armstödet. Det är en liten svart skruv med Torx. Skallen är liten men hög.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

På min Kinnarps 8000 från 2005 så sitter den på höger sida ca en decimeter in från bakkanten på armstödet. Det är en liten svart skruv med Torx. Skallen är liten men hög.

Tillslut hitta jag det. Det va en plåt längst bak som satt med två små blindnit. Jag borra ur dem så lossna den och sätet gick lätt att ta av.

Permalänk
Medlem

Jag väcker tråden till liv igen då jag också har en 6000-stol vars rygg jag inte riktigt kan låsa. Jag har tagit bort sitsen och ryggen för att komma åt att se ordentligt, men jag kan inte förstå hur det ska fungera. Jag vill minnas att det tidigare gick att låsa ryggen när jag fick stolen.

Den första bilden är tagen bakifrån sitsen och den andra ovanifrån.
Kan någon som vet förklara?
Ser det ut som det ska?
Beroende på om jag har rygglåset i eller inte kan jag antingen justera bara ryggen eller både ryggen och sitsen.

Permalänk

Slänger också in en fråga och håller tummarna för att det finns några stolexperter kvar i tråden:

Hur vet man när gasliften är "slut"? Min stol går att sänka utan problem och den stannar på den höjd man ställer in den på, däremot vill den inte höja sig automatiskt när man drar i spaken, utan jag får spjärna i med benen i golvet och liksom dra upp sitsen till önskat läge. Är gasmojängen slut eller kan det vara nån ventil eller nåt som spökar kanske?

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av pollywoog:

Slänger också in en fråga och håller tummarna för att det finns några stolexperter kvar i tråden:

Hur vet man när gasliften är "slut"? Min stol går att sänka utan problem och den stannar på den höjd man ställer in den på, däremot vill den inte höja sig automatiskt när man drar i spaken, utan jag får spjärna i med benen i golvet och liksom dra upp sitsen till önskat läge. Är gasmojängen slut eller kan det vara nån ventil eller nåt som spökar kanske?

troligen är den kass ja.

antagligen dåligt med gas i den eller att den kärvar mer än den orkar lyfta av sig själv.

bara att byta ut.

Skrivet av wozfe:

Jag väcker tråden till liv igen då jag också har en 6000-stol vars rygg jag inte riktigt kan låsa. Jag har tagit bort sitsen och ryggen för att komma åt att se ordentligt, men jag kan inte förstå hur det ska fungera. Jag vill minnas att det tidigare gick att låsa ryggen när jag fick stolen.
https://i.postimg.cc/ZR6mqHD9/20211109-194633.jpg
https://i.postimg.cc/Fzm4kS2T/20211109-194708.jpg
Den första bilden är tagen bakifrån sitsen och den andra ovanifrån.
Kan någon som vet förklara?
Ser det ut som det ska?
Beroende på om jag har rygglåset i eller inte kan jag antingen justera bara ryggen eller både ryggen och sitsen.

testat att dra åt m10 muttern man ser mitt i bild sista bilden ett par grader?
friktionsplattorna slits ju nån/nåra tusendelar för varje rörelse och till sist så är de så pass tunna att inte låset längre kniper åt dem så de låser mot varandra

enbart spekulation inte säker på att just kinnarp fungerar så men fixat glidande ryggstöd på en annan stol (tror de var en ikea) genom att dra åt mutter på liknande plats nåra grader.

drog med låset upplåst tills jag kände att det började gå lite trögarare även vid upplåst

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testade att spänna muttern lite utan framgång.

Grejen är att med rygglåset upplåst så följer axeln som muttern sitter på med ryggstödet när det fälls bakåt. Med rygglåset låst åker ryggstödet bak medan axeln med muttern är stilla. Ska inte rygglåset göra så att ryggstödet är låst till denna axel på något sätt?

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på lite andra bilder så har jag kommit på vad som är fel. På min bild nr 1 kan man se en metallplatta med två tydliga hål i sig. Deta finns ytterligare tre likadana plattor på samma axel. Sedan finns det två metallpinnar till vänster i bild. Dessa ska egentligen gå igenom metallplattorna; deras vänstra ände ska egentligen vara ungefär där deras högra ände är på bilden, och deras högra ände ska gå ända ut till stolens högra ytterkant. Förhoppningsvis kan jag flytta tillbaka dem, men det är lite bökigt.

Permalänk
Skrivet av wozfe:

Jag väcker tråden till liv igen då jag också har en 6000-stol vars rygg jag inte riktigt kan låsa. Jag har tagit bort sitsen och ryggen för att komma åt att se ordentligt, men jag kan inte förstå hur det ska fungera. Jag vill minnas att det tidigare gick att låsa ryggen när jag fick stolen.
https://i.postimg.cc/ZR6mqHD9/20211109-194633.jpg
https://i.postimg.cc/Fzm4kS2T/20211109-194708.jpg
Den första bilden är tagen bakifrån sitsen och den andra ovanifrån.
Kan någon som vet förklara?
Ser det ut som det ska?
Beroende på om jag har rygglåset i eller inte kan jag antingen justera bara ryggen eller både ryggen och sitsen.

Wozfe
Jag har nu själv lagat stolen efter trådens förklaring. Funkar fint men lite pill att få sprintarna att glida in genom brickorna.

Använde tång och skruvmejslar för att putta sprintarna på plats genom brickorna. Det är 4 brickor på min stol som de ska igenom (Gult). Ta en bricka i taget för båda sprintarna. Färgkodade bilden så man ser vilken bild som ska igenom vilket hål. Sedan får man knacka hårt så de kommer in i hålen som inte syns men ligger till höger i bild, de fäster i ryggstödets "gutna ram". Antar att de inte ska glida tillbaka till detta fel om man kan knacka fast dem hårt. Tog hammare och mejsel. Kan nog göras bättre.

Permalänk

Förtydligade även den andra bilden.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man tar bort ryggstödet på en 6/8000 plus stol?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, innan jag beställer svankstöd för dyra pengar, är det fler som upplever en vertikal kant av metall i svanken på 6000 modellen? Är det likadant på 8000?

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Fick samma problem som TS på en 6000 FreeFloat och använde hammare och ett gammalt stämjärn för att flytta justermuttern medsols. Stämjärnet fick bättre tag än skruvmejsel. Det blir lite märken på muttern, men inget som inte bara ger bättre grepp nästa gång det är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gingho:

Nu har jag plockat bort dynan men kommer inte åt muttern, det är bara 3 små hål. Måste jag även ta bort sittdelen som åker fram och tillbaka? Har du koll på hur isf?

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men hur tar man bort dynan? Jag behöver ta bort dynan på min Kinnarps 8000, men hittar ingenstans hur man kan lossa den?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men hur tar man bort dynan? Jag behöver ta bort dynan på min Kinnarps 8000, men hittar ingenstans hur man kan lossa den?

Skruvar eller knapp på undersidan, om det är knapp trycker du in den och drar ut dynan helt med utdragningsfunktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Skruvar eller knapp på undersidan, om det är knapp trycker du in den och drar ut dynan helt med utdragningsfunktionen.

Har varken eller på min stol vad jag kan se. Däremot har jag ett böjbart bleck i bakkant av sitsen, men det är ju lögn att bända upp det samtidigt som man drar fram sitsen?

Min stol är en 8000 Synchrone från 2002..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Problem solved. Såg att @Fursu hade samma layout på stilen som min, d.v.s med plåt i bakkant (se bild). Fursu borrade ut nitarna, men det går också trycka upp plåten så den går över plaststoppen. Går att ta en i taget och sen lirka ur sitsen. Så nu är den loss. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag hade tvärtom problem mot alla andra här, mitt ryggstöd gick inte att luta. Det visade sig att skivorna på något sätt hade hamnat snett. Jag fick då istället göra muttern lösare för att kunna räta ut dem och sedan spänna muttern igen!

Permalänk
Medlem

Förlåt för bump av denna tråd, men tack!! Var nära på att köpa ny stol men era knep fungerade perfekt på en 6000

Permalänk
Medlem

Dags att återuppliva denna fantastiska tråd.
Har en kinnarps 6000/8000 som ajg fick restaurerad för ca. 2 månader sedan vid kommentar. Häromveckan började gungmekanismen raspa när man lutar sig. Ljudet stör mig inte, utöver en viss rädsla för onödigt slitage, men det stora problemet är att den i samband med detta även började få en väldigt ojämn gungning. Ofta är den väldigt seg och sen hoppar till varav den blir väldigt lätt. Jag är rätt stor så har stolen hårt spänd.
Hoppas någon har en idé på vad som kan vara fel för jag känner mig väldigt vilsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Problem solved. Såg att @Fursu hade samma layout på stilen som min, d.v.s med plåt i bakkant (se bild). Fursu borrade ut nitarna, men det går också trycka upp plåten så den går över plaststoppen. Går att ta en i taget och sen lirka ur sitsen. Så nu är den loss. 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Ursäkta återuppväckningen av tråden.
Som SanTeoX påpekade så går det att peta upp plåten. Jag använde två skruvmejslar som ramp.
Dra fram sitsen tills det tar stopp. Peta in lämpligt föremål, skruvmejslar etc, mellan den grå plasten och plåten och ryck till i sätesspaken framåt.

Sen kan muttern sitta så in i helvete fast! Banka, slå och bryt och testa då och då med sätet.
Jag trodde jag misslyckats helt, men nu fungerar stolen som vanligt igen och låser lydigt med spaken.
Vi får se hur länge det håller.

Permalänk
Medlem

Hoppar in i denna tråden också då jag nu också sitter med problemet att ryggen inte låser sig. Har försökt leta upp det verktyg som @Slasse nämde, dvs "LN600 Lamellnyckel (verktyg till rygg 8000)" Men hittar nada på nätet. Tänker om någon kanske har en bild på hur denna ser ut så skulle jag nog kunna modellera upp och 3dprinta en sådan