Atari tillkännager detaljer om Ataribox

Permalänk
Melding Plague

Atari tillkännager detaljer om Ataribox

I ett nyhetsbrev meddelar Atari att spelkonsolen Ataribox börjar närma sig en färdig produkt, där nu närmare hårdvaruspecifikationer och förväntad prislapp avslöjas av företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att vara så här hemlighetsfulla kan ju knappast vara till någon fördel för dem när de försöker knåpa åt sig marknadsandelar i en väldigt tuff bransch.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Denna ser jag fram emot! Hoppas inte de siktar lika lågt som ouya när det kommer till hårdvara bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

3000kr för en maskin som kör gamla 2600-spel och inte lär ha mycket stöd för nya spel. Låter som flopp. Om de inte lyckas få stöd från tredjepartsutvecklare vilket de lär ha svårt med när de redan är upptagna med alla andra konsoler så är ju den körd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

3000kr för en maskin som kör gamla 2600-spel och inte lär ha mycket stöd för nya spel. Låter som flopp. Om de inte lyckas få stöd från tredjepartsutvecklare vilket de lär ha svårt med när de redan är upptagna med alla andra konsoler så är ju den körd.

Skickades från m.sweclockers.com

Nintendo gör ju ''remake'' på sina äldre 90-talsmaskiner och dessa verkar ju sälja som smör i Småland..

Kanske är för Nintendofanboism är stark..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Handlar nog inte om Nintendofanboi. Handlar nog om att vi som va unga på 80 talet minns dom spel vi spela. Samt att några av dom titlar (läs Supermario) har spunnits vidare på 30 år senare. Jag hade förvisso ingen Nintendo, jag hade en ATARI 520 men jag kan inte minnas några spel jag spela på den, än mindre känslan av att spela dom igen. Trots att jag aldrig ägde en NES så kan jag avnjuta ett flertal spel (supermario) och även räkna upp ett flertal spel.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Digital fyndjägare

Snygg och stilren!
Bara designen är jue värd pengarna...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Hoppas nu Atari är smart och lägger in stöd för mer än bara TV-spelande.
Tänker först och främst på streaming.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@VadSaDu: Handlar nog inte om Nintendofanboi. Handlar nog om att vi som va unga på 80 talet minns dom spel vi spela. Samt att några av dom titlar (läs Supermario) har spunnits vidare på 30 år senare. Jag hade förvisso ingen Nintendo, jag hade en ATARI 520 men jag kan inte minnas några spel jag spela på den, än mindre känslan av att spela dom igen. Trots att jag aldrig ägde en NES så kan jag avnjuta ett flertal spel (supermario) och även räkna upp ett flertal spel.

Men man kan ju emulera de gratis via datorn? Köp en diverse Nintendo handkontroll (USB) plugga in i datorn klart, spara 1000:-

Så en del fanboism är det i.

Samt det är miljövänligare att emulera det man vill ha, slipper man ha en massa extra plast och skräp och mer tillverkning m.m,m.m.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@VadSaDu: Handlar nog inte om Nintendofanboi. Handlar nog om att vi som va unga på 80 talet minns dom spel vi spela. Samt att några av dom titlar (läs Supermario) har spunnits vidare på 30 år senare. Jag hade förvisso ingen Nintendo, jag hade en ATARI 520 men jag kan inte minnas några spel jag spela på den, än mindre känslan av att spela dom igen. Trots att jag aldrig ägde en NES så kan jag avnjuta ett flertal spel (supermario) och även räkna upp ett flertal spel.

Under Nintendos glansdagar kom varenda unge i kontakt med NES och/eller SNES, oavsett om de hade en eller ej. Nästan alla har nån slags varmt minne av dem. Atarikonsolerna not so much, de var absolut inte samma jättegrej som de tidigarenämnda när det begav sig för dem.

Sedan får man ju också medge att med NES, och kanske framförallt SNES, så var inte tekniken ett lika stort hinder för att förverkliga bra spelidéer heller. Det fanns jäkligt många jäkligt bra spel till båda.

Angående boxen tycker jag den var riktigt snygg. Lite beroende på vad den innehåller för hårdvara, och om det går att installera alternativa OS på den, kan den ju om inte annat bli trevlig som mediamaskin

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmoddare

Ser den ut som på bilden blir de ett givet köp för mig!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hoppas nu Atari är smart och lägger in stöd för mer än bara TV-spelande.
Tänker först och främst på streaming.

Exakt. Hade kunnat tänka mig att köpa en om det hade varit en konkurrent till typ Shield TV.

Permalänk
Medlem

"Spelkonsolen baseras på en skräddarsydd processor från AMD som bestyckats med grafikdel märkt Radeon Graphics."

Det var inte så värst specifikt om jag får säga det. Verkar troligt att även den här baseras på Jaguar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet så blir nog köp bara för det, plus hoppas att man kan modda o köra något eget på den

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Säljer på ren nostalgifaktor. Absolut inget nytt! Bara ytterligare en box som ska slåss om TVn.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nintendo gör ju ''remake'' på sina äldre 90-talsmaskiner och dessa verkar ju sälja som smör i Småland..

Kanske är för Nintendofanboism är stark..

Men Nintendo gör det till en tredjedel av priset. Ganska stor skillnad.

Edit: 3000kr för att spela Kung-fu Master känns lite overkill, även fast jag har starka nostalgiska känslor till det spelet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Proffsmoddare

För en femhundring så vore det kanske intressant.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Beroende på hur prestandan blir och hur de löser det med operativsystemet kan det bli riktigt intressant.

Skrivet av Varg:

"Spelkonsolen baseras på en skräddarsydd processor från AMD som bestyckats med grafikdel märkt Radeon Graphics."

Det var inte så värst specifikt om jag får säga det. Verkar troligt att även den här baseras på Jaguar.

Jag gissar på Zen. Jaguar är gammal och prestanda per watt i en lägre klockad Zen-APU lär krossa jaguarbaserade konsoler.

Skrivet av talonmas:

Men Nintendo gör det till en tredjedel av priset. Ganska stor skillnad.

Edit: 3000kr för att spela Kung-fu Master känns lite overkill, även fast jag har starka nostalgiska känslor till det spelet

Äpplen och Päron. Nintendos övriga konsoler med förmåga att ladda ner retrospel är mer korrekt jämförelde. Där snackar vi 3000:- + för en konsol.

Skrivet av SleepstreameR:

För en femhundring så vore det kanske intressant.

Resonerar du likadant om andra konsoler?

Permalänk
Medlem

Snygg låda, men vad är annars vitsen? Finns ju Atari-emulatorer för Windows/Linux så slipper man ha ytterligare en låda stående som ska ha ström och tar upp en port i tv:n...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Om den kan användas som en vanlig dator, direkt köp. Den där passar så fint med min ärvda stereoförstärkare.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Snygg låda, men vad är annars vitsen? Finns ju Atari-emulatorer för Windows/Linux så slipper man ha ytterligare en låda stående som ska ha ström och tar upp en port i tv:n...

Resonerar du likadant om Wii U eller Nintendo Switch?

Permalänk
Medlem

Konsollen ser cool ut det måste jag ge dom, men i övrigt så tror jag på ett platt fall. Vad sjutton skall denna maskinen kunna erbjuda som inte de nuvarande konsollerna redan kan och dessutom med stor sannolikhet gör bättre.

Får hoppas för (deras skull) att retrodelen bara är en liten del av idén med maskinen, annars blir det nog tufft.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Under Nintendos glansdagar kom varenda unge i kontakt med NES och/eller SNES, oavsett om de hade en eller ej. Nästan alla har nån slags varmt minne av dem. Atarikonsolerna not so much, de var absolut inte samma jättegrej som de tidigarenämnda när det begav sig för dem.

Sedan får man ju också medge att med NES, och kanske framförallt SNES, så var inte tekniken ett lika stort hinder för att förverkliga bra spelidéer heller. Det fanns jäkligt många jäkligt bra spel till båda.

Angående boxen tycker jag den var riktigt snygg. Lite beroende på vad den innehåller för hårdvara, och om det går att installera alternativa OS på den, kan den ju om inte annat bli trevlig som mediamaskin

Fast Atari 2600 var ju ett lika stort fenomen på sin tid som NESen var, bara det att den var det 10 år tidigare så dom flesta 80-talsbarn missade den.
Har den ett lika starkt bibliotek som NES? Nej, men det finns ett gäng coola lir till den.

Är svagt förhoppningsfull till denna. Kommer hålla ögonen på indiegogo.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Eller så kan jag köpa en Atari Flashback idag för 699:- (finns säkert billigare men det var första goggleträffen) och sen spela modernare spel på dator, platta eller telefon.

http://cdon.se/spel/atari_flashback_7_(incl_101_games)-387471...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Redan såld!
Inväntar möjlighet att köpa den. Vi hade en 2600 när jag var liten, så jag tänker skaffa den med trä i skalet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Fast Atari 2600 var ju ett lika stort fenomen på sin tid som NESen var, bara det att den var det 10 år tidigare så dom flesta 80-talsbarn missade den.
Har den ett lika starkt bibliotek som NES? Nej, men det finns ett gäng coola lir till den.

Är svagt förhoppningsfull till denna. Kommer hålla ögonen på indiegogo.

Jo, det kanske såldes en massa basenheter, men det känns också som det dog av mycket snabbare. Är sjuttiotalist själv, och kan inte minnas det som mer än något högst tillfälligt, som snabbt blev ointressant, och hamnade på vinden. NES:arna och SNES:arna stod ju framme precis hur länge som helst. Kanske spelfloran som gjorde det?

Är dock öppen för att det kan finnas en sådan komponent du är inne på. Var ju inte precis jättegammal under Ataris glansdagar, så kanske inte minns den så starkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Finns det ett behov, jag kanske är fel generation?
Även om en marknad finns frågan är hur många som är beredda att lägga 2.5-3k, är vad en Xbone kostar?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Aleshi:

Resonerar du likadant om andra konsoler?

Om konsolen redan från start kan ersättas med en raspberry pi så tycker jag nog det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det ett behov, jag kanske är fel generation?
Även om en marknad finns frågan är hur många som är beredda att lägga 2.5-3k, är vad en Xbone kostar?

Ja men precis! Hur många köper Xbone?

Skrivet av SleepstreameR:

Om konsolen redan från start kan ersättas med en raspberry pi så tycker jag nog det.

Men nu gällde frågan andra konsoler i klass med nya Atarin.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

@VadSaDu: Handlar nog inte om Nintendofanboi. Handlar nog om att vi som va unga på 80 talet minns dom spel vi spela. Samt att några av dom titlar (läs Supermario) har spunnits vidare på 30 år senare. Jag hade förvisso ingen Nintendo, jag hade en ATARI 520 men jag kan inte minnas några spel jag spela på den, än mindre känslan av att spela dom igen. Trots att jag aldrig ägde en NES så kan jag avnjuta ett flertal spel (supermario) och även räkna upp ett flertal spel.

Då jag har en Atari 1040STe, så kan jag tala om att den har inget att göra med Atari 2600. Däremot så tar min gamla Atari 130XE kassetter ifrån 400-800 modellerna! Fan måste starta Amiga 500 och ZX Spectrumen 48+ med, det var nog 25 år sedan alla blev startade!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.