Apple TV 4K saknar stöd för Youtube i 4K UHD-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Apple TV 4K saknar stöd för Youtube i 4K UHD-upplösning

Utbudet av högupplöst media växer och blir mer lättillgängligt. Apple TV 4K är en mediaspelare gjord för 4K UHD-upplösning, men stöd saknas för uppspelning av film från Youtube i 4K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Någon som vet mer än jag som vet anledningen till att de använder detta codec? Väldigt snygg produkt i övrigt, fast såklart dyr. Ser man på utbudet i USA är det en trevlig liten låda,

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple TV ska ju överträffa en sketen smart-TV. Snarare att det inte finns någon mening med att det saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla smarttv's har inte appstöd för netflix och youtube. LG har ju en egen platform för appar och en egen "appstore", samma med Samsung. Philips kör Android och Sony med.

Jag har en LG från 2014 och den finns det ingen netflix app för, bara youtube. Och den youtube appen är extremt begränsad och stödjer ej 4K upplösning. Inte ens 720p finns som val.

Sen är ju en fördel med Apple TV och Android att apparna uppdateras betydligt snabbare, så man får nya funktioner snabbare.

Anledningen till att Apple saknar VP9 stöd är väl för att apple och google är ökänt dålig på att sluta avtal med varandra. Endast MS och Google är sämre på det skulle jag tro.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har appar i min 4k smart-tv som jag kommer ersätta med en ATV 4k.
Det går inte i närheten att jämföra apparna i tv:n med iOS, det är som dag och natt.

Apples fjärrkontroll med touch är helt magiskt bra. Apparna i tvn är långsamma, trötta och buggiga.
T ex Netflix till min Samsung uppdaterades senast för 9 månader sedan. Man kan sitta och titta på Netflix 4k genom appen på tvn som sen helt och hållet slutar funka, ingenting går att spela, varken SD, HD eller UHD. Byter man över till apple tvn så funkar det smärtfritt.

Ännu en nice sak är ju att iOS 11 nu har stöd för att fungera som en remote åt ATV, vilken man kommer åt från snabbmenyn i lockscreen.
Visst, den är dyr, men använder man appar till tvn dagligen är den värd varenda krona.

Däremot riktigt trist att youtube UHD inte kommer fungera, måste säga att det var en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

För att UI:et är hemskt på en smart tv. ATV är ljusår enklare att hantera däremot tycker jag den senaste kontrollen för ATV är sådär.

Problemet därefter ligger i själva mjukvaran eftersom Google envisas att alla skall följa deras system. Till exempel Mozilla har tagit upp problematiken över hur Google styr med sina video bibliotek. TV apparater som stödjer android kommer kunna hantera Google egna video standard medan övriga kommer få problem

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på stöd för 24p också, så hade man kunnat ha den som seriös mediaspelare i en hemmabio. Det är nog det enda jag saknar idag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl 4K HDR (Dolby Vision eller HDR10) som är saltet i såret. Samsung har inte stöd för Dolby Vision, samma med Panasonic tror jag.
Har du en Dolby Vision film och en samsung TV får du inte HDR. Har du en LG tv med en HDR10 film får man HDR som jag förstår det.

Är inte bara bara att välja mediaspelare ser det ut som.
Dessutom, det är inte alla med 4K skärm som har en TV. Faktist rätt många som har en 4K monitor till sovrummet, spelrummet osv. För övrigt också ganska aktuellt i dessa lisenstider.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

För att UI:et är hemskt på en smart tv. ATV är ljusår enklare att hantera däremot tycker jag den senaste kontrollen för ATV är sådär.

Problemet därefter ligger i själva mjukvaran eftersom Google envisas att alla skall följa deras system. Till exempel Mozilla har tagit upp problematiken över hur Google styr med sina video bibliotek. TV apparater som stödjer android kommer kunna hantera Google egna video standard medan övriga kommer få problem

Ja, jag personligen använder mig aldrig av min SMART-TV:s funktioner. Extremt klen CPU och dåliga menyer.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vem sitter och kollar klipp i 4K på sin tv, eller ens youtube? Är ju så sönderkomprimerat där ändå och 1440p lär duga utmärkt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är det Apple som saknar stöd för VP9 eller Google/Youtube som saknar stöd för H264

Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte använt någon nyare smart-tv, men att döma av tidigare kommenterar så är det lika illa nu som då.
Taskig prestanda, rörigt UI och brist på uppdateringar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Nonsensprodukt för nonsenskonsumenter. Men det är klart, vi lever i de meningslösa gadgetarnas tidsålder (men som säkert ger oss lite "feelgood" vibbar, speciellt om tillverkaren är Apple med sina custom-dofter i kartongen).

Permalänk
Medlem

Det värsta jag känner med smart-tv är att vi har en samsung, vilket resulterar i att apparna är bugguga som tusan. Nu sedan en månad tillbaka har dom dessutom tagit bort Spotify och twitch har aldrig funnits. Så även om vi har en smart-tv så måste jag komplettera med en chromecast.

Bättre hade det varit och ha en gemensam plattform för alla smart-tv så företagen inte behöver prioritera olika plattformar. Har pratat med samsung support om twitch bla. men de säger att de är twitch själva som får ta fram appen till deras os.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ifall jag minns rätt har TVos/iOS 11 även stöd för HEVC/x265 codec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thevisionary:

Ifall jag minns rätt har TVos/iOS 11 även stöd för HEVC/x265 codec.

Det stämmer

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

jag tar hellre en 10x mer kraftfull box som jag kan byta ut om det behövs

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av en dator till TVn, trådlöst tangentbord och mus. Smart TV är inte färdigutvecklat känns det som.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vet inte vad Apple håller på med länge... Hårdvara försvinner från deras produkter och användarna klagar .... SD-kortläsare, USB-portar, hemknapp, ljudutgång, optisk utgång...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Snusfri

Känns som att en Shield är ett bra mycket bättre val än en ATV.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Blir att skaffa en sån då!

har ATV version 2 och 3 nu. 3an får hamna i TV-rummet och 4k i sovrummet och 2an får kasseras

så himla bra produkt Apple tv och kan itne jämföra sig med våran smart-tv som netflix tar 10 minuter på sig att starta upp ens, sen laggiga menyer. enda som är värre är Tivo's netflix "app" som du hinner somna fören du ens slagit på serie avsnittet du tänkte se..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Varför skulle man inte vilja ha 4K på en 4K-display?
Tror det oftast (alltid?) är så att i enheter som kopplas till en TV, utöver PC, så körs det antingen i 4K om stöd finns eller så är nästa steg 1080p.

Jag har en shield (android tv) som klarar ta emot 4K men eftersom min tv bara har 1080p så gör den inte det. Tycker att den borde kunna strömma ner i 4K och sen skala ner det till 1080p och skicka till min TV.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Vem sitter och kollar klipp i 4K på sin tv, eller ens youtube? Är ju så sönderkomprimerat där ändå och 1440p lär duga utmärkt.

Det är ändå betydligt högre bitrate på 4k materialet på youtube än på det material de har på sidan med lägre upplösning. Så det blir bättre åtminstone, även om det förstås inte är i närheten av material i samma upplösning med en bra/låg komprimering.
http://www.tutorialguidacomefare.com/test-video-quality-720p-...

Skrivet av Fextreme_fa:

Det värsta jag känner med smart-tv är att vi har en samsung, vilket resulterar i att apparna är bugguga som tusan. Nu sedan en månad tillbaka har dom dessutom tagit bort Spotify och twitch har aldrig funnits. Så även om vi har en smart-tv så måste jag komplettera med en chromecast.

Bättre hade det varit och ha en gemensam plattform för alla smart-tv så företagen inte behöver prioritera olika plattformar. Har pratat med samsung support om twitch bla. men de säger att de är twitch själva som får ta fram appen till deras os.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har i många år kört med en vanlig (liten och nästan ljudlös) dator vid TVn. Då slipper man allt strul. Allting fungerar, allting går att göra. Det kostar lite mer vid inköp, men inte mycket och man behöver inte bry sig om smart TV eller liknande.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, jag personligen använder mig aldrig av min SMART-TV:s funktioner. Extremt klen CPU och dåliga menyer.

Jag har android på min tv, tycker det är rörigt så därför kör jag istället med en ATV som är guld med iTunes inbakat så att man kan bara hyra en film eller bara köra lite Netflix eller musik fast musik har jag på CD. Hade det varit enklare så hade ATV försvunnit, tydligen inte.

Är inte intresserad utav 4k förrän det verkligen fungerar på fullt allvar. Istället fokusera på ordentlig kvalitet, riktig högupplöst HD.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vem sjutton skaffar en Apple TV när det finns andra bättre med bättre stöd för i stort sett allt och till lägre pris också..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:

Mja, den som en gång provat apple...?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Intressant att höra från er som har Smart-TVs om varför man kan tänka sig köpa en puck vid sidan om trots allt. Lite som man befarade när det begav sig, att det inte skulle skötas snyggt annat än på pappret.

Men också illa att de inte orkat fixa med VP9 på ATV4. Tråkigt! Frågan är om de kan stödja det genom mjukvara, eller om det handlar om att de i så fall behövt bygga hårdvaruacceleration vilket hade inneburit design av ett nytt chip som i sin tur betytt att de inte kunnat återanvända en gammal iphone CPU. För det verkar vara viktigast av allt för Apples TV-satsning, låg utvecklingskostnad.

Jag har varit inne på att byta ut TVn hemma men det är så mycket småsaker man är rädd på att man kommer störa sig på. Blir nog att bara behålla gamla 1080p-bettan och köra vidare på den eminenta ATV3.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

@ggustavsson:

Mja, den som en gång provat apple...?

Förstår inte vad du menar, har också provat en del Applesaker, en del är OK, andra ger inte mersmak precis
Ipaden och de olika datorerna är OK, resten nja..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Netflix (liksom Youtube) ska väl gå över till AV1 inom typ ett halvår (potentiellt jättetidigt 2018), och då kommer ju inte den här mojängen kunna spela upp det heller? Då blir det jobbigt...?
Med alla de här problemen ska en HTPC ha en ordentlig processor känns det som...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Alla verkar ha gemensamt över att de flesta har haft en dålig upplevelse med sin tv, finns ingen gemensam standard. Har ett flertal Samsungs, ett par apple-tv som kompletterar och en Sony, samt en Minix Neo U9. Samsung är värdelös som smart-tv, väldigt positiv över Sony som kör Android rakt över, likaså Minix. Fullt stöd på alla format och upplösningar. Kanske är ett litet generationsskifte på gång från Samsung som har en stor del av marknaden till Sony som kör lite säkrare kort. Slipper ju hålla på med uppdateringarna... det sköter ju Google. Så antingen tittar man på en 4K tv från Sony eller en Minix för samma pengar från Apple... där du också kan koppla in 3st USB diskar med filmer från bröllopet och andra födelsedagar

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983