Hemlig EU-studie: Olaglig nedladdning skadar inte industrin

Permalänk
Avstängd

Hemlig EU-studie: Olaglig nedladdning skadar inte industrin

Citat:

Den nu offentliggjorda rapporten slår fast att ”I allmänhet visar resultatet inga robusta statistiska bevis för att [den lagliga] försäljningen trängs undan av upphovsrättsintrång på nätet”.

För dataspel är effekten tvärtom positiv – olaglig nedladdning av dataspel resulterade i att användarna köpte fler spel lagligt.

https://www.europaportalen.se/2017/09/hemlig-eu-studie-illega...
Så vad anser ni om att EU undanhöll detta, spel och filmbolagens falska anklagelser om deras stora förluster för att folk laddar ner olagligt?

Permalänk

Eftersom de stora utgivarna Valve, Ubisoft och EA har egna tjänsteplattformar som ökar marginalerna utgivaren får jämfört med fysiska butiker. Samt även Steam market, herrejävlar här pumpas det in pengar. Med >5% går till utgivaren, >5% till Valve från all handel mellan konsumenter på kosmetiska varor. Valve har hittat ett "freemium"-ridå som ingen klagar över.

Sen så är multiplayer och automatisk patch uppdateringar väldigt trevligt för konsumenter och gör piratkopiering mindre intressant.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

@Србо: Jag anser mest att jag inte blir förvånad.

Dom beställer en studie, har en agenda som man vill driva genom att peka på resultatet i studien. Precis som alla politiker har dom sina åsikter färdiga och klara, dom ska bara använda studier och liknande för att kunna bekräfta sig själva.

Sedan är väl vissa köpta av industrin också, kanske rent av dom som beställt studien. Industrin i sig är egentligen inte så intresserad vad som är bra eller dåligt för dom. Dom intresserar sig i alla lägen för att ha kontroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

@Србо: Jag anser mest att jag inte blir förvånad.

Dom beställer en studie, har en agenda som man vill driva genom att peka på resultatet i studien. Precis som alla politiker har dom sina åsikter färdiga och klara, dom ska bara använda studier och liknande för att kunna bekräfta sig själva.

Sedan är väl vissa köpta av industrin också, kanske rent av dom som beställt studien. Industrin i sig är egentligen inte så intresserad vad som är bra eller dåligt för dom. Dom intresserar sig i alla lägen för att ha kontroll.

Håller med, dom vill ha kontroll och har inga skrupler.