Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad behöver man för att driva detta? Dubbla Nvidia kort av näst-nästa generation?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja det låter trevligt på pappret men i praktiken är vi snarare en handfull år ifrån att tekniken hänger med ordentligt i praktiken. Antagligen kommer de att mena att skärmarna uppsamplar "bra".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att man måste över typ 90hz/fps för att man inte ska bli yr. Lycka till med att komma upp i det i 8k, möjligtvis typ i Minecraft.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Vad behöver man för att driva detta? Dubbla Nvidia kort av näst-nästa generation?

Alltså, det lär väl inte bli klart förrän 2018-2019, så ser inte det som något omöjligt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Vart går gränsen för en upplösning vi inte länge kan se skillnad?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trickeh2k:

Vad behöver man för att driva detta? Dubbla Nvidia kort av näst-nästa generation?

Och tror VR har problem still med SLI är inte helt säker.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"8k"-headsetet med 2x4k pixlar är uppsamplat från 2560x1440. Ungefär i maj 2018 kommer de ut med en version som kan köra 2x4k på riktigt, men de är osäkra på ifall ett 1080ti räcker till det.

Skrivet av Mindboggle:

Vart går gränsen för en upplösning vi inte länge kan se skillnad?

Väldigt, väldigt högt. Kanske i stil med 40k x 40k. (Källa: Den här artikeln tycker att det krävs 20k x 20k för perfekt upplösning med en Vives begränsade synfält: https://medium.com/@FreneticPony/virtual-reality-and-the-reso... ).

Jag hoppas att någon snabbt kan ta fram ett VR-headset med foveated rendering (som renderar hög upplösning dit ögat är riktat, men låg upplösning runt om) – det är den enda realistiska lösningen för skarp VR de närmaste åren. Pimax hävdar att man kommer kunna utöka deras headset med olika moduler, t ex för just foveated rendering, men jag tror inte att de har någon fungerande prototyp klar än.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Och tror VR har problem still med SLI är inte helt säker.

Jag gillar inte specsen som påstår 15ms latency. Alltså, jag har svårt att se många GPUer som klarar detta.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ingen vet vad Steams eller Oculus nästa generation erbjuder, men sannolikt 4k över båda ögonen. Dessutom är de så stora att de har möjlighet att subventionera enheterna. Förstår ärligt talat inte varför man skulle investera i detta projektet, känns otroligt osannolikt att de lyckas tävla med de etablerade företagen om nästa generation.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

Även om man inte kan driva 4k/8k borde det ändå inte bli bättre bild med uppskalning för rutnätet borde väl synas sämre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vart går gränsen för en upplösning vi inte länge kan se skillnad?

Retina.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Även om man inte kan driva 4k/8k borde det ändå inte bli bättre bild med uppskalning för rutnätet borde väl synas sämre?

Precis, det är det som många missar, som jag tror kommer göra enorm skillnad. I min Vive är det inte upplösningen i sig som försämrar upplevelsen, det är utrymmet mellan pixlarna som upplevs störande i 9 fall av 10.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Som någon var inne på tidigare så tror jag nog inte någon förväntar sig att man ska kunna köra spel i 7680x2160 utan att det kommer säkert uppsamplas från 1920x1080.

I övrigt så reagerade jag på 200 graders synfält, det täcker ju faktiskt in i hela synfältet, så länge man tittar rakt fram... Undrar vad det horisontella synfältet är...

Skrivet av tvelander:

Och tror VR har problem still med SLI är inte helt säker.

Rent naivt så kan jag tycka att dessa typer av VR-headset borde lämpa sig alldeles ypperligt för att köra med två GPUer... Det borde ju vara så pass enkelt att man låter grafikkort vardera GPU rendera antingen vänster eller höger bild. Lite likt tidigare multi-GPU-lösningar där varannan bildruta renderades av varje kort.

Men antar att synkronisering mellan GPUerna kan ställa till med problem.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Felix:

Som någon var inne på tidigare så tror jag nog inte någon förväntar sig att man ska kunna köra spel i 7680x2160 utan att det kommer säkert uppsamplas från 1920x1080.

I övrigt så reagerade jag på 200 graders synfält, det täcker ju faktiskt in i hela synfältet, så länge man tittar rakt fram... Undrar vad det horisontella synfältet är...

Rent naivt så kan jag tycka att dessa typer av VR-headset borde lämpa sig alldeles ypperligt för att köra med två GPUer... Det borde ju vara så pass enkelt att man låter grafikkort vardera GPU rendera antingen vänster eller höger bild. Lite likt tidigare multi-GPU-lösningar där varannan bildruta renderades av varje kort.

Men antar att synkronisering mellan GPUerna kan ställa till med problem.

Inget jag tycker, jag hört inom branschen att SLI är ej föredra för 5 öre atm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag måste säga, $700 för 8K VR med kontrollers och sensorer är en jävligt, jävligt bra deal. Har ingen betydelse om man kan köra 8K eller inte, det är tuff konkurrens för HTC och Oculus.

Permalänk
Medlem

Minimum krav:

- For the next generation GPU, support 8K input with 90Hz refresh rate.

- Only for those who own a PC with at least GTX1080ti (still testing, may need 1080Ti SLI, or the next generation graphic card e.g. Nvidia Volta), CPU i7, and 16GB memory.

Då är det bara glömma för min del.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Om produktnamnet blir Faceless Void är jag intresserad.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Minimum krav:

- Only for those who own a PC with at least GTX1080ti (still testing, may need 1080Ti SLI, or the next generation graphic card e.g. Nvidia Volta), CPU i7, and 16GB memory.

Förtydligande: För två av de tre headsetvarianterna så är input 1440p (uppskalat till 2160p för "8k"-versionen), och för dem krävs bara ett GTX1070.

Permalänk
Medlem

inte OLED, suck... Så nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad behöver man för att driva detta? Dubbla Nvidia kort av näst-nästa generation?

Skrivet av Ahlen:

Problemet är väl att man måste över typ 90hz/fps för att man inte ska bli yr. Lycka till med att komma upp i det i 8k, möjligtvis typ i Minecraft.

Det intressanta i sig är inte upplösning utan att mam förhoppningsvis slipper screen door effecten
Uppskalning och interpolering löser det problem, fortfarande bättre än det vi har idag.

Skrivet av Evanswachtz:

Jag måste säga, $700 för 8K VR med kontrollers och sensorer är en jävligt, jävligt bra deal. Har ingen betydelse om man kan köra 8K eller inte, det är tuff konkurrens för HTC och Oculus.

På ren svenska, att köpa något från shitstarter för 8k från ett okänt företag måste man vara mentalt efterbliven.
Har fortfarande inte fått en enda produkt jag har köpt, Super Troopers verkar dock bli av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

På ren svenska, att köpa något från shitstarter för 8k från ett okänt företag måste man vara mentalt efterbliven.
Har fortfarande inte fått en enda produkt jag har köpt, Super Troopers verkar dock bli av.

Jag måste bara hålla med här - hur kan SweC lägga upp en artikel på detta och hur kan större delen av kommentatsfältet hylla det? Att det här skulle bli verklighet är osannolikt, att det blir en succé är HÖGST osannolikt. Varför skulle någon no-name helt plötsligt kunna krossa giganterna? Oculus gick bra därför att det var en ny marknad men nu när giganterna har sitt sikte på den så tror jag att kickstarter-grabbarnas tid i den här marknaden är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Jag måste bara hålla med här - hur kan SweC lägga upp en artikel på detta och hur kan större delen av kommentatsfältet hylla det? Att det här skulle bli verklighet är osannolikt, att det blir en succé är HÖGST osannolikt. Varför skulle någon no-name helt plötsligt kunna krossa giganterna? Oculus gick bra därför att det var en ny marknad men nu när giganterna har sitt sikte på den så tror jag att kickstarter-grabbarnas tid i den här marknaden är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger detsamma.

8k utan eye-tracking och foveated rendering luktar fiasko.
Allt kommer flyta som skit.

Ja jag är pessimistisk. Vi får nog vänta på Oculus eller HTC för nästa generation.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och tror VR har problem still med SLI är inte helt säker.

Kanske SLI men inte CF vad jag märkt - mina dubbla R9 390 funkar bra ihop med Vive och de titlar jag prövat.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evanswachtz:

Jag måste säga, $700 för 8K VR med kontrollers och sensorer är en jävligt, jävligt bra deal. Har ingen betydelse om man kan köra 8K eller inte, det är tuff konkurrens för HTC och Oculus.

Förstår inte hur du tänker här - folk kommer att kasta sig över ett VR headset för 8000 pengar som de knappt kan få bildspel i bara för att specs är mycket bättre än Vive/Rift?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

pimax 4k

@Dumbullen: äger deras 4k versionen, även om 4k inte är upplösningen den kör. så är upplösningen hästlängder ifrån rift och vive. dock så är den ju inget bra spel upplevelse i. lite för seg skärm eftersläpningar men tycker vive och oculus är lika dåliga fast i upplösning istället.
den nya 8k blir säkert samma som deras befintliga 4k, den kommer köra någon 4/5k och skala upp det med en slöare skärm. kommer säkert bli en riktigt bra film vr. tycker 4k fungerar bra i 3d film så 8k blir säkert bättre.

Permalänk

@trickeh2k: det är en skärm och alla spel jag vet på pc har en knapp för upplösning så en intel 4000 om du kör i 600x400 skulle jag tro, eller om du menar video port för 8k så 1xxx serien av nvidia eller nyare för att titta på film.

Permalänk
Medlem

@Elcentralen: Låter "ok", men långt ifrån tillräckligt bra för att jag ska vilja köpa det. Vill ha mer ur tekniken innan det blir något annat än en rolig leksak.

Förresten, hur är komforten? Även om jag personligen inte vill ha den finns det säkert någon som är intresserad.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Har man tid, typ 40 min, kan man kolla in en av de första reviews på vad de har demonstrerat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

@Dumbullen: äger deras 4k versionen, även om 4k inte är upplösningen den kör. så är upplösningen hästlängder ifrån rift och vive. dock så är den ju inget bra spel upplevelse i. lite för seg skärm eftersläpningar men tycker vive och oculus är lika dåliga fast i upplösning istället.
den nya 8k blir säkert samma som deras befintliga 4k, den kommer köra någon 4/5k och skala upp det med en slöare skärm. kommer säkert bli en riktigt bra film vr. tycker 4k fungerar bra i 3d film så 8k blir säkert bättre.

Fast de befintliga VR-brillorna är ju 1st den och de stora tillverkarna jobbar ju garanterat på nya versioner. Hellre väntar jag på de produkterna från folk som bevisat att de har erfarenhet än någon från kickstarter som egentligen bara säger "Alla andra är skräp, allting hos oss är minst 2 gånger bättre!".
Hade så varit fallet så hade någon köpt upp dem

Skickades från m.sweclockers.com