Intel "Coffee Lake" Core i7-8700K, i5-8600K, i3-8350K och i3-8100 listas på Prisjakt

Permalänk
Melding Plague

Intel "Coffee Lake" Core i7-8700K, i5-8600K, i3-8350K och i3-8100 listas på Prisjakt

Med drygt två veckor kvar till lansering listas fyra Coffee Lake-processorer i Sverige, där priserna för de nya modellerna med fler kärnor liknar Kaby Lake på släppdagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Storsäljaren torde bli: i3-8350K. Detta met tanke på priset samt att den är bättre än i5-7600K.
Detta är en processor att räkna med då potential för att överklocka finns med god marginal.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

8700K varianten lades ut på prisjakt för en vecka sen har jag för mig. Priset lär ju iaf vara runt däromkring.

Permalänk
Medlem

i3-8100 ser intressant ut för den ultimata quake champions budgetburken, undrar hur mkt den mindre cachen sinkar den...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Kanske dags att byta ut min 2500k

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bygget är nära nu!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Inga direkt blodiga priser, men man får ju tänka på att ett nytt moderkort är ett krav och då blir det inte lika roligt längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inga direkt blodiga priser, men man får ju tänka på att ett nytt moderkort är ett krav och då blir det inte lika roligt längre.

Oj och jag som trodde jag kunde köra med mitt z87

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se hur Coffee Lake presterar gentemot Ryzen. Ryzen 1700 t.ex. har ju 8 kärnor men klockar ju inte över 4 GHz, medan i7 8700K bara har 6 kärnor men klockar o andra sidan en bra bit över 4 GHz och har förmodligen en högre IPC som kommer gynna gamers. Undrar om Intel fortfarande kommer snåla med kylpasta under värmespridaren istället för att löda fast den som AMD gör?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Oj och jag som trodde jag kunde köra med mitt z87

Det många hade hoppats på var att kunna köra med sina Z270-moderkort då Z370 är samma styrkrets.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inga direkt blodiga priser, men man får ju tänka på att ett nytt moderkort är ett krav och då blir det inte lika roligt längre.

"krav" jämfört med vad? Har du en CPU i ~3 år vilket är normal livslängd så behöver du i princip alltid uppgradera mobo o minne etc ändå. Till och med folk som köpte Ryzen i somras lär få köpa nytt moderkort när dom uppgraderar också, trots att alla skrällde på stort att platformen skulle "vara länge". Nåja, om dom inte jagar 10% extra prestanda var 10:e månad eller nåt.

Coffe lake är ju knappast nåt revolutionerande ändå. Mer av samma sak, sitter man på gen 5/6/7 med vettig high end CPU så är det inte mycket till uppgradering.

Själv sitter jag på en 3570K som jag tänkte uppgradera till 8700K och ja, jag förutsatte nog att jag skulle behöva nytt moderkort lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

"krav" jämfört med vad? Har du en CPU i ~3 år vilket är normal livslängd så behöver du i princip alltid uppgradera mobo o minne etc ändå. Till och med folk som köpte Ryzen i somras lär få köpa nytt moderkort när dom uppgraderar också, trots att alla skrällde på stort att platformen skulle "vara länge". Nåja, om dom inte jagar 10% extra prestanda var 10:e månad eller nåt.

Coffe lake är ju knappast nåt revolutionerande ändå. Mer av samma sak, sitter man på gen 5/6/7 med vettig high end CPU så är det inte mycket till uppgradering.

Själv sitter jag på en 3570K som jag tänkte uppgradera till 8700K och ja, jag förutsatte nog att jag skulle behöva nytt moderkort lol.

Jag tänkte främst på de som sitter med z270 idag. z370 är ju samma styrkrets och bringar inget nytt till bordet, så det hade ju varit trevligt om man kunde köra vidare på samma moderkort.

AMD har ju själva sagt att AM4 ska hålla i 4 år, och det får de fan hålla. Annars blir jag förbannad. Jag är van att kunna köra 2-3 CPU på samma moderkort innan det är dags för byte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det många hade hoppats på var att kunna köra med sina Z270-moderkort då Z370 är samma styrkrets.

Frågan är bara hur många det egentligen är. Troligen ganska liten del användare överlag som kommer uppgradera så tät inpå och de har uppenbarligen ändå pengar.
Se det positiva i det istället. Säkert fler som kan tänka sig en Ryzen uppgradering om de ändå måste byta mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Frågan är bara hur många det egentligen är. Troligen ganska liten del användare överlag som kommer uppgradera så tät inpå.
Se det positiva i det istället. Säkert fler som kan tänka sig en Ryzen uppgradering om de ändå måste byta mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det har jag nämnt innan. Det är så lagom roligt att i princip köpa exakt samma moderkort, särskillt när z390 som tydligen skall ha en del nytt godis inte är så långt bort. Så en del kan nog tänka sig att testa Ryzen, och AMD har ju sponrat prissänkning på 1800X hos några Svenska återförsäljare precis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Inga direkt blodiga priser, men man får ju tänka på att ett nytt moderkort är ett krav och då blir det inte lika roligt längre.

Vadå? måste jag byta ut mitt X-58 moderkort? I så fall är det skit av Intel. Mjölkande jävlar alltså!!

Edit: gäller tydligen Ryzen också, den passar tydligen inte heller där!!

Förövrigt, så tror jag inte det handlar om Intel. Även om det är dom som bestämmer i slutändan. Men moderkorts tillverkarna behöver nog få sälja något nytt. Annars kommer vi köpare, att få betydligt färre allternativ att välja mellan i framtiden. Och med mindre konkurrens, följer som bekant högre priser, och sämre produkter.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänkte främst på de som sitter med z270 idag. z370 är ju samma styrkrets och bringar inget nytt till bordet, så det hade ju varit trevligt om man kunde köra vidare på samma moderkort.

AMD har ju själva sagt att AM4 ska hålla i 4 år, och det får de fan hålla. Annars blir jag förbannad. Jag är van att kunna köra 2-3 CPU på samma moderkort innan det är dags för byte.

Finns absolut ingen anledning att en med något av dom chipseten behöver uppdatera om man ska spela. Annars bör man byta socel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hyperbol:

Oj och jag som trodde jag kunde köra med mitt z87

Mäh, det måste ju vara AMD-moderkort. Ska nog få ner min Ryzen-CPU i denna baby, sparar man ju massor med lappar på

Denna maskin fungerar faktiskt fortfarande

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänkte främst på de som sitter med z270 idag. z370 är ju samma styrkrets och bringar inget nytt till bordet, så det hade ju varit trevligt om man kunde köra vidare på samma moderkort.

AMD har ju själva sagt att AM4 ska hålla i 4 år, och det får de fan hålla. Annars blir jag förbannad. Jag är van att kunna köra 2-3 CPU på samma moderkort innan det är dags för byte.

Ja och sen när du uppgraderar till en Ryzen med med 20% bättre prestanda än 1800X om 3 år... så släpper AMD nästa generation några månader senare och den kräver nytt moderkort, lol.

Permalänk
Medlem

Lagom saltig av att det är samma socket som min 6600k men ändå inte ska fungera.. Jaja blir väl ingen rolig uppgradering tills min nuvarande faller isär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ozzed: 3 generationer på AM4 har jag hört, men inte 4?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänkte främst på de som sitter med z270 idag. z370 är ju samma styrkrets och bringar inget nytt till bordet, så det hade ju varit trevligt om man kunde köra vidare på samma moderkort.

AMD har ju själva sagt att AM4 ska hålla i 4 år, och det får de fan hålla. Annars blir jag förbannad. Jag är van att kunna köra 2-3 CPU på samma moderkort innan det är dags för byte.

Här måste jag hålla med dig. Hade gärna kastat in en 8700k i mitt z270 moderkort. Drog en chansning och köpte enkomt ett lite rejälare Z270 moderkort men verkar tyvärr inte bli som jag hoppats. Nu spelar det inte så stor roll men lite bistert är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inga direkt blodiga priser, men man får ju tänka på att ett nytt moderkort är ett krav och då blir det inte lika roligt längre.

Attans, och här trodde jag att jag kunde använda mitt X79-mobo i 5 år till.

I ärlighetens namn så tvivlar jag på att särskillt många som redan sitter på Skylake eller Kaby Lake kommer uppgradera till Coffee Lake, det är nog en extremt liten % av kundbasen. Surt för dom som vill uppgradera så klart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Lagom saltig av att det är samma socket som min 6600k men ändå inte ska fungera.. Jaja blir väl ingen rolig uppgradering tills min nuvarande faller isär.

Skickades från m.sweclockers.com

År, inte generationer. https://www.pcworld.com/article/3155129/components-processors...

Men det är väl rimligt med 3 generationer på 4 år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mäh, det måste ju vara AMD-moderkort. Ska nog få ner min Ryzen-CPU i denna baby, sparar man ju massor med lappar på
https://i.imgur.com/S6RvVuo.jpg

Denna maskin fungerar faktiskt fortfarande

Jag som trodde 16 kärnor var minimum för dator att ens starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det ska bli intressant att se hur Coffee Lake presterar gentemot Ryzen. Ryzen 1700 t.ex. har ju 8 kärnor men klockar ju inte över 4 GHz, medan i7 8700K bara har 6 kärnor men klockar o andra sidan en bra bit över 4 GHz och har förmodligen en högre IPC som kommer gynna gamers. Undrar om Intel fortfarande kommer snåla med kylpasta under värmespridaren istället för att löda fast den som AMD gör?

Allt pekar på att 8700K kommer nästan ha identisk IPC som 7700K men kommer att prestera sämre pga. lägre klock.

Skrivet av murklor:

Ja och sen när du uppgraderar till en Ryzen med med 20% bättre prestanda än 1800X om 3 år... så släpper AMD nästa generation några månader senare och den kräver nytt moderkort, lol.

AMD har sagt att man kommer att kunna köra med samma moderkort i minst fyra år till. Det betyder både Zen+ och Zen 2 kompatibilitet. Problemet är att Intel lanserade Z270 för mindre än ett år sedan och nu kräver man ytterligare ett moderkortköp för att kunna utnyttja 8700K. Barnsligheterna åtsidosatt så är det bara toppen av girighet.. oberoende om man gillar AMD eller Intel eller är helt neutral.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Inga farliga priser och att de gamla sjunker leder förhoppningsvis till att "skräpcpuerna" som många märkesdatorer på våra elkejder har försvinner.

Annars som sagt att uppgradera för många går på i runda slängar 6000kr och det blir dyrt emot vad man får extra, hade det varit en 8 core så hade man varit mer sugen. (jag tänker på oss med 7700K och 6700K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det har jag nämnt innan. Det är så lagom roligt att i princip köpa exakt samma moderkort, särskillt när z390 som tydligen skall ha en del nytt godis inte är så långt bort. Så en del kan nog tänka sig att testa Ryzen, och AMD har ju sponrat prissänkning på 1800X hos några Svenska återförsäljare precis.

Måste säga att jag tycker det är lite konstigt av Intel att göra just detta så länge de verkligen inte har behövt byta chipset av någon anledning som tycks lysa med sin frånvaro.

De kan behöva lite entusiast reklam just nu. Skulle bli väldigt billig reklam och goodwill för dem. De "låser" också in fler användare att köpa deras nya CPU serie istället för att snegla på konkurrenten och bli av med hela stycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det ska bli intressant att se hur Coffee Lake presterar gentemot Ryzen. Ryzen 1700 t.ex. har ju 8 kärnor men klockar ju inte över 4 GHz, medan i7 8700K bara har 6 kärnor men klockar o andra sidan en bra bit över 4 GHz och har förmodligen en högre IPC som kommer gynna gamers. Undrar om Intel fortfarande kommer snåla med kylpasta under värmespridaren istället för att löda fast den som AMD gör?

Har du sett siffror på detta eller kan du läsa framtiden? Jag tror dock med att den klockar över 4 men stor skillnad på tror och ett faktiskt påståend.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Med en base-clock på 3.7GHz för 8700K jämfört med 4.2GHz för 7700K så tvekar jag....kanske bäst att köpa 7700K istället, framförallt när det skiljer över 1000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Med en base-clock på 3.7GHz för 8700K jämfört med 4.2GHz för 7700K så tvekar jag....kanske bäst att köpa 7700K istället, framförallt när det skiljer över 1000kr.

8700K har däremot en högre boostclock än 7700K. (4,7 vs 4,5)
Vill man få upp baseclocken kan man ju alltid överklocka.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.