Någon som har en Surface pro (2017) som kan göra mig en tjänst.

Permalänk
Medlem

Någon som har en Surface pro (2017) som kan göra mig en tjänst.

Hej! Jag kör en surface pro som jag har lite problem med, har precis manuellt laddat ner senaste "surface aggregator" vad nu det är och installerat. Men som jag förstod det skulle det vara en biosuppdatering i den.

Kollar jag i systeminformation så får jag version 231, senaste ska vara 233, däremot när jag bootar så visar den att UEFI bios är 231 och något annat bios är 233.

Kan någon med en surface pro 2017 helt enkelt kolla sin systeminformation i windows (sök på systeminformation o tryck enter)
Där under BIOS version ska det stå "microsoft corporation 231.xxxx.xxxx", åtminstone står det 231 på min. Det jag funderar på är om det inte borde stå 233.xxxx.xxxx

MVH // Andreas

Permalänk

@SueCia:
Jag får upp följande:
Microsoft Corporation 231.1662.769

En fråga till dig. Jag har köpt i5, 8 gb ram och 256 gb ssd.
Jag har precis packat upp min och inte installerat något ännu. Men när jag kollar tillgängligt minne så står följande.
208 av 236 gb ledigt. Windows 10 kräver ju ca 20 gb, så det förklarar diffen mellan 256 och 236. Men det är ju ca 20 gb till som är mystiskt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr pewpew:

En fråga till dig. Jag har köpt i5, 8 gb ram och 256 gb ssd.
Jag har precis packat upp min och inte installerat något ännu. Men när jag kollar tillgängligt minne så står följande.
208 av 236 gb ledigt. Windows 10 kräver ju ca 20 gb, så det förklarar diffen mellan 256 och 236. Men det är ju ca 20 gb till som är mystiskt borta.

Det handlar bara om olika sätt att räkna:
https://www.howtogeek.com/123268/windows-hard-drive-wrong-cap...

Visa signatur

Core i7 920@3,36GHz || ASUS P6X58D Premium || TR3X6G1600C9 || Intel X25-M G2 80GB || XFX Radeon HD 5850 1GB || Corsair CMPSU-750HX || Win 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr pewpew:

@SueCia:
Jag får upp följande:
Microsoft Corporation 231.1662.769

En fråga till dig. Jag har köpt i5, 8 gb ram och 256 gb ssd.
Jag har precis packat upp min och inte installerat något ännu. Men när jag kollar tillgängligt minne så står följande.
208 av 236 gb ledigt. Windows 10 kräver ju ca 20 gb, så det förklarar diffen mellan 256 och 236. Men det är ju ca 20 gb till som är mystiskt borta.

Samma med min, men finns det inte någon dold återställningspartition eller liknande på dom här?
Min dator är en företagsdator där ITavdelningen blåst bort allt sånt så jag vet inte hur den ser ut original.

Permalänk
Skrivet av ThaH:
Skrivet av SueCia:

Samma med min, men finns det inte någon dold återställningspartition eller liknande på dom här?
Min dator är en företagsdator där ITavdelningen blåst bort allt sånt så jag vet inte hur den ser ut original.

Det är väl som Thah skriver. Olika sätt att räkna som dold partition. Trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr pewpew:

En fråga till dig. Jag har köpt i5, 8 gb ram och 256 gb ssd.
Jag har precis packat upp min och inte installerat något ännu. Men när jag kollar tillgängligt minne så står följande.
208 av 236 gb ledigt. Windows 10 kräver ju ca 20 gb, så det förklarar diffen mellan 256 och 236. Men det är ju ca 20 gb till som är mystiskt borta.

Microsoft räknar i gibibyte (GiB) istället för gigabyte (GB) men skriver ändå GB av någon efterbliven anledning.
Öppna diskmgmt.msc, lägg ihop C:, återsällningspartitioner och EFI-systempartition. Konvertera det sedan från gibibyte till gigabyte så ska du se att det blir 256.
Ta till exempel min 250GB mSATA Samsung 850 EVO SSD på laptopen:
0.450+0.100+232.33=232.88
Konvertera sedan 232.88 gibibyte till gigabyte och du får 250.052996 gigabyte

Permalänk

Hejsan, nu kanske jag kommer och kapar tråden för er, men hur har ni upplevt skärmen på era surface pros? Har lämnat tillbaka min andra nu eftersom att de lidit av ljusblödningar längs med tangentbordssidan av skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com