Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tjänsteman, arbetare, vem bestämmer?

Permalänk
Medlem

Tjänsteman, arbetare, vem bestämmer?

Hej! Jag har jobbat som tekniker i många år, då mina huvudsakliga uppgifter gått ut på att reparera, underhålla och installera säkerhetstekniska lösningar.

Nu går snart personen som ansvarar över dessa anläggningar i pension och tanken är att jag ska ta över rollen som ansvarig över dessa anläggningar.

Tjänsten kommer att köpas av bolaget jag jobbar i nu, istället för som tidigare när tjänsten köptes från bolaget nuvarande person jobbade i. Det har aldrig funnits någon liknande tjänst i bolaget jag jobbar i nu och min chef vet knappt vad jag jobbar med, jag har så att säga skött mig själv de senaste åren, men det är inte förrän nu det börjar bli talan om stora förändringar.

Mina nya uppgifter kommer vara driftansvar över samtliga anläggningar, jag ska i mån om tid reparera själv annars beställa jobben externt, jag ansvarar för projektering av nya anläggningar som skall installeras samt ombyggnationer av befintliga anläggningar. En stor del av jobbet består av diverse driftmöten, byggmöten och andra typer av möten.

Jag kommer inte att utföra nyinstallationer själv utan ansvarar alltså bara för projektering och driftsättning av dessa.

Vem är det egentligen som bestämmer om man är tjänsteman eller arbetare? Är det något att sträva efter, att vara tjänsteman alltså. ?

Permalänk
Medlem

@SueCia: Det är alltid klurigt när man både planerar och utför vissa rent handgripliga saker. Exempelvis montör och projektör.

Men för att svara på din fråga: Det är förenklat till att det är lönesättande chef, och det är din titel som bestämmer vad det är. Din befattning och arbetsbeskrivning är underlag till detta. Denna titel återfinns i exempelvis lönestatistik och hos facket där det här definieras.

Har det med verkligheten att göra? Nja... inte säkert.

Som tjänsteman kanske du åtnjuter lite mer förmåner?
Jag brukar dryga mig med mina jobbarkompisar (på rent jävelskap, men lite allvar också) med att "som tjänsteman har man ju lite mer förmåner!" (och så brukar jag hitta på saker, som retar upp dom som är med i SEKO... helt tagna ur luften, TM-telefon... alltid nyaste, TM-arbetstidsförkortning-*3, TM-bil med gratis bensin och otroliga resetillägg, TM-luncher osv... väldigt roligt, ser man bara tillräckligt allvarlig ut så tvivlar folk). Men seriöst, du ska se över om det innebär någon reellt fördel sett till avtal, framför allt lokala avtal

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Det är förlegade titlar som typ bara förlegade konservativa föreningar använder. Det finns ingen sund människa idag som kallar sig för tjänsteman. Det har att gruppen historisk var liten, men idag när den är stor så är det inget som man tilltalar sig.

Nå frågan man varför vill tillhöra en grupp är avgörande vad man vill kalla sig för, till kund ska man aldrig använda ord som tjänsteman, utan istället kalla sig projektledare, systemutvecklare, tekniker etc som är betydligt finare och antyder att man är värt att betala mer för.

Om man pratar fackförbund så finns det olika, min gissning är att de kommer gå ihop och kanske försvinna, i alla fall den konstruktion som de nu har. Det största fackförbundet idag är Unionen och de tar in nästan vad som helst, vilket är framtiden. Alltså folk börjar kanske på McDonalds, jobbar i någon klädbutik, industrin sedan på ett kontor. Ska dessa då hoppa mellan 3, 4 olika fackförbund under tiden?

De bättre akassorna idag har inkomstförsäkring, men om man ska byta akassa så får man ej ha något glapp. -Det är bara att googla på det, eller prata med akassan så hjälper de dig. (man måste gå ur ena akassan sista dagen i månaden, för att dagen efter börja i den andra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är förlegade titlar som typ bara förlegade konservativa föreningar använder. Det finns ingen sund människa idag som kallar sig för tjänsteman.

Nå frågan man varför vill tillhöra en grupp är avgörande vad man vill kalla sig för, till kund ska man aldrig använda ord som tjänsteman, utan istället kalla sig projektledare, systemutvecklare, tekniker etc som är betydligt finare och antyder att man är värt att betala mer för.

Om man pratar fackförbund så finns det olika, min gissning är att de kommer gå ihop och kanske försvinna, i alla fall den konstruktion som de nu har. Det största fackförbundet idag är Unionen och de tar in nästan vad som helst, vilket är framtiden. Alltså folk börjar kanske på McDonalds, jobbar i någon klädbutik, industrin sedan på ett kontor. Ska dessa då hoppa mellan 3, 4 olika fackförbund under tiden?

De bättre akassorna idag har inkomstförsäkring, men om man ska byta akassa så får man ej ha något glapp. -Det är bara att googla på det, eller prata med akassan så hjälper de dig. (man måste gå ur ena akassan sista dagen i månaden, för att dagen efter börja i den andra)

Ofta så finns det en klar linje på var du skall vara organiserad, att man i vissa förbund organiserar vem som helst är ett problem då de inte har förhandlingsrätt på området. För övrigt så är det ett fullvärdigt medlemskap för att få ta del av inkomstförsäkringen(kan ha fel på en del förbund men tror inte det).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Ofta så finns det en klar linje på var du skall vara organiserad, att man i vissa förbund organiserar vem som helst är ett problem då de inte har förhandlingsrätt på området. För övrigt så är det ett fullvärdigt medlemskap för att få ta del av inkomstförsäkringen(kan ha fel på en del förbund men tror inte det).

För en stora skaran är enbart akassan det intressanta, just Unionen går emot allt fler arbetsplatser och har mer att säga till om där. När de har över 640 000 medlemmar så kan de dessutom påverka lite varstans.
Inkomstförsäkringen så måste man ha varit medlem i minst ett år om man byter till Unionen.

Men det komiska är att Unionen med inkomstförstärkning ändå är billigare än vissa fackförbund som inte har denna försäkring, så helt klart om man är med i en akassa utan denna försäkring så ska man ta en funderare på att byta. -Det är dock en liten procedur att byta akassa som jag nämnde.