Corsair släpper DDR4-minnen i 4 600 MHz

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper DDR4-minnen i 4 600 MHz

Som andra tillverkare på marknaden lanserar nu Corsair nya primärminnen som körs i en frekvens på 4 600 MHz. Det handlar om två moduler om 8 GB vardera i Vengeance LPX-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Som hittat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Presterar integrerad GPU bra med dessa minnen?

Vore kul att se benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Som hittat

Min första tanke var:
Hmm, undra vilka mer än Svelander och Dansken som 'behöver' dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att ha mer Hz är mer eller mindre ointressant just nu. Vad vi skulle vilja ha är lägre latens, då vi tjänar väldig lite på öka Hz när latensen är så hög.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Frejoh466:

Att ha mer Hz är mer eller mindre ointressant just nu. Vad vi skulle vilja ha är lägre latens, då vi tjänar väldig lite på öka Hz när latensen är så hög.

Det är Benchmarks det är till för.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Att ha mer Hz är mer eller mindre ointressant just nu. Vad vi skulle vilja ha är lägre latens, då vi tjänar väldig lite på öka Hz när latensen är så hög.

Är latensen verkligen hög. 8.5ns är väl ungefär där fysikens lagar sätter stopp idag så signalerna inte hinner fram och tillbaka i ledningarna med kortare latenser än så.

Vill man ha kortare latenser få får man i så fall börja integrera primärminne direkt på CPU, och det lär ju knappast kosta gratis och är inte uppgraderingsvänligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det är extremt specifika lösningar då man vill ha pyttesmå minnesmoduler som är högt klockade.
Hade det varit 16GB moduler hade jag förstått behovet mer..

Men om man kör gamla msröj som går snabbare med snabbare dator, så jädrar vad snabbt den skulle gå med DDR4-minnen i 4 600MHz.

Permalänk

Kul att dagens RAM-minnen klockar högre än AMD:s senaste processorer... eller inte

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Är latensen verkligen hög. 8.5ns är väl ungefär där fysikens lagar sätter stopp idag så signalerna inte hinner fram och tillbaka i ledningarna med kortare latenser än så.

Vill man ha kortare latenser få får man i så fall börja integrera primärminne direkt på CPU, och det lär ju knappast kosta gratis och är inte uppgraderingsvänligt.

För er som inte vet, CAS är latensen per cycle. Så en CAS9 RAM tar 9 cycles att svara.

DDR3 3000 CAS12 tar 12/3000 sekunder, vilket blir 0,004 sekunder att svara.
DDR3 1600 CAS6 tar 6/1600 sekunder, vilket blir 0,0038 sekunder att svara.

DDR3 1600 CAS6 är snabbare än DDR3 3000 CAS12.

Nu vet jag inte vad dessa har i CAS, fast att sänka latensen ger mycket mer än att öka Hz. Så att få dem ner till CAS6 skulle vara bättre. Dock så vet jag ju inte, som du sa, hur man skulle kunna göra detta på grund av det sättet vi bygger dem nu.

Fast som sagt, skulle helldre vilja se lägre latens just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

För er som inte vet, CAS är latensen per cycle. Så en CAS9 RAM tar 9 cycles att svara.

DDR3 3000 CAS12 tar 12/3000 sekunder, vilket blir 0,004 sekunder att svara.
DDR3 1600 CAS6 tar 6/1600 sekunder, vilket blir 0,0038 sekunder att svara.

DDR3 1600 CAS6 är snabbare än DDR3 3000 CAS12.

Nu vet jag inte vad dessa har i CAS, fast att sänka latensen ger mycket mer än att öka Hz. Så att få dem ner till CAS6 skulle vara bättre. Dock så vet jag ju inte, som du sa, hur man skulle kunna göra detta på grund av det sättet vi bygger dem nu.

Fast som sagt, skulle hälldre vilja se lägre latens just nu.

Bandbredden ökar dock när man ökar klockhastigheten. Men i de flesta applikationer är det inte bandbredden som begränsar prestandan utan latensen. Finns vissa undantag som t.ex. om man bearbetar stora datamängder åt gången eller har integrerad GPU som använder RAM som grafikminne.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frejoh466:

För er som inte vet, CAS är latensen per cycle. Så en CAS9 RAM tar 9 cycles att svara.

DDR3 3000 CAS12 tar 12/3000 sekunder, vilket blir 0,004 sekunder att svara.
DDR3 1600 CAS6 tar 6/1600 sekunder, vilket blir 0,0038 sekunder att svara.

DDR3 1600 CAS6 är snabbare än DDR3 3000 CAS12.

Nu vet jag inte vad dessa har i CAS, fast att sänka latensen ger mycket mer än att öka Hz. Så att få dem ner till CAS6 skulle vara bättre. Dock så vet jag ju inte, som du sa, hur man skulle kunna göra detta på grund av det sättet vi bygger dem nu.

Fast som sagt, skulle hälldre vilja se lägre latens just nu.

Då får du vänta på CPUer med HBM2 minne

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

så dessa nya minnena är knappt snabbare teoretiskt pga latencyn än mina ddr3 2400MHz om man går efter formulan som @Frejoh466 skrev

det är ju ingen höjdare :/

nu vet jag att detär stor skillnad på ddr3 och 4 samt vilken minnes kontroller man kör. så sannings enligt vet jag inte om det är.

Hade velat se benchmarks på dessa minnena med en modern minnes kontroller för att jämföra med dessa ddr3 jag har, även mot andra ddr4 kitt så som hyffsat bra binnade samung B die/D die.

man kan få schyssta samung kretsar för dom pengarna som kanske inte är speccade för lika hög frekvens men som kör mycket tightare timings.

Permalänk
Avstängd

Nu är det bara priset som behöver gå ner

Permalänk
Medlem

Vad hände med Corsairs Dominator serie?
Har de lagt ner den helt?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

så dessa nya minnena är knappt snabbare teoretiskt pga latencyn än mina ddr3 2400MHz om man går efter formulan som @Frejoh466 skrev

det är ju ingen höjdare :/

nu vet jag att detär stor skillnad på ddr3 och 4 samt vilken minnes kontroller man kör. så sannings enligt vet jag inte om det är.

Hade velat se benchmarks på dessa minnena med en modern minnes kontroller för att jämföra med dessa ddr3 jag har, även mot andra ddr4 kitt så som hyffsat bra binnade samung B die/D die.

man kan få schyssta samung kretsar för dom pengarna som kanske inte är speccade för lika hög frekvens men som kör mycket tightare timings.

Såg något test för ett tag sedan på G.Skill 4000-nånting megasmärta och i vissa tester (Adobe CC tex) gav det galet bra resultat (dubbelt så snabbt i PS tex). Det var dock inte alla test som gav några större förbättringar, så det är en fråga om att det beror på.

Verkar dock som senaste arkitekturerna drar fördel av snabbare minnen, vilket inte riktigt varit fallet tidigare.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: just idag vilka minnen skulle då vara de ultimata modulerna 32gb för ett x299 med system tycker du om man tänker på mhz/latency?

Permalänk
Skrivet av st33l:

@Frejoh466: just idag vilka minnen skulle då vara de ultimata modulerna 32gb för ett x299 med system tycker du om man tänker på mhz/latency?

Har inte koll på vilka minnen som är best på en plattform, fast de flesta minnen du kan köpa är ganska lika. Du kan köra CAS/MHz för att få latensen, du vill ha den lägsta.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: jorå fattar men tänkte mer på att det kanske är bättre att ha lägre mhz för att få lägre latens och undrar vart är sweetspot på detta om du förstår min klena förklaring...kan 3000mhz minnen med lägre latens vara snabbare än dessa 4600mhz med högre latens? isåfall vart hamnar man för att få ut det bästa av båda?

Permalänk
Skrivet av st33l:

@Frejoh466: jorå fattar men tänkte mer på att det kanske är bättre att ha lägre mhz för att få lägre latens och undrar vart är sweetspot på detta om du förstår min klena förklaring...kan 3000mhz minnen med lägre latens vara snabbare än dessa 4600mhz med högre latens? isåfall vart hamnar man för att få ut det bästa av båda?

Som sagt, CAS/MHz=Latens.

Här kan du läsa lite om det http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/... men det verkar som att CAS9 med 2400MHz eller CAS10 med 2666MHz är bäst.

Sedan om dessa minnen är med CAS12 (vilket jag tror är för lågt) 12/4600=0.0026 vilket är ganska bra.

Edit:
Verkar som att de är CL19 som jag antar är CAS19(?), 19/4600=0.0041 så CAS6 1600MHz (0,0038) är bättre än dessa för latens.

Sedan så har vi ju att om du går du för långt ner i MHz så kommer du att förlora prestanda även att latensen är låg. Har dock ingen erfarenhet om detta, så där får du fråga någon annan om det.

Edit2:
Enligt wikipedia så är Column Access Strobe (CAS) = CL, ingen aning vad CL står för dock, eller vad det är för skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Att ha mer Hz är mer eller mindre ointressant just nu. Vad vi skulle vilja ha är lägre latens, då vi tjänar väldig lite på öka Hz när latensen är så hög.

Men alltså....
Latensen blir ungefär densamma för alla minnen (mätt i tid). Därför att när hastigheten ökar så hinner fler klockcykler passera inom samma tidsperiod. Man trimmar minnena efter hur lång tid det tar att, säkert genomföra en operation. Detta beror mest på hur långt signalerna måste färdas från minnet till Cpu, och detta är varför latensen är ung, densamma för minnen ända sen DDR kom.

Den stora skillnaden är att om hastigheten ökar så går det mycket snabbare att föra över data, något man vinner på i långa loppet. (enda undantaget är väl om man läser en byte i taget, men hur ofta gör man det?)

tl:dr - en högre CL behöver inte betyda högre latens

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Men alltså....
Latensen blir ungefär densamma för alla minnen (mätt i tid). Därför att när hastigheten ökar så hinner fler klockcykler passera inom samma tidsperiod. Man trimmar minnena efter hur lång tid det tar att, säkert genomföra en operation. Detta beror mest på hur långt signalerna måste färdas från minnet till Cpu, och detta är varför latensen är ung, densamma för minnen ända sen DDR kom.

Den stora skillnaden är att om hastigheten ökar så går det mycket snabbare att föra över data, något man vinner på i långa loppet. (enda undantaget är väl om man läser en byte i taget, men hur ofta gör man det?)

tl:dr - en högre CL behöver inte betyda högre latens

Vist, du har också bandbredden, kontrollkort, och storleken på datan, att tänka på.

Men vi har 4 värden, CL 19-26-26-46 (där CL står för CAS Latency), har CAS 19, RCD 26, RP 26 RAS 46. Med en Row Active Time (RAT) på 46/4600=0.01

En högre CL är väl definition av högre latency e.g CAS Latency? Jag vet dock inte mer än beräkning för CAS, och att DDR3 1600MHz CAS6 är snabbare än DDR3 3000MHz CAS12 även att DDR3 3000MHz CAS12 har snabbare klocka.

Min poäng var mer att vi borde sänka latensen men behålla frekvensen för att det skulle ge oss mer än att bara öka frekvensen, nu när vi är i så höga klockfrekvenser.

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Kul att dagens RAM-minnen klockar högre än AMD:s senaste processorer... eller inte

Ja det är väl kul eftersom att AMD's SoC mår väldigt fint av snabbare minnen!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

De går antagligen inte köra över 2933 på AMD x370 iaf - Det är absolut högsta jag kan köra mina 3600mhz minnen i.

Visa signatur