Extremt knepigt fläktproblem / The mother och all PC problems

Permalänk
Medlem

Extremt knepigt fläktproblem / The mother och all PC problems

OK, jag noterade en knepig grej på min gamingburk ikväll, jag såg genom fönstret när jag tände en lampa att det var trådar med spindelväv som fladdrade inåt från CPU-fläkten...
Lite fördjupning, det sitter en Corsair H80-kylare med två gamla Fractal Design-fläktar som kör push pull bakåt ut ur chassit. Fläktarna är rättmonterade, men snurrar åt fel håll. Jag hade två motstånd på dom och trodde att det var problemet och tog bort dom men det är samma sak. Jag kan inte minnas att jag har gjort något med burken de senaste månaderna förutom att öppna den och dra i lite andra saker, ett annat problem är att när jag stänger den bakre sidoplåten så dör fläktarna i taket... Oklart varför.

Någon som har nån tanke om vad problemet är? jag håller nämligen på att bli lite knäpp nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

OK, jag noterade en knepig grej på min gamingburk ikväll, jag såg genom fönstret när jag tände en lampa att det var trådar med spindelväv som fladdrade inot från CPU-fläkten...
Lite fördjupning, det sitter en Corsair H80-kylare med två gamla Fractal Design-fläktar som kör push pull bakåt ut ur chassit. Fläktarna är rättmonterade, men snurrar åt fel håll. Jag hade två motstånd på dom och trodde att det var problemet och tog bort dom men det är samma sak. Jag kan inte minnas att jag har gjort något med burken de senaste månaderna förutom att öppna den och dra i lite andra saker, ett annat problem är att när jag stänger den bakre sidoplåten så dör fläktarna i taket... Oklart varför.

Någon som har nån tanke om vad problemet är? jag håller nämligen på att bli lite knäpp nu.

Aldrig varit med om att en DC-fläkt snurrat åt fel håll såvida det inte är en luftström som driver den.

230V AC fläktar kan teoretiskt gå åt "fel" håll, men såna bukar man inte ha i en dator numera.

Du får nog posta några bilder där du ritat in hur de snurrar för att man ska komma längre.

Permalänk
Medlem

Alltså det knepiga är alltså att fläktarna är monterade åt rätt håll och dom snurrade i rätt riktning när jag satte ihop systemet så jag är mest konfunderad över att det är tvärtom nu. De fick ström från 4-pins tidigare och nu har jag testat att koppla in dom direkt på moderkortet (gammalt Asus Sabertooth P67 med en i7 2600k) och det är samma sak.
Jag ska ta och sätta på ett par andra fläktar alt. byta till en Corsair H100 som jag har liggande.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom motorstyrningen sitter i fläkten kan de inte gå baklänges om de inte är trasiga, en hel fläkt går åt rätt håll eller inte alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom motorstyrningen sitter i fläkten kan de inte gå baklänges om de inte är trasiga, en hel fläkt går åt rätt håll eller inte alls.

Jag var i samma tankar och då är den enda förklaringen som återstår att jag har blivit knäpp. Så imorrn ska jag dumpa in allt i ett annat chassi och byta ut alla fläktar.

Permalänk
Medlem

Vet du att de faktiskt snurrar åt vad du kallar fel håll, eller baseras detta på spindelväven ? osvsett kan du inte bara vända på dina fläktar så är det problemet ur världen så slipper du härja runt med nya grejjer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Vet du att de faktiskt snurrar åt vad du kallar fel håll, eller baseras detta på spindelväven ? osvsett kan du inte bara vända på dina fläktar så är det problemet ur världen så slipper du härja runt med nya grejjer ?

hah, ja det kunde jag ju göra men det blir inte samma luftflöde då. Och jag har en massa andra fläktar och grejer så det ska nog lösa sig till slut.