Swepiracy-grundarens skadestånd sänks – från 1,7 miljoner till 400 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Swepiracy-grundarens skadestånd sänks – från 1,7 miljoner till 400 000 kronor

Efter att ha överklagat domen sänks nu Swepiracy-grundarens skadestånd avsevärt, där mannen nu ska betala 400 000 kronor istället för den ursprungliga summan på 25 miljoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lögner! Alla vet ju att "mediamaffian" har köpt det svenska rättssystemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Lögner! Alla vet ju att "mediamaffian" har köpt det svenska rättssystemet!

Du menar alla rättssystem?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

"Bästa pris på Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult", det var 25kr för mycket.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

En sak jag aldrig förstått med människor som kommenterar i dessa typer av frågor/mål etc.
Vad förväntar dom sig ska hända om någon sprider något olagligt? Att de ska släppas på fri fot och hyllas på kungsan för sitt arbete?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kräft-Birger:

"Bästa pris på Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult", det var 25kr för mycket.

Filmen har en rätt underbar beskrivning på IMDB: "Just a really really really bad movie, about a guy who finds oil". Undrar om det är den officiella beskrivningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

En sak jag aldrig förstått med människor som kommenterar i dessa typer av frågor/mål etc.
Vad förväntar dom sig ska hända om någon sprider något olagligt? Att de ska släppas på fri fot och hyllas på kungsan för sitt arbete?

Nej att de skall få livstids fängelse och avrättning så fort det är infört för deras horribla dåd som skakar vårt samhälle i grunden varje gång något så storartat sker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Skadeståndsrättsligt förefaller 400 000 kr vara en orimligt hög summa.
Det kan sättas i relation till den 17-årige ensamkommande som dömdes i förrgår i hovrätten för två fall av sexuellt utnyttjande av barn och ska betala 37 400 kr till brottsoffret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Nej att de skall få livstids fängelse och avrättning så fort det är infört för deras horribla dåd som skakar vårt samhälle i grunden varje gång något så storartat sker.

Va nä vanligen blir straffet böter eller villkorligt och lite sammhälstjänst och det gäller även för organiserad verksamhet. Alltså inte när en person givit vidare en kopia till en annan person en gång utan man har drivit distributionshubbar och liknande. I några enstaka fall har det även blivit fängelsestraff men det är inte så hårda straff som delas ut vanligen.

Skadestånden däremot blir höga, men de är ju inte relaterade till hur moraliskt fel man gjort utan det handlar enkom om ersättning för skadan man orsakat. Huruvida skadestånden alltid är rätt måttade är sedan en fråga i sig, men de säger inget om hur allvarligt samhälle eller rättsväsen ser på ett brott eller en handling utan enkom hur stor skada som orsakats.
Råkar jag backa in i din bil så är det inte en så allvarlig förseelse i sig. Straffet lär inte bli fängelse eller liknande men skadeståndsskyldig blir jag ju. Hur stort skadeståndet är beror inte på hur fel jag gjort utan hur dyr din bil råkar vara. Är det en ny sportbil för 14 miljoner så blir troligen skadeståndet jag blir skyldig dig bra mycket högre än om jag backat in i din rostiga skoda från tidigt 90tal ;).

Men det här fallet är väldigt intressant för här tas trots allt hänsyn till skadeståndsnivå utefter förutsättningar som ålder på gärningsman och liknade. Det är något man verkligen inte ser varje dag och jag förstår det helt enkelt inte riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Skadeståndsrättsligt förefaller 400 000 kr vara en orimligt hög summa.
Det kan sättas i relation till den 17-årige ensamkommande som dömdes i förrgår i hovrätten för två fall av sexuellt utnyttjande av barn och ska betala 37 400 kr till brottsoffret.

Hmm. Om man orsakar skador för några hundra tusen så kan man bli skyldig att ersätta den man orsakat förluster för. Det är en rätt rimlig grund. Snopet om jag pajar grejer för dig som jag sedan inte behöver ersätta om jag anses vara skyldig. När det kommer till utmätning av skadestånd där man orsakat ekonomisk skada är det förhållandevis lätt att räkna på vad man blir skyldig.

När man jämför med våldsbrott så blir det däremot svårare. För hur mäter man kroppsskada i pengar? Det är inte så självklart där. Men visst låter det som att skadestånden för en del våldsbrott är för lågt satta ibland. Det kan man emellertid inte belasta upphovsrättslagarna för ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Om man orsakar skador för några hundra tusen så kan man bli skyldig att ersätta den man orsakat förluster för. Det är en rätt rimlig grund. Snopet om jag pajar grejer för dig som jag sedan inte behöver ersätta om jag anses vara skyldig. När det kommer till utmätning av skadestånd där man orsakat ekonomisk skada är det förhållandevis lätt att räkna på vad man blir skyldig.

När man jämför med våldsbrott så blir det däremot svårare. För hur mäter man kroppsskada i pengar? Det är inte så självklart där. Men visst låter det som att skadestånden för en del våldsbrott är för lågt satta ibland. Det kan man emellertid inte belasta upphovsrättslagarna för ;).

Beräkningsmodellen de använt är helt uppåt väggarna. Hur motiverade de ens till en början 25 miljoner i skadestånd?

Permalänk
Medlem

@Christley: Du pratar om ett rättssystem som går på knäna och tvingas lägga ner våldtäktsutredningar pga resursbrist. Att det då tycks finnas oändliga resurser att jaga fildelare kan ses som en lite småskev prioritering.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att 25 miljoner kronor i skadestånd är rimligt. Men det borde i så fall betalas ut till var och en som tvingats se den filmen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baalex:

@Christley: Du pratar om ett rättssystem som går på knäna och tvingas lägga ner våldtäktsutredningar pga resursbrist. Att det då tycks finnas oändliga resurser att jaga fildelare kan ses som en lite småskev prioritering.

Men är det verkligen så då eller är det mer av ett höftskott? Ja, jag har också läst artiklar om att våldtäktsutredningar som inte hinns med men jag ser inte att det finns underlag för korrelation till andra brottstyper här riktigt. Hur många fildelningsbrott har varit uppe i domstol senaste åren jämfört med antal våldtäktsbrott? Hur många utredningar har gjorts av respektive brottstyp och hur många utredningstimmar läggs på respektive? Begås upphovsrättsbortt oftare kanske än våldtäkter i landet?
Det där är lite svårt att svara på utan bra statistiskt underlag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns som att de har fått in mer pengar för filmen genom skadestånd än genom försäljning... Hade ingen piratkopierat filmen så hade de nog inte sålt för 400 000 extra...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Kontentan: Ladda ALDRIG upp eller ner svensk film i Sverige.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Om man orsakar skador för några hundra tusen så kan man bli skyldig att ersätta den man orsakat förluster för. Det är en rätt rimlig grund. Snopet om jag pajar grejer för dig som jag sedan inte behöver ersätta om jag anses vara skyldig. När det kommer till utmätning av skadestånd där man orsakat ekonomisk skada är det förhållandevis lätt att räkna på vad man blir skyldig.

När man jämför med våldsbrott så blir det däremot svårare. För hur mäter man kroppsskada i pengar? Det är inte så självklart där. Men visst låter det som att skadestånden för en del våldsbrott är för lågt satta ibland. Det kan man emellertid inte belasta upphovsrättslagarna för ;).

Vi betalar ju redan tusentals kronor för att ladda ner film, så det går ju verkligen att ifrågasätta skadeståndskravet och skadan som orsakats.

Det som stör mig är att de hotar med 25miljoner böter (dvs resten av ditt liv förstört) och sedan tvingar sig fram ett erkännande med optionen att straffet "bara" blir 5-6årslöner istället. (jag tänker 5000/mån / 6år)
Dvs maffiautpressning. Vi bränner ditt hus om du inte slantar.

Ponten och hans gelikar har alltså som arbetsuppgift att förstöra ungas liv.
Han förtjänar att hatas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

@Christley: Du pratar om ett rättssystem som går på knäna och tvingas lägga ner våldtäktsutredningar pga resursbrist. Att det då tycks finnas oändliga resurser att jaga fildelare kan ses som en lite småskev prioritering.

http://www.zerohedge.com/news/2017-09-12/swedish-police-canno...
Nationell media skriver också om detta.

Nedladdningarna har nog gått ner något enormt med netflix och spotify frågan är väl vad vi måste uppfinna för att göra samma sak med våldtäkterna här i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Skadeståndsrättsligt förefaller 400 000 kr vara en orimligt hög summa.
Det kan sättas i relation till den 17-årige ensamkommande som dömdes i förrgår i hovrätten för två fall av sexuellt utnyttjande av barn och ska betala 37 400 kr till brottsoffret.

Det var inget mer han dömdes till? Det brukar inte vara enbart skadestånd till brottsoffret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det var inget mer han dömdes till? Det brukar inte vara enbart skadestånd till brottsoffret?

Jo men det är inte relevant för tråden, eftersom vi diskuterar skadestånd
Se Svea hovrätt B7073-17

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Vi betalar ju redan tusentals kronor för att ladda ner film, så det går ju verkligen att ifrågasätta skadeståndskravet och skadan som orsakats.

Det som stör mig är att de hotar med 25miljoner böter (dvs resten av ditt liv förstört) och sedan tvingar sig fram ett erkännande med optionen att straffet "bara" blir 5-6årslöner istället. (jag tänker 5000/mån / 6år)
Dvs maffiautpressning. Vi bränner ditt hus om du inte slantar.

Ponten och hans gelikar har alltså som arbetsuppgift att förstöra ungas liv.
Han förtjänar att hatas.

Som redan nämnts i tråden så är det skillnad på böter och skadestånd. Det har aldrig varit frågan om 25 miljoner i böter. Det blir ofta misstolkat när media skriver vad bolagen kräver i skadestånd och folk tror att det är vad den som har begått brottet kommer att få i "böter".

Att sedan bolaget krävt 25 miljoner i skadestånd är något helt annat. Det är inte alls säkert att skadeståndet kommer att hamna ens i närheten av det de kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@Christley: Du pratar om ett rättssystem som går på knäna och tvingas lägga ner våldtäktsutredningar pga resursbrist. Att det då tycks finnas oändliga resurser att jaga fildelare kan ses som en lite småskev prioritering.

Ekonomisk brottslighet måste tas på allvar. Annars slutar alla betala och vips så finns inga pengar kvar till någon utredning överhuvudtaget...

Skämt(?) åsido så tycker jag verkligen inte fildelare jagas? Vet inte en enda i min bekantskapskrets som ens nämnt att de eller deras vänner blivit bötfällda.

Vore faktiskt intressant om de under ett år jagade pirater fullt ut - bara för att få svaret på vad som egentligen är rätt bland alla teorier kring vad som händer. Slutar folk dela när många åker dit? Vad händer med försäljningen? osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jo men det är inte relevant för tråden, eftersom vi diskuterar skadestånd
Se Svea hovrätt B7073-17

Det är alltid relevant att berätta hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är alltid relevant att berätta hela sanningen.

Jaha ungefär då som att Sweclockers utelämnar att den dömde skulle betala 1 739 904 kr varav 1 339 904 kr till Nordisk Film A/S och 400 000 kr till staten? Och vad hände med de där 500 kr till brottsofferfonden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ekonomisk brottslighet måste tas på allvar. Annars slutar alla betala och vips så finns inga pengar kvar till någon utredning överhuvudtaget...

Och vad ska inte tas på lika stort allvar menar du?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@Christley: Du pratar om ett rättssystem som går på knäna och tvingas lägga ner våldtäktsutredningar pga resursbrist. Att det då tycks finnas oändliga resurser att jaga fildelare kan ses som en lite småskev prioritering.

Är inte det jag pratar om. Det jag undrar är över vad folk tycker som ska hända med dessa personer.
Folk har ju problem med att dom får fängelse och att dom får betala skadestånd. Snackar inte om att polisen kan lägga resurser på detta. Jag vill veta vad dessa personer tycker att straffet ska vara

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Och vad ska inte tas på lika stort allvar menar du?

Mina brott! Du missförstod nog. Jag skrev i svar till en som ville prioritera bort fildelningsbrott till fördel för annat. Gav därefter en orsak till varför det inte alltid är så enkelt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Beräkningsmodellen de använt är helt uppåt väggarna. Hur motiverade de ens till en början 25 miljoner i skadestånd?

Där blir det en mer intressant frågeställning. Den striden är inte över ännu och den diskussionen behövs absolut i fler vändor både bland folk, folkvalda och i våra rättsalar!

Hur blev det 25 miljoner i skadestånd? Ja jag vet inte men jag antar att följande ligger till grund:
Upphovsrättsinnehavarna har satt en prismodell till biograferna som bygger på att de betelar en fin slant per visning. Skulle man norpa filmen och starta svartbiograf utan att betala för sig så kan upphovsrättsinnehavaren kräva in samma slant per visning i efterhand i domstol. Ja det spelar egentligen mindre roll om man har upprättat en svartbiograf eller ej. Förser man andra med filmen som någon slags ditributör så kommer man kunna bli ersättningsskyldig med samma prismodell per visning som för övriga biografer i efterhand. Eller ja, kanske även en del extra i avgift så man brutit mot upphovsrättsinnehavarens regler för verket.
Hur många har då sett filmen? Ja det finns det ju nedladdningsstatistik på som man utgått ifrån. So far så ser jag logik i ersättningsmodellen. Det spelar ingen roll huruvida det finns ett samband mellan torrentspridningen av filmen och förlorade biointäkter eller ej. Det finns en betalningsmodell som upphovsrättsinnehavaren har som krav om man ska distribuera filmen och om man inte följer denna så kommer man ändå kunna bli ersättningsskyldig med samma prismodell i efterhand. Too bad om man då inte ens tagit betalt för filmerna man egenmäktigt vidaredsitribuerade.
Var blir det galet då? Ja det är väl kanske där man sätter en person att vara ansvarig för alla nedladdningar som skett via en torrent. Ansvaret borde vara fördelat på fler personer då delningen inte bara gjorts av en person.
Ganska svårt att få till hållbar juridik kring torrentsystemet för detta men den delen rättfärdigar i sig inte att hela skulden läggs på en person kanske.
Men så är det väl lite så kanske att har man varit först att distribuera detta till marknaden så kommer man få ett stort ansvar här och därför ska man vara försiktig när man leker med denna eld. Många underskattar potentialen och ansvaret man tar på sig när man kringgår upphovsrätt.

Nu låter det kanske som att jag tycker att allt verkar vara frid och fröjd med de stora skadeståndsbeloppen, men så enkelt är det inte ;). Ovan är bara en möjlig förklaring till varför skadeståndskravet ser ut som det gör.
Rimligare vid skadeståndskrav är att man utgår från vilken skada man faktiskt gjort och det är väl detta som ska ersättas. Men hur tar man fram ett sådant värde? Det är i praktiken inte möjligt att göra. Eller det kanske det är, men jag kan inte komma på något sätt att räkna fram sådana siffror som går att verifiera per film.

Men ja, kom gärna med förslag kring modeller för att värdera skadan som orsakas. Det här är jätteintressant!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Är inte det jag pratar om. Det jag undrar är över vad folk tycker som ska hända med dessa personer.
Folk har ju problem med att dom får fängelse och att dom får betala skadestånd. Snackar inte om att polisen kan lägga resurser på detta. Jag vill veta vad dessa personer tycker att straffet ska vara

Jag säger inte att personer som blir fällda för upphovsrättsbrott ska gå utan straff. Men på något sätt verkar det vara en helt annan ekonomisk straffskala här, som inte är jämförbar med andra brottstyper. Det är minst sagt förvirrande ur ett moraliskt perspektiv och får mig att fundera både en och två gånger om hur rättssäkerheten ser ut och vilken makt vissa industrier har att själva sätta belopp.

Ur mitt perspektiv känns det meningslöst att ge någon en summa som vederbörande omöjligen kan betala av under hela sin livstid. Samhällsvinsten blir oförändrad om vederbörande får 25 miljoner eller 25 miljarder i skadestånd, om pengarna ändå inte kan bringas in.

Tvärtom tror jag att det kan ha en negativ effekt. Om du redan har 97 triljoner i skulder, vad finns att förlora på att begå fler upphovsrättsbrott? Mer skuld? Vad är ditt incentiv att jobba vitt, när du ändå blir utmätt och aldrig kan betala av skulden?

Det är simpelt att tänka att de som som är skyldiga ska straffas enligt öga för öga, tand för tand, men det är desto mer komplicerat att se på den totala samhällseffekten av straff. Att företaget kan beräkna ett absolut belopp på skadan är i min mening irrelevant om man inte väger in hur stor skada det faktiskt gjort på företaget. Är det någon som behöver förlora jobbet? Kursar hela verksamheten?

Jag anser att man behöver ett större perspektiv. Vilken samhällsskada har brottet? Vilken företagsskada har detta? Hur stor skada gör straffet på den skyldiga individen? Man måste vikta ihop dessa tre och i fallet med upphovsrätt känns det som man fullständigt fastnat i den absoluta företagsskadan, inte den relativa.

Sen är det just hur straffskalan ser ut relativt mot andra brott. Exempelvis våldsbrott som tidigare nämnts.
Skulle man se till helhetskostnaden på ett våldsbrott är den mycket högre än skadestsånden, eftersom våldsbrott vanligtvis involverar psykisk skada som både har ett faktiskt pris på välfärden, eftersom vården behöver nyttjas samt ofta även i privat sektor, då chock, ptsd och dylikt minskar benägenheten att handla. På lång sikt sänker den här typen av brott tillit och gör oss mindre benägna att göra affärer som kräver tillit. Min poäng? Skulle man börja sätta schablonkostnader på våldsbrott på samma sätt som de sätts på upphovsrättsbrott skulle skadestånden börja spela i samma liga. Då offret inte bara är vederbörande, utan även samhället i stort.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur blev det 25 miljoner i skadestånd? Ja jag vet inte men jag antar att följande ligger till grund:

Från Wikipedia och domen mot TPB:

"Kritiken mot skadeståndet är främst grundad på att en nedladdad kopia ej kan anses vara en faktisk förlorad inkomst för skivbolagen, då varje nedladdning inte med säkerhet motsvarar en förlorad inkomst. Exempelvis så är det inte säkert att en person som laddar ner en film skulle ha köpt eller hyrt denna, eller ens varannan film, om det var omöjligt att ladda ner filmerna. Om man multiplicerar antalet filer (ca 1 miljon vid tillslagstillfället 2006) med antalet nedladdningar för dessa filer och med de belopp musik- och filmbranschen anser sig ha förlorat för varje nedladdat "verk" så kommer man fram till att Stockholms Tingsrätt anser att de förlorat mer än hela världens samlade BNP år 2006. Enligt kritikerna förefaller det orimligt."

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1