Permalänk
Medlem

Gamingskärm, budget 3-4k

Hej kära Sweclockare!

Jag är ute efter en ny gamingskärm och tar gärna lite tips och råd angående detta.

För närvarande sitter jag på en dator med GTX 1070 så G-Sync är väl önskvärt.
Utöver detta har jag följande önskemål:

24", önskar inte en större storlek.
1080p alternativt 1440p, osäker på hur 1440p lirar med ett 1070, föredrar ett bra flyt framför upplösning.
Bra färger & svarstid, om möjligt.
VESA-standard, då jag gärna ser att den sitter på väggen.
144Hz, glömde tillägga detta tidigare, men ett krav.

Jag har försökt leta runt lite här på forumen men för det mesta ser jag 27" skärmar och högre upplösningar.
I övrigt så är det ett plus om skärmen finns på MediaMarkt. Om du har en liknande skärm du är väldigt nöjd med,
berätta gärna. Alla råd och synpunkter är välkomna.

Fick syn på följande skärm som är ett av de få alternativ jag ser inom 24". Verkar lovande, någon som testat den?
https://www.inet.se/produkt/2210257/aoc-24-agon-ag241qx-qhd-1...

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du definitvt ska köpa en 2560x1440 istället för 1920x1080 även om du "måste" spela på det sistnämnda. För all produktivitet vid sidan av gaming är 2560x1440 överlägset, 1920x1080 är för lite real estate helt enkelt. Tycker jag. I spel tycker jag inte att uppskalning är så farligt i alla fall.

Permalänk
Bildexpert 📺

Överlag har gamingskärmar med 2560x1440-TN-paneler varit märkbart bättre än de nu lite ålderstigna 1920x1080-TN-paneler som sitter i 144 Hz-skärmarna för runt 3000 kr. 8 bitars färg, mindre framträdande pixelstruktur, inte alls galna färger etc.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för ett bra svar.

Ska ta mig en titt på skärmar i den högre upplösningen. Kan eventuellt tänja lite på budgeten
beroende på fördelarna det ger mig.

Permalänk
Medlem

Jag tror det närmsta blir Asus ROG Swift PG248Q, men då gör du avkall på bild i och med att det är en TN-panel och dessutom går den över din tilltänkta budget.

Hade en FreeSync-skärm varit aktuell hade jag lätt rekommenderat Samsung C24FG73FQU, en skärm jag själv har för avsikt att inhandla framöver. Befinner mig dock i samma sits, då jag sitter med ett Nvidia-kort i dagsläget.

Enligt recensioner på föregående modell är det tydligen många som använder den med Nvidia-kort, men jag är lite osäker på vilket avkall som görs i den upplevda prestandan. Hittar tyvärr dem inte nu när jag letar.

Fast klarar din dator av att driva materialet i skärmens bilduppdateringsfrekvens bör tearing också elimineras, så länge som du har en kraftfull dator nog sett till vad du kastar på den fungerar en sådan variant.

Lycka till i jakten!

EDIT: Med tanke på ovan kommentarer, sett till både budget och TN-paneler i 27" så är det bättre alternativ alla gånger.

Permalänk

gaming skjerm

@Dybbnan: ja du må jo tenke på kvalitet og da er en: Dell U2515H 2560x1440! riktig pris for deg også. bare se testen på TFT CENTRAL.jeg kjører super spillet rise of the tomb raider aldri har lara Croft vært så vakker, hadde 1920x1080 tn før med 144hz.godt valg til deg Mvh

Permalänk
Medlem

@robert miland: Tack för ditt svar. Ser absolut ut som en schysst skärm.
Dock upptäckte jag även att jag glömt nämna att jag vill ha en 144Hz skärm så
tyvärr är den inte ett alternativ.

Ha en trevlig dag!