SATA6->m.2 hur stor skillnad är det egentligen?

Permalänk

SATA6->m.2 hur stor skillnad är det egentligen?

Hej. Jag har en dator som är hur snabb som helst för mina behov.
mitt moderkort är kanske lite gammalt...Z87
MSI Z87-G45-GAMING
processorn är i5-4670k som körs i 4400Mhz +16Gb DDR3 2400Mhz
Just nu min WIN10-disk är samsung 850 evo...

som jag tänkte uppgradera till samsung 960 evo

Annat som jag funderar på just nu är i5-8600K + MSI Z370 moderkort + 16Gb DDR4 RAM

Är det värt att uppgradera??? Jag använder processorn sällan 100%, spelar inte så ofta heller.
Mest är jag nyfiken hur mycket WINDOWS 10 skulle bli snabbare med en m.2 hårdisk

Jag vet att det är jätte stor skillnad på HDD->SSD.
Men hur stor är skillnaden när man uppgraderar från vanlig SSD till M.2 x4 PCI-e ????

Ni som har gjort ett sådant byte...märks det alls? Nyfiken på era erfarenheter ni som kör M.2

Permalänk
Medlem

Vanligt användande typ inget.
Körde en gammal Crusial M4 128Gb med 520/200 Mb/sec läs /skriv.
Kör en Tochiba OCZ RD400 256Gb nu.

Typ igen skillnad.
Fördelarna för mig kommer med vissa typer av virituela filsystem med komprimering i QEMU och annat som drar ner prestandan men å andra sidan kan man köra okomprimerat osv så blir det nästan native oavset.

Så beror på, vet du inte att du behöver en så nej igen direkt skillnad.

Sedan skulle jag aldrig friviligt ta i en Samsung SSD, deras garantier är ett dyrt dasspapper.

Permalänk

@pa1983:

Jag har 5 skärmar och öppnar och kör många program samtidigt. Inga tunga program men flera webläsare samtidigt.
Ett anat alternativ som jag tänkt på är att endast skaffa PCI-E hårdisk och behålla resten.

jasså? jag har just skickat en samsung 840 evo till CDON...första garantiärende i mit liv vad gäller datorkomponenter...få se nu hur det blir men hårdisken är helt död. Ingen kontakt alls, har provat på många olika system/datorer.

Permalänk
Medlem

Z87-chipset stödjer väl inte M.2? Det kom väl med Z97?!

Edit: Du har en mSATA port på ditt moderkort, inte en M.2 port.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vanlig windows miljö ej lönt.

Beräknings program osv som läser mycket på disken är det märkbart, i spel lite skillnad i vissa spel. Värt det för windows miljö?, nej uppgradera isåfall nått annat.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur:

I praktiken kommer det inte att bli någon skillnad alls.
Skillnaden mellan olika märken och modeller på SSD är större än skillnaden mellan om du kopplar in en SSD via SATA eller M.2

Den stora vinsten när man går från mekanisk hårddisk till SSD är att söktiderna sjunker från millisekunder till mikrosekunder.
Byte från en SSD till en annan ger jämförelsevis mycket mindre vinster, även i de fall man ens märker skillnaden.

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Z87-chipset stödjer väl inte M.2? Det kom väl med Z97?!

Edit: Du har en mSATA port på ditt moderkort, inte en M.2 port.

jag vet, därför har jag tänkt byta 4 komponenter (moderkort,CPU, RAM, och så disken)
Men det är mest p.g.a M.2 som jag hade förhoppningar skulle ge en märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@pa1983:

Jag har 5 skärmar och öppnar och kör många program samtidigt. Inga tunga program men flera webläsare samtidigt.
Ett anat alternativ som jag tänkt på är att endast skaffa PCI-E hårdisk och behålla resten.

jasså? jag har just skickat en samsung 840 evo till CDON...första garantiärende i mit liv vad gäller datorkomponenter...få se nu hur det blir men hårdisken är helt död. Ingen kontakt alls, har provat på många olika system/datorer.

M.2 stödjer PCI-E upp till 4x 3.0 eller sata eller båda. Kolla vad dit moderkort stödjer då du måste köpa en M-2 SSD med samma protokoll som ditt moderkort kör till M.2 platsen.
Sata via M.2 är samma skit som vanlig sata bara kontakten som skiljer och eventuellt att M.2 enheter har fler kompromisser då dom ofta är kompaktare och kräver en större SLC/MLC skriv buffert då samma antal chip inte ryms parallellt vilket betyder lägre prestanda om bufferten är full.

Skrivet av PointMan:

Z87-chipset stödjer väl inte M.2? Det kom väl med Z97?!

Edit: Du har en mSATA port på ditt moderkort, inte en M.2 port.

Ja M.2 är inte exklusivt för PCI-E utan både sata och pci-e kan stödjar eller bara en av dom.

Jag kör min NVME SSD på ett X79, har kvar bootloadern och linux kernel på min Crucial M4 sata SSD.
Bara booten som är ett problem, och moderkort äldre än X99 och Z97 kan i teorin boota NVME och intel vad jag vet har släppt EMI uppdateringar för stöd MEN moderkortstillverkana vill hellre sälja nytt än att uppgradera biosen med nvme modulen.

ASUS hade planer för mitt X79 moderkort och dom frågade även kunder och många var intresserade men av okänd anledning sket ASUS i det.
Det finns vad jag vet ett och annat moderkort före X99 och Z97 som fick stöd av vissa tillverkare i nya bios.
Stödet rör då att kunna boota via nvme protokollet annars fungerar en NVME SSD utmärkt som icke boot disk.

I linux är det som sagt enkelt att komma runt, windows går att få till annars får man skapa sitt egna bios med modulen för NVME från ett X99/Z97 bios och flasha in men fortfarande så är det igen garanti och rätt struligt.

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Vanlig windows miljö ej lönt.

Beräknings program osv som läser mycket på disken är det märkbart, i spel lite skillnad i vissa spel. Värt det för windows miljö?, nej uppgradera isåfall nått annat.

Skrivet av Erik_T:

@Dual-Tjur:

I praktiken kommer det inte att bli någon skillnad alls.
Skillnaden mellan olika märken och modeller på SSD är större än skillnaden mellan om du kopplar in en SSD via SATA eller M.2

Den stora vinsten när man går från mekanisk hårddisk till SSD är att söktiderna sjunker från millisekunder till mikrosekunder.
Byte från en SSD till en annan ger jämförelsevis mycket mindre vinster, även i de fall man ens märker skillnaden.

TACK FÖR SVAREN! Det var det jag ville veta. Jag har ju lite tid att tänka på innan i5-8600K kommer men med tanke på att m.2 är inte så blixtrande uppgradering som jag trodde, så är det inte värt. Det är alltid roligt med det nyaste, men i många fall inte alltid det smartaste

Permalänk

@pa1983:

japp, det kan bli strul med endast att boota. Skulle jag veta att det kommer att funka 100% så skulle jag kanske skaffa, men jag minns strulet med vertex2/haswell och det var inte roligt.

Permalänk
Medlem

Prisvärt var det då inte med NVME, dubbla priset när jag köpte. Nödvändigt för min del? Nej knappast men visst jag kör 2 OS från den samtidigt så jag kan i vissa extremfall ha nytta av extra prestandan.