Svensk spelindustri fortsätter växa – 15 procent fler jobb 2016

Permalänk
Melding Plague

Svensk spelindustri fortsätter växa – 15 procent fler jobb 2016

Den svenska spelutvecklingsindustrin växer i en stadig takt, med över 500 fler anställda under förra året. Utvecklingen hämmas dock fortfarande något av brist på kompetens och utbildning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dé går bra nu!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Varför utveckla så mycket i sverige? Många av oss andra utvecklare i landet för att våra kunde främst finns här.

Sedan i sverige finns det gott om utvecklare och kunnigt folk så det är inte alls konstigt att det finns spelproduktion gär.

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Billigare än att ha studio i USA och hög utbildningsnivå och datavana bland befolkningen. Dessutom bra engelskakunskaper och många dataspelare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

@Johan86c:

Billigare än att ha studio i USA och hög utbildningsnivå och datavana bland befolkningen. Dessutom bra engelskakunskaper och många dataspelare.

Varför är det dyrare i USA? undra bara

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra och att folk är efterfrågade!

SVTs kulturredaktion tar upp samma nyhet men, som vanligt, med den rätt förutsägbara vinklingen "jämställdhet". Det jobbar flest män i branschen = ett problem. Oavsett om det finns några faktiska tecken på diskriminering eller inte.

"Jämställdheten i spelbranschen stilla – ”Mycket kvar att göra”. Men: Svenska spelbranschen växer"
Säger inte att spelbranschen är ett unket, förlegat och sexistiskt träsk för lågutbildade arga män, men...

Kan väl tillägga att vår senaste anställda programmerare f.ö. är en kvinna.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns några bra utbildningar heller.

Söker man på nätet , så finns det ett flertal utbildningar i Malmö, vilket är närmast mig.

Men när man begär hem information om utbildningarna får man bara veta att dom "kanske finns, kanske kommer att finnas".
Eller inget svar överhuvudtaget.

Köpte en kurs på Udemy.com om Unreal Engine istället, kanske man har någon nytta av.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Varför är det dyrare i USA? undra bara

Hyror för affärslokaler i stora städer i USA kan vara väldigt höga och välutbildade anställda är dyra. Det är billigt att hyra "vem som helst" men dyrt att anställa folk med bra utbildning och erfarenhet. Dessutom förväntar sig chefer i USA ofta betydligt högre löner än i Sverige.

Om man själv funderar på att arbeta i USA pga bättre lön så kan det visst vara intressant men man ska också komma ihåg att det amerikanska sättet att vara, och hur det fungerar på företag, är rätt annorlunda mot i Sverige. Det passar verkligen inte alla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frux:

Kul att det går bra och att folk är efterfrågade!

SVTs kulturredaktion tar upp samma nyhet men, som vanligt, med den rätt förutsägbara vinklingen "jämställdhet". Det jobbar flest män i branschen = ett problem. Oavsett om det finns några faktiska tecken på diskriminering eller inte.

"Jämställdheten i spelbranschen stilla – ”Mycket kvar att göra”. Men: Svenska spelbranschen växer"
Säger inte att spelbranschen är ett unket, förlegat och sexistiskt träsk för lågutbildade arga män, men...

Kan väl tillägga att vår senaste anställda programmerare f.ö. är en kvinna.

Jag tycer kvinnobristen är ett stort problem, men kalla det för jämställdhetsproblem är lite att idiotförklara sig själv. Utan det handlar om intressebrist som män har emot vissa vårdjobb. Hur samhället ska få mer yngre tjejer att intressera sig för datateknik är en bra fråga. Liksom antalet tjejer under 18 år i sverige som har en hypervisor hemma, som de kör tunga saker på och leker med är nästan obefingtlig. Likaså har de ej amvänt containers.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Kul att det går bra och att folk är efterfrågade!

SVTs kulturredaktion tar upp samma nyhet men, som vanligt, med den rätt förutsägbara vinklingen "jämställdhet". Det jobbar flest män i branschen = ett problem. Oavsett om det finns några faktiska tecken på diskriminering eller inte.

"Jämställdheten i spelbranschen stilla – ”Mycket kvar att göra”. Men: Svenska spelbranschen växer"
Säger inte att spelbranschen är ett unket, förlegat och sexistiskt träsk för lågutbildade arga män, men...

Kan väl tillägga att vår senaste anställda programmerare f.ö. är en kvinna.

Förstår inte ens problemet med att kvinnor inte kodar lika mycket. Vi har några i kursen och de är normalbegåvade men tanken att de flesta kommer glida på räkmacka in på de flesta jobb just för deras kön är lite tråkigt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Synd att det inte finns några bra utbildningar heller.

Söker man på nätet , så finns det ett flertal utbildningar i Malmö, vilket är närmast mig.

Men när man begär hem information om utbildningarna får man bara veta att dom "kanske finns, kanske kommer att finnas".
Eller inget svar överhuvudtaget.

Köpte en kurs på Udemy.com om Unreal Engine istället, kanske man har någon nytta av.

Jag skulle rekommendera att du söker till The Game Assembly i Malmö om du vill jobba i spelbranschen. 90% av oss hamnar i spelbranschen 6 månader efter vår avslutande praktik, vilket också är ett krav som ställs på oss som yrkeshögskola då vi måste söka om utbildningen varje år. Jämför detta med t.ex. Högskolan i Skövde som framställs som en av de bättre högskolorna för spelutveckling, de spottar ur sig kopiösa mängder programmerare varje år och bara en bråkdel om enstaka får jobb. Jag fick min dröm att slå in här på min praktik på DICE som jag hoppas blir till anställning när den är över. Praktiken är en häftig period där vi i 6 månader jobbar hos en spelutvecklare och tillämpar våra kunskaper och lär oss nya saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Kul att det går bra och att folk är efterfrågade!

SVTs kulturredaktion tar upp samma nyhet men, som vanligt, med den rätt förutsägbara vinklingen "jämställdhet". Det jobbar flest män i branschen = ett problem. Oavsett om det finns några faktiska tecken på diskriminering eller inte.

"Jämställdheten i spelbranschen stilla – ”Mycket kvar att göra”. Men: Svenska spelbranschen växer"
Säger inte att spelbranschen är ett unket, förlegat och sexistiskt träsk för lågutbildade arga män, men...

Kan väl tillägga att vår senaste anställda programmerare f.ö. är en kvinna.

Jag har haft många intervjuer med potentiella programmerare till ett stort svenskt spelföretag. När max 1/20 sökande är kvinnor är det inte mycket att göra. Om det vore uppåt 30% skulle man kunna kvotera in dom i värsta fall, men det är inte ens i närheten av det. Ingen blir gladare än jag över en duktig kvinnlig programmerare, men det är otroligt svårt att hitta.

Skrivet av LinusNeuman:

Jag skulle rekommendera att du söker till The Game Assembly i Malmö om du vill jobba i spelbranschen.

Jag har bra erfarenhet av de som har gått game assembly så jag skulle också rekommendera den om du vill jobba som programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag skulle rekommendera att du söker till The Game Assembly i Malmö om du vill jobba i spelbranschen. 90% av oss hamnar i spelbranschen 6 månader efter vår avslutande praktik, vilket också är ett krav som ställs på oss som yrkeshögskola då vi måste söka om utbildningen varje år. Jämför detta med t.ex. Högskolan i Skövde som framställs som en av de bättre högskolorna för spelutveckling, de spottar ur sig kopiösa mängder programmerare varje år och bara en bråkdel om enstaka får jobb. Jag fick min dröm att slå in här på min praktik på DICE som jag hoppas blir till anställning när den är över. Praktiken är en häftig period där vi i 6 månader jobbar hos en spelutvecklare och tillämpar våra kunskaper och lär oss nya saker.

Jag ber om ursäkt, ser att jag har varit otydlig i mitt förra inlägg.
När man söker på "Spelutveckling" och "Malmö" är det givetvis The Game Assembly som dyker upp, och det är genom denna sidan jag har försökt beställa mer information.

Dock är det ju så att det inte är säkert att de olika skolorna får ha kvar sina utbildningar, så de måste ju ansöka om att få fortsätta hålla i utbildningarna kontinuerligt, det var det enda svaret jag fick när jag försökte få mer information om utbildningen.

Jag blir lite osäker på om du är elev eller lärare när du skriver "oss som yrkeshögskola" men jag tolkar det som att du är elev.
Kan du berätta lite kortfattat om hur utbildningen ser ut?

Ser att det är lite förkunskapskrav, t.ex ska man tillhandahålla egendesignade banor om man vill läsa till leveldesigner, hur fungerar det?
Vad har du haft för utbildning/kunskap innan?

Den texten du har skrivit har varit mer informativ än den informationen jag funnit på nätet.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Skrivet av Frux:

Kul att det går bra och att folk är efterfrågade!

SVTs kulturredaktion tar upp samma nyhet men, som vanligt, med den rätt förutsägbara vinklingen "jämställdhet". Det jobbar flest män i branschen = ett problem. Oavsett om det finns några faktiska tecken på diskriminering eller inte.

"Jämställdheten i spelbranschen stilla – ”Mycket kvar att göra”. Men: Svenska spelbranschen växer"
Säger inte att spelbranschen är ett unket, förlegat och sexistiskt träsk för lågutbildade arga män, men...

Kan väl tillägga att vår senaste anställda programmerare f.ö. är en kvinna.

Men Frux, har det gått dig helt förbi att Svt och Tv4 är batikhäxornas högborg?
Drömmen om fornstora dagar bleknar inte. En tid då S+V hade över 50 %.

Tycker man ser rätt tydligt, rätt fort vad som händer när man tillsätter personer för att de råkar ha ett visst kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Jag ber om ursäkt, ser att jag har varit otydlig i mitt förra inlägg.
När man söker på "Spelutveckling" och "Malmö" är det givetvis The Game Assembly som dyker upp, och det är genom denna sidan jag har försökt beställa mer information.

Dock är det ju så att det inte är säkert att de olika skolorna får ha kvar sina utbildningar, så de måste ju ansöka om att få fortsätta hålla i utbildningarna kontinuerligt, det var det enda svaret jag fick när jag försökte få mer information om utbildningen.

Jag blir lite osäker på om du är elev eller lärare när du skriver "oss som yrkeshögskola" men jag tolkar det som att du är elev.
Kan du berätta lite kortfattat om hur utbildningen ser ut?

Ser att det är lite förkunskapskrav, t.ex ska man tillhandahålla egendesignade banor om man vill läsa till leveldesigner, hur fungerar det?
Vad har du haft för utbildning/kunskap innan?

Den texten du har skrivit har varit mer informativ än den informationen jag funnit på nätet.

Jag kanske kan fylla i lite här.

På skolor som The Game Assembly (Malmö) och FutureGames (Stockholm) vill de endast ha folk som är i stort sett klara som spelutvecklare. Folk som de verkligen tror på ska lyckas som spelutvecklare. Du måste veta vad du håller på med samt vad du vill göra.
Motorer som Unreal och Unity måste du ha bra kunskap om och det får man på vissa utbildningar som till exempel DSV/SU Stockholm Universitet.

Stockholms Universitet (DSV) har inte varit speciellt bra tidigare mer numera verkar de faktiskt (med ny ledning) ha en bra och grundlig utbildning att erbjuda.

Man kan säga att det finns två inriktningar inom spel, 3D design och kodning. Problemet som YH-skolorna är att få dit kodare för att koda spel är inte särskilt attraktivt om man jämför men en ren systemvetarutbildning om man vill koda dvs.

Och det positiva med YH-skolorna är att de ENDAST gör spel och inget akademiskt. Men på FutureGames kan det råda en viss oordning tyvärr. Annars är det dit de flesta vill i Stockholms trakten för i stort sett 100% får jobb efter avklarad utbildning på FutureGames. En del går från DSV till Futuregames. Det verkar vara rätt vanligt.

Lycka till.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag kanske kan fylla i lite här.

På skolor som The Game Assembly (Malmö) och FutureGames (Stockholm) vill de endast ha folk som är i stort sett klara som spelutvecklare. Folk som de verkligen tror på ska lyckas som spelutvecklare. Du måste veta vad du håller på med samt vad du vill göra.
Motorer som Unreal och Unity måste du ha bra kunskap om och det får man på vissa utbildningar som till exempel DSV/SU Stockholm Universitet.

Stockholms Universitet (DSV) har inte varit speciellt bra tidigare mer numera verkar de faktiskt (med ny ledning) ha en bra och grundlig utbildning att erbjuda.

Man kan säga att det finns två inriktningar inom spel, 3D design och kodning. Problemet som YH-skolorna är att få dit kodare för att koda spel är inte särskilt attraktivt om man jämför men en ren systemvetarutbildning om man vill koda dvs.

Och det positiva med YH-skolorna är att de ENDAST gör spel och inget akademiskt. Men på FutureGames kan det råda en viss oordning tyvärr. Annars är det dit de flesta vill i Stockholms trakten för i stort sett 100% får jobb efter avklarad utbildning på FutureGames. En del går från DSV till Futuregames. Det verkar vara rätt vanligt.

Lycka till.

Tack för all input!

Tyvärr känns Stockholm inte som ett alternativ riktigt (60 mil enkel resa), därför känns Malmö och The Game Assembly som ett bättre alternativ eftersom jag bor strax utanför Lund, men som du säger, det är nog inte lätt att söka in utan att vara väl insatt i ämnet redan innan utbildningen.

Införskaffade den här kursen på Udemy (nätbaserad), som verkar vettig vad jag kan läsa mig till, tyvärr blir det lite sporadiskt med tid när man har heltidsjobb och andra fritidsaktiviteter som stjäl tid.

Hade varit perfekt med några distanskurser på 25% eller liknande för att biffa på ämnesorienteringen men det verkar svårt att finna.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Tack för all input!

Tyvärr känns Stockholm inte som ett alternativ riktigt (60 mil enkel resa), därför känns Malmö och The Game Assembly som ett bättre alternativ eftersom jag bor strax utanför Lund, men som du säger, det är nog inte lätt att söka in utan att vara väl insatt i ämnet redan innan utbildningen.

Införskaffade den här kursen på Udemy (nätbaserad), som verkar vettig vad jag kan läsa mig till, tyvärr blir det lite sporadiskt med tid när man har heltidsjobb och andra fritidsaktiviteter som stjäl tid.

Hade varit perfekt med några distanskurser på 25% eller liknande för att biffa på ämnesorienteringen men det verkar svårt att finna.

Ja den där kursen kanske kan vara en början. Personligen föredrar jag lärarledda lektioner eller sitta i grupper och göra spel.
Bara en liten fråga, är det koda du vill göra eller 3D eller något annat som du siktar på?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Ja den där kursen kanske kan vara en början. Personligen föredrar jag lärarledda lektioner eller sitta i grupper och göra spel.
Bara en liten fråga, är det koda du vill göra eller 3D eller något annat som du siktar på?

Givetvis är lärarledda lektioner att föredra, men skummade igenom både Malmö Högskola och Lunds Universitet och hittade inga kurser alls.

Leveldesigner har jag funderat på, om jag frågar min magkänsla.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

@LinusNeuman: Yo! Vet inte riktigt vars du fått din information om Högskolan i Skövde i från och det funkar där men den är lite skev. I år var vi ungefär 10 programmerare som tog examen, vet inte om jag skulle klassa det som mängder. Alla jag känner som tog examen fick antingen jobb direkt eller hade redan jobb säkrat innan de gick ut. Visst jag tror endast det var omkring 3-4 av oss som började jobba direkt i spelindustrin men ingen jag pratat med har klagat om att jobba i någon annan industri då programmeringsprogrammet på Högskolan är mer systemprogrammering med dataspelsutveckling också inslängt i det så att hitta jobb efter utbildning är absolut inga problem.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det glädjer mig som student att det finns fler jobb att tillgå, det är en spännande marknad
Jag är spelstudent och går andra året på DSV/SU. Det är en data och systemvetenskaplig linje med inriktning på spel så det är ju inte enbart spel. Men det är en sjukt bra utbildning, han som är programansvarig nu och de som engagerar sig i spelprogrammet för tillfället är sjukt drivna individer som gjort så mycket för att få det till vad det är. Det var inte jättebra de första åren men börjar man där nu är det faktiskt riktigt bra. Precis som någon nämnde innan så tar futuregames/game assembly mer in folk som redan kan. Det går inte att börja där och inte kunna något från början som det går på DSV. Vet att många tycker att utbildningen på DSV är "sämre" för att det är mindre spelfokus men återigen spel är bara inriktningen. Därför måste man som på alla andra teoretiska högskoleutbildningar även läsa teoretiska kurser, skriva uppsatser etc. Nu inpå andra året är vi inte ens hälften kvar av de som började första terminen, krävs ändå en del av en som student för att man ska lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Frux:

Kul att det går bra och att folk är efterfrågade!

SVTs kulturredaktion tar upp samma nyhet men, som vanligt, med den rätt förutsägbara vinklingen "jämställdhet". Det jobbar flest män i branschen = ett problem. Oavsett om det finns några faktiska tecken på diskriminering eller inte.

"Jämställdheten i spelbranschen stilla – ”Mycket kvar att göra”. Men: Svenska spelbranschen växer"
Säger inte att spelbranschen är ett unket, förlegat och sexistiskt träsk för lågutbildade arga män, men...

Kan väl tillägga att vår senaste anställda programmerare f.ö. är en kvinna.

Skrivet av catamaran:

Men Frux, har det gått dig helt förbi att Svt och Tv4 är batikhäxornas högborg?
Drömmen om fornstora dagar bleknar inte. En tid då S+V hade över 50 %.

Tycker man ser rätt tydligt, rätt fort vad som händer när man tillsätter personer för att de råkar ha ett visst kön.

Så är det. Av någon outgrundlig anledning ska man hämma potentialen med något så urbota korkat som kvotering baserat på kön. (var det inte sexism vi ville komma ifrån?) Började man rota lite i det skulle man säkert hitta hur branscher/organisationer stryper sig själv lite i ivern att vara PK eller då ge vika för HR eller lokala mobben. Dock, tro det eller ej men jag är faktiskt för kvotering när det finns ett underlag för att det höjer kreativiteten och då i slutändan upplevelsen, vilket just denna bransch är ett ypperligt exempel på. Problemet är att 'vi' fortfarande lider av en dubbelstandard där kvinnor och män behandlas olika vad gäller krav och återkoppling. Detta gör både sourcing av folk och själva arbetet haltande. Genomsyrar hela samhället idag för övrigt...

Kvotering är vansinne i kombination med synen på kvinnan som det ständiga offret och den dubbelstandard det medför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag har haft många intervjuer med potentiella programmerare till ett stort svenskt spelföretag. När max 1/20 sökande är kvinnor är det inte mycket att göra. Om det vore uppåt 30% skulle man kunna kvotera in dom i värsta fall, men det är inte ens i närheten av det. Ingen blir gladare än jag över en duktig kvinnlig programmerare, men det är otroligt svårt att hitta.

I artikeln på SVT så är andelen kvinnliga spelutvecklare 18%, och inte 5% som du uppskattar till andelen faktiska sökande.

https://www.svt.se/kultur/svenska-spelbranschen-fortsatter-va...

Om de siffrorna nu är jämförbara så borde andelen anställda kvinnor ju vara ännu lägre. Tyder ju snarare på en systematisk diskriminering av män i branschen än tvärtom. Verklig jämställdhet för mig är att man ska ha lika chanser att få ett sökt jobb oavsett kön, inte en tankekonstruktion om 50/50.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frux:

I artikeln på SVT så är andelen kvinnliga spelutvecklare 18%, och inte 5% som du uppskattar till andelen faktiska sökande.

https://www.svt.se/kultur/svenska-spelbranschen-fortsatter-va...

Om de siffrorna nu är jämförbara så borde andelen anställda kvinnor ju vara ännu lägre. Tyder ju snarare på en systematisk diskriminering av män i branschen än tvärtom. Verklig jämställdhet för mig är att man ska ha lika chanser att få ett sökt jobb oavsett kön, inte en tankekonstruktion om 50/50.

Såklart det är en systematisk diskriminering av män, men jag tycker den är helt ok. Företag vill ha fler kvinnor, får de då in en kvinnlig kandidat som har rätt bakgrund så har denna väldigt goda chanser till en anställning.
På samma sätt är det med män inom vården, jag tänker på sjuksköterskor etc inte läkare.

Men sedan tycker jag utvecklare är ett brett yrke, de pratar om att systemutvecklare är det vanligaste jobbet in Stockholm och sist när jag var där så fanns det kvinnor i staden.
Så när de pratar om att 18% är kvinnliga spelutvecklare så har jag fördomar om att de mest sysslar med grafik, ljud, story och liknade. Går man till mer hardcore utveckling, som spelmotor, nätverkskommunikation etc så är det väldigt skevt.

Inom det område som jag jobbar så upplever jag att rena utvecklare så är det typ 1 kvinna på 300 utvecklare. Det finns många orsaker till detta, som att en kvinnlig utvecklare som har kompetensen kan få ett bättre mer glamoröst jobb.
Jag skulle tro samma sak gäller spelutveckling, en duktig kvinna som kodar spelmotorer i sömnen kan lätt skippa mindre bolag och ta bättre jobb. Så skaran kvinnliga utvecklare som behövs innan det märks på mindre företag är väldigt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Kul att det går bra och att folk är efterfrågade!

SVTs kulturredaktion tar upp samma nyhet men, som vanligt, med den rätt förutsägbara vinklingen "jämställdhet". Det jobbar flest män i branschen = ett problem. Oavsett om det finns några faktiska tecken på diskriminering eller inte.

"Jämställdheten i spelbranschen stilla – ”Mycket kvar att göra”. Men: Svenska spelbranschen växer"
Säger inte att spelbranschen är ett unket, förlegat och sexistiskt träsk för lågutbildade arga män, men...

Kan väl tillägga att vår senaste anställda programmerare f.ö. är en kvinna.

Eh? Ja, det beror väl helt sonika att det är bra mycket fler män än kvinnor som söker sig till branschen, har rätt kompetens, växer upp med datorer istället för smink. Och så vidare.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

@CFSsss: De har högre löner men också lägre skatter på arbete (för arbetsgivaren).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Såklart det är en systematisk diskriminering av män, men jag tycker den är helt ok.

Så du är för könsdiskriminering då? Även rasdiskriminering för de företag som vill ha in "mångfald"?

"Tyvärr, person X fick jobbet istället för dig för att denne är svart/annat kön och vi vill ha lite fler svarta/andra könet/"könslösa" på vår arbetsplats. Denne är inte alls lika duktig som dig men tyvärr, något du inte kan påverka för fem öre (din hudfärg och/eller kön) gör att du inte får jobbet".

Vidrigt är vad det är.

Gör det simpla tankeexperimentet med att vända på det. En person blir inte anställd pga att denne är svart. Hur många miljoner spaltmeter kommer inte tidningarna skriva om det? Så varför är det ok att diskriminera vita och män?

Men men, cest la vie; Kul att det går bra för svensk spelindustri! Mer sånt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Så du är för könsdiskriminering då? Även rasdiskriminering för de företag som vill ha in "mångfald"?

"Tyvärr, person X fick jobbet istället för dig för att denne är svart/annat kön och vi vill ha lite fler svarta/andra könet/"könslösa" på vår arbetsplats. Denne är inte alls lika duktig som dig men tyvärr, något du inte kan påverka för fem öre (din hudfärg och/eller kön) gör att du inte får jobbet".

Vidrigt är vad det är.

Gör det simpla tankeexperimentet med att vända på det. En person blir inte anställd pga att denne är svart. Hur många miljoner spaltmeter kommer inte tidningarna skriva om det? Så varför är det ok att diskriminera vita och män?

Men men, cest la vie; Kul att det går bra för svensk spelindustri! Mer sånt!

Jag är för att företagare ska få anställa vem de vill och det är väldigt svårt att se om någon olaglig diskriminering har skett.
Är det 2 sökande. En man med dubbla docentexamen och en nyexad person. Så kan den nyexade vara betydligt bättre att anställa många gånger. Förutom det självklara att den nyexade accepterar lägre lön, så om jobbet är enklare så är det större risk att den högutbildade byter jobb efter en kort tid. (p.g.a överkvalificerad och den anser sig kunna få ett bättre)

Så olaglig diskriminering i ett fungerande rättsväsende borde vara extremt svårt att bevisa.

Och arbetsgivare väljer den person som den tror passar bäst i gruppen, där småsaker som vilket fotbollslag som personen håller på kan påverka. När det inom vissa områden är 1 kvinna på var 100, 1000, eller 10 000 arbetare. Så är det inte konstigt att en företagare som får se kvinnlig sökande blir intresserad att få in en kvinna på arbetsplatsen. Detta kan påverka stämningen och gör det mindre grabbigt.
-Vi killar som sitter i kallingarna och kodar får börja ta på oss byxor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är för att företagare ska få anställa vem de vill och det är väldigt svårt att se om någon olaglig diskriminering har skett.
Är det 2 sökande. En man med dubbla docentexamen och en nyexad person. Så kan den nyexade vara betydligt bättre att anställa många gånger. Förutom det självklara att den nyexade accepterar lägre lön, så om jobbet är enklare så är det större risk att den högutbildade byter jobb efter en kort tid. (p.g.a överkvalificerad och den anser sig kunna få ett bättre)

Så olaglig diskriminering i ett fungerande rättsväsende borde vara extremt svårt att bevisa.

Och arbetsgivare väljer den person som den tror passar bäst i gruppen, där småsaker som vilket fotbollslag som personen håller på kan påverka. När det inom vissa områden är 1 kvinna på var 100, 1000, eller 10 000 arbetare. Så är det inte konstigt att en företagare som får se kvinnlig sökande blir intresserad att få in en kvinna på arbetsplatsen. Detta kan påverka stämningen och gör det mindre grabbigt.
-Vi killar som sitter i kallingarna och kodar får börja ta på oss byxor etc.

Självklart ska företag få anställa exakt vem de vill, och allra helst vem de tror kommer göra mest nytta till företaget.
OM ett företag tror att en till kvinna, även om hon bara är hälften så duktig som en man som också söker jobbet, kommer tillföra mer (Kvinnlig syn på this and that, få killarna att duscha å sköta sin hygien för det nu är "en tjej med i gänget" etc., what have you) så självklart ska de ha rätt att anställa henne.
Men om de anställer kvinnan på premisen att mannen och kvinnan kommer tillföra exakt lika mycket, eller även om kvinnan kommer tillföra mindre, enbart för att hon är kvinna och det är något som pappa staten näst intill tvingar företaget till att göra så de når 50/50 kvot, då är något fel.

Men som sagt, bedömer de att kvinnan, även fast hon kanske inte presterar lika bra eller vad som helst, kommer tillföra företaget mer än mannen på arbetsintervjun så go for it.

...kvinnan kommer dock få leva med att männen ofta kommer tro att hon fick jobbet, inte för att hon var bäst på den uppgift hon ska utföra, utan bara för att hon var kvinna, vilket i det här teoretiska fallet stämmer.

Permalänk
Medlem

Om ni är intresserade av andel kvinnor i dataspelsbranchen så kan det vara värt att lyssna på deras spelutvecklarindex.

Det kanske kan räta ut en del frågetecken. King (en av de störst aktörerna) har tydligen fler kvinnor än män (55%). Står i indexet...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det glädjer mig som student att det finns fler jobb att tillgå, det är en spännande marknad
Jag är spelstudent och går andra året på DSV/SU. Det är en data och systemvetenskaplig linje med inriktning på spel så det är ju inte enbart spel. Men det är en sjukt bra utbildning, han som är programansvarig nu och de som engagerar sig i spelprogrammet för tillfället är sjukt drivna individer som gjort så mycket för att få det till vad det är. Det var inte jättebra de första åren men börjar man där nu är det faktiskt riktigt bra. Precis som någon nämnde innan så tar futuregames/game assembly mer in folk som redan kan. Det går inte att börja där och inte kunna något från början som det går på DSV. Vet att många tycker att utbildningen på DSV är "sämre" för att det är mindre spelfokus men återigen spel är bara inriktningen. Därför måste man som på alla andra teoretiska högskoleutbildningar även läsa teoretiska kurser, skriva uppsatser etc. Nu inpå andra året är vi inte ens hälften kvar av de som började första terminen, krävs ändå en del av en som student för att man ska lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för att du delger dig av dina erfarenheter!
Synd bara att det inte finns samma bra utbildning på närmare håll för min del, Stockholm är tufft, både avståndsmässigt och bostadsmässigt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT