Youtube-MP3.org stängs ned efter rättegång

Permalänk
Melding Plague

Youtube-MP3.org stängs ned efter rättegång

Den välbesökta konverteringstjänsten Youtube-mp3 har under en längre tid omvandlat video från Youtube till MP3-filer för nedladdning. Efter ett års domstolsförhandlingar stängs nu tjänsten ned.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alltså, ganska uppenbart, men varför? Om någon vill ha dessa MP3 filer gratis finns de överallt, går ju fortfarande att bara ladda ner videofilen och rippa därifrån.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Men Youtube tillåter ju själva livestreams med upphovsrättsskyddat material bla livesändningar från fotbollsmatcher och rena serier typ south park.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

HAHA. Så jävla fånigt. Tur att de finns typ 100 andra likadana sidor och lovar att ännu fler poppar upp bara pga av detta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det finns ju många andra liknande sidor så det här får väl ingen påverkan.

Tråkigt bara att de ljuger och säger att artisterna förlorar pengar när det är direktörerna för skivbolagen de menar. Så tramsigt.

Jag är själv artist och vill någon ha mina youtube-musikfiler i MP3-format så är det ju bara tacknämligt och knappast något att bli förbannad på. Så tramsigt, som sagt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

haha finns ju mängder andra sidor som gör samma grej... Sen använder väl majoriteten typ Spotify eller liknande tjänster idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finner att detta är en väldigt tråkig nyhet, och varför ska målägande ha domännamnet!?

Permalänk
Medlem

När man hade tid att lyssna på musik använde jag ett program som rippade det som skickades till ljudutgången samt delade upp det i filer så man drog igång spellistan på Spotify och sen hade man de på mp3 låt för låt när den spelat igenom den. Undrar hur många miljoner artisterna gick miste om.

Minns inte namnet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Finner att detta är en väldigt tråkig nyhet, och varför ska målägande ha domännamnet!?

Det tyckte jag också var konstigt. Att det anses förverkat och aldrig kan registreras igen, okej. Men vf ska målägande ha det för?

Och ärligt, du kan ladda ner dessa videor ganska enkelt, och göra dem till MP3 utan någon hemsida om du så vill, så det är små meningslösa strider de vinner i kampen istället för prisvärd musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Finner att detta är en väldigt tråkig nyhet, och varför ska målägande ha domännamnet!?

Antagligen då domännamnet innehåller Youtube och för att den domänen inte ska användas i olagliga syften igen.

(Konspiratoriskt kan man ju fundera om YT planerar en mp3-tjänst i framtiden men långsökt)

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Antagligen då domännamnet innehåller Youtube och för att den domänen inte ska användas i olagliga syften igen.

(Konspiratoriskt kan man ju fundera om YT planerar en mp3-tjänst i framtiden men långsökt)

Youtube är inte nya ägaren, Sony, Warner Bros och Universal är... och vf ska de med den till?

Permalänk
Medlem

Crap, det var min Go-To för jag kommer inte ihåg namnen på de andra 600 alternativen. Aja, får memorera en ny URL då.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Crap, det var min Go-To för jag kommer inte ihåg namnen på de andra 600 alternativen. Aja, får memorera en ny URL då.

När jag väl behöver dra ned något, låt eller hela musikvideon, så använder jag aTube Catcher. Konverterar till de flesta format.

För att ge något på topic så gör det ingenting att ett alternativ försvinner, finns hur mycket som helst och tror inte det ens går att förhindra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju många andra liknande sidor så det här får väl ingen påverkan.

Tråkigt bara att de ljuger och säger att artisterna förlorar pengar när det är direktörerna för skivbolagen de menar. Så tramsigt.

Jag är själv artist och vill någon ha mina youtube-musikfiler i MP3-format så är det ju bara tacknämligt och knappast något att bli förbannad på. Så tramsigt, som sagt

Du menar alltså att artisterna inte tjänar några pengar alls när någon väljer att tillgodogöra sig deras musik på laglig väg istället för att rippa den från youtube?

Permalänk
Medlem

Åh nej, hur ska direktörerna för skivbolagen annars kunna betala hyran för sina tiotals villor och lyxbilar?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Ljud kommer ju alltid att gå att kopiera. T.ex koppla ljud ut till ljud in med Audacity eller liknand mjukvara. Varför ödsla energi på sånt här? Och sen på MP3 dör ut mer o mer för varje år?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt eller besökt sidan tycker den låter onödig då det är något jag kan göra själv.
Den typen av uppgörelser som skett är väl inte speciellt vanlig för denna typen av upphovsrättsbrott så juridiskt kanske de inte var så enkelt.
Sedan räknas det väldigt konstigt med förluster, fast jag läste om ett annat fall där även advokaten kunde räkna och delade summan med alla användare och fick fram en väldigt låg summa för sin klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Antagligen då domännamnet innehåller Youtube och för att den domänen inte ska användas i olagliga syften igen.

(Konspiratoriskt kan man ju fundera om YT planerar en mp3-tjänst i framtiden men långsökt)

Google har inget med detta att göra. Det är RIAA, en organisation som representerar de stora skivbolagen och bland annat jagar pirater. Visst är det väl möjligt att Youtube kommer lansera en tjänst som tillåter dig att ladda ner material på Youtube lagligt, kanske till och med baka in funktionen i Youtube Red? Men Google förlorar inte pengar på tjänster som Youtube-MP3. Deras största fiende är ad blockers, något de inte verkar ha något större intresse av att bekämpa i och med att de finns som addons i Chrome.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Youtube är inte nya ägaren, Sony, Warner Bros och Universal är... och vf ska de med den till?

Ja isåfall är det ju solklart en vinstpokal de ville ha helt enkelt..

Det kan inte vara tre ägare av EN domän, har den något gemensamt bolag då?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Det pågår lite underhåll just nu.
Vänligen försök igen inom en timme.

Så står det när man försöker använda sidan nu.

Permalänk
Medlem

Det som förvånar mig mest sådana här nyheter och liknande nyheter här på Sweclockers om streamingsidor som stängts är att jag hittills inte hört talas om någon på förhand.
Fatta hur gammal jag känner mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Ja isåfall är det ju solklart en vinstpokal de ville ha helt enkelt..

Det kan inte vara tre ägare av EN domän, har den något gemensamt bolag då?

Inte en aning, men det är ju målsägarna som det står i texten.
Därför jag inte förstod vf som pågick...

Troligen är detta pga de gjort upp utanför domstol (så vitt jag kan se), "...parterna har nått en överenskommelse, där Matesanz erkänner sig skyldig...", så det var kanske ett krav. Sen vf de ska med den till är en helt annan fråga. Intressant sätt att kapa en www-adress iaf.

Permalänk
Medlem

Blev inte den virus hackad för några månader sedan? Fick riktigt nasty webbläsarmalware av den helt plöstligt, och massa popups trots blockers... Men well, rip i guess.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, ganska uppenbart, men varför? Om någon vill ha dessa MP3 filer gratis finns de överallt, går ju fortfarande att bara ladda ner videofilen och rippa därifrån.

Är det så uppenbart? En avspelningsmaskin för media som man inte själv köpt... det är vanligen helt lagligt att sälja sådana. DVDbrännare, VHSspelare, Kasettdäck, HDboxar, TEVO och liknande är ju fritt fram att sälja. Spela gärna in från TV/radio för det får man. Ja vi betalar till och med en avgift i Sverige (kasettavgiften till copyswede) för rätten att få spela in detta ;).

Så om man då bygger en site som levererar precis samma sak fast i mjukvaruform, vad är det då som är så uppenbart olagligt? Jag kan faktiskt inte se den stora skillnaden mellan att spela in en film från viasat via parabol och spela in en stream från viaplay...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Ljudkvalitén på YouTube är ändå hemsk.

Finns säkert Youtube-till-mp3 script som du kan ladda ner från GitHub ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Åtalet som väcktes handlade om ett flertal brott mot upphovsrätten, men även om undvikande av det kopieringsskydd Youtube upprättat.

Borde det inte vara youtube/google man ska stämma, för bristande kopieringsskydd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Är det så uppenbart? En avspelningsmaskin för media som man inte själv köpt... det är vanligen helt lagligt att sälja sådana. DVDbrännare, VHSspelare, Kasettdäck, HDboxar, TEVO och liknande är ju fritt fram att sälja. Spela gärna in från TV/radio för det får man. Ja vi betalar till och med en avgift i Sverige (kasettavgiften till copyswede) för rätten att få spela in detta ;).

Så om man då bygger en site som levererar precis samma sak fast i mjukvaruform, vad är det då som är så uppenbart olagligt? Jag kan faktiskt inte se den stora skillnaden mellan att spela in en film från viasat via parabol och spela in en stream från viaplay...

Det är inte samma sak att sälja avspelningsmaskiner, som att dela ut inspelad media gratis.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Musikindustrin är oärlig och det har vi märkt. Dom är lika ärliga som politiker. Man vet att när dom öppnar käften så är det kontroll och girighet som talar. Samma som politiker.

Permalänk
Medlem

Då laddar man ner via ett YouTube mjukvara eller liknande och tar in klippet på Vegas eller Premiere och renderar ut det till ett MP3.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Finns redan ett dussintals om inte fler plugins som gör just detta. Ska dom också ställas inför domstol?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt