Asus Prime Z370-A för Intel "Coffee Lake" listas hos Webhallen

Permalänk
Melding Plague

Asus Prime Z370-A för Intel "Coffee Lake" listas hos Webhallen

Inför lanseringen av Intels Coffee Lake som tar sex kärnor till prestandasegmentet listar Webhallen moderkortet Asus Prime Z370-A, som sannolikt blir en instegsmodell för processorfamiljen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni kommer det komma något ful-haxxat bios som låser upp detta? Precis som det kom med överklockningen av bck som inte skulle funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vad tror ni kommer det komma något ful-haxxat bios som låser upp detta? Precis som det kom med överklockningen av bck som inte skulle funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir det en mjukvaruspärr så kommer det nog, men då lär det inte dröja länge innan intel flippar på tillverkaren.

Men sen kan det ju också vara så att även om pinnarna är samma antal så används de olika, och då går det ju inte komma runt med "ful-BIOS".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är helt klart så moderkortstillverkare också ska få en del av kakan vid ny lansering, så sen efter några månader släpper de bios update för Z270 då de flesta entusiaster redan köpt sig ett Z370. ;p

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag är milt förvånad att de fortfarande använder 1151, iom att moderkorten nu skall kommunicera med och strömförsörja 2 kärnor till.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xermalk:

Jag är milt förvånad att de fortfarande använder 1151, iom att moderkorten nu skall kommunicera med och strömförsörja 2 kärnor till.

Pinnarna finns men ej aktiva.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xermalk:

Jag är milt förvånad att de fortfarande använder 1151, iom att moderkorten nu skall kommunicera med och strömförsörja 2 kärnor till.

Det har nästintill ingen relation till vilken sockel som används. Ryzen klarar sig fint på 1331 pins.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Jag är milt förvånad att de fortfarande använder 1151, iom att moderkorten nu skall kommunicera med och strömförsörja 2 kärnor till.

Moderkortet kommunicerar inte direkt med kärnorna, så antalet kärnor har ingen påverkan på hur många pinnar som krävs. Och ryktena säger att strömförbrukningen ska ligga på ungefär samma nivå som nuvarande. Så det enda konstiga är väl att de återanvänder 1151 men ändå kräver nya moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Jag är milt förvånad att de fortfarande använder 1151, iom att moderkorten nu skall kommunicera med och strömförsörja 2 kärnor till.

Grejen är väl att det håller inte nånstans med att försöka bortförklara att man måste ha ett nytt chipset medans man använder samma socket.
även om det är så att 100 och 200 serien skulle inte kunna driva de 2 extra kärnorna finns ju ingen anledning varför dem inte skulle kunna driva i alla fall alla processorer som har max 4 riktiga kärnor och man skulle bara behöva det nya chipsettet för de 6 kärniga processorer.
Men så länge folk fortfarande köpa Intel i mängder kommer de fortsätta med att mjölka sina kunder så mycket det går.
Först när de tappa rejält med marknadsandelar kommer de ändra på sin strategi.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ja det blir ju lite förvirrande för kunder med en sockel 1151 som inte passar till alla sockel 1151 CPU:er. De kunde ju gett den senaste sockeln ett annat namn kan man tycka. Om det skulle visa sig att coffee lake skulle fungerat på 100 och 200 serien chipset så har Intel grävt sin egen grav djupare än AMD grävt åt dem.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Intressant blir också om Z370 blir bakåtkompatibel med sky/kaby lake processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Jag är milt förvånad att de fortfarande använder 1151, iom att moderkorten nu skall kommunicera med och strömförsörja 2 kärnor till.

"Moderkortet" kommunicerar inte med kärnorna, utan med minneskontrollern, PCIe-kontrollern och liknande.
TDP är även samma som innan, så strömförsörjningen behöver inte uppgraderas.

Permalänk
Medlem

Det faktum att det är samma sockel bör väl också göra att "gamla" kylare fortfarande fungerar? Dvs samma gamla 1151-kylare kan återanvändas?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

"Moderkortet" kommunicerar inte med kärnorna, utan med minneskontrollern, PCIe-kontrollern och liknande.
TDP är även samma som innan, så strömförsörjningen behöver inte uppgraderas.

TDP borde ju bli lagom mycket högre vid överklockning dock.
Fast nu är det möjligt att Intel inte vill att vi skall överklocka en 6 kärnig processor. Att begränsa hur mycket stöm man kan mata är ett enkelt sätt att sätta stop för ett 5 Ghz 6 kärnigt monster.

Skrivet av Micke O:

Det faktum att det är samma sockel bör väl också göra att "gamla" kylare fortfarande fungerar? Dvs samma gamla 1151-kylare kan återanvändas?

Korrekt, dock så är ju de flesta kylarna nu designade förr att vara anpassningsbara. Så att även vid större ändringar så behöver de bara nya monteringsfästen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Ja det blir ju lite förvirrande för kunder med en sockel 1151 som inte passar till alla sockel 1151 CPU:er. De kunde ju gett den senaste sockeln ett annat namn kan man tycka. Om det skulle visa sig att coffee lake skulle fungerat på 100 och 200 serien chipset så har Intel grävt sin egen grav djupare än AMD grävt åt dem.

Troligtvis blir det omvända möjligt.
Att använda en Skylake eller Kaby Lake CPU på ett Z370 moderkort.
Om man nu tycker att man hittar några funktioner som gör att man tycker det är värt att byta moderkort och behålla CPUn.

Eller så kan man se det som en slags "avbetalning".

Var ett antal år sen nu, men gjorde det en gång själv.
Hade en begagnad Pentium 4 3.2GHz med ett Socket 775 moderkort som inte hade stöd för något häftigare än Pentium 4 3.4GHz.
Hade bara 1GB DDR1 minne också.

Det blev ett nytt Socket 775 moderkort och 2GB DDR2.
Ungefär ett halvår senare så köpte jag en Core 2 Duo processor som fungerade på mitt nya moderkort , men som inte hade fungerat på det gamla.
(Det blev en STOOR uppgradering att gå från P4 till C2D, även fast allt annat var samma i datorn de senaste 5-6 månaderna innan CPU bytet)

Nu har ju både 100 och 200 serien DDR4, så skulle man göra så denna gången så behöver man inte köpa nytt minne (om man inte vill).

Själv har jag ett Socket 1150 moderkort. Så för mig hade det inte gått att göra så ändå.