Asus lanserar TUF B350M-Plus Gaming – Micro ATX för sockel AM4

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar TUF B350M-Plus Gaming – Micro ATX för sockel AM4

Tillverkaren Asus satsar på Ryzen och sockel AM4 med företagets senaste modell TUF B350M-Plus Gaming, ett Micro ATX-moderkort med fokus på hållbarhet och prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Viktigt att ha "Gaming" med i namnet för produkten, så man vet att man kan spela på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Precis som övriga modeller i TUF-serien ligger fokus för B350M-Plus Gaming på hållbarhet, med kondensatorer som ska klara temperaturer upp till 125°C.

Hehe, det skadar förvisso inte men vem sitter å kör sin dator i 125 C...

Hur som, har det inte redan varit dags att ta bort den brutalt fula VGA-kontakten från moderkort post 2010.

Permalänk
Medlem

Ännu ett budget mATX moderkort, väntan på high-end fortsätter. De orkar inte ens vinkla alla SATA portarna.

Inte X370 heller.

Permalänk

Alltså... varför har de flyttat ner M.2 Platsen? En av ASUS starkare val av AM4 kretsdesign är ju att dé på t.ex. B350m-A samt b350-A Prime har placerat M.2 platserna över PCIe x16 platsen så att NVMe SSDer inte blir värmda av grafikkorten, precis därför jag köpte de två moderkorten.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Hehe, det skadar förvisso inte men vem sitter å kör sin dator i 125 C...

Hur som, har det inte redan varit dags att ta bort den brutalt fula VGA-kontakten från moderkort post 2010.

Att en anslutning är ful tycker jag är en dålig anledning att ta bort den. Däremot att den är överflödig är en bättre anledning. I fallet VGA så håller jag med dig, jag tycker att sålänge det finns en dual-link DVI-port på kortet så finns det ingen anledning att även ha VGA. DVI-->VGA-adaptrar är väldigt billiga och väldigt vanliga.

I motsats kan man ju belysa PS/2-porten. Jag har stött på åtminstone ett par datorer det senaste året (senast ett nytt Ryzensystem) där USB-drivarna antingen har slutat funka eller aldrig har funkat, och då är PS/2-porten en perfekt lösning för att kunna kommunicera med datorn och lösa problemet. PS/2 krånglar aldrig, och det är en egenskap värd att värna. Något liknande finns inte för VGA ställt mot DVI.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The ultimate fighter 350 plus super duper gaming laser jet.
Vga, allvarligt talat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Lika fult som alla andra AM4 kort.

Varför är Intels motsvarigheter alltid snyggare? Suck

Permalänk
Medlem

HDMI 1.4b och Realtek NIC. Nej tack. Efterlysning: m-ATX som inte är budget. Behöver byta i HTPC:n när Raven Ridge kommer, så ni har tid på er.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i moderkort men är det här markant bättre än mitt msi b350m mortar arctic? Byggde en ryzen förra veckan och behövde matx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr. MASS:

HDMI 1.4b och Realtek NIC. Nej tack. Efterlysning: m-ATX som inte är budget. Behöver byta i HTPC:n när Raven Ridge kommer, så ni har tid på er.

Sitter i samma båt som du..hoppas på lite fräschare moderkort till RR anländer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Men fan då...
inte ens 1 vecka efter att jag byggde ihop min dator med ett sketet matx moderkort i brist på annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

I fallet VGA så håller jag med dig, jag tycker att sålänge det finns en dual-link DVI-port på kortet så finns det ingen anledning att även ha VGA. DVI-->VGA-adaptrar är väldigt billiga och väldigt vanliga.

Du menar en DVI-I-port, dual-link har inget att göra med huruvida DVI-porten kan överföra en analog signal. I det här fallet har moderkortet enligt artikeln DVI-D, d.v.s. endast digital signal, och då krävs en aktiv signalomvandlare istället för en enkelt DVI->VGA-adapter. Men oavsett så är det dags att begrava VGA, och gärna DVI också när man ändå gräver gravar.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Ännu ett budget mATX moderkort, väntan på high-end fortsätter. De orkar inte ens vinkla alla SATA portarna.

Inte X370 heller.

Du förstår att man kan göra high-end B350 om man ändå inte vill ha SLI/CF tech?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Lika fult som alla andra AM4 kort.

Varför är Intels motsvarigheter alltid snyggare? Suck

Öhh... va? Intel skspar bar chipsetet, inte moderkorten, obviously. Low effort fan-boy much?

Menar du på fullaste allvar att:
https://www.inet.se/produkt/1900187/asus-prime-b250m-k#specs

Är snyggare än:
https://www.inet.se/produkt/1900219/asus-prime-b350m-a#specs

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av perost:

Du menar en DVI-I-port, dual-link har inget att göra med huruvida DVI-porten kan överföra en analog signal. I det här fallet har moderkortet enligt artikeln DVI-D, d.v.s. endast digital signal, och då krävs en aktiv signalomvandlare istället för en enkelt DVI->VGA-adapter. Men oavsett så är det dags att begrava VGA, och gärna DVI också när man ändå gräver gravar.

Helt ärligt så skulle jag vilja påstå att det är dags att begrava både DVI samt VGA, räcker med HDMI/DP, men de har kvar de för de få som vill använda dom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Att en anslutning är ful tycker jag är en dålig anledning att ta bort den. Däremot att den är överflödig är en bättre anledning. I fallet VGA så håller jag med dig, jag tycker att sålänge det finns en dual-link DVI-port på kortet så finns det ingen anledning att även ha VGA. DVI-->VGA-adaptrar är väldigt billiga och väldigt vanliga.

I motsats kan man ju belysa PS/2-porten. Jag har stött på åtminstone ett par datorer det senaste året (senast ett nytt Ryzensystem) där USB-drivarna antingen har slutat funka eller aldrig har funkat, och då är PS/2-porten en perfekt lösning för att kunna kommunicera med datorn och lösa problemet. PS/2 krånglar aldrig, och det är en egenskap värd att värna. Något liknande finns inte för VGA ställt mot DVI.

Jo precis egentligen var biten att den var ful en konnotation tillsammans med det underförstådda att VGA självklart är helt och hållet utfasat.

Permalänk
Medlem

Varför komma med superåldriga VGA/DVI?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

När kommer produkterna som man vill ha?

mATX x370 och mITX B350?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Öhh... va? Intel skspar bar chipsetet, inte moderkorten, obviously. Low effort fan-boy much?

Menar du på fullaste allvar att:
https://www.inet.se/produkt/1900187/asus-prime-b250m-k#specs

Är snyggare än:
https://www.inet.se/produkt/1900219/asus-prime-b350m-a#specs

Du länkar alltså ett budgetkort som ser lika fula ut båda två.

Detta TUF kort går väl upp med detta isf även fast detta är vanlig ATX-size. https://www.inet.se/produkt/1900173/asus-tuf-z270-mark-2#meri...

Och givetvis vet jag att Intel inte gör moderkorten, men du fattade nog vad jag menade.
Intels sockets får snyggare kort än Amds motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Du förstår att man kan göra high-end B350 om man ändå inte vill ha SLI/CF tech?

Visst men skulle inte klassa B350 som high-end, även om man räknar alla B350 mATX moderkort på marknaden idag finns det inga bra.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som ett skitkort.
Har massa gamla portar som VGA, DVI, USB 2.0 och PS/2.

Men har inte line in, line out, optisk TOSLINK, etc.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Visst men skulle inte klassa B350 som high-end, även om man räknar alla B350 mATX moderkort på marknaden idag finns det inga bra.

Du missuppfattar, de är inte styrkretsen B350 eller X370 som gör att de är ett high end moderkort. Utan komponenter som VRM och hur kylning etc är designat. Ett B350 med bättre VRM skulle jag anse vara mer high end än ett X370 med sämre, även om de kretskortet skulle ha andra funktioner. I grund och botten så stödjer inte B350 SLI/Crossfire, det har ingenting med överklockningspotential att göra. Jag tar hellre fler PCIe x4 m.2 portar än mer än ett grafikkort på mina moderkort t.ex.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Till er som tjatar om vga
VGA kommer inte att försvinna än på ett tag.
Själv hade jag gärna sett den bli ersatt av DVI och sedan utbytt.

DVI är enkelt att konvertera till DP och Hdmi, till skillnad från vga.

Folk kör fortfarande gamla bilar för att ta ett exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Du länkar alltså ett budgetkort som ser lika fula ut båda två.

Detta TUF kort går väl upp med detta isf även fast detta är vanlig ATX-size. https://www.inet.se/produkt/1900173/asus-tuf-z270-mark-2#meri...

Och givetvis vet jag att Intel inte gör moderkorten, men du fattade nog vad jag menade.
Intels sockets får snyggare kort än Amds motsvarighet.

Men, haha. Är dum på riktigt? Om du ska jämföra kort, så jämför med priser. Du kan inte ta ett 50% dyrare kort och göra en så himla ogenomtänkt jämförelse, du vet verkligen ingenting om moderkort. Intel har ingenting med designen att göra 😂😂

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Du länkar alltså ett budgetkort som ser lika fula ut båda två.

Detta TUF kort går väl upp med detta isf även fast detta är vanlig ATX-size. https://www.inet.se/produkt/1900173/asus-tuf-z270-mark-2#meri...

Och givetvis vet jag att Intel inte gör moderkorten, men du fattade nog vad jag menade.
Intels sockets får snyggare kort än Amds motsvarighet.

Budget kort? Ja varför är du dum nog att jämföra ett budget 1000kr B350 med ett 1600 Z270? Du kan ju inte känner föra olika prisnivåer och sen påstå att de är AMDs fel när du inte ens gör en rättvis jämförelse

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Du missuppfattar, de är inte styrkretsen B350 eller X370 som gör att de är ett high end moderkort. Utan komponenter som VRM och hur kylning etc är designat. Ett B350 med bättre VRM skulle jag anse vara mer high end än ett X370 med sämre, även om de kretskortet skulle ha andra funktioner. I grund och botten så stödjer inte B350 SLI/Crossfire, det har ingenting med överklockningspotential att göra. Jag tar hellre fler PCIe x4 m.2 portar än mer än ett grafikkort på mina moderkort t.ex.

Nej, jag missuppfattar inte, jag vet precis vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men, haha. Är dum på riktigt? Om du ska jämföra kort, så jämför med priser. Du kan inte ta ett 50% dyrare kort och göra en så himla ogenomtänkt jämförelse, du vet verkligen ingenting om moderkort. Intel har ingenting med designen att göra 😂😂

Vad är det du inte fattar? Z270 korten är så grymt mycket snyggare än x370 korten. Dom går upp mot varandra mer eller mindre. Även om Ryzen är nyare så är korten ändå mindre tilltalande och mer budgetaktiga.

För att du inte verkar fatta, så tillverkas och designas korten av respektive tillverkare. Te x. MIS, Asus, ASRock, Biostar. För att nämna några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Helt ärligt så skulle jag vilja påstå att det är dags att begrava både DVI samt VGA, räcker med HDMI/DP, men de har kvar de för de få som vill använda dom.

Skrivet av Vangen:

Varför komma med superåldriga VGA/DVI?

Säljs ju fortfarande skärmar med DVI så det är väl tur att alla inte har lika bråttom. Exempelvis http://zowie.benq.com/en/product/monitor/xl/xl2411.html#speci... som man väl ändå får säga är en ganska bra skärm om något enkel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Vad är det du inte fattar? Z270 korten är så grymt mycket snyggare än x370 korten. Dom går upp mot varandra mer eller mindre. Även om Ryzen är nyare så är korten ändå mindre tilltalande och mer budgetaktiga.

För att du inte verkar fatta, så tillverkas och designas korten av respektive tillverkare. Te x. MIS, Asus, ASRock, Biostar. För att nämna några.

Återigen, ge konkreta exempel. Du jämför billiga budget 900kr b350 med Z270 för 1600kr och självklart får man massa fluff då.

https://www.inet.se/produkt/1900278/gigabyte-x299-aorus-gamin...

https://www.inet.se/produkt/1900135/gigabyte-z270x-gaming-8#s...

Så du menar att de två över är "snyggare" än den under dessa:

https://www.inet.se/produkt/1900324/gigabyte-x399-aorus-gamin...

är absolut minimala skillnader på kretsar baserade på samma märke och samma "brand" när de gäller AMD och Intel. Du verkar vara ganska förvirrad.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X