Permalänk
Medlem

Råd till en glad amatör!

Hej på er,

Jag har bestämt mig för att under hösten köpa mig en stationär gamingdator, men eftersom jag vet väldigt lite
om komponenter och vad som är bra/nödvändigt skulle jag behöva ha lite råd!

De spel som jag spelar (just nu) är typ Overwatch och PubG, så fokus ligger ju på online-gaming med krav på högre FPS.
Men jag spelar också spel som Witcher 3, Skyrim och Assassins Creed. D.v.s spel som kräver mycket grafik, något som jag är petig med, och gärna vill ska vara riktigt bra.

Det som jag funderar mycket på är huruvida jag skall satsa på ett Nvidia GeForce 1060/70/80, eftersom det ju är ganska stor prisskillnad mellan dem. Vad tror ni att jag behöver? Jag behöver inte absolut toppgrafik med 300 FPS, men vill gärna vara ganska högt och veta att mitt grafikkort håller i längden.

Min budget är på 10-12000 kr exkl. skärm, men kan justeras.

Jag skulle vara väldigt tacksam för råd, och om någon ids skicka en länk på ett bra bygge från inet eller komplett.

Tack på förhand!

Hälsningar,

Albanach

Permalänk
Medlem

Vad spelar du på för någon upplösning?

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Har absolut ingen aning! I dagsläget spelar jag på en årsgammal laptop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

@lindahlj: Har absolut ingen aning! I dagsläget spelar jag på en årsgammal laptop!

Kan du tänka dig att bygga ihop den själv?
Är väldigt enkelt och du lär dig mycket

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Hej på er,

Jag har bestämt mig för att under hösten köpa mig en stationär gamingdator, men eftersom jag vet väldigt lite
om komponenter och vad som är bra/nödvändigt skulle jag behöva ha lite råd!

De spel som jag spelar (just nu) är typ Overwatch och PubG, så fokus ligger ju på online-gaming med krav på högre FPS.
Men jag spelar också spel som Witcher 3, Skyrim och Assassins Creed. D.v.s spel som kräver mycket grafik, något som jag är petig med, och gärna vill ska vara riktigt bra.

Det som jag funderar mycket på är huruvida jag skall satsa på ett Nvidia GeForce 1060/70/80, eftersom det ju är ganska stor prisskillnad mellan dem. Vad tror ni att jag behöver? Jag behöver inte absolut toppgrafik med 300 FPS, men vill gärna vara ganska högt och veta att mitt grafikkort håller i längden.

Min budget är på 10-12000 kr exkl. skärm, men kan justeras.

Jag skulle vara väldigt tacksam för råd, och om någon ids skicka en länk på ett bra bygge från inet eller komplett.

Tack på förhand!

Hälsningar,

Albanach

välj ett av dessa två, skillnaden är bättre grafikkort i den dyrare, men den billigare är inte dålig på något sätt. Är det din första ordentliga speldator så kommer den billiga fortfarande kännas som en enorm uppgradering och jag har svårt att se att du kommer bli besviken.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10673898/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10673885/

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, det uppskattar jag!

Vad är skillnaden mellan de olika grafikkorten egentligen? 1080n är ju nästan dubbelt så dyr, men vad motiverar den kostnaden? Får man dubbelt så bra grafik, eller är det något annat?

Och angående processorer - Varför har man inbyggt i sig att man borde köpa intel istället för AMD? Är den nya "coffe lake" som är på gång något att vänta på?

Permalänk
Medlem

Kanske något åt det här hållet?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10673911/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Tack för era svar, det uppskattar jag!

Vad är skillnaden mellan de olika grafikkorten egentligen? 1080n är ju nästan dubbelt så dyr, men vad motiverar den kostnaden? Får man dubbelt så bra grafik, eller är det något annat?

Och angående processorer - Varför har man inbyggt i sig att man borde köpa intel istället för AMD? Är den nya "coffe lake" som är på gång något att vänta på?

Prestandaskillnaden mellan grafikkorten kan du hitta här:
http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...

Gällande processorer så var det intel alla dagar i veckan, och har varit så i ett par år. Men när AMD släppte Ryzen så vände bordet och i de allra flesta fall är det mest prisvärt att köpa Ryzen. Intel ger ett par % bättre prestanda i spel, men för många fler hundralappar. Du kommer inte märka skillnaden, men din plånbok kommer.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att framtida SLI- (eller crossfire-) uppgraderingar inte verkar vara optimalt med B350-kretsen på moderkortet. Var det 1060-korten som saknade sli-anslutning?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ingen montering, onödigt stark processor, moderkortet är meningslöst dyrare, inte värt att offra en halv SSD för en långsam HDD när OP inte nämnt att lagring behöver prioriteras. Chassi är en smaksak men nätagget är overkill.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag glömde kylaren, det följer ju inte med i processorpaketet!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10673927/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ingen montering, onödigt stark processor, moderkortet är meningslöst dyrare, inte värt att offra en halv SSD för en långsam HDD när OP inte nämnt att lagring behöver prioriteras. Chassi är en smaksak men nätagget är overkill.

Nätagget är väl den del man inte bör snåla med

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@Marticus: Måste tyvärr erkänna att jag kliar mig lite i huvudet när jag läser den där jämförelsen... Förstår tyvärr inte så mycket! :-/

Kan du förklara lite enkelt skillnaden mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ingen montering, onödigt stark processor, moderkortet är meningslöst dyrare, inte värt att offra en halv SSD för en långsam HDD när OP inte nämnt att lagring behöver prioriteras. Chassi är en smaksak men nätagget är overkill.

Han har inte nämnt något om montering. Varför ta en svagare processor när budgeten tillåter en starkare... Visst man kan snåla in på moderkortet och kanske nätagget men man tjänar inte så många hundringar. Som du skriver har han har inte nämnt något om lagring så varken jag eller du vet vad som ska prioriteras. Filmer etc behöver knappast ligga på en SSD. Varför kommenterar du chassit, som du skriver är det som sagt en smaksak...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Nätagget är väl den del man inte bör snåla med

Absolut inte, men det är inget "fel" på Integra.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Montering är något jag behöver, men ni har helt rätt i att lagring inte är en prioritet. (Har nämligen en 2 tb hårddisk hemma som jag kan montera in!)

Uppskattar er hjälp väldigt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Han har inte nämnt något om montering. Varför ta en svagare processor när budgeten tillåter en starkare... Visst man kan snåla in på moderkortet och kanske nätagget men man tjänar inte så många hundringar. Som du skriver har han har inte nämnt något om lagring så varken jag eller du vet vad som ska prioriteras. Filmer etc behöver knappast ligga på en SSD. Varför kommenterar du chassit, som du skriver är det som sagt en smaksak...?

För att han är helt grön inom detta, och förmodligen rädd om sina pengar. Det är inte "lätt" att bygga en dator, vi som gjort det många gånger tycker det, men vi vet också att det är många saker att tänka på. Sedan ska bios ställas in och mjukvara installeras, det är inte heller självklart. En svagare processor är fortfarande en jättestor uppgradering för OP, han kommer inte veta skillnaden mellan en svagare och en starkare, så det är pengar i sjön. Det gäller också moderkortet och nätagget, det är 610:- i skillnad han sparar in, ytterligare 160:- för chassit så totalt 770:- han sparar utan att förlora något. Anledningen till att jag kommenterar chassit är för att OP förmodligen inte vet skillnaden mellan chassina och hur oviktiga dom är över en viss nivå. Angående lagringen så antar jag att OP ska spela på datorn i huvudsak, då han letar efter en stationär gaming dator, då antar jag att den kommer lagras med huvudsakligen spel och ett par filmer, då behövs ingen HDD och en SSD på 250gb är för lite för ett operativsystem och spel.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Sure, no big deal. Men du har också ett antal subjektiva antaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

@Marticus: Måste tyvärr erkänna att jag kliar mig lite i huvudet när jag läser den där jämförelsen... Förstår tyvärr inte så mycket! :-/

Kan du förklara lite enkelt skillnaden mellan dem?

Här är FPS (grön = högsta medelvärde, röd = lägsta värde) med högs grafik i den vanligaste upplösningen (den du förmodligen kommer spela med)

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

@Marticus: Sure, no big deal. Men du har också ett antal subjektiva antaganden.

Vilka subjektiva antaganden då? Var dom felaktiga?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Tack, nu blev det lite klarare! Men vad skiljer den mot 1080n då; bortsett från att FPS antagligen är snäppet högre? Är det mest om man tänker sig en framtid med VR-spel, eller om man kräver högsta möjliga grafik?

Och hur länge kommer 1070n att stå sig? Kommer den behöva bytas ut om 2 år för att upprätthålla en bra standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

@Marticus: Tack, nu blev det lite klarare! Men vad skiljer den mot 1080n då; bortsett från att FPS antagligen är snäppet högre? Är det mest om man tänker sig en framtid med VR-spel, eller om man kräver högsta möjliga grafik?

Och hur länge kommer 1070n att stå sig? Kommer den behöva bytas ut om 2 år för att upprätthålla en bra standard?

1080 är starkare, i AC:S så ligger värdena på 111 högsta medel och lägsta på 100, i witcher är värdena 137 högsta och 121 lägsta, så en klar skillnad men också ett ganska högre pris. Börjar man överväga 1080 så skulle även jag tagit processorn som @hypermode valde, dom går mer hand i hand prestandamässigt. Väger dom inte av varandra någorlunda så riskerar du att den ena komponenten stryper den andra, vilket resulterar i outnyttjad prestanda och pengar i sjön. Vad VR kräver har jag inte koll på mer än att det kräver en hel del, så någon mer insatt inom det får gärna fylla i åt mig, men jag skulle gissa på att ett 1060 inte duger.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Då är det som jag anade! Jag är inte intresserad av VR-spel, så det spelar ingen roll. Jag är mest bara orolig för att "snåla" för mycket; då jag inte vill köpa en 1070 nu, och känna om 6 månader att jag borde sparat lite till och köpt en 1080. Eller att jag köper en 1070, men känner att grafiken inte håller. (Vilket den ju absolut verkar göra dock!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

@Marticus: Då är det som jag anade! Jag är inte intresserad av VR-spel, så det spelar ingen roll. Jag är mest bara orolig för att "snåla" för mycket; då jag inte vill köpa en 1070 nu, och känna om 6 månader att jag borde sparat lite till och köpt en 1080. Eller att jag köper en 1070, men känner att grafiken inte håller. (Vilket den ju absolut verkar göra dock!)

det du kan göra är att om 2 år, eller när du känner att detta va riktigt roligt och du vill ha mer, är att då uppgradera processor och grafikkort, inget annat kommer behöva bytas ut, du kan sälja dina gamla delar för lite cashback och din dator kommer hålla i ett par år till.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vilka subjektiva antaganden då? Var dom felaktiga?

Psun (RMX) är knappast overkill.
Han hade faktiskt inte nämnt montering.
Helt helt lagom kraftfull processor. (1600)
Många vill ha en hdd som komplement till ssd.

Konstiga antaganden du kommer med. Utan att fråga vad TS behöver.
Och att TS inte har någon koll så då slänger vi in en sämre processor för han kommer ändå inte veta vad han saknar typ.

Tråkig attityd har du.
Och sen att du rekommenderar ett nätaggregat på 450w är ju bara dumt. Den stackars fläkten kommer gå på högvarv.
Och att rekommendera 1500x är ju också dumt.
Han har ju utrymme till mer, som förmodligen kommer löna sig framåt.
Och så sitter du själv på ett RMX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vilka subjektiva antaganden då? Var dom felaktiga?

Inte hela världen för mig men du verkar lite lätt stött av mitt förslag.

Antaganden var att han inte kunde montera själv. Han är trots allt på Sweclockers, att det är svårt är inte sant. Finns mängder med bra guider för de som är minsta intresserade av datorer, SweClockers Datorbyggarguide. Nu råkade han ha en stor HDD men enbart en 500 GB SSD får man som du säger inte så mycket plats på, det här lär vara hans primära dator så 1 TB lagring till är mer all-round för t.ex. filmer etc. 250 GB räcker för Win och 6-7 större spel. Att han inte vill ha en snygg dator, moderkort, chassi. Att han inte vill ha en kraftfullare CPU som räcker till ca ett framtida grafikkortsbyte, men så klart går det att spara in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Nätagget är väl den del man inte bör snåla med

på Kvalité... inte effekt.

Hellre deras nylanserade TX550W till detta än sketet CX agg oavsett Watt, som dessutom kostar runt 750kr så runt samma pris.

Ang SSD vs SSD+HDD tjafset så är det enkelt löst... SSD. Varför?

För det är satans enkelt om man sen i framtiden behöver lite mer lagringsplats att köpa en prisvärd HDD på 3-4TB på en rea och komplettera med.

Att köpa en 1TB HDD idag är sjukt oprisvärt på alla sätt o vis, både i pris per krona, och i användbarhet om man faktiskt ska lagra. Och att snåla på SSD plats ångrar man fort det med...

Mao 500GB SSD >>> 250GB SSD och en meningslös HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Psun (RMX) är knappast overkill.
Han hade faktiskt inte nämnt montering.
Helt helt lagom kraftfull processor. (1600)
Många vill ha en hdd som komplement till ssd.

Konstiga antaganden du kommer med. Utan att fråga vad TS behöver.
Och att TS inte har någon koll så då slänger vi in en sämre processor för han kommer ändå inte veta vad han saknar typ.

Tråkig attityd har du.
Och sen att du rekommenderar ett nätaggregat på 450w är ju bara dumt. Den stackars fläkten kommer gå på högvarv.
Och att rekommendera 1500x är ju också dumt.
Han har ju utrymme till mer, som förmodligen kommer löna sig framåt.
Och så sitter du själv på ett RMX.

650W är overkill, och som sagt så är det inget fel på agget jag länkade. Och den fläkten kommer inte skrika, för det systemet kommer inte dra mer än 350W. Vad har mitt nätagg med saken att göra? Angående processor så rekommenderar jag inte något "dåligt" för att OP inte "vet bättre". Jag rekommenderar någonting som uppfyller hans krav utan att gå över styr, det är stor skillnad. Trenden på sweclockers är att en OP vill ha en dator för 12k, folk länkar paket för 13k. En annan OP vill ha en dator för 15K, folk länkar datorer för 18K. Jag länkade dessutom två paket, ett i underkant av han budget och ett annat i överkant, vidare så visade jag skillnaden mellan paketet och slutligen så får ju OP avgöra själv vad han vill ha.

Sen att min inställning inte faller dig i smaken, betyder inte att den är tråkig. Jag sätter mig i OPs skor och använder min kunskap för att bäst möta hans krav, utan att gå över styr, är det tråkigt? Det är han som ska ha en dator, inte du.

Skrivet av hypermode:

Inte hela världen för mig men du verkar lite lätt stött av mitt förslag.

Antaganden var att han inte kunde montera själv. Han är trots allt på Sweclockers, att det är svårt är inte sant. Finns mängder med bra guider för de som är minsta intresserade av datorer, SweClockers Datorbyggarguide. Nu råkade han ha en stor HDD men enbart en 500 GB SSD får man som du säger inte så mycket plats på, det här lär vara hans primära dator så 1 TB lagring till är mer all-round för t.ex. filmer etc. 250 GB räcker för Win och 6-7 större spel. Att han inte vill ha en snygg dator, moderkort, chassi. Att han inte vill ha en kraftfullare CPU som räcker till ca ett framtida grafikkortsbyte, men så klart går det att spara in på.

Jag är inte stött på något sätt av ditt förslag, jag motarbetar forumets trend att krydda sina paket helt i onödan. Jag vill sedan påstå att mitt antagande om att OP ville ha montering var helt begrundat. Bara för att han är på sweclockers så betyder det inte att han kan bygga datorer. Vad som är svårt och enkelt är subjektivt, men det går inte att komma ifrån att processen från att öppna alla kartonger tills dess att datorn är redo för spel tar tid och har många fällor på vägen. Tänk om OP måste felsöka för att något inte är rätt? Det kan ta en jäkla tid, då han förmodligen måste be om hjälp. Jag har sett trådar där nya personer inte tryckt i 24-pinnarn ordentligt, trots att dom var HELT SÄKRA på att den var i. Jag har sett folk som inte kan starta sin dator för pwr_btn satt på fel pinne, men dom va ju såklart helt säkra på att allt var ditsatt korrekt. Angående lagringsstorlek så står jag fast vid att en 500gb SSD är ett bättre val än en 256gb + 1TB 5200 rpm lagring för samma pris till en "speldator", OP får avgöra vad han vill lägga pengar på. Slutligen kommer en 4-kärnig/8-trådad processor visst hålla för "nästa grafikkort", den är inte snål.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar och råd! Men nu skall jag ändra förutsättningarna också, vilket jag ber om ursäkt ifall det irriterar någon... Men jag har funderat lite under dagen och vill pröva alla idéer!

Om jag ökar min budget något, till ~15000k. Förändrar det något? Kan ja då satsa på en 1080 och en starkare processor, för att vara mer beredd för framtiden och slippa uppgradera om kanske 2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Tack för alla era svar och råd! Men nu skall jag ändra förutsättningarna också, vilket jag ber om ursäkt ifall det irriterar någon... Men jag har funderat lite under dagen och vill pröva alla idéer!

Om jag ökar min budget något, till ~15000k. Förändrar det något? Kan ja då satsa på en 1080 och en starkare processor, för att vara mer beredd för framtiden och slippa uppgradera om kanske 2 år?

Biten redan innan beställning är lagd?

Här är ett paket som inte snålar med någonting, i stort sett likadan dator som min, men bättre grafikkort. Anledningen till att jag bytte chassi är ljuddämpningen och nätagget byttes till ett likadant som jag har, det är i toppklass kvalitétsmässigt och när man ska lägga 15k på en dator så gör det inte lika mycket längre att krydda ett par hundralappar för att få toppkomponenter. Lade till en processorkylare, har likadan själv och hör den inte alls. Min dator står brevid skärmen, den är ljudlös i load.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10674299/

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻