Nintendo döms till 80 miljoner kronor i skadestånd för patentintrång

Permalänk
Melding Plague

Nintendo döms till 80 miljoner kronor i skadestånd för patentintrång

Efter en fyra år lång rättsprocess döms nu Nintendo till att betala 80 miljoner i skadestånd. Detta då de använt teknik tillhörande ett annat bolag i sina Wii Remote-kontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja visst är det trist med utveckling när alla lägger krokben för varandra istället för att ta saker framåt.
Men alltså med tanke på hur aggresiva nintendo är även mot sina fans (exemeplvis på youtube där de vill ha alla inkomster för alla streams) så kan jag inte låta bli att le lite här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst är det trist med utveckling när alla lägger krokben för varandra istället för att ta saker framåt.
Men alltså med tanke på hur aggresiva nintendo är även mot sina fans (exemeplvis på youtube där de vill ha alla inkomster för alla streams) så kan jag inte låta bli att le lite här.

Håller med, och helt ärligt låter 80 miljoner extremt lite för den här branschen. Och som sagt, Nintendo är definitivt ett av de mer anti-konsument företagen som gärna använder sig av lagen och juridik mot allt och alla, rätt åt dom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Inte mycket pengar för Nintendo.. Dock är det ej bra att pengar går till företag som sysslar med att skriva dåliga patent och sedan stämma företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...
Enligt Nintendo har de inte gjort något fel i sammanhanget. Detta då patentet enligt dem var felaktigt skrivet, vilket i sin tur gör det ogiltigt. Konsoltillverkaren meddelar även att de kommer överklaga domen så snart som möjligt.
...

Upps...Gav Nintendo precis alla möjligheten att utan royalty kunna använda Nintendos patent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Upps...Gav Nintendo precis alla möjligheten att utan royalty kunna använda Nintendos patent?

Nej, Nintendo anser bara att det andra företagets patent är ogiltigt. Det handlar inte om något av Nintendos egna patent.

Eller missförstod jag dig nu?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle lätt vilja bli tilldömd 80 miljoner.

Permalänk
Medlem

Senaste 4 åren, stämde de Nintendo efter typ 7år?
Wii lanserades 2006.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Patenttroll är härliga 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på vart stämningsansökan lämnades in så är det ännu ett tecken på ett uppenbart patenttroll. Sedan borde exempelvis Sony också stämmas då de också har produkter som enligt patenttrollet ilifes bör bryta mot deras patent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, Nintendo anser bara att det andra företagets patent är ogiltigt. Det handlar inte om något av Nintendos egna patent.

Eller missförstod jag dig nu?

LoL!
Helt rätt.
Så dumt av mig, gjorde en "Ilife Technologies" där

Permalänk
Medlem

@anon159643: Nu har väl ändå experter inom området varit inblandade och antagligen gjort en bättre betdömning än vad både du och jag kan göra. Tycker definitivt inte att större företag skall komma undan om de gör fel, vilket de kanske faktiskt har gjort i detta fallet. Med tanke på alla överpriser Nintendo sätter på sina produkter känns det enligt mig helt rätt i sådana fall. Skulle kunna spy galla över hur giriga de är både på en och två punkter och jämföra med vad en får om en köper något från deras konkurrenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Patenttroll är härliga 🙃

Hur menar du nu? Var iLife's sensor-patent ett försök att lura pengar av bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Hur menar du nu? Var iLife's sensor-patent ett försök att lura pengar av bolag?

Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Ugh... Kan du utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ugh... Kan du utveckla?

Har dom använt patentet till något vettigare än att gå efter företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

@Johan86c: Nu har väl ändå experter inom området varit inblandade och antagligen gjort en bättre betdömning än vad både du och jag kan göra. Tycker definitivt inte att större företag skall komma undan om de gör fel, vilket de kanske faktiskt har gjort i detta fallet. Med tanke på alla överpriser Nintendo sätter på sina produkter känns det enligt mig helt rätt i sådana fall. Skulle kunna spy galla över hur giriga de är både på en och två punkter och jämföra med vad en får om en köper något från deras konkurrenter.

Det har väl inte med Nintendo's prissättning att göra. Bara för att Nintendo är dyra på deras produkter så ska dem straffas?
Då är det alltså fritt fram att stämma Apple på allt möjligt, för dom är ju så jäkla dyra! Fattar inte resonemanget.

Sen "giriga" vet jag inte. Man får väl ta vilket pris man vill för sina produkter. Det är upp till konsumenterna om de vill betala eller inte. Angående att Nintendo går hårt på Youtubers är deras egna problem. Om de inte vill ha gratis marknadsföring så är det upp till dem. Nintendo har nog funderat både en och två ggr på hur de ska hantera det och de kom fram till att försöka rensa bort allt som de inte har kontroll över. Sen kan man ju diskutera om det är rätt eller fel, men det är ju Nintendo som bestämmer över sitt egna material.

Nintendo går nog sergrande ur den här striden. Annars så är det bara betala, växelpengar för Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Har dom använt patentet till något vettigare än att gå efter företag?

Jag har inte en susning vilket var anledningen till att jag frågade dig, för du vet tydligen.

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Irrelevant i sig absolut, men jag tycker de gott kan hosta upp denna summa. Nu har de uppenbarligen gjort fel och överpriserna i åtanke gör att det för mig känns bättre. Jag tycker de bedrar oss konsumenter genom att sätta i stort sett dubbla priset för sämre produkter. Det om något är att vara giriga. Att de ändå säljer bra gör ju att de lär ha pengar över utan att de skadas vidare mycket ändå.

T.ex. så säljs fortfarande ett 3DS för ca 2k som sedan dag ett på marknaden var oerhört mycket sämre än motståndet.
Ytterligare så säljs en Pro Controller till Switch för nästan 800kr varav den inte ens har den standard som kallas analoga avtryckare, men framförallt så är dess motion controls sämst på att hantera häftiga eller till och med bara medelsnabba förflyttningar. Utförs detta förloras/skiftas ursprungspunkten från vilken en började använda all form av gyro alldeles för mycket. Det tycker jag är definitionen av att vara girig med tanke på att t.ex. en DualShock 4 klarar detta galant och ändå kostar 300kr mindre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Det har väl inte med Nintendo's prissättning att göra. Bara för att Nintendo är dyra på deras produkter så ska dem straffas?
Då är det alltså fritt fram att stämma Apple på allt möjligt, för dom är ju så jäkla dyra! Fattar inte resonemanget.

Jag tror han menar skadeglädje för att Nintendo fälldes, inte att dom skall få böter för att dom är dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag har inte en susning vilket var anledningen till att jag frågade dig, för du vet tydligen.

Jag sökte och fann inget, därför frågade jag ifall du visste.

Tydligen är företaget en liten spelare som försöker roffa åt sig från större företag.

Såhär beskrivs det:
"The company iLife Technologies uses its tech to monitor infants to help prevent sudden infant death syndrome and the elderly to watch out for falls. But iLife argued that its patented technology could be used in other applications and was used by Nintendo in the creation of its motion-sensing Wii Remote controller."

Är helt olika användningsområden. I nivå med Apples runda kanter och skärm på framsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

@Lessismore: Irrelevant i sig absolut, men jag tycker de gott kan hosta upp denna summa. Nu har de uppenbarligen gjort fel och överpriserna i åtanke gör att det för mig känns bättre. Jag tycker de bedrar oss konsumenter genom att sätta i stort sett dubbla priset för sämre produkter. Det om något är att vara giriga. Att de ändå säljer bra gör ju att de lär ha pengar över utan att de skadas vidare mycket ändå.

T.ex. så säljs fortfarande ett 3DS för ca 2k som sedan dag ett på marknaden var oerhört mycket sämre än motståndet.
Ytterligare så säljs en Pro Controller till Switch för nästan 800kr varav den inte ens har den standard som kallas analoga avtryckare, men framförallt så är dess motion controls sämst på att hantera häftiga eller till och med bara medelsnabba förflyttningar. Utförs detta förloras/skiftas ursprungspunkten från vilken en började använda all form av gyro alldeles för mycket. Det tycker jag är definitionen av att vara girig med tanke på att t.ex. en DualShock 4 klarar detta galant och ändå kostar 300kr mindre.

Jag köpte en new 3ds i vintras för 1600 kr utan rea...

Dual shock saknar däremot HD vibb 😉.

Känns som att du är sur för att Nintendo kan släppa kvalitetsprodukter och då ta ett högre pris jämfört med sina konkurrenter. Dom kan även släppa skitprodukter som WiiU och då faller priserna snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Alltså. Det framgår av texten och källan att Nintendo inte alls tilldöms några miljoner. Kan ni ändra rubriken snart? Ni har slrivit sådana absurda stolligheter på sistone, vad har hänt?

Permalänk
Medlem

@Mirialia: Nej det är precis det som är min poäng. De släpper inte några vidare kvalitetsprodukter. Ingenting i någon av de jag nämnde är på något sätt bättre än konkurrensen. Jag äger då sagda produkter också. Så det är inte utan grund jag skriver det jag gör.
1600kr för ett 3DS (new eller inte) tycker jag personligen med tanke på vad som sitter i den och vad den kan göra inte är rimligt någonstans. HD rumble används sedan i sin potential i vad? En tech demo? Enda den lyckats med såhär långt är att kännas mesig och extremt subtil även när den borde kicka igång lite mer. Jag är sur för att Nintendo tar för mycket betalt för saker som är sämre än allt annat inom samma område.

EDIT:
WiiU sjönk inte i pris överhuvudtaget under hela dess livstid förresten? Knappt i sådana fall.
Switch till exempel (oavsett sina styrkor) är också en ganska framstressad konsol med väldigt många brister och avsaknad av standarder som återigen speglar överpriset. Återgår till dess Pro Controller. Blir lite off topic, men bara för att poängtera.

-Kan inte skicka ljud
-Inga analoga avtryckare, vilket direkt eliminerar en hel genre som förlitar sig på dem
-En regression i motion control (klarar inte hastiga eller mindre slöa rörelser innaför kamerans spelrum utan att förflytta siktets origo. Något motion plus på en WiiMote klarar.)

Den är välbyggd, men det är t.ex. en DS4 också och den har allt ovan och mer därtill. Alltså. 300kr mer för sämre funktioner och färre sådana med. En får alltså inte samma nivå av standard eller kvalitet. Mot ett högre pris dessutom. Klart en får ta så mycket om en vill och givetvis så betalar en det om en vill, men min poäng är att de extra pengarna inte går någonstans för dig som konsument. Du får ingenting extra för de extra pengarna.

Permalänk
Medlem

Vadå? Har dom patent på accelerometer och gyro eller? Snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

@Mirialia: Nej det är precis det som är min poäng. De släpper inte några vidare kvalitetsprodukter. Ingenting i någon av de jag nämnde är på något sätt bättre än konkurrensen. Jag äger då sagda produkter också. Så det är inte utan grund jag skriver det jag gör.
1600kr för ett 3DS (new eller inte) tycker jag personligen med tanke på vad som sitter i den och vad den kan göra inte är rimligt någonstans. HD rumble används sedan i sin potential i vad? En tech demo? Enda den lyckats med såhär långt är att kännas mesig och extremt subtil även när den borde kicka igång lite mer. Jag är sur för att Nintendo tar för mycket betalt för saker som är sämre än allt annat inom samma område.

Det är din åsikt att det är sämre, men grejen är att marknaden inte håller med dig där. Visst med WiiU så har du en poäng, därför sänkte Nintendo priset snabbt på den till ett pris som motsvarar dess värde. Switch, 3ds och Switch tillbehör är helt okej prissatta med tanke på att dom säljer.

Allt handlar inte om tekniska aspekter, i ren underhållningsvärde är Nintendo produkter mer "värda".

Sen har du produkter som kommer hålla länge. Hur många release-PS3or funkar än idag? De med bakåtkompatibilitet med Ps2. De flesta gör inte det, likaså hade Ps2 samma problem med lasern som dig. Kvalitetsprodukt? Däremot funkar mitt nes, game boy, n64 än idag. Dock är n64 kontrollen en stor brist, kvalitetsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

@kitanii
Bara för att man inte tycker om ett företag så är det inte bra att låta dessa patent troll vinna. Patentet de har är inte realistisk, då de i så fall har tagit patent på allt som kan ta rörelse e.g. gyro och accelerometer.

Det hjälper inte heller att denna dom var i Texas i en speciell stad där företag har skalbolag för att de kan muta domare där för att få sin vilja igenom.

Nitendo kommer att överklaga domen och vinna den då detta är ren BS.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Är det skadeståndsvecka eller?
Först AMD.
Sedan Nintendo.
Och om mindre än en vecka står Intel på tur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radolov:

Är det skadeståndsvecka eller?
Först AMD.
Sedan Nintendo.
Och om mindre än en vecka står Intel på tur.

Visst fan, Intel har ju fortfarande inte betalat för sig.