Wetternet, vilken leverantör använder ni?

Permalänk
Medlem

Wetternet, vilken leverantör använder ni?

Denna tråden är för er som bor i Jönköpingstrakten och har fiber via Jönköping kommuns fibernät Wetternet. Jag har precis beställt inkoppling som kommer att ske senast vid årsskiftet, men nu behöver jag ju fundera på vilken leverantör jag ska välja.. Funderar på att ta 100/10 eller 100/100.

Vad har ni andra för tjänsteleverantör, och är ni nöjda? BogalNet, Bredband2, NETatONCE, IP SWEDEN, T3, Bahnhof, Junet, Ownit etc..

http://www.wetternet.se/serviceguide/index/consumers/list?cat...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilka krav och ekonomi man har. För bra tvtjänst är Telia outstanding. Även för bra ping över till USA för gaming. Vill man prioritera privat säkerhet och anonymitet är Bahnhof bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Beror lite på vilka krav och ekonomi man har. För bra tvtjänst är Telia outstanding. Även för bra ping över till USA för gaming. Vill man prioritera privat säkerhet och anonymitet är Bahnhof bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ping för spel är oviktigt.
Lite Netflix, Youtube etc. Samt lite Xbox online. Annars är det normalt 3-5 enheter uppkopplade på wifi (mobiler, surfplatta, Chromebook, Chromecast). Priset har betydelse men inte helt avgörande.
Är det alltid så att man själv ansvarar för att skaffa en router?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Om man även vill ha Tv via fibern verkar man begränsa sig till i princip Telia eller ComHem (Bahnhof har också tv, men där känner jag mig tveksam på deras kompetens, de känns som en leverantör av enbart internet).

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Tar man bara bredband får man inte router, men väljer man paket så skickas det med. Man får kolla i deras guide. Det finns för många olika leverantörer och variationer för att svara på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Om man även vill ha Tv via fibern verkar man begränsa sig till i princip Telia eller ComHem (Bahnhof har också tv, men där känner jag mig tveksam på deras kompetens, de känns som en leverantör av enbart internet).

Håller med. Telias tv-lösning är grym. Comhem kräver att man har deras Tivo-box om man vill ha inspelning etc. Den känns som en relik från 80-talet. Just nu saknas också Discovery (femman etc) via Comhem/Boxer men det löser sig nog när de förlorat lite pengar på tvisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Håller med. Telias tv-lösning är grym. Comhem kräver att man har deras Tivo-box om man vill ha inspelning etc. Den känns som en relik från 80-talet. Just nu saknas också Discovery (femman etc) via Comhem/Boxer men det löser sig nog när de förlorat lite pengar på tvisten.

Ok, flyttar från lägenhet till hus. Har haft ComHem i lgh och varit någorlunda nöjd med TiVo faktiskt, så om Telias är betydligt bättre så låter det lovande!

Visa signatur

HTPC

Permalänk

har 500 100 med bogalnet ligger stadigt på 536 ner och 109 upp så kan inte va mer än nöjd

Permalänk
Medlem

Har precis fått fiber.
Testar Bredband2 just nu 500/100Mbit
Får ut ca 470/100 på bredbandskollen.
Enskilda filer från sunet/speedtest.tele2.net och diverse andra entrådiga överföringar ligger
på ca 10MB/s.
Ping ligger på 15ms på bredbandskollen. Ska göra fler tester innan jag testar Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Har precis fått fiber.
Testar Bredband2 just nu 500/100Mbit
Får ut ca 470/100 på bredbandskollen.
Enskilda filer från sunet/speedtest.tele2.net och diverse andra entrådiga överföringar ligger
på ca 10MB/s.
Ping ligger på 15ms på bredbandskollen. Ska göra fler tester innan jag testar Bahnhof.

Har du hunnit testa något mer nu? Använder du fortfarande Bredband2 eller har du bytt till Bahnhof?
Vi kommer troligen köra på antingen 30/30 eller 100/10 tror jag då våra behov är relativt basic.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@arowe17: Jag har testat Telia, Bredband2 och Junet. Junet vann.
Bredband2 har inkompetent personal som säger saker och sedan förnekar.
Exempel så sa dem att jag oavsett hur jag gör måste betala för 1 månad uppsägningstid.
Oavsett om jag säger upp eller ångrar köpet.
Deras villkor säger att ifall man ångrar så har man som vanligt 14 dagar och att dem då kan eventuellt ta ut en avgif för perioden man haft tjänsten.
Jag sa upp det efter 5 dagar.

/AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

@arowe17: Jag har testat Telia, Bredband2 och Junet. Junet vann.
Bredband2 har inkompetent personal som säger saker och sedan förnekar.
Exempel så sa dem att jag oavsett hur jag gör måste betala för 1 månad uppsägningstid.
Oavsett om jag säger upp eller ångrar köpet.
Deras villkor säger att ifall man ångrar så har man som vanligt 14 dagar och att dem då kan eventuellt ta ut en avgif för perioden man haft tjänsten.
Jag sa upp det efter 5 dagar.

/AC

Tack för info. Då landar det i att jag använder antingen Junet eller Bahnhof. Jag får väl se om någon av dem har något erbjudande i början av januari då fibern skall vara indragen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Junet både via Wetternet (hemma) och på mitt kontor (Science Park i Jönköping). Främst för att de har varit strålande vid all kontakt. Sen har jag heller inte haft några som helst problem med deras tjänst, varken hemma eller på kontoret. Så kan starkt rekommendera dem.

Permalänk
Medlem

Jag har nu under senaste veckorna fått problem liknande hos Bredband2.
Efter många tester och mail fram och tillbaka så ringde Junet upp idag och konstaterade
att dem har problem med tjänsterna som dem håller på och jobbar på.
Dem har gjort en hel del tester och detta är resultatet enligt honom.
Han visste inte när dem skulle vara lösta men han skulle maila mig.
Han sa att det var något med buffer mellan stationerna...
Det kändes som större problem och det skulle ta ett tag att lösa.
Frågan är vad man gör nu. Ska man byta leverantör igen eller vänta?
Ska man betala full pris på inte ens halv tjänst?

Dem flyttade mig tillfälligt till 500/100Mbit igår som går över Sunet och där maxade på ca 8MB/s
från Sunets egna filarkiv. Riktigt dåligt för 500Mbit alltså.
Den enda källa jag fick fullt blås på var Bahnhofs server och Bredbandskollen.

Tips mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Byt operatör?
Inga bindningstider, bara att byta.
Bahnhof funkar
Stålande hos mig med fiber ifrån wetternet

Permalänk
Medlem

Hej

Tänkte jag skriver en liten update:
Under veckan så har Wetternet testat litegrann och det skulle varit klart i fredags.
Märkte ingen skillnad så det gick lite som sirap fortfarande och jag mailade Junet för att höra hur det går.
Fick svaret att dem inte var klara och inte riktigt visste när dem skulle bli klara.
Dagen efter jag kommit hem från bekanta alltså lördag hade jag mail från Junet att testa.
Nu flyter det på för fulla muggar.
Maxar linan mot Tele2, Bahnhof, Bredbandskollen och Sunet.

Kanon!

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Ownit, men jag kan inte säga något om dom direkt, det har funkat den lilla tid jag haft det så jag har inte behövt kontakta dom för support.

Kör 100/100 och får ut precis vad jag betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, jag landade i Bahnhof 30/30 just nu. Får utvärdera om 30/30 räcker för våra behov eller om 100/10 passar bättre. Har ej testat Tptest, Bredbandskollen etc.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kört Ownit, Bredband2, Universal och Bahnhof. Universal hade ganska virrig och otydlig kundtjänst men lägst pris, Bredband2 hade usel kundtjänst och tog ut extra avgift för e-faktura med en månads betalning. Ownit var jättebra okej pris och riktigt bra kundtjänst. Bahnhof har långa köer till sin kundtjänst men när de svarar är de bra. Priset är lite dyrare men du får deras arbete för integritet för det så det är värt det. Alla dessa fick jag den hastighet jag betalde för så där var det ingen skillnad. Allt som allt skulle jag rekommendera bahnhof av dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |