AMD och Nvidia släpper drivrutin för Playerunknown's Battlegrounds och Destiny 2

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia släpper drivrutin för Playerunknown's Battlegrounds och Destiny 2

Inför Destiny 2:s kommande betaperiod släpper nu både AMD och Nvidia nya drivrutiner med stöd för spelet, samt även populära Playerunknown's Battlegrounds.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr saknas fortfarande crossfire valet i crimson kontrollpanelen, dock har AMD svarat på deras egna forum att det är på gång när jag frågade.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Det känns som rätt bloatade drivrutiner när de hela tiden optimerar dem för ett enda spel, men förhoppningsvis gör de generella drivrutiner som är bättre för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det känns som rätt bloatade drivrutiner när de hela tiden optimerar dem för ett enda spel, men förhoppningsvis gör de generella drivrutiner som är bättre för alla.

Du kan ju köra med den som kommer i windows om du inte bryr dig om prestanda i spel. Sedan finns det även att välja en "minimal setup" som är en betydligt mindre fil att ladda ner till AMD kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Sen 366:XX tror jag versionen heter, har jag tappat ca 500 poäng i Valley Benchmark 1.0.

Förr fick jag ~3100 under extreme HD max OC (Ett GTX970@1500/2000)
Nu med senaste drivrutiner till grafikkortet ~2700 poäng under samma inställningar och OC. (Ett GTX970@1500/2000)

Börjar nVidia nerfa ner Maxwell nu också?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon159643:

Det känns som rätt bloatade drivrutiner när de hela tiden optimerar dem för ett enda spel, men förhoppningsvis gör de generella drivrutiner som är bättre för alla.

Du kan packa upp drivrutinerna (nvidia´s .exe fil till önskad katalog med tex winrar) och göra en .bat fil som du döper till vad du vill lägger i katalogen du packade upp nvidias drivrutiner. Och sedan bara klicka på den så försvinner massor av skit nvidia försöker trycka på dig.

I bat filen skall följande stå:

rd /s /q Display.Optimus
rd /s /q Display.NView
rd /s /q Display.Update
rd /s /q GFExperience
rd /s /q GFExperience.NvStreamSrv
rd /s /q GfExperienceService
rd /s /q HDAudio
rd /s /q LEDVisualizer
rd /s /q Miracast.VirtualAudio
rd /s /q MS.NET
rd /s /q MSVCRT
rd /s /q Network.Service
rd /s /q NV3DVision
rd /s /q NV3DVisionUSB.Driver
rd /s /q NvCamera
rd /s /q NvVAD
rd /s /q ShadowPlay
rd /s /q ShieldWirelessController
rd /s /q Update.Core
rd /s /q nodejs
rd /s /q NvBackend
rd /s /q NvContainer
rd /s /q NvTelemetry
rd /s /q NvvHCI

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det känns som rätt bloatade drivrutiner när de hela tiden optimerar dem för ett enda spel, men förhoppningsvis gör de generella drivrutiner som är bättre för alla.

Som jag tolkar det är det att speltillverkarna inte använder drivrutinerna rätt och grafikkortstillverkarna får istället anpassa drivrutinerna efter spelen.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Du kan packa upp drivrutinerna (nvidia´s .exe fil till önskad katalog med tex winrar) och göra en .bat fil som du döper till vad du vill lägger i katalogen du packade upp nvidias drivrutiner. Och sedan bara klicka på den så försvinner massor av skit nvidia försöker trycka på dig.

I bat filen skall följande stå:

rd /s /q Display.Optimus
rd /s /q Display.NView
rd /s /q Display.Update
rd /s /q GFExperience
rd /s /q GFExperience.NvStreamSrv
rd /s /q GfExperienceService
rd /s /q HDAudio
rd /s /q LEDVisualizer
rd /s /q Miracast.VirtualAudio
rd /s /q MS.NET
rd /s /q MSVCRT
rd /s /q Network.Service
rd /s /q NV3DVision
rd /s /q NV3DVisionUSB.Driver
rd /s /q NvCamera
rd /s /q NvVAD
rd /s /q ShadowPlay
rd /s /q ShieldWirelessController
rd /s /q Update.Core
rd /s /q nodejs
rd /s /q NvBackend
rd /s /q NvContainer
rd /s /q NvTelemetry
rd /s /q NvvHCI

Tackar för rådet, det ska jag göra.

Skrivet av daniz:

Som jag tolkar det är det att speltillverkarna inte använder drivrutinerna rätt och grafikkortstillverkarna får istället anpassa drivrutinerna efter spelen.

Ja så kanske det är.. Det jag menade med inlägget ovanför var att jag inte gillar fragmentering, då för mycket av detta leder till instabilitet och dålig prestanda. Men det är väl mycket så att 5% extra prestanda i en viss applikation kan påverka försäljningen och då är det värt att lägga lite pengar på att optimera emot dessa populära applikationer.

Permalänk
Medlem

Suck och varje gång råkar jag stanna upp i mitten när jag läser ordet Playerunknown. "Oj felstavning? Eller nä ok.."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Tackar för rådet, det ska jag göra.

Ja så kanske det är.. Det jag menade med inlägget ovanför var att jag inte gillar fragmentering, då för mycket av detta leder till instabilitet och dålig prestanda. Men det är väl mycket så att 5% extra prestanda i en viss applikation kan påverka försäljningen och då är det värt att lägga lite pengar på att optimera emot dessa populära applikationer.

https://www.gamedev.net/forums/topic/666419-what-are-your-opi...

Citat:

Nearly every game ships broken. We're talking major AAA titles from vendors who are everyday names in the industry. In some cases, we're talking about blatant violations of API rules - one D3D9 game never even called BeginFrame/EndFrame. Some are mistakes or oversights - one shipped bad shaders that heavily impacted performance on NV drivers. These things were day to day occurrences that went into a bug tracker. Then somebody would go in, find out what the game screwed up, and patch the driver to deal with it. There are lots of optional patches already in the driver that are simply toggled on or off as per-game settings, and then hacks that are more specific to games - up to and including total replacement of the shipping shaders with custom versions by the driver team. Ever wondered why nearly every major game release is accompanied by a matching driver release from AMD and/or NVIDIA? There you go.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Börjar nVidia nerfa ner Maxwell nu också?

För femhundrade gången. Ingenting har någonsin nerfats. Jösses...

Det har aldrig kommit något endaste bevis på att detta har hänt, däremot har det flertalet gånger bevisats att det snarare är tvärtom. Att de fortfarende har bättre prestanda med senaste drivrutiner än de äldre. Att spel är bättre på att hantera dagens grafikkort än Keplers fullständigt katastrofala compute-kapacitet är däremot väntat. Men nej, det är tydligen aktiv försämring...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Någon som testat den nya drivrutinen i PUBG på ett Maxwell-kort? Blir intressant att se.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

För femhundrade gången. Ingenting har någonsin nerfats. Jösses...

Det har aldrig kommit något endaste bevis på att detta har hänt, däremot har det flertalet gånger bevisats att det snarare är tvärtom. Att de fortfarende har bättre prestanda med senaste drivrutiner än de äldre. Att spel är bättre på att hantera dagens grafikkort än Keplers fullständigt katastrofala compute-kapacitet är däremot väntat. Men nej, det är tydligen aktiv försämring...

Varför Har jag fått mindre poäng i samma tester?

Kör alltid DDU, samma allting förutom just..drivrutinerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Varför Har jag fått mindre poäng i samma tester?

Kör alltid DDU, samma allting förutom just..drivrutinerna.

För att det är en ren tillfällighet?

Allting är inte extern påverkan. Det är i 95% av fallen ditt eget system som protesterar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Varför Har jag fått mindre poäng i samma tester?

Kör alltid DDU, samma allting förutom just..drivrutinerna.

LinusTechTips gick igenom detta för någon vecka sedan. Kolla videon.
LinusTechTips

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det känns som rätt bloatade drivrutiner när de hela tiden optimerar dem för ett enda spel, men förhoppningsvis gör de generella drivrutiner som är bättre för alla.

-Gnäller när dom inte släpper drivrutiner
-Gnäller när dom släpper drivrutiner för ofta
Pick one

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiley:

-Gnäller när dom inte släpper drivrutiner
-Gnäller när dom släpper drivrutiner för ofta
Pick one

Jag har svårt att bestämma mig, måste jag välja en?

Nå SeF.Typh00n förklarade hur det låg till varför de fick göra som de ville. Det jag reagerade på var att det hela tiden fick komma en ny drivrutin för varenda populär applikation som körs och det känns lite sådär.

Permalänk

@zetruz: Ska dunka in den så fort jag kommer hem och testa (kör 970)

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Har varit tvungen att köra med en drivrutin från mars i år för att kunna överklocka mitt R9 290 med MSI afterburner. Men med den här (17.8.2) verkar även det fungera. Så nu kan jag köra det överklockat igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har varit tvungen att köra med en drivrutin från mars i år för att kunna överklocka mitt R9 290 med MSI afterburner. Men med den här (17.8.2) verkar även det fungera. Så nu kan jag köra det överklockat igen.

Jag har också haft lite problem med mitt 290 med de senaste typ 3 drivrutinerna, Kul att höra!

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Tar gärna lite återkoppling från de som testat vilja prestanda förbättringar det blir i PUBG

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Suck och varje gång råkar jag stanna upp i mitten när jag läser ordet Playerunknown. "Oj felstavning? Eller nä ok.."

För att inte tala om radbrytningen på spelets skrivbordsikon. :lågnivå

PLAYERUNK
NOWN'S
BATTLEGROU
NDS

Permalänk
Medlem

Jag får inte fullskärms läget på PUBG att fungera med Nvidia vad jag än gör efter installationen av dessa. Även om det står på "Fullscreen" i spelet blir det bara windowed fullscreen. Någon annan som har samma problem?

*edit*
Detta verkar ha med custom resolutions att göra. Vet inte exakt orsak men sätter jag en icke-custom upplösning så fungerar det som det ska. Lösningen är dock att starta PUBG med "-refresh 144" så fungerar det som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

För att inte tala om radbrytningen på spelets skrivbordsikon. :lågnivå

PLAYERUNK
NOWN'S
BATTLEGROU
NDS

Vad pratar du om?

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

https://forums.playbattlegrounds.com/topic/56504-new-nvidia-d...

Folk verkar nöjda iaf, ska testa senare ikväll få se

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Märkliga saker har börjat hända efter jag drog in senaste drivrutinerna till mitt GTX 980.
Windows varnar om för lite minne och att TsiGame (PUBG) använder för mycket, även fast det enbart är 70%~ som används av den totala mängden på 16GB. Tror spelet använder ca 5.8GB eller liknande när kartan väl laddats in.
Får även krascher titt som tätt i spelet med felmeddelande i stil med "För lite videominne"? Aldrig fått detta förut - men nu efter senaste drivisen så har jag fått det 3 gånger under en spelsession på typ 2 timmar?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

För någon som har spelat destiny på ps4 sedan det släpptes så ska det bli kul att köra lite destiny 2 på pc! Spännande å se hur mycket de har lyssnat på sin publik ang bra och dåligt i spelet!

Permalänk
Medlem

Nya drivrutinen fungerar fin-fint för nyare Nvidia-kort iaf, jag tycker att det flyter på aningen bättre, speciellt i början när det mer eller mindre är kaos. Tror RAM-användningen ligger på 3,4GB och VRAM maxar med woopping 7,5GB VRAM använt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro