EA: "Mass Effect: Andromeda fick oförtjänt mycket kritik"

Permalänk
Melding Plague

EA: "Mass Effect: Andromeda fick oförtjänt mycket kritik"

Utgivaren EA:s vice VD menar att Mass Effect: Andromeda kritiserades för hårt av spelare och kritiker när det släpptes. Samtidigt öppnar han upp för nya delar i serien framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, kritik borde snarare riktas till utgivaren EA, som först ger uppdraget till en oerfaren studio, och sedan väljer att lansera en ofärdig produkt.

Permalänk
Medlem

Varför ska vi konsumenter bry oss om vad utgivaren tycker eller vems fel det var? Ett ofärdigt eller dåligt spel blir inte bättre av att utgivaren och utvecklaren skyller på oss konsumenter. Gör bättre spel i stället för att dra snyfthistorier.

Permalänk
Inaktiv

Håller också med. Har spelat spelet i flera hundra timmar, och det enda som jag har jagat upp mig över är animationerna. Men själva spelet i sin helhet är lätt värt priset. Fantastisk story, och alla sidouppdrag håller en sysselsatt i många timmar.

Hoppas för övrigt att det kommer en uppföljare.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Jag håller med, kritik borde snarare riktas till utgivaren EA, som först ger uppdraget till en oerfaren studio, och sedan väljer att lansera en ofärdig produkt.

Ett spel som släpps ofärdigt kan inte kritiseras tillräckligt nog..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla spel får väl alltid exakt så mycket kritik som de som väljer att yttra sig tycker att det förtjänar? Vad är det för en konstig kommentar från hans sida?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Spelet fick kritik vid lansering på grund av alla problem. De bra elementen i spelet kom i skym undan tack vare det. Hade inte EA pushat spelet till lansering så tidigt fast det inte var helt klart så hade det säkert varit ett väl rekommenderat spel.
Nu är det inte så och det är till stor del EAs fel som jag tycker bör titta på vad DE gjorde fel och inte säga sådana saker.

Jag har hört folk som tycker spelet var jättebra...3-6 månader efter lansering. Det var inte då spelet testades och hade hype och då har de fallit i skuggan av andra nya spel. De som pratar om och testar spel gör det i början av dess livstid på både gott och ont och det kräver en bra lansering i dagens snabba spelmarknad.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag tycker artikelförfattaren överdriver och förvanskar citatet. Vad han sa, som ni också citerat, var ju att spelet "fick lite mer kritik än vad jag tycker det förtjänade", inte "det fick oförtjänt mycket kritik" som det står i titeln. Sådan clickbait uppskattas inte. Att detta ens blev en artikel är oförståeligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Jag började spela det för någon vecka sedan och har rätt kul med det. Luffa runt lite i rymden med min besättning är rätt trevligt.
Sen känns det lite omoraliskt att jag som kapten på skeppet går runt och raggar på min besättning. (Fast man behöver ju inte göra det...)

Permalänk
Medlem

Jag köpte till PS4 Pro efter 10 timmars demot. Hittar inget att klaga på, antar att buggar är fixat nu. Spelet är riktigt bra. Kommit typ halvvägs och kan inte slita mig. Coola mods till vapnen och en härlig besättning gör utforskningen av de vackra planeterna riktigt kul.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterboxy:

Jag började spela det för någon vecka sedan och har rätt kul med det. Luffa runt lite i rymden med min besättning är rätt trevligt.
Sen känns det lite omoraliskt att jag som kapten på skeppet går runt och raggar på min besättning. (Fast man behöver ju inte göra det...)

Är man dom enda människorna i galaxen så åker moralen ut genom luftslussen

Permalänk
Medlem

Läser aldrig vad någon så kallad recensent tycker varken om spel eller film. Varför liksom?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

"if you go in and you buy the game today with everything that's in it today, I believe that that's a game worth buying, personally."

Problemet var väl att spelet var ganska så buggigt och så i början, vilket gav den all kritik? Man kan ju inte släppa något trasigt, få kritik, fixa problemen och sedan säga "vad gnällde ni för, det fungerar ju NU?".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av H4tten:

Jag tycker artikelförfattaren överdriver och förvanskar citatet. Vad han sa, som ni också citerat, var ju att spelet "fick lite mer kritik än vad jag tycker det förtjänade", inte "det fick oförtjänt mycket kritik" som det står i titeln. Sådan clickbait uppskattas inte. Att detta ens blev en artikel är oförståeligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förtjänt mycket kritik = spelet fick så mycket kritik som det förtjänade
Oförtjänt mycket kritik = spelet fick lite (eller mycket) mer kritik än det förtjänade

Inte klickbait någonstans

Permalänk
Avstängd

För mycket? För lite enligt mig kvinliga karaktärer såg ut som orker. Sjw mentaliteten bakom spelet är vad som gjorde det genom ruttet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Jag tycker artikelförfattaren överdriver och förvanskar citatet. Vad han sa, som ni också citerat, var ju att spelet "fick lite mer kritik än vad jag tycker det förtjänade", inte "det fick oförtjänt mycket kritik" som det står i titeln.

Jag ägnade lite tid åt att försöka förstå vad du menade här, eftersom jag tolkade bägge meningarna identiskt. Men jag antar att man kan se det som en tvetydig mening, där formuleringen antingen kan läsas som [oförtjänt mycket] [kritik] (="mängden kritik var större än det förtjänade"), som jag gjorde, eller [oförtjänt] [mycket kritik] (="mycket kritik, oförtjänt"), som jag gissar att du gjorde?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Patrick sköt sig själv i foten, ordentligt:
1) Man kan aldrig få för mycket kritik. Vilken sorts kritik kan dock spela roll. Positiv eller negativ. Patrick är inte tydlig här, jag misstänker dock att han inte menar att ME:A fått för mycket positiv kritik...
2) Menar Patrick att spelet som det är nu är mycket bra? Varför släpptes det innan då? EA får gärna förklara.
3) Om nu ME:A är en "viktig del av företagets positiva resultat för det gångna kvartalet" får Patrick gärna förklara, och försvara EAs beslut att inte släppa DLCer. Detta då det tolkas som att EA valt att inte investera mer i ME:A

Permalänk
Medlem

Om jag skall tala för mig själv så älskade jag kontrollerna, striderna och den fina Frostbite-motorn med grafiken. Ändå spelade jag mindre än 10 timmar och tappade helt lusten att spela vidare.

Tekniskt är spelet jättebra men innehållslöst och jag fångades inte av en enda karaktär eller händelse i handlingen.

Permalänk
Medlem

Denna bilden beskriver läget rätt bra. Andromeda vs Hellblade

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Läser aldrig vad någon så kallad recensent tycker varken om spel eller film. Varför liksom?

Det enda jag lyssnar på är när någon vän med liknande smak pratar om något. Allt annat är lixom... inte aktuellt?

Permalänk
Avstängd

Nawww stackars vice VD, hur ska han kunna försörja sin familj
nu som på grund av alla elaka recensenter och spelare? Stöd
vice VD:s på www.SupportPoorVDs.Now så kan vi göra skillnad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Oförtjänt är att ta i, de förtjänar den kritikstormen som blev.

Tekniken har gått iväg sen Mass Effect 2, men fortfarande ser spelet inte bättre ut dessutom kass PC optimering. Att både CGI-animeringen och röstskådespeleriet är på rekordlåg nivå i jämförelse med tidigare titlar ur serien säger mycket om utvecklaren som inte tog det lika allvarligt som sin följarbas.

Min generella uppfattning av Andromeda är att detta är en cash grab, spelets enda mål var att mjölka pengar från trogna fans.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nawww stackars vice VD, hur ska han kunna försörja sin familj
nu som på grund av alla elaka recensenter och spelare? Stöd
vice VD:s på www.SupportPoorVDs.Now så kan vi göra skillnad!

VD på engelska blir CEO.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

"if you go in and you buy the game today with everything that's in it today, I believe that that's a game worth buying, personally."

Problemet var väl att spelet var ganska så buggigt och så i början, vilket gav den all kritik? Man kan ju inte släppa något trasigt, få kritik, fixa problemen och sedan säga "vad gnällde ni för, det fungerar ju NU?".

Amen to that!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Bioware Montreals projektledare kunde inte sluta tjata på twitter om hur lite han bryr sig om vad "vita män" tycker om deras story och designkoncept.

Kanske en del av problemet kan skyllas på studion också. Om identitetspolitik är prio 1 i utvecklingsprocessen faller kanske andra viktiga saker åt sidan, just saying.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ozzed:

Alla spel får väl alltid exakt så mycket kritik som de som väljer att yttra sig tycker att det förtjänar? Vad är det för en konstig kommentar från hans sida?

Nej, det var länge sedan det var så. Nu handlar det bara om bandwagon-effekter och youtubers som gör allt för att få views. Folk rage:ar bakom sina tangentbord utan att ens ha spelat spel idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Tekniken har gått iväg sen Mass Effect 2, men fortfarande ser spelet inte bättre ut dessutom kass PC optimering. Att både CGI-animeringen och röstskådespeleriet är på rekordlåg nivå i jämförelse med tidigare titlar ur serien säger mycket om utvecklaren som inte tog det lika allvarligt som sin följarbas.

Det du säger om röstskådespeleriet kan inte upprepas nog många gånger. Den var verkligen under all kritik i ME:A. De flesta sidouppdrag, och många huvuduppdrag, lät röstskådespelarna så trötta och uttråkade att dialogen skulle ha gjort sig bättre i ren textform.

Vad gäller det tekniska upplevde jag inte ansiktsanimationer och sådant särskilt störande. Sådant kan jag bortse från. Men sådan som uselt röstskådepsel, och tidvis precis lika uselt manus, är betydligt svårare att bortse från.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Alla spel får väl alltid exakt så mycket kritik som de som väljer att yttra sig tycker att det förtjänar?

Yes. Men det är inte samma sak som att alla håller med om att mängden kritik är rimlig

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alla spel får väl alltid exakt så mycket kritik som de som väljer att yttra sig tycker att det förtjänar? Vad är det för en konstig kommentar från hans sida?

Håller inte med dig där. Bethesda är en av studiorna som konstigt nog överlever sån här kritik fast alla deras titlar är enormt buggiga vid release.

Jag har diskuterat detta på x antal forum med folk över varför, och enligt dem så förväntar sig konsumenter att spelen är buggiga ifrån Bethesda. Sen överlåter dem moddare fixa konstiga buggar i spelet.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

10 patchar senare (blir inga fler patcher eller DLC) så fungerar spelet ändå helt okej. Visst, någon småbugg här och där hittar man fortfarande men tycker det är kul, snyggt och har trevlig story samt helt okej röstskådespeleri.

De hade 50% rabatt på det nyligen (eller fortfarande har?) vilket är lite pengar för mycket spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9