AMD Raven Ridge med Vega-grafik hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Raven Ridge med Vega-grafik hittar ut på webben

Inför lanseringen av Zen i bärbart utförande hittar detaljer för två modeller ut på webben, där toppmodellen bjuder på 704 streamprocessorer ur generationen Vega.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nytt om Raven Ridge. Frågan är, har de bantat bort allt från denna Vega-krets som inte behövs för spel?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Används HBM2 eller är det DDR4 som gäller?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att de fått bukt med energiförbrukningen i det här fallet. Vega har ju annars inte precis imponerat.

AMD borde dock kunna slå intel på fingrarna rätt så rejält vad gäller integrerad grafik. Den som först släpper en Cpu eller Apu som klarar 1080p gaming hyfsat för de flesta spelen, till ett vettigt pris, tror jag kommer sälja STORT.

Själv hoppas jag dessa cpuer kan göra detta och att de kan rädda AMD lite långsiktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peking:

Används HBM2 eller är det DDR4 som gäller?

Hoppas på DDR4, HBM2 är för dyrt och för oputsat..tycker jag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ice Frontier:

Vi får hoppas att de fått bukt med energiförbrukningen i det här fallet. Vega har ju annars inte precis imponerat.

AMD borde dock kunna slå intel på fingrarna rätt så rejält vad gäller integrerad grafik. Den som först släpper en Cpu eller Apu som klarar 1080p gaming hyfsat för de flesta spelen, till ett vettigt pris, tror jag kommer sälja STORT.

Själv hoppas jag dessa cpuer kan göra detta och att de kan rädda AMD lite långsiktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja slippa PCI GPU är helt galet stort om dom lyckas fixa typ CS GO Dota 2 Lol etc för då kan man bygga sjukt små PC och inte ha några värmeproblem typ.

Kommer sälja som smör.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Så kanske det är, dock lär GPUn flaska en del om DDR4 används då minnesbandbredden lär vara betydligt lägre än med HBM2. Till laptops misstänker jag att man får nöja sig med betydligt lägre RAM-hastigheter än på desktop.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Nu börjar det äntligen hända grejjor. Kan bli hur bra som hellst detta. Vore ju kul om det låg lite hbm2 som buffertminne mot internminnet på någon topmodell.

Hoppas inte lösa desktopmodeller dröjer allt för länge...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det har även kommit ut läckor på Thinkpad A275 och A475 vilket hintar om AMD cpu (både med At och att xx5 har använts i amd baserade Thinkpads förr). Hoppas det är dessa CPUer som kommer då.
Frågan är hur de står sig mot de nya 8xxx serien U processorer med 4 kärnor, om AMD kan hålla högre turbo på fyra kärnor så ser det nog bra ut (om de inte drar för mycket D.V.S.). Sedan hoppas jag deras iGPU (eller ja det är ju en APU) presterar bra.

Det är väl bara att vänta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Äntligen att AMD kommer komma med vettiga alternativ på laptopsidan, graferna ovanför där de jämför emot amds gamla apu ger jag ej mycket för då den förra var kass.

Men det är intressant, grafikdelen börjar nu bli så snabb i cpuerna så det är bara en liten minoritet som behöver fundera på vad det är för Gpu i en laptop. Annat var det när Windows Vista kom där denna borde ha hutlösa 128 MB garfikminne när man skulle köra med aero på.

Permalänk
Medlem

Härligt! Laptops för Gamers är ju ett segment som helt domineras av Intel idag så det ska bli gött med lite tävling i segmentet igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer AMD med NUC i framtiden?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Kommer AMD med NUC i framtiden?

Garanterat, men de får nog inte heta NUC. Intel™

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Åh vad jag hoppas att de inte fuckar upp det!!!
Man hoppas på låg strömförbrukning och respektabel gaming i 1080p, men man kommer ändå stå där med brallorna nere när de släpper nått halvdant skit med lågupplöst skärm, värmeproblem och trasiga drivare. Kan de inte få lyckas med det här?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Fyfan det är på tiden...
Ser bra ut med över 700 sp. Hoppas vi får se pico itx moderkort

Permalänk
Medlem

Dags att byta min amd 5350 i htpc nu tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Nu börjar det äntligen hända grejjor. Kan bli hur bra som hellst detta. Vore ju kul om det låg lite hbm2 som buffertminne mot internminnet på någon topmodell.

Hoppas inte lösa desktopmodeller dröjer allt för länge...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta låter som det kunde vara en smart lösning. Typ 512 - 2048 MB HBM2 (beroende på modell) som en cache, och sen från systemminnet (genom Infinity Fabric?) för att hämta in ny data.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Varför tillhör dessa 2000-serien? Antingen är det redan dags för Ryzen 2, eller så namnger de saker som idioter. Hoppas på det första, men tror mer på det andra.

Permalänk
Medlem

Hela artikeln bygger på 2st GFXbench resultat men länkar till resultaten saknad i artikeln.
https://compubench.com/device.jsp?D=AMD+Ryzen+5+2500U+with+Ra...
https://compubench.com/device.jsp?D=AMD+Ryzen+7+2700U+with+Ra...
I övrigt så känns mycket igen från den tidigare artikeln http://www.sweclockers.com/nyhet/24181-amd-raven-ridge-for-ba... där de jämför mot intels HD graphics 640 när intel (U)HD grapics 620 verkar mer riktigt.
Angående Intel VS AMD i APU så kommer mycket ner till hur bra drivrutinerna är.

Skrivet av Peking:

Används HBM2 eller är det DDR4 som gäller?

Bristol Ridge använde DDR4 som det då sades att även nästa generation skulle nyttja.
Angående grafikkretsen Vega så kan man undra om den har eDRAM cache men AMD har inget förflutet av eDRAM cache till grafikkretsen i en laptop APU.

Permalänk
Medlem

Känns som om de bara stoppat in och maxat APUn så kommer de klara mycket. Men de är väl för rädda för TDP. Så länge de är det så blir det tyvärr inte mycket till spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

såg A 12 test för inte så länge sedan när jag kollade någon dator och har inte exakta siffror i huvudet men den kunde dra runt 30fps i bf4 och 45 i dota samt 60+ i cs om man klev ner till medium settings eller så och poängen är att nu börjar dom nog bli stark nog att kunna dra runt många spel och blir intressant att se hur dom presterar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ta allt som rykten ännu, vi vet inte säkert om det är ES eller slutliga kretsar.
Samma gäller frekvenser och till viss del konfig, då det alltid kan ändras innan släp/lansering.

Mest troligt är även att Ryzen för bärbart kommer med ställbart TDP, det påverkar klockfrekvenser beroende på en ultrabook/laptop m.m.
Notera att jag inte sett det nämnas på någon sida, så.. Fortfarande mycket SALT.

AMD Ryzen 7 2700U
4c/8t 10cu = 640sp

AMD Ryzen 5 2500U
4c/8t 8cu = 512sp

Rykte säger att toppmodellen blir:
AMD Ryzen 7 2800U
4c/8t 11cu = 704sp

Klocka för CPU sägs bli 2.0~2.2 GHz och för GPU +1000 MHz, notera att 300 MHz som det skrivs friskt om på nätet är vilofrekvensen
Ultrabook eller laptop? Okänt...

Där ryktas på flera sidor att 2500U skulle ha 11cu och att 2700U skulle ha 8cu, det verkar inte stämma då det skulle tyda på en omvänd namngivning
Ryktet kommer ifrån en listning av vad kretsarna klarar i Open CL, är det tidiga exemplar (ES) eller bioser så är det inte ovanligt med någon felaktighet.

Det mest intressanta är AMD's namngivning där första siffran i den fyrsiffriga delen ska tala om vilken generatin det är på Zen-core.
Av namngivningen så hintar det om andra generationen Zen, vilket då skulle tyda på Zen2. Är förvånad att det har missats. Förutom då @ajp_anton
Alla har hitintills haft namn i form av Ryzen X 1XXX
Ryzen för bärbara har namngivningen Ryzen X 2XXX.

EDIT.
Missade, om det nu är Zen2 i bärbara och att APU för desktop släpps första kvartalet 2018 så kanske det blir en ny generation Ryzen med Zen2 som ersätter dagens Ryzen i andra/tredje kvartalet 2018.
en gissning ala Fudzilla

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Angående grafikkretsen Vega så kan man undra om den har eDRAM cache men AMD har inget förflutet av eDRAM cache till grafikkretsen i en laptop APU.

Vega har inget eDRAM ala Intel, däremot så har Vega en hel del cache/bufferts som ska hjälpa upp IPC.
Det är inte samma sak men ändå så borde det i slutändan ge ett nära på likvärdigt resultat.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vega har inget eDRAM ala Intel, däremot så har Vega en hel del cache/bufferts som ska hjälpa upp IPC.
Det är inte samma sak men ändå så borde det i slutändan ge ett nära på likvärdigt resultat.

Jag har inte sett någon information om det så jag kan inte uttala mig om det, men om du sett information så länka.
Vega 10 ska dock ha "Infinity Fabric interconnect" men om det även gäller integrerade kretsar eller inte har jag inte sett någon information om än.
http://radeon.com/_downloads/vega-whitepaper-11.6.17.pdf

Permalänk

Jag hoppas verkligen att detta lyckas och precis som nämns ovan så vore det storartat om man fick en APU som klarar 1080p habilt på medium-high (ingen förväntar perfekt med Ultra settings). Sen är ju detta inte kanske riktat till många av oss här, som huvudmålgrupp, vi som funderar över varenda liten komponent och dess påverkan på prestanda. Men jag har många bekanta som skulle klara sig utmärkt med en sådan burk om de lyckas

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Gluttonius:

Jag hoppas verkligen att detta lyckas och precis som nämns ovan så vore det storartat om man fick en APU som klarar 1080p habilt på medium-high (ingen förväntar perfekt med Ultra settings). Sen är ju detta inte kanske riktat till många av oss här, som huvudmålgrupp, vi som funderar över varenda liten komponent och dess påverkan på prestanda. Men jag har många bekanta som skulle klara sig utmärkt med en sådan burk om de lyckas

Hamnar vi inte då ungefär i RX460/560 prestanda?
Det kan vi inte förvänta oss från en konsumentinriktad laptop APU 2017.
Jag tror att vi hamnar ungefär som Bristol Ridge för laptops plus några procent fast med längre batteritid.
På en lågenergi APU så förväntar jag mig inga stormsteg i IPC.

Permalänk
Medlem

Hade gärna byggt en HTPC med Ryzen 3, OM det hade varit en APU.
Skönt att slippa eGPU när man endast kör media, eller som min dator på jobbet som kör kontorsrelaterat.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Om de möjliggörs att de kan släppa såna här slimmade gaming laptops så då jävlar blir jag glad
Vad kan den väga i verkligheten? 0.9KG? 0.7?

Permalänk
Medlem

Väldigt bra nyheter för AMD, bra nyheter för konsumenter, men dåliga för nyheter för Intel.

Skrivet av Peking:

Används HBM2 eller är det DDR4 som gäller?

Skrivet av VadSaDu:

Hoppas på DDR4, HBM2 är för dyrt och för oputsat..tycker jag.

Det verkar som det inte blir någon HBM2 om man ser på roadmappen (sök på "AMD client micro-pga socket roadmap"). Det skulle dock inte vara helt omöjligt att ha med HBM2 (med kanske 2x1GB stacks för att dra ner priset?), men jag tvekar på det.

Skrivet av Ice Frontier:

Vi får hoppas att de fått bukt med energiförbrukningen i det här fallet. Vega har ju annars inte precis imponerat.
Skickades från m.sweclockers.com

Att göra likhetstecken mellan en stationär dator och en bärbar har inte fungerat så ofta. Främst för att målen som man vill uppnå är lite annorlunda. Med en bärbar har du en begränsad budget (på värme, elektricitet etc) och får anpassa hårdvara, klockfrekvens, strömförbrukning etc. efter det.

Faktum är att de delar (ryzen, vega) har mer att vinna på laptops än vad det har för desktop. Ryzen är ju tänkt som en arkitektur för servers, som oftast har mycket lägre frekvenser på grund av sitt höga antal kärnor (se t.ex 32 kärnor med 180W tdp maxklocka 3.2ghz). Jag gillar det här diagrammet för det illustrerar hur strömförsörjningen(W), spänning(mV) och klockfrekvens(MHz) beror på varandra för en 1800X. Så de kan helt enkelt ställa in den så att den hamnar på ett bra ställe.

Nu till Vega, vilket är strömslukare vid högre frekvens. Dock inte p.g.a HBM2...för det verkar dra runt 20W max. Det är inte konstigt med tanke på att de har talat om 3.5x performance per watt tidigare.

Så då kommer ju den här ineffektiviteten från GPU:n och inte minnet. Så vad gör man då? Man gör en mindre version (704 streamprocessorer jämfört med 4096 hos Vega 64) och kör dem i lägre klockfrekvens och spänning (tänk tillbaka på diagrammet). Jag har inte sett några tester på Vega vid låg frekvens/spänning, men jag har en känsla att den blir minst lika effektiv som RX500 serien där (för låga frekvenser, se här för ett test).

Utöver det så kan de lägga på en skärm med stöd freesync om de vill och sedan köra radeon chill för att minska effektförbrukningen ytterligare. Så det känns som de har byggt upp de delar de behöver för att få en schysst produkt över tid.

Det betyder ju inte att det är omöjligt att sabba det, men de har ytterst bra förutsättningar att lyckas göra något bra eller iallafall konkurrenskraftigt med Intel.

Skrivet av Snubb1:

Hela artikeln bygger på 2st GFXbench resultat men länkar till resultaten saknad i artikeln.
https://compubench.com/device.jsp?D=AMD+Ryzen+5+2500U+with+Ra...
https://compubench.com/device.jsp?D=AMD+Ryzen+7+2700U+with+Ra...
I övrigt så känns mycket igen från den tidigare artikeln http://www.sweclockers.com/nyhet/24181-amd-raven-ridge-for-ba... där de jämför mot intels HD graphics 640 när intel (U)HD grapics 620 verkar mer riktigt.
Angående Intel VS AMD i APU så kommer mycket ner till hur bra drivrutinerna är.
Bristol Ridge använde DDR4 som det då sades att även nästa generation skulle nyttja.
Angående grafikkretsen Vega så kan man undra om den har eDRAM cache men AMD har inget förflutet av eDRAM cache till grafikkretsen i en laptop APU.

Jag tror inte på Compubench för de har visat sig vara partiska på vissa ställen. Men jag tror att om Intel skulle göra exakt samma processor så skulle den gå 2 gånger så snabbt. Jag väntar tills jag ser den person som kallas för Mark Bench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag tror inte på Compubench för de har visat sig vara partiska på vissa ställen. Men jag tror att om Intel skulle göra exakt samma processor så skulle den gå 2 gånger så snabbt. Jag väntar tills jag ser den person som kallas för Mark Bench.

Det vet väl alla att Intels Ryzen 7 1700X är betydligt bättre än AMDs Ryzen 7 1700X.
Det är bara att kolla resultaten 43,857mPixel/s mot 23,951mPixel/s.