Bärbara datorer med Kaby Lake Refresh till början av oktober

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer med Kaby Lake Refresh till början av oktober

Den som suktar efter en Ultrabook med fyra kärnor behöver inte vänta länge till. Nu framgår att några av de första modellerna anländer på svenska marknaden i början av oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kliar inte lite i fingrarna att uppgradera min UX410 nu :/

Får sitta ett tag till tills 10nm kommer eller så i alla fall.

Permalänk
Medlem

UX430? <Som Mr Burns>Excellent.</Som Mr Burns>
Hoppas det innebär även UX430UQ. Och, när jag ändå önskar mig saker, att grafiken uppdateras till GT1030 eller så. I så fall kommer jag börja snegla hungrigt på mitt bankkonto.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Gött att ultraportbabla blir bättre det behövs verkligen, men jag är mer nyfiken på vad som händer med de vanliga. Men kanske ultraportabel blir den nya standarden nu?

Permalänk
Medlem

Har velat köpa en XPS 13, men nu kanske man "måste" köpa en. ^^

Permalänk
Avstängd

Inte intresserad.
Det behövs en uppdatering för Ultrabook specifikationen, någon Ultrabook 2.0 eller något.

Ultrabooks kostar för mycket. Dom får en MacBook att verka prisvärd.
Specifikationerna är fattiga, 128 GB SSD och 4 GB RAM vad ska man med det till?
För 256 GB SSD och 8 GB RAM får man betala hutlösa priser.

För 9 år sedan fick man en laptop med 6 GB RAM för 4000 kr.
Nu kränger dom datorer med 4 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gött att ultraportbabla blir bättre det behövs verkligen, men jag är mer nyfiken på vad som händer med de vanliga. Men kanske ultraportabel blir den nya standarden nu?

Vad menar du? I de modeller som redan erbjuder lite mer kraft sitter det ju oftast 7700hq redan, denna modell lär inte vara ett lyft för dom under tung belastning. Eller tänker du på vad den modellen kommer ersättas med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Vad menar du? I de modeller som redan erbjuder lite mer kraft sitter det ju oftast 7700hq redan, denna modell lär inte vara ett lyft för dom under tung belastning. Eller tänker du på vad den modellen kommer ersättas med?

Skickades från m.sweclockers.com

Kaby lake refresh av 7700hq är det jag väntar på, men det kanske inte kommer. Sedan fanns det några billigare än 7700hq och de vill jag också se nya modeller av.

Permalänk
Medlem

Snacka om att Intel fick eld i baken att släppa fler kärnor i det här segmentet nu när AMD kommer med stormsteg.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Inte intresserad.
Det behövs en uppdatering för Ultrabook specifikationen, någon Ultrabook 2.0 eller något.

Ultrabooks kostar för mycket. Dom får en MacBook att verka prisvärd.
Specifikationerna är fattiga, 128 GB SSD och 4 GB RAM vad ska man med det till?
För 256 GB SSD och 8 GB RAM får man betala hutlösa priser.

För 9 år sedan fick man en laptop med 6 GB RAM för 4000 kr.
Nu kränger dom datorer med 4 GB RAM.

Håller med, borde vara olagligt att sälja laptops med 4gb idag, totalt värdelöst.

Dessvärre får man numera köpa i utlandet om man ska få något hyfsat eller chansa på något mindre märke från kina. Oftast så tillverkas ju allt i samma fabrik ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Kaby lake refresh av 7700hq är det jag väntar på, men det kanske inte kommer. Sedan fanns det några billigare än 7700hq och de vill jag också se nya modeller av.

Vad är det du behöver med Kaby Lake Refresh? HDCP 2.2?

I övrigt är det bara desktop-die dom nu kör i laptopformat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad är det du behöver med Kaby Lake Refresh? HDCP 2.2?

I övrigt är det bara desktop-die dom nu kör i laptopformat.

Högre frekvens, lägre värme, 2 extra cores, integrerad usb 3.1 eller vad det nu var så man får fler såna på datorn.

Som det ser ut nu så känns många av de vanliga mobilcpuerna ut som dåliga val. Liksom varför skaffa en i5-7300HQ istället för en Core i7-8650U? Visst den första är kanske billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Högre frekvens, lägre värme, 2 extra cores, integrerad usb 3.1 eller vad det nu var så man får fler såna på datorn.

Som det ser ut nu så känns många av de vanliga mobilcpuerna ut som dåliga val. Liksom varför skaffa en i5-7300HQ istället för en Core i7-8650U? Visst den första är kanske billigare.

7700HQ har redan fyra kärnor? Tänker du på Coffee Lake?

Det är typ inga skillnader mellan Kaby Lake Refresh och Kaby Lake.

Som sagt, det är Kaby Lake-desktop dies. Inget annat, inga 6-kärniga modeller här.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

7700HQ har redan fyra kärnor? Tänker du på Coffee Lake?

Det är typ inga skillnader mellan Kaby Lake Refresh och Kaby Lake.

Pratades det inte om 6 kärnor till mobila och desktop i våras?

i7-8650U går upp till 4.2Ghz, i7-7700HQ stannar på 3,8Ghz om jag gogglar rätt. Detta borde kunna leda till att de skulle kunna göra en ny ersättare för i7-7700HQ med högre frekens, när den får dra mycket mer ström än den andra.

Min poäng är att de nya energisnåla processorerna i U serien i princip utklassar de befintliga som fanns som 35w.
Visst i7-7700HQ har sin plats kvar, men inte så många andra vanliga mobila cpuer.

*edit*
Jag googlade lite mer, 15W för i7-8650U när alla kärnor maxar sänker såklart frekvensen. http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_core_i7_8650u-...
Men ändå högre frekveser för ersättare till i7-7700HQ tycker jag det finns utrymme till.

Permalänk
Avstängd

Fördelen med intel/Nvidia
Att går dom ut med att dom har nått nytt på gång,så går det att handla kort därefter.
Ordet Vega har vi ju läst om hur länge som helst/Även Ryzen innan den kom.
Så tokfail från Amd.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Pratades det inte om 6 kärnor till mobila och desktop i våras?

i7-8650U går upp till 4.2Ghz, i7-7700HQ stannar på 3,8Ghz om jag gogglar rätt. Detta borde kunna leda till att de skulle kunna göra en ny ersättare för i7-7700HQ med högrefrekens när den får dra mycket mer ström än den andra.

Min poäng är att de nya energisnåla processorerna i U serien i princip utklassar de befintliga som fanns som 35w.
Visst i7-7700HQ har sin plats kvar men inte så många andra vanliga mobil cpuer.

Det är isåfall Coffee Lake du tänker på.

De 6-kärniga modellerna som kommer är garanterat en egen die, precis som detta är.

Även dom kommer ha samma namnschema, vilket är lite jobbigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag behöver ännu tunnare och ännu lättare bärbara. Framförallt inte till det priset. Och med det jag använder min laptop till så lär jag inte behöva fler kärnor heller, för den delen.

Gör rejäla och robusta datorer (som Lenovos T-serie), men med bra prestanda och till ett vettigt pris, vet jag

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Kan inte påstå att jag behöver ännu tunnare och ännu lättare bärbara. Framförallt inte till det priset. Och med det jag använder min laptop till så lär jag inte behöva fler kärnor heller, för den delen.

Gör rejäla och robusta datorer (som Lenovos T-serie), men med bra prestanda och till ett vettigt pris, vet jag

.

Du tillhör ett utdöende släkte, utvecklingen går nog emot att de bärbara blir lättare och mindre, allt eftersom folket i världen får bättre bredband och täckning så minskas behovet att ha datakraften lokalt hos en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du tillhör ett utdöende släkte, utvecklingen går nog emot att de bärbara blir lättare och mindre, allt eftersom folket i världen får bättre bredband och täckning så minskas behovet att ha datakraften lokalt hos en.

Skickades från m.sweclockers.com

Så som jag ser det är laptop ganska orelevant för konsumenter som bara vill betala räkningar, titta på film, mejla osv. Allt det där klarar till och med de billigaste telefonerna galant. Laptops idag är främst för folk som arbetar, t ex skriver eller programmerar. Finns ju de som spelar också men de har ju gaming laptopsen.

Jag har inget emot lätta och små laptops, så längre prestandan är tillräcklig för mina arbetsuppgifter. Klenare CPU innebär ju även längre batteritid och tystare kylning(för det mesta).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Så som jag ser det är laptop ganska orelevant för konsumenter som bara vill betala räkningar, titta på film, mejla osv. Allt det där klarar till och med de billigaste telefonerna galant. Laptops idag är främst för folk som arbetar, t ex skriver eller programmerar. Finns ju de som spelar också men de har ju gaming laptopsen.

Jag har inget emot lätta och små laptops, så längre prestandan är tillräcklig för mina arbetsuppgifter. Klenare CPU innebär ju även längre batteritid och tystare kylning(för det mesta).

Håller inte alls med, jag tror ytterst få enbart kör med telefoner och surfplattor. Då dessa är så omständligt att göra vanligt arbete med.
Laptops finns nog i varenda hem, orsaken till att det inte säljs mer är lite som med glödlamp-problemet 1924 att de lyste för länge. Där laptop-tillverkarna borde gå ihop i en kartell , så att de tillverkare som gör en laptop som håller i mer än 1000h får betala stort vite. (jag skämtar)

Skämt åsido, men laptoparna håller i många år vilket leder till sjunkande försäljning. Jag tror många önskar sig ultraportabla till vettiga priser, får de bara ordning på smidiga dockningsstationer så är det bara en väldigt liten skara av befolkningen som har behov av något annat. Usb C möjliggör billigare dockningsstationer.

Jag önskar också kraftigare laptops, men jag är medveten om att det inte är en stor andel som har detta behovet. Samtidigt bättre mobilt bredbandsutbyggnad i landet, ja varför ska man köra applikationerna på sin laptop? Det finns hur många anledningar som helst till varför till detta är dumt, inte minst ur säkerhetssynpunkt.

Permalänk
Medlem

Undrar hur de tänker med namngivning... Här har de ett ypperligt tillfälle att återställa logiken med i3-i5-i7 i laptops när de går upp till 4 kärnor. Samma logik som desktops haft i åratal. Men nej, även i5 ska ha 4C8T.
Aja, ska väl inte klaga på den extra prestandan man får =).

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Undrar hur de tänker med namngivning... Här har de ett ypperligt tillfälle att återställa logiken med i3-i5-i7 i laptops när de går upp till 4 kärnor. Samma logik som desktops haft i åratal. Men nej, även i5 ska ha 4C8T.
Aja, ska väl inte klaga på den extra prestandan man får =).

Desktops har också have 2C i5 i början av första generationen dock.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du tillhör ett utdöende släkte, utvecklingen går nog emot att de bärbara blir lättare och mindre, allt eftersom folket i världen får bättre bredband och täckning så minskas behovet att ha datakraften lokalt hos en.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men då minskar ju behovet av flera kärnor också

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3