HP utannonserar Omen X – bärbar dator avsedd för överklockning

Permalänk
Melding Plague

HP utannonserar Omen X – bärbar dator avsedd för överklockning

HP satsar stort på speldatorer, och nu släpper företaget den bärbara modellen Omen X. Paradnumret stavas överklockningsbar processor, men bara för den mest påkostade varianten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på den där kyllösningen gällande om det faktiskt är fläktlöst eller inte? Om det är en tyst lösning låter det som en väldigt intressant innovation för bärbar gaming!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Fy f*n vilka priser! Hur stor är kundkretsen för speldatorer över 35 papp egentligen? Som sen inte går att uppgradera osv. som en stationär dator

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hur många här skiter ut pengar? HP verkar tro att en hel del av oss gör det.

Okej... värsting modellen kanske inte är så farlig, med tanke på SSDerna och överklock delen, 4k skärm, 32GB RAM...

...men 20kkr för en hyfsad gaming laptop med 250GB SSD... say what?!

Hade personligen hellre gjort en custom laptop hos de företag som gör detta, då man kan konfigurera den som man vill, samt uppgradera dem oftast.

Permalänk
Skrivet av Maktor:

Någon som har koll på den där kyllösningen gällande om det faktiskt är fläktlöst eller inte? Om det är en tyst lösning låter det som en väldigt intressant innovation för bärbar gaming!

Skickades från m.sweclockers.com

Lär den absolut inte vara, är några watt som ska ventileras bort.

Permalänk
Medlem

"För den överklockningsbara toppmodellen uppger HP ett slutpris på omkring 37 500 kronor."

Typiskt va. När det äntligen finns en laptop jag skulle kunna tänka mig (eftersom den går att överklocka och det är ett av mina fritidsintressen att alltid överklocka allt som går) så kostar den för mycket.

Nä, jag får nog hålla mig till stationära datorer ett tag till verkar det som!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen

Frustrerande bakvänt att det går att överklocka CPU:n i modellen med 4K @ 60 Hz, men inte i den med 1080p @ 120 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

"För den överklockningsbara toppmodellen uppger HP ett slutpris på omkring 37 500 kronor."

Typiskt va. När det äntligen finns en laptop jag skulle kunna tänka mig (eftersom den går att överklocka och det är ett av mina fritidsintressen att alltid överklocka allt som går) så kostar den för mycket.

Nä, jag får nog hålla mig till stationära datorer ett tag till verkar det som!

Finns hur många som helst att överklocka redan med 7700k etc + delid
XMG U717
https://www.mysn.eu/se/xmg-u717-gaming-laptop

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"För den överklockningsbara toppmodellen uppger HP ett slutpris på omkring 37 500 kronor."

Typiskt va. När det äntligen finns en laptop jag skulle kunna tänka mig (eftersom den går att överklocka och det är ett av mina fritidsintressen att alltid överklocka allt som går) så kostar den för mycket.

Nä, jag får nog hålla mig till stationära datorer ett tag till verkar det som!

Borde inte AMDs Ryzen CPUer i laptops gå att överklocka? Sen att få en som har bra nog kylning är väl nästa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns hur många som helst att överklocka redan med 7700k etc + delid
XMG U717
https://www.mysn.eu/se/xmg-u717-gaming-laptop

Där ser man. Får kolla upp det

Skrivet av Paddanx:

Borde inte AMDs Ryzen CPUer i laptops gå att överklocka? Sen att få en som har bra nog kylning är väl nästa problem.

Jo det kan man ju tycka att det borde, gå. Men har de släppts än?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Frustrerande bakvänt att det går att överklocka CPU:n i modellen med 4K @ 60 Hz, men inte i den med 1080p @ 120 Hz.

dvs skit laptop

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"För den överklockningsbara toppmodellen uppger HP ett slutpris på omkring 37 500 kronor."

Typiskt va. När det äntligen finns en laptop jag skulle kunna tänka mig (eftersom den går att överklocka och det är ett av mina fritidsintressen att alltid överklocka allt som går) så kostar den för mycket.

Nä, jag får nog hålla mig till stationära datorer ett tag till verkar det som!

Skrivet av tvelander:

Finns hur många som helst att överklocka redan med 7700k etc + delid
XMG U717
https://www.mysn.eu/se/xmg-u717-gaming-laptop

Tycker inte laptops och överklockning hör hemma i samma rum över huvud taget.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker inte laptops och överklockning hör hemma i samma rum över huvud taget.

Varför inte då?
Jag har en XMG med 6700k i 4.5GHz och 980M med 25 % överklock.
Polare kör U717 med 7700k 4.5GHz + och 1080 rätt go överklock där med och på RAM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där ser man. Får kolla upp det

Jo det kan man ju tycka att det borde, gå. Men har de släppts än?

Tror jag har sett någon, men troligen inte så high-end som detta.
Enda jag ser på prisjakt är två st som tyvärr sitter med 580X GPU, vilket inte direkt är värda sitt pris heller. Kan hoppas det kommer dock.

IPS, matt skärm med freesync, <3kg, USB 3.1 Gen2 och upp till 1700 CPU (16 trådar) är väl inte så illa, egentligen dock.

EDIT:
https://www.mysn.eu har jag också handlat från förr... de gör bra saker faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker inte laptops och överklockning hör hemma i samma rum över huvud taget.

Och jag tycker inte laptops som inte går överklocka hör hemma hos mig Har väl inte funderat på det så mycket innan då jag tog för givet att det inte fanns eftersom UEFI brukar vara väldigt nedlåst på laptops. Men jag lärde mig som sagt något nytt idag

Mina datorer har jag alltid överklockat sedan hur länge som helst. Även min router, NAS mm är överklockade. Det är en stor del av mitt liv så det är klart att det blir spännande nu när jag kan börja leta laptop också

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför inte då?
Jag har en XMG med 6700k i 4.5GHz och 980M med 25 % överklock.
Polare kör U717 med 7700k 4.5GHz + och 1080 rätt go överklock där med och på RAM.

Absolut, jag menade inte att påstå att man inte kan tjäna lite prestanda. Vad jag ville mena var att åtminstone inte jag skulle köpa en bärbar dator med syfte att överklocka. Då finns det betydligt mer lämpade lösningar för det ändamålet.. (Stationära?)
Kan tycka att företagen istället ska fokusera på att göra bra laptops med tysta kyllösningar, istället för att marknadsföra modellerna med funktioner som jag inte anser hör hemma i en bärbar dator, och dessutom sälja dessa för 17 000:- mer.

EDIT: Ni bygger väl inte HTPC-datorer till vardagsrummet för att överklocka skiten ur dom?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut, jag menade inte att påstå att man inte kan tjäna lite prestanda. Vad jag ville mena var att åtminstone inte jag skulle köpa en bärbar dator med syfte att överklocka. Då finns det betydligt mer lämpade lösningar för det ändamålet.. (Stationära?)
Kan tycka att företagen istället ska fokusera på att göra bra laptops med tysta kyllösningar, istället för att marknadsföra modellerna med funktioner som jag inte anser hör hemma i en bärbar dator, och dessutom sälja dessa för 17 000:- mer.

EDIT: Ni bygger väl inte HTPC-datorer till vardagsrummet för att överklocka skiten ur dom?

Brb ska lana med min high-end PC skit kul... nä man köper laptop för att kunna få skit bra prestanda på vift jag tycker är grymt.
Min HTPC hade vattenkyld och 4.9GHz CPU och GPU på 960 på runt 35 % överklock.

Så klart stationära är enklare göra det med men skadar inte ha en 7700k i en laptop som du kan undervolta eller övervolta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Vissa klagar på priset, vad otroligt billiga konsumentlaptops är emot företagsdatorer är var min reaktion. En bättre Lenovo med 16GB ram och 500GB ssd går på 30 000kr.

Nå Coffee Lake är på ingång och de U serien var riktigt bra, undra när den vanliga serien kommer för då kanske man kan få samma cpuprestanda fast utan denna värme?

*edit*
Angående SSD så är det något som stör mig mycket, min åsikt är att en väldigt stor skara har behov av minst 500GB ssd, när man börjar komma upp i prisklasser där en extra tusenlapp inte är så mycket mer, så tycker jag det är konstigt att de flesta ändå säljs med 250GB ssd. Om vi tar rena gamers, Windows, Office, lite lulllull, Windows som växer varje dag med bloatware, ja inte så mycket av dessa 250GB ssd är kvar efter något år. Men med 500GB ssd så skulle de kunna lägga de spelen som de kör mest på denna osv.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Vissa klagar på priset, vad otroligt billiga konsumentlaptops är emot företagsdatorer är var min reaktion. En bättre Lenovo med 16GB ram och 500GB ssd går på 30 000kr.

Nå Coffee Lake är på ingång och de U serien var riktigt bra, undra när den vanliga serien kommer för då kanske man kan få samma cpuprestanda fast utan denna värme?

Ja fast en sån lenovo väger 1.2 1.4 kilo?

Det är ju företags riktade laptops med flera års garanti och på platsen service.

Kolla på HP Zbook G4 kostar runt 45-50k om du ska ha samma prestanda som en konsument gaming laptop.

Ofta har dom 2-3 SSD platser så bara stoppa in vilken som helst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Brb ska lana med min high-end PC skit kul... nä man köper laptop för att kunna få skit bra prestanda på vift jag tycker är grymt.
Min HTPC hade vattenkyld och 4.9GHz CPU och GPU på 960 på runt 35 % överklock.

Så klart stationära är enklare göra det med men skadar inte ha en 7700k i en laptop som du kan undervolta eller övervolta.

Hehe, absolut, gratisprestanda är ju alltid gott

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Ja fast en sån lenovo väger 1.2 1.4 kilo?

Det är ju företags riktade laptops med flera års garanti och på platsen service.

Kolla på HP Zbook G4 kostar runt 45-50k om du ska ha samma prestanda som en konsument gaming laptop.

Ofta har dom 2-3 SSD platser så bara stoppa in vilken som helst.

P51an tänkte jag på, väger nästan 3Kg.
http://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/Thinkp...
Sedan priset utan en massa extra garanti.

Men det är väl bättre kvalite + mindre upplagor + mer betalningsvilliga kunder.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

P51an tänkte jag på, väger nästan 3Kg.
http://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/Thinkp...
Sedan priset utan en massa extra garanti.

Men det är väl bättre kvalite + mindre upplagor + betalningsvilliga kunder.

Aha men bara quadro 2200 inget jämföra mot 1080 tex.

Sen är det ju 15 tum.

VI kör Zbook G4 17 och 15 går får med P5000 dvs 1080 + Xeon.
"ThinkPad P51
Webbpris:
29 309,00 kr"

I den moddelen får du ju knappt någonting + ingen Xeon och bara 8GB RAM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Löjliga priser i min menig , lite tråkigt att man inte kan bygga sin egen laptop med aluminium /plåt och sen i med ett mini itx /mini atx med en låg kylare eller som hps låg profil samt ett mini 1080som ligger sidan med en kabel till PCI -e . Sen ta en skärm och sätta på med .
En proffs moddare kanske kan

Permalänk
Medlem

"Detta möjliggörs genom nyttjandet av en ångkammardesign, där vätska hettas upp av komponenterna och förångas. Ångan kyls sedan ned och kondenseras via en kylfläns i metall, varpå den svala vätskan åter kan kyla datorn."

Det vill säga en kylare med heatpipes? Det är väl ändå ganska vanligt bland högpresterande (tunga) laptops? Jag har iallafall haft två laptops med det. Här låter det som att det är något unikt för denna datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker inte laptops och överklockning hör hemma i samma rum över huvud taget.

Kan faktiskt hålla med dig där och jag har överklockat allt men laptops är oftast irriterande högljudda i orginalutförande och klocka dom gör inte fläktkurvan bättre och föredrar en dator som inte är en kombinerad quadcopter

men skulle aldrig köpa en latop för 37k då det känns som att kasta pengarna i sjön och lär knappast vara så stor vinst i verkligheten att klocka dom för cpu bör inte vara bootleneck och i ett bra scenario kanske man vinner 10fps men den har 120 hz skärm är god för 120fps orginal så oc ger inget i verkligheten och undervolt hade varit mer intressant än några fps man inte märker eller behöver

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur många här skiter ut pengar? HP verkar tro att en hel del av oss gör det.

Okej... värsting modellen kanske inte är så farlig, med tanke på SSDerna och överklock delen, 4k skärm, 32GB RAM...

...men 20kkr för en hyfsad gaming laptop med 250GB SSD... say what?!

Hade personligen hellre gjort en custom laptop hos de företag som gör detta, då man kan konfigurera den som man vill, samt uppgradera dem oftast.

Går att uppgradera de flesta speldatorer från andra tillverkare. Talar av erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maktor:

Någon som har koll på den där kyllösningen gällande om det faktiskt är fläktlöst eller inte? Om det är en tyst lösning låter det som en väldigt intressant innovation för bärbar gaming!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är samma teknik som i ungefär alla eftermarknadsluftkylare, de runda kopparrören du ser på dem är sådana ångkammare.

Så för att svara på din fråga, nej det är inte fläktlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Går att uppgradera de flesta speldatorer från andra tillverkare. Talar av erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har sett det kan göras lite också, men skillnaden är att med tex mysn får du garanti... trots bytet. Mao, köper du en laptop och väljer säg 2 års garanti, men efter 1 år vill uppgradera GPUn... så kan du göra det, och du har garanti kvar på allt övrigt.

Att byta delar i annars special designade laptops är lite... hit-N-miss. En vän som försökte på det och läste på, har delvis lyckats... förutom att hans kylning inte passade så bra längre, och har enorma throttle problem nu.

Så, jag kan inte rekommendera det, då det sällan är standard delar i de flesta laptops längre. De tom löddar fast saker som RAM, CPU och annat nu mera, så det är långt från säkert att du ens kan göra något alls. Apple har redan börjat lödda fast SSDn också, och det är väl bara en tidsfråga innan samma sker med andra.

Min gamla mysn laptop har 4 riktiga minnesplatser, 2 mSATA (ja den är gammal), och 2st 2,5" platser. Både PCI-E GPUn och CPUn är standard sockel, och går enkelt att byta. Svåra är dock att hitta lösa delar så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo jag har sett det kan göras lite också, men skillnaden är att med tex mysn får du garanti... trots bytet. Mao, köper du en laptop och väljer säg 2 års garanti, men efter 1 år vill uppgradera GPUn... så kan du göra det, och du har garanti kvar på allt övrigt.

Att byta delar i annars special designade laptops är lite... hit-N-miss. En vän som försökte på det och läste på, har delvis lyckats... förutom att hans kylning inte passade så bra längre, och har enorma throttle problem nu.

Så, jag kan inte rekommendera det, då det sällan är standard delar i de flesta laptops längre. De tom löddar fast saker som RAM, CPU och annat nu mera, så det är långt från säkert att du ens kan göra något alls. Apple har redan börjat lödda fast SSDn också, och det är väl bara en tidsfråga innan samma sker med andra.

Min gamla mysn laptop har 4 riktiga minnesplatser, 2 mSATA (ja den är gammal), och 2st 2,5" platser. Både PCI-E GPUn och CPUn är standard sockel, och går enkelt att byta. Svåra är dock att hitta lösa delar så klart.

MXM 3.0B heter porten för grafikkorten som används i de flesta bärbara datorerna. Finns grafikkort att hitta på b.la ebay men nya går förstås inte att hitta hursomhelst. Bytte grafikkort i den Alienware M15x jag hade för några år sedan, från GT 240m till 6970m utan några som helst påföljder men det var förstås lite knivigare än att skruva i en vanlig stationär. Tycker det är en tråkig utveckling som bedrivs när tillverkare försöker göra det svårt för användare att kunna ha nytta av sina produkter under en längre tid men apple är ju experter på "planned obsolescence".

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneth:

"Detta möjliggörs genom nyttjandet av en ångkammardesign, där vätska hettas upp av komponenterna och förångas. Ångan kyls sedan ned och kondenseras via en kylfläns i metall, varpå den svala vätskan åter kan kyla datorn."

Det vill säga en kylare med heatpipes? Det är väl ändå ganska vanligt bland högpresterande (tunga) laptops? Jag har iallafall haft två laptops med det. Här låter det som att det är något unikt för denna datorn?

Ja en ångkammare är ett platt heatpipe. Same shit different name.

Oavsett så har Nvidia använt det sedan Geforce 500 serien. En orsak till att deras blowers är relativt tysta, slår faktiskt flera openairkylare förutom dom absolut bästa väl monterat i en dator, vet av erfarenhet att så är fallet.