HTC Vive prissänks – kostar nu 6 700 kronor

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive prissänks – kostar nu 6 700 kronor

Kort efter att Oculus erbjudit Rift till ett kraftigt reducerat pris sänker nu även HTC priset på Vive, där denna nu kostar cirka 6 700 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Dom är fräna och roliga och imponerande men det som är avtändande är att skulle jag köpa ett skulle jag använda det en vecka eller 2 är utbudet för dåligt för dom ska vara intressant och är för mycket pengar att plöja ner på nått som snabbt blir mer liggande än att dom används då det är rätt få saker dom gör sig riktigt bra i

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Perfekt! Då har man som skolungdom återigen råd att sänka kontobalansen till NOLL!

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Inaktiv

Mer rimligt pris, även om det för min del är någon tusenlapp för mycket ändå.
Men många fler får råd nu och det leder till att fler program får stöd för det och efterfrågan i sin tur ökar.. Så det är en positiv utveckling.

Permalänk
Avstängd

Ett par tusen för dyrt fortfarande men det börjar närma sig.

Permalänk
Medlem

Antar att nya versioner med fler funktioner är på gång från både Facebook och HTC. Kanske till julhandeln?

Vad tror ni kommer i nästa version? Trådlöst? Eyetracking? VR-vantar?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande betydligt dyrare än Oculus Rift som går att få runt 4500kr. Men även den kampanjen lär ta slut vid någon tidpunkt och priset återvänder till det normala.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte slog till på en begagnad förra veckan då, nu är det ju mer värt att köpa en ny. Få se om detta ger något genomslag på begagnatmarknaden, fast jag tror det kommer ta lång tid då de flesta köpte sina för runt 10k.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Är bara ett tecken på att de fasar ut sitt lager och att någonting mycket bättre är på gång. Tekniken känns inte mogen än tycker jag...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det måste ju innebära att nästa generation med lite mognare teknik är på gång. Kul med prissänkningar men fortfarande lite för dyrt tycker jag, men bättre än Rift ändå med tanke på vad man får för pengarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oculus sa redan för någon månad sedan att det är minst 2 år till nästa version för dom, antar att det är något liknande för Vive, förutom ny kontroll samt billigare fyr som de har snackat och visat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fortfarande betydligt dyrare än Oculus Rift som går att få runt 4500kr. Men även den kampanjen lär ta slut vid någon tidpunkt och priset återvänder till det normala.

Var hittar du det priset? På Prisjakt är billigaste 5790 och det är utan Touch tror jag.

Med vive är kontrollerna inkluderade.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Förmodligen via oculus hemsida direkt

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var hittar du det priset? På Prisjakt är billigaste 5790 och det är utan Touch tror jag.

Med vive är kontrollerna inkluderade.

Oculus själva säljer det på oculus.com i bundle med Headset + Touch kontrollers + 6 spel + frakt för 449€ till Sverige. Då är allt inkl moms osv inkluderat.

Permalänk
Inaktiv

Fick hem i fredags, köpte demo för 8590:-. Hjärtat sjönk som en sten när jag satte mig vid datorn idag... tills jag ringde Webhallen och fick priset justerat till 6990:-

Känns mycket mer värt det nu prismässigt. Har varit fast i VR under helgen, svårt att gå tillbaka att spela i 2D när man börjat vänja sig vid att "vara inne i spelet".

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Det kommer helt klart bli en ny HTC vive med 802.11AD för trådlös dataöverföring. (y)

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det måste ju innebära att nästa generation med lite mognare teknik är på gång. Kul med prissänkningar men fortfarande lite för dyrt tycker jag, men bättre än Rift ändå med tanke på vad man får för pengarna.

Troligen är inget nytt på väg. I samband med att Oculus började rea Rift i början av juli så presenterades den där billigare instegsprodukten som saknar tracking. Att HTC behövde sänka priserna har varit uppenbart sedan dess då Oculus levererat likvärdig lösning för halva priset. Och HTC (Valve) har förmodligen inget nytt på gång de heller utan har tvingats följa med för att få sälja.

Det sagt så ser jag fram emot förbättringar då det finns mycket att göra med det som släppts. Framförallt upplösningen men också att få ett större synfält. Kan kännas som att man tittar i en kikare hehe. Men som det är redan idag? Dirt Rally har aldrig varit häftigare än vad det är med VR så bara där var det värt mina 4400kr jag betalade.

Skrivet av dlq84:

Var hittar du det priset? På Prisjakt är billigaste 5790 och det är utan Touch tror jag.

Med vive är kontrollerna inkluderade.

Skrivet av Squallie:

Oculus själva säljer det på oculus.com i bundle med Headset + Touch kontrollers + 6 spel + frakt för 449€ till Sverige. Då är allt inkl moms osv inkluderat.

Precis, direkt från Oculus. Går även att köpa för ungefär samma pris från Amazon om man nu hellre vill det. Ganska stor skillnad från det betydligt högre svenska priset.

Jag köpte min i början av juli direkt från Oculus samtidigt som prissänkningen gick live. Tog ungefär en vecka innan UPS hade levererat rubbet.

Permalänk
Medlem

frågan kvarstår, är det oculus eller HTC som är bästa upplevelsen ?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@moreempty: Överlag ganska likvärdiga.

Dom flesta verkar ju överens om att kontrollerna till Rift är bättre, sen ska bildkvaliten inte vara exakt lika men överlag på samma nivå, sensorerna till Vive vara lite enklare att hantera (behöver bara strömsladd istället för USB kabel till datorn), Headsetet till Rift vara lite bekvämare/lättare.

Två största fördelarna med Rift antar jag är dels att det är mkt billigare och dels att man kan spela alla spelen på Oculus home och i Steam enkelt så "plug n play" utbudet av spel är mycket större. Valve vill ju inte att man ska kunna spela Oculus-spel på Vive så där behöver man 3e parts-mjukvara för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

frågan kvarstår, är det oculus eller HTC som är bästa upplevelsen ?

Likvärdig, alla som säger annat försöker bara rättfärdiga sitt köp, jag har testat båda. Det är personliga preferenser som avgör det mesta. Själv föredrar jag Oculus men tycker även att HTC Vive är extremt coolt och imponerande.

Oculus behöver dock 3 kameror för likvärdig tracking, men även en extra kamera bundlat är just nu billigare än HTC Vive.

Oculus kontroller är för tillfället (enligt mig) bättre även om tyngden i HTC kontrollerna kan vara skönt i vissa utvalda spel, men HTC är väl de som kommer släppa nya i närmre framtid, de verkar turas om med att vara bäst på detta. Men just nu så kan man göra en hel del coola fingergester och liknande med Oculus som inte går med HTC Vive.

Personligen gillar jag också Oculus hörlurar som gör att man slipper extra sladdar för ljud.

Har hört att HTC ska vara bättre om man har ett extremt stort utrymme, men roomscale fungerar bra för mig med Oculus (likvärdigt med det jag upplevt i HTC Vive). Så detta är nog bara om man har extremt mycket utrymme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

frågan kvarstår, är det oculus eller HTC som är bästa upplevelsen ?

Room scale är fantastisk, det gör hela upplevelsen mycket mer intressant för köp.

Det finns mindre skillnader på paneler, kontrast, kontroller/touch, passform etc. men dessa skillnader bleknar i jämförelsen med att fysiskt kunna gå runt, bleknar med råge!

Rifts "room scale" variant verkar ha problem med trackingen när bl.a. handen är i vägen har jag läst mig till.
Tror att Rift blir dessutom mer kostsam och krångligare ju fler kameror man använder för att nå Vives room scale(?)

Rift blir kanske mer intressant om du blir låst till att sitta ner p.g.a. dåligt med utrymme samt mer intressant p.g.a. priset.
Själv har jag 3.5x3.5 till 3.5x4.0 meter spelyta beroende på möblering, kan ha större om jag verkligen vill men dessa storlekar är redan toppen.

Önskemålen är att Vive skulle vara trådlös, kabeln stör inte men man är medveten om den. Alltså inget negativt, mera att det skulle göra den trevliga upplevelsen lite mera trevligt samt de andra önskemålet är att mindre vikt hade gjort långspelande lite bekvämligare, på en redan trevlig upplevelse.

Min rekommendation är att testa, köp den nu om du gillart eller vänta upp till 2 år för Vive2 eller konkurrerande modeller.
Själv så har jag slutat med att vänta länge på saker då livet är för kort

Ägare av DK1 & 2 samt Vive, ej testat CV1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Valve vill ju inte att man ska kunna spela Oculus-spel på Vive så där behöver man 3e parts-mjukvara för att få det att fungera.

Det är Valve som är öppna med att supporta båda headsets. Oculus stödjer officiellt enbart Rift vilket gör att man måste använda revive för att kunna köra något i Oculus-butiken.

Lite tråkigt att man behöver byta "skärm" för att få full kompabilitet med t.ex. Oculus Medium och Robo Recall..

Skrivet av moreempty:

frågan kvarstår, är det oculus eller HTC som är bästa upplevelsen ?

Svårt val - Jag har båda. Rift är bäst för sittande upplevelser. Viven är bättre om du har större utrymme och vill ha möjlighet att vandra runt i rummet. Rift är extremt bökigt att placera ut kameror med långa USB kablar för roomscale.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min HTC Vive över ett år, är väldigt najs , dock största problemet är skärm upplösning, den låga upplösning gör att man kan se sub-pixlarna (RGB), och mellanrummen mellan pixlarna vilket gör att illusionen av att pixlarna är olika färger inte fungerar särskilt bra, dessutom begränsar den låga upplösning hur långt/djupt man kan se pga brist av stereoscopics skillnader på objekt som är långt bort, så den effektiva hornisten är typ 15-30meter så allt som är längre bort eller större plattas ut. Jag kommer definitivt skaffa HTC Vive 2 om dom uppgraderar skärmen till minst 4K.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Avstängd

en HTC vive för ungefär samma pris som ett hyffsat bra grafikkort, eller en hyffsat bra skärm. Förstår inte att folk klagar så på priset, är ju sjukt mycket för pengarna

Permalänk
Avstängd

Vi håller precis på att rigga händer i vårt spel, och när man inte längre ser klumpen på Vive kontrollen är det uppenbart hur mycket den är i vägen då man nu av misstag hela tiden slår ihop dessa då man inte längre ser dem inne i spelet.

Jag skulle säga att det är den största nackdelen med Vive mot Rift. Knuckles verkar dock lösa detta problem.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

en HTC vive för ungefär samma pris som ett hyffsat bra grafikkort, eller en hyffsat bra skärm. Förstår inte att folk klagar så på priset, är ju sjukt mycket för pengarna

Håller med, blir nästan lite stött av att läsa alla kommentarer om för högt pris, fattar inte folk hur komplex hårdvara det är?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det några grymma VR spel än då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Finns det några grymma VR spel än då?

Finns fler "häftiga upplevelser" än spel, enligt mig.
Skulle verkligen vilja testa Tilt Brush, Kingspray och liknande applikationer.

Spel börjar väl sakta krypa framåt i form av ex. Fallout 4 som ska släppas i VR, sen även Rick and Morty-spelet verkar som ett påkostat VR-spel.

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

Känns som VR har dött under 2017, iaf om man ser till hur mycket media pratar om det. Eller blir det bara en nichad grej precis som 3D spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom är fräna och roliga och imponerande men det som är avtändande är att skulle jag köpa ett skulle jag använda det en vecka eller 2 är utbudet för dåligt för dom ska vara intressant och är för mycket pengar att plöja ner på nått som snabbt blir mer liggande än att dom används då det är rätt få saker dom gör sig riktigt bra i

Dyrt och dyrt, billigare än ett 1080 Ti och det verkar folk köpa till höger och vänster. Men visst fan kostar det, jag köpte min rift för ca 4.500 och tycker dock att det är värt det. Finns fortfarande stora nackdelar men i det stora hela är det ändå värt det, speciellt med tanke på att det ändå bara är den första "riktiga" generationen VR.

Utbudet kanske inte är det bästa men det kommer nog snabbt bli betydligt större med tanke på hur många som verkar köpt en Rift udner sommaren.
Sen spelar det förstås roll vilken typ av spel man gillar. Jag spelar mest racingsimulatorer så för mig är det ganska ointressant hur utbudet är.

Skrivet av Storage Jar:

Antar att nya versioner med fler funktioner är på gång från både Facebook och HTC. Kanske till julhandeln?

Vad tror ni kommer i nästa version? Trådlöst? Eyetracking? VR-vantar?

De flesta rykten pekar på att det kommer dröja minst ett år innan det kommer några större nyheter. Det enda jag egentligen hoppas på är högre upplösning. Minst 2ggr så hög men gärna mer (plånboken säger dock nej, speciellt eftersom det lär kräva det senaste grafikkortet).
Sen är förstås kabeln ganska irriterande men det bleknar i jämförelse med hur dålig upplösningen är.
"God rays" är också ganska irriterande, som tur är märks det dock inte så ofta, likaså att svärtan inte är så svart som jag skulle önskat.

Skrivet av Megacrash:

Finns det några grymma VR spel än då?

wroomwroom säger alla bilspelen
Sen finns det t.ex. Robo Recall som folk gillar skarpt.
Man får dock inte glömma alla upplevelsespel. Visst, man kanske inte spenderar hela sin helg med att flyga runt i ISS men det är ändå jävligt soft och kul emellanåt.

Skrivet av Baxtex:

Känns som VR har dött under 2017, iaf om man ser till hur mycket media pratar om det. Eller blir det bara en nichad grej precis som 3D spelande.

Äh, handlar nog mer om att det är en gammal produkt just nu. För något år sedan var det nyhetens behag och i år genererar det inte lika många klick på hemsidan om man skriver om det.
Tror definitivt inte att det kommer bli en nischprodukt. Att 3D inte skulle slå igenom på bred front förstod nog de flesta som testade tekniken, VR däremot... Jag tror de flesta som testat det inser att det är nästa stora grej inom underhållningsbranchen. Det är fortfarande långt dit men vi går med stora steg.